ترس دولت از خصوصی سازی در خودرو/زیان چندصد هزار میلیاردی مدیریت دولتی

پوردهقان، عضو کمیسیون صنایع مجلس: دعوت کمیسیون صنایع خانه ملت از وزیر صمت برای بررسی وضعیت واردات خودرو، خصوصی‌ سازی و وضعیت فعلی خودروسازی صورت گرفته است.
کد خبر : 90049
تاریخ انتشار :یکشنبه 2 دی 1403 - 23:05

به گزارش خط بازار؛ به نقل از بازار صبح امروز و روز سه‌شنبه وزیر صمت، «سید محمد اتابک» به کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی دعوت شد تا گزارشی درباره صنعت خودرو و سایر صنایع ارائه دهد. افزایش نرخ ارز همراه با رشد قیمت مواد اولیه و عرضه محدود خودروهای وارداتی به بازار، تعادل در تولید و فروش خودرو را بر هم زده است.

«سید محمد اتابک» اکنون مسئولیت اصلاح ساختاری صنعتی را بر عهده دارد که به اصلاحات بنیادین نیاز دارد و باید استراتژی‌ مبتنی بر ساختار فعلی صنعت خودرو تدوین و اجرا کند. با توجه به اینکه سیاست‌ گذاری در صنعت خودرو با هدایت «سید محمد اتابک» در وزارت صمت به «ایدرو» بازگشته است، «فرشاد مقیمی» نیز به‌ عنوان یکی از مدیران اصلی، با چالش‌ های متعددی روبروست.

پوردهقان کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی درخصوص علت حضور وزیر صمت در مجلس گفت: از وزیر صمت برای ارائه گزارش در خصوص صنایع مختلف، از جمله صنعت خودرو، در روزهای یکشنبه و سه ‌شنبه دعوت کرده است. همچنین، موضوعاتی همچون آخرین تحولات صنعت خودرو، خصوصی ‌سازی، عرضه خودرو در بورس کالا، نقش شورای رقابت و سازوکار واردات خودرو از وزیر صمت پیگیری خواهد شد.

وی درباره تغییر مدیرعامل ایران خودرو نیز گفت: دیوان ‌سالاری ۴۰ ساله دولت همچنان در صنعت خودرو حاکم است و به نظر نمی ‌رسد به‌ سادگی از تصدی ‌گری کناره‌ گیری کند. هرچند که طی سال ‌های اخیر گام‌ هایی به سمت خصوصی‌ سازی برداشته شده، اما دولت هنوز دو خودروساز بزرگ را متعلق به خود می ‌داند و دیدگاهی حاکمیتی به این موضوع دارد. دولت چهاردهم باید برای واگذاری صنعت خودرو به بخش خصوصی آمادگی داشته باشد.

پوردهقان در همین باره افزود: اگر قرار باشد یک شرکت خودروسازی به‌صورت مستقل فعالیت کند و بهره‌ وری داشته باشد، باید در این مسیر هدایت شود. اما دولت یا از خصوصی ‌سازی هراس دارد یا دیگران را نسبت به این موضوع در صنعت خودرو می‌ ترساند. شاید نگرانی ‌هایی درباره ایجاد تنش یا مشکلات جدید وجود دارد. با این‌ حال، صنعت خودرو نیاز دارد که «دولت چهاردهم» این نوزاد ۴۰ ساله را رها کند تا روی پای خود بایستد.

به گزارش خط بازار؛ کیفیت پایین تولیدات خودرو، زیان چند هزار میلیاردی، شرکت های متعدد تابعه زیان ده و …. از جمله مصیبت های کنونی خودروسازی است که در سایه مدیریت شبه دولتی و نفوذ جریان های سیاسی حاصل شده است. تا زمانی که این ساختار معیوب در جاده مخصوص حاکم باشد، انتظار بهبود وجود ندارد. چرا که مدیران عامل خودروسازی بیشتر براساس فاکتورهای سیاسی انتخاب می شوند و نه اقتصادی به طوری که برای بقا نیز بیشتر تمایل به اتخاذ رفتارهای سیاسی دارند. حضور واحدهای تولیدی خودروسازان در شهرهای مختلف که متضاد،‌ناکارآمد و فاقد توجیه اقتصادی هستند عیان ترین مثال برای اثبات مدعای بالاست.

منبع: تحلیل بازار

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 9 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۹
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
مبارزه با رانت یکشنبه , ۲ دی ۱۴۰۳ - ۲۳:۴۰

قطعا با خصوصی سازی مشکل حل خواهد شد،بنده بعنوان کسی که که بیش از دو دهه در خودروسازی و صنعت خودرو کار میکنم (۲۲ سال) باید بگم آنقدر آدم سفارش شده تو این خودروسازی پیدا می‌کنی آنقدر فک و فامیل و دایی و پسر خاله یا طرف برادرش تو شهرداری معاون هستش با زد بند برادر کوچک ترش تو خودرو سازی شده مدیر یا آمار موثق دارم بعضیا اصلا حضور فیزیکی ندارن و حقوق میگیرن تحت عنوان مشاور و غیره اینا چیزهای روتین هست خدمتتون میگم روابط سیاسی و غیره هم هست
اگر یه مدیری تو خودروسازی عنوان جوان ترین مدیر رو میگیره مگه تخصص نداره چرا هیچ جا جز خودرو سازی جا برای کار پیدا نمیکنه؟؟؟
اونایی هم که متخصص هستن و کار بلد خونه نشین میکنن و بایکوت میکنن
تازه یه مشکل اصلی خودرو سازی سن بالا و بهره وری پایین کارگران اش هست سهامدار ناراضی مردم ناراضی خود پرسنل ناراضی
فقط و فقط بخاطر سوء مدیریت اونم از نوع دولتی

حسین دوشنبه , ۳ دی ۱۴۰۳ - ۰:۲۴

مدیر عامل دوستان خودش رو از سایپا میاره می زاره توی پست های شرکت از تامین گرفته تا بازرسی. یکی از مدیر هایی رو که بهش حکم نظارتی داده رو از نهاد های بیرونی برمی دارن به جای اینکه بفرسته بره بهش یه حکم می ده توی تعاونی، بعد شما انتظار دارین شرکت درست شه

سازه گستر دوشنبه , ۳ دی ۱۴۰۳ - ۱۰:۳۱

سلام
باید به عرض برسانم که در سازه گستر سایپا جشن میلاد حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها برگزار شده برای پرسنل خانم کل گروه ولی تفوتها در این جشن کاملا مشهود است چرا بین خانمها فرق می‌گذارند و به پرسنل خانم سازه گستر گل و هدایا نمیدند آیا این خانمها مادر نیستند یا در شرکت سایپا زحمت نمی‌کشند، آقای مهندس شیخ زاده خواهشمندیم در این خصوص پیگیری فرمایید. واقعا با این کارشان لطمه روحی جدی به پرسنل خانم سازه گستر وارد می‌شود.

سازه گستر دوشنبه , ۳ دی ۱۴۰۳ - ۱۰:۳۲

سلام
باید به عرض برسانم که در سازه گستر سایپا جشن میلاد حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها برگزار شده برای پرسنل خانم کل گروه ولی تفاوتها در این جشن کاملا مشهود است چرا بین خانمها فرق می‌گذارند و به پرسنل خانم سازه گستر گل و هدایا نمیدند آیا این خانمها مادر نیستند یا در شرکت سایپا زحمت نمی‌کشند، آقای مهندس شیخ زاده خواهشمندیم در این خصوص پیگیری فرمایید. واقعا با این کارشان لطمه روحی جدی به پرسنل خانم سازه گستر وارد می‌شود.

tahmurese دوشنبه , ۳ دی ۱۴۰۳ - ۱۲:۳۸

دقیقا.شرکت ما 10روزه تولید نداره.فاقد مدیرعامل و تنها تولید شایعه و دروغ داریم.سایپا در روزهای اوج خودش بسر میبره!؟….

کارگر خط تولید دوشنبه , ۳ دی ۱۴۰۳ - ۱۲:۴۵

ته حرفت اینه که کروز بیاد مدیریت ایران خودرو و سایپا بگیره که به تو پست بدن دیگه اگه بگی نه یعنی دولتی ها رو یابو فرض کردی
حنای تو رنگ و بوی نداره جناب آقای مصطفوی مرد یکه تاز شیتیل بگیری

س دوشنبه , ۳ دی ۱۴۰۳ - ۱۳:۰۲

معاونت فعلی سازه گستر در دوران آقای مهندس معلمان معاونت تامین شدند و فردی با تجربه و با دانش هستند و لطفا در امور تامین نیستید درباره تامین و نفراتش اظهار نظر نفرمایید .عملکرد تامین سازه گستر همیشه خوبه و انشالله با مدیریت آقای مهندس صالحی روند رو به رشد ادامه خواهد داشت اگر بگذارید سازه گستر آرامش بگیرد

علی دوشنبه , ۳ دی ۱۴۰۳ - ۱۵:۴۵

سلام تقریبا ۴۰ ساله مدیریت دولت بر خودرو سازی نتیجه اش شده این چیزی که میبینید ( زیان انباشت ۲۵۰ هزار میلیاردی) به نظرتون وقت اون نرسیده که به بخش خصوصی واگذار بشه تا ذره ای خون و رمق در کالبد این دو خودرو ساز باقی مونده باید به بخش خصوصی واگذار بشه وگرنه بعد از مرگ که کسی نمیتونه این جنازه رو زنده کنه این وزیر صمت هم توان و قدرت انجام دادن این کار رو نداره و رئیس جمهور هم نشون داده مرد این کار نیست و کلا آدم محافظه کاریه و تا اینجای کار فقط حرف زده و ایراد ها رو پذیرفته و گاها عذرخواهی کرده بابت کم کاری و نواقص با این دست فرمون خودرو ساز تا دوسال آینده جنازه ای بیش نخواهد بود.

احمدعلی دوشنبه , ۳ دی ۱۴۰۳ - ۱۸:۵۷

این وزیر این کاره نیست
چه ساده انگارین!
چه کاری تا حالا انجام داده
مثل وزیرهای قبلی
نمیدونم تو مملکت آدم قحطی اومده
تا اونجایی که یادم هست وزاری صنایع و کشاورزی از ضعفا بودن
نه ضعفایی مثل ما نه فرق میکنه

نظرات بسته شده است.

css.php