زیان چند هزار میلیاردی نتیجه مدیریت دولتی در خودروسازی/جاده مخصوص حیاط خلوت سیاسیون

زیان خودروسازان موضوع جدیدی نیست؛ مطابق با گزارش منتشرشده خودروسازان در سامانه کدال دو شرکت ایران خودرو و سایپا طی پنج سال اخیر سودآور نبوده‌اند.
کد خبر : 59755
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۳۰ شهریور ۱۴۰۲ - ۵:۴۶

به گزارش خط بازار؛ خودروسازان داخلی با عناوین بسیاری شناخته می‌شوند. یکی از اصلی‌ترین این عناوین زیان‌ده‌بودن است. مطابق با گزارشی که ایران خودرو و سایپا در سامانه کدال منتشر کرده‌اند از زمان خروج آمریکا از برجام یعنی سال 1397 این دو خودروساز هر سال زیان انباشته را تجربه کرده‌اند. البته لازم به ذکر است که برای شرکت سایپا در سال 1398 زیان انباشته‌ای ثبت نشده است. با این حال زیان خودروسازان دیگر به شرایطی رسیده که باید گفت دخل و خرج آن‌ها با هم نمی‌خواند.

کارنامه پر زیان ایران خودرو

مطابق با گزارشی که شرکت ایران خودرو در سامانه کدال خود منتشر کرده است، فهرست هزینه‌ها و قیمت فروش این شرکت‌ در بین سال‌های 1397 تا خرداد 1402 بدین شرح است: در سال 1397 مبلغ بهای تمام‌شده محصولات این  شرکت معادل 23/6 همت بوده است. تا به این‌جا شاید همه چیز عادی به نظر برسد، اما، نکات جالب توجه از جایی آغاز می‌شوند که درآمد حاصل از فروش همین محصولات توسط ایران خودرو 20/4 همت بوده است و در نتیجه این  شرکت در اولین سال تحریم‌های آمریکا 3/2 همت زیان را در کارنامه خود رقم زده است.

در سال 1398 ایران خودرو رشد معکوسی را تجربه کرده است. بدین معنا که میزان زیان انباشته این شرکت در سال 1398 نسبت به سال 1397، 1/7 همت افزایش یافته و به عدد 4/9 همت رسیده است. میزان هزینه تمام‌شده تمام تولیدات این شرکت در سال 98 برابر با 38/2 همت بوده است و درآمد حاصل از فروش همین محصولات نیز معادل 33/3 همت.

در سال 1399 علاوه بر تحریم‌های آمریکا معضل جهانی کرونا نیز مانع سودآوری خط تولید این شرکت شد تا هزینه تمام‌شده ایران خودرو در این سال به 78/3 همت برسد، اما در سوی مقابل درآمد این شرکت از فروش محصولات خود باز هم کمتر از هزینه تمام شده بود و مجموع درآمدهای این شرکت به عدد  67 همت رسید تا ایران خودرو در این سال 11/6 همت زیان را تجربه کند.

در سال 1400 به دلیل افزایش تقاضا در بازار خودرو وزارت صمت دستور افزایش تولید برای خودروسازان داخلی را صادر کرد. هزینه تولید ایران خودرو در این سال سه رقمی شد و به عدد 115/5 همت رسید، اما باز هم قیمت تمام‌شده محصولات این شرکت از قیمت فروش آن‌ها بیشتر بود. در سال 1400 درآمد ایران خودرو از محل فروش خودروهای خود 110 همت بود و این شرکت دولتی در این سال 5/5 همت زیان را در کارنامه پایان سال خود ثبت کرد.

سال 1401 را می‌توان ملتهب‌ترین سال بازار و صنعت خودروسازی ایران دانست. ایران خودرو در این سال 208/6 همت برای تولید محصولات خود هزینه کرد اما، عایدی این شرکت از فروش محصولات خود تنها 188 همت بود تا  در صورت مالی پایان سال این  شرکت عدد 20/6 همت به عنوان زیان نمایان باشد.

هرچند سال 1402 هنوز به پایان نرسیده است اما، ایران خودرو تنها در سه ماهه اول امسال هزینه تولید خود را 58/4 میلیارد تومان اعلام کرده است و در سوی مقابل درآمد خود از فروش محصولاتش را 53/5 همت بیان کرده است که از اختلاف این دو فقره، عدد 4/9 همت حاصل می‌شود.

زیان سایپا کمتر از ایران خودرو

پرونده نارنجی‌پوشان جاده مخصوص هر چند از آبی‌پوشان جاده مخصوص بهتر است، اما در مجموع وضعیت آن‌ها هم درخشان نیست.

در سال اول اعمال تحریم‌ها سایپا برای تولید محصولات خود 10/4 همت هزینه کرده است و از محل فروش محصولات خود تنها 8/4 همت درآمد داشته است نتیجه تفریق این دو عدد از یکدیگر دو همت زیان برای شرکت سایپا است.

در سال 1398 سایپا با حجم زیادی از تقاضا برای خودروهای مونتاژی مواجه بود که شرکت‌های تأمین‌کننده قطعاتشان به دلیل تحریم‌ها از ایران خارج شده بودند و از سوی دیگر انبارهای سایپا نیز خالی از قطعات شده بودند در نتیجه ساپیا برای برطرف کردن این تعهدات پیشنهاداتی از قبیل تحویل سه تیبا در ازای یک ساندرو را به مشتریان خود بیان کرد. نکته قابل تأمل در رابطه با سایپا در سال 1398 سود دو همتی سایپا از فروش محصولات خود است.

سال 1399 را می‌توان تلخ‌ترین سال برای سایپا دانست چراکه در روز 31 تیر 1399 سایپا آخرین پراید خود را تولید کرد و پس از آن دیگر پراید به دلیل عدم توانایی در پاس کردن استانداردهای جدید از سبد محصولات این شرکت خارج شد. هزینه تولید در این سال برای سایپا معادل 19/1 همت بود اما، پولی که از فروش این محصولات نصیب سایپا شد تنها 17/6 همت بود. در نتیجه سایپا در این سال هم با زیان مواجه شد و حجم این زیان نیز 1/5 همت بود.

سال 1400 سایپا برای تولید محصولات خود 47/5 همت هزینه کرد، اما مطابق با روال سال گذشته‌اش بازهم زیان ده بود چراکه از فروش محصولات خود تنها 3/4 همت درآمد کسب کرد و  در صورت مالی پایان سال این شرکت 3/4 همت زیان به چشم می‌خورد.

سال 1401 یکی از بحرانی‌ترین سال‌ها برای سایپا بود. افزایش قیمت شدید ارز در نیمه دوم سال و بالا رفتن هزینه تأمین قطعات این شرکت برای تولید محصولاتش به 69 همت رسید. در سوی مقابل سایپا از فروش محصولاتش تنها 60/1 همت درآمد کسب کرد. نتیجه عملکرد مالی سایپا در پایان سال 1401 چشم‌نوازی 8/9 همت زیان بود.

تولیدکننده خودروهای اقتصادی ایران در سه ماهه اول سال 1402 برای تولید محصولات خود 17/9 همت هزینه کرد اما از فروش محصولات خود تا پایان بهار  16/8 همت درآمد داشته است در نتیجه این شرکت تا پایان بهار 1402، 1/1 همت زیان را در کارنامه خود ثبت کرده است.

دلایل زیان‌ده بودن خودروسازان  

اگر از خودروسازان دلیل زیان‌ده بودن آن‌ها در سالیان اخیر پرسیده شود، احتمالاً اولین پاسخی که با آن مواجه می‌شوید قیمت‌گذرای دستوری است. خودروسازان معتقدند که اکثر هزینه‌های آن‌ها با ارز و تعرفه آزاد است اما، در زمان فروش شورای رقابت وارد می‌شود و قیمت نهایی را بر اساس یارانه و کمک‌های دولت حساب می‌کند.

شورای رقابت در طرف مقابل علت زیان‌ده بودن خودروسازان را ناکارآمدی‌های مدیریتی و سرمایه‌گذرای‌های نامرتبط و بیجا می‌داند. به روایت دیگر شورای رقابت بر این باور است که هزینه تولید خودروسازان به میزانی که اعلام می‌کنند بالا نیست و تشریفات و سرمایه‌‌گذرای ‌های بیهوده این شرکت‌هاست که باعث می‌شود هزینه تولید به شکل کاذب افزایش یابد.

در کنار این هزینه‌ها باید هزینه‌های قطعه سازان را در نظر گرفت، چراکه خودروسازان به دلایل متعدد پرداخت مطالبات این شرکت‌ها و برگزاری جلسات تعدیل قیمت را به تعویق می‌اندازد. این تعویق‌های مکرر و مداوم باعث شده تعداد قطعه سازان در سال‌های اخیر کاهش یابد. از دلایل کاهش تعداد قطعه سازان می‌توان به ورشکسته شدن بسیاری از آن‌ها و سودده بودن دیگر صنایع نسبت به قطعه سازی اشاره کرد.

در سال 1398 سایپا با حجم زیادی از تقاضا برای خودروهای مونتاژی مواجه بود که شرکت‌های تأمین‌کننده قطعاتشان به دلیل تحریم‌ها از ایران خارج شده بودند و از سوی دیگر انبارهای سایپا نیز خالی از قطعات شده بودند در نتیجه ساپیا برای برطرف کردن این تعهدات پیشنهاداتی از قبیل تحویل سه تیبا در ازای یک ساندرو را به مشتریان خود بیان کرد. نکته قابل تأمل در رابطه با سایپا در سال 1398 سود دو همتی سایپا از فروش محصولات خود است.

منبع: تجارت نیوز

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 7 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 6
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

حاج آزاد پنجشنبه , 30 شهریور 1402 - 11:50

وقتي يك بازنشسته صدا و سيما ميشه مدير دانش بنيان خودرو سازي

سید حق گو پنجشنبه , 30 شهریور 1402 - 14:29

**شورای رقابت در طرف مقابل علت زیان‌ده بودن خودروسازان را ناکارآمدی‌های مدیریتی و سرمایه‌گذرای‌های نامرتبط و بیجا می‌داند**
سلام :
فارغ از هر گونه نگاه شخصی و گروهی بعنوان یک کارشناس این صنعت کمال تشکر را از ارائه این گزارش کاملا علمی و فنی شما که بدور از مسائل جناحی و فقط برمبنای واقعیت منتشر شد را دارم .
ولی یه درخواست دارم و اون اینکه سالهاست که ما در حوزه کارشناسی این صنعت در همه رسانه های نوشتاری و صداو سیما بر این موضوع نا کارامدی اصرار داشتیم ولی کو گوش شنوا .در همین راستا و بخاطر تایید همین مقاله درخواست دارم یک نمونه موفق در همین صنعت خودرو سازی رو بررسی کنید اونهم بر مبنای کدال و سهام و… منظور اینکه مبنای علمی قابل اثبات برای همه مردم داشته باشه که نشون بدید وجود یک مدیریت قوی و با تجربه چطور یک شرکت کاملا ورشکسته و بحران زده و یکی از زیان ده ترین شرکت‌های خودرو سازی کشور رو در عرض مدتی بسیار کوتاه تبدیل به سود ده ترین شرکت که از زیان انباشته به سود رسیده هم بررسی کنید .
با توسل می‌شود به قله های رفیع صنعت و افتخار رسید .

سید حق گو پنجشنبه , 30 شهریور 1402 - 14:29

**شورای رقابت در طرف مقابل علت زیان‌ده بودن خودروسازان را ناکارآمدی‌های مدیریتی و سرمایه‌گذرای‌های نامرتبط و بیجا می‌داند**
سلام :
فارغ از هر گونه نگاه شخصی و گروهی بعنوان یک کارشناس این صنعت کمال تشکر را از ارائه این گزارش کاملا علمی و فنی شما که بدور از مسائل جناحی و فقط برمبنای واقعیت منتشر شد را دارم .
ولی یه درخواست دارم و اون اینکه سالهاست که ما در حوزه کارشناسی این صنعت در همه رسانه های نوشتاری و صداو سیما بر این موضوع نا کارامدی اصرار داشتیم ولی کو گوش شنوا .در همین راستا و بخاطر تایید همین مقاله درخواست دارم یک نمونه موفق در همین صنعت خودرو سازی رو بررسی کنید اونهم بر مبنای کدال و سهام و… منظور اینکه مبنای علمی قابل اثبات برای همه مردم داشته باشه که نشون بدید وجود یک مدیریت قوی و با تجربه چطور یک شرکت کاملا ورشکسته و بحران زده و یکی از زیان ده ترین شرکت‌های خودرو سازی کشور رو در عرض مدتی بسیار کوتاه تبدیل به سود ده ترین شرکت که از زیان انباشته به سود رسیده هم بررسی کنید .
با توسل می‌شود به قله های رفیع صنعت و افتخار رسید .ممنون

سوار بر خر پنجشنبه , 30 شهریور 1402 - 19:21

از روشن آزاده چه خبر ؟؟

سعیدی ایران خودرو پنجشنبه , 30 شهریور 1402 - 20:34

روشن آزاده امروز تولدشه

فیضی پنجشنبه , 30 شهریور 1402 - 20:50

مدیر عامل جدید مگاموتور باید به شرکت های زیر مجموعه رسیدگی کند و هیات مدیره ها را تغییر اساسی دهد کا ی که ناصری نکرد و چوبش را خواهد خورد.
بطور مثال سری به مدیر یت بهران موتور گلپایگان بزنید و دلایل بازگشت او را بررسی کنید.