صنعت خودرو بدون برنامه رها شده است/خودروسازان در یک قدمی تغییر

متاسفانه صنعت خودرو در دولت چهاردهم بدون متولی و برنامه است، ایرانخودرو و سایپا با ۵۰ درصد ظرفیت واقعی خود تولید دارند.
کد خبر : 87391
تاریخ انتشار :یکشنبه 4 آذر 1403 - 9:33

به گزارش خط بازار؛ هفته گذشته قیمت محصولات ایران ‌خودرو و سایپا براساس مجوز دولت ۳۰ درصد افزایش یافت. با گذشت چند روز از این موضوع، «سید محمد اتابک» وزیر صمت در نخستین اظهار نظر خود درباره افزایش نرخ محصولات ایران‌خودرو و سایپا گفت: «۲ خودروساز در ۱۸ ماه گذشته مجوز افزایش قیمت نداشتند و دولت تمایلی به افزایش قیمت خودرو نداشت، ولی دولت جدید افزایش را کمتر از نصف مصوبه قبلی اعمال کرد.» دفاع وزیر صمت از رشد قیمت خودروهای داخلی می ‌تواند به عنوان بارقه ‌ای از امید در جهت آشنایی مقام عالی وزارت با وضعیت اقتصادی جاده مخصوص و حرکت دولت به سمت اصلاح قیمت تلقی شود. فحوای کلام وزیر صمت بیانگر تغییر نگرش وزارت صمت دولت چهاردهم نسبت به صنعت و بازارخودرو است. از همین رو جهت بررسی تحول ساختار مالی ایران‌خودرو و سایپا با رشد قیمت ‌ها و سیاست جدید وزارت صمت، با «سعید مدنی» مدیرعامل اسبق گروه خودروسازی سایپا گفت ‌و گو پرداختیم؛

* باتوجه به افزایش قیمت خودروهای آبی ‌پوشان و نارنجی ‌پوشان جاده مخصوص، آیا می ‌توان به خصوصی‌ سازی صنعت خودرو در دولت چهاردهم امیدوار بود؟

در حقیقت نباید خصوصی‌ سازی دو تولیدکننده بزرگ خودرو را از روی اصلاح قیمت ‌ها تحلیل کرد. در دولت سیزدهم شاهد افزایش قیمت پس از چند ماه تاخیر بودیم. با توجه به زیان انباشت روزافزون ایران‌خودرو و سایپا، باید اصلاح قیمت محصولات این دو تولیدکننده انجام می شد؛ قطعا «سید محمد اتابک» وزیر صمت می ‌داند که در شرایط فعلی و با توجه به زیان انباشت سنگین هر دو خودروساز، ارزش سهام آن ها کاهش و خصوصی ‌سازی منطقی نخواهد بود.

* در شرایط فعلی که زیان هر دو خودروساز بزرگ روبه رشد است، دولت باید پیش از واگذاری این بنگاه‌ های اقتصادی به بخش خصوصی چه اقدامی انجام دهد؟

زیان انباشت ناشی از نظام قیمت ‌گذاری ایجاد شده است، ایران ‌خودرو و سایپا منابع ملی کشور هستند و پیش از خصوصی ‌سازی باید مشکلات آن ها حل و سپس به سوددهی همراه با تولید براساس ظرفیت برسند. تا زمانی که ارزش سهام ایران ‌خودرو و سایپا حقیقی نشود، خصوصی‌ سازی به معنای واقعی انجام نخواهد شد. البته باید یادآور شد که تا کنون شخص یا گروهی برای این موضوع اعلام آمادگی نکرده است.

اکنون گروه صنعتی ایران‌خودرو و گروه خودروسازی سایپا با ۵۰ درصد ظرفیت واقعی خود فعالیت دارند

* علاوه بر زیان انباشته، ایران‌ خودرو و سایپا اکنون چه چالش‌ های دیگری در مسیر سوددهی دارند؟

متاسفانه صنعت خودرو در دولت چهاردهم بدون متولی و برنامه است؛ در گذشته برنامه‌ای به نام چشم‌ انداز ۱۴۰۴ تدوین شد که این برنامه هرگز در جاده مخصوص به مرحله اجرا نرسید. اکنون گروه صنعتی ایران‌خودرو و گروه خودروسازی سایپا با ۵۰ درصد ظرفیت واقعی خود فعالیت دارند. تا زمانی که دولت چهاردهم این شرایط را ساماندهی نکرده و روند مثبتی از خودروسازان ایجاد نشود، نباید مبحث خصوصی ‌سازی طرح شود.

با در نظر داشتن روند تورم پیوسته در کشور و عدم ثبات نرخ ارز، رشد ۳۰ درصدی قیمت خودروها تاثیر چندانی در کاهش جدی زیان انباشت ایران ‌خودرو و سایپا ندارد

* دولت چهاردهم با اصلاح ۳۰ درصدی قیمت ‌ها ظاهرا برنامه کاهش زیان ایران‌ خودرو و سایپا را دنبال می‌ کند، به نظر شما این امر محقق خواهد شد؟

زیان انباشت هر دو خودروساز بزرگ با اصلاح نظام عرضه و تقاضا در بازار طی سه سال اصلاح می ‌شود. براساس قانون، دولت باید این زیان را به خودروسازان پرداخت کند. زیرا در قانون اشاره شده که اگر دولت به کالایی قیمت تکلیف کند، باید تفاوت نرخ آن با کسر هزینه تولید به‌ علاوه سود را به تولیدکننده پرداخت کند. تاکنون هیچ دولتی چنین اقدامی در کشور انجام نداده است.

با در نظر داشتن روند تورم پیوسته در کشور و عدم ثبات نرخ ارز، رشد ۳۰ درصدی قیمت خودروها تاثیر چندانی در کاهش جدی زیان انباشت ایران ‌خودرو و سایپا ندارد. البته در شرایطی که اصلاح قیمت‌ ها متناسب با تورم کشور انجام شود، می‌ توان انتظار سوددهی صنعت خودرو و کاهش زیان انباشته را داشت. با اصلاح قیمتی که اخیرا انجام شد، ایران‌خودرو و سایپا می‌ توانند بخش بسیار اندک از زیان خود را جبران کنند. معمولا این خودروسازان با تجدید ارزیابی سرمایه و فروش دارایی ‌ها از جیب سهامداران اقدام به پوشش زیان می‌ کنند. باید اعلام کنم که سهامداران ایران‌خودرو و سایپا طی چند سال اخیر سودی نداشتند.

دو خودروساز بزرگ سایپا طی ۱۸ ماه اخیر حدود یک و نیم میلیون دستگاه خودرو تولید کردند، اگر فرض کنیم این دو خودروساز از هر دستگاه خودرو ۱۰۰ میلیون تومان سود کسب می‌کردند، ۱۵۰ هزار میلیارد تومان سود را از دست دادند

* گفته می‌شود که تاخیر ۱۸ ماهه در اصلاح قیمت خودروها صورت گرفته است. به نظر شما، هر دو خودروساز بزرگ در این شرایط چه مقدار سود را از دست دادند؟

گروه صنعتی ایران‌خودرو و گروه خودروسازی سایپا طی ۱۸ ماه اخیر حدود یک و نیم میلیون دستگاه خودرو تولید کردند. اگر فرض کنیم این دو خودروساز از هر دستگاه خودرو ۱۰۰ میلیون تومان سود کسب می‌کردند، ۱۵۰ هزار میلیارد تومان سود را از دست دادند. از همین رو باید به وزارت صمت توصیه کرد که اگر سالانه حداقل دو بار قیمت خودرو اصلاح نشود، سوددهی، کاهش زیان، افزایش ارزش سهام و رشد تولید محقق نخواهد شد.

به گزارش خط بازار؛ طی چند ماه اخیر تاکنون سطح نارضایتی از خودروسازان افزایش یافته است. از کمبود نقدینگی و افزایش خودرو ناقص گرفته تا عدم توان حقوق در شرکت های تابعه. به نظر می رسد تصمیم گیران و تصمیم سازان بر موضوع تغییر اتفاق نظر دارند البته موقعیت و موضع وزیر صمت در این راستا حایز اهمیت است. خبرها حاکی از آن است این هفته قرار است تغییرات در جاده مخصوص تعیین تکلیف نهایی شود.

منبع: تحلیل بازار
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 42 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۴۲
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

رامین یکشنبه , ۴ آذر ۱۴۰۳ - ۱۰:۲۵

به امیدخدا با قرار گرفتن آقای مهندس جواد سلیمانی در ایرانخودرو مشکلات موجود برطرف خواهد شد. ایشان دارای تجربه بسیار در خودروسازی و همچنین سلامت کاری و تحصیلات موفق از بهترین دانشگاه ایران (صنعتی شریف ) ، عالیترین فرد برای رهبری تیم ایرانخودرو خواهد بود . به امید بهترین روزها ….

امیر یکشنبه , ۴ آذر ۱۴۰۳ - ۱۰:۵۸

جدی میفرمایید ؟! لطفا فکت بیارید

علی یکشنبه , ۴ آذر ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۵

آقای مهندس سلیمانی یکی از بهترینها هست ،به امید روزهای خوب برای ایران خودرو ،،ایشان در پتروشیمی تبریز و امیرکبیر هم کارنامه درخشان داشتند.

حسن یکشنبه , ۴ آذر ۱۴۰۳ - ۱۴:۱۰

برای سایپا دکتر سروش و دکتر علیزاده بهترین گزینه هستند البته آقای حسین زاده اگه تیم قوی داشته باشه (نه اینایی که الان هستند) میتونه حرکتی انجام بده / وزیر محترم صمت جای خطا وجود نداره آبروی شما در گروی همین انتخاب هست/ شجاعت داشته باشید و کاریزبه لابی گری نداشته باشید و فردی که لایق این مست هست را انتخاب کنید / به امید سربلندی ایران عزیز

ابراهیمی دوشنبه , ۵ آذر ۱۴۰۳ - ۱۴:۱۴

دکتر علی مرادی
مدیریت بازرسی ایران خودرو در دوره آقای دکتر مقیمی
نیروی کاربلد و سالمی هستش
تنها مشکلش عدم توجه به مافیاست و کار خودش را میکنه

که سری قبل هم زدنش

وحید یکشنبه , ۴ آذر ۱۴۰۳ - ۱۶:۵۶

بر چه اساسی اظهارنظر میکنید؟ حداقل منبع بدید بریم بخونیم ما هم مطلع بشیم!

حسین دوشنبه , ۵ آذر ۱۴۰۳ - ۹:۳۶

آقای سلیمانی کارنامه درخشان داشتن؟! تا منظورت از کارنامه و درخشان چی باشه😄

صنعت خودرو چهارشنبه , ۷ آذر ۱۴۰۳ - ۱۷:۴۰

بازگشت گروهی که پیش‌تر ناکارآمدی آن‌هادر ایران خودرو در دهه ۸۰ و۹۰ ثابت شده است، به‌جای اینکه راه‌حل مشکلات صنعت خودروسازی باشد، می‌تواند مشکلات را پیچیده‌تر کند. صنعت خودروسازی کشور نیازمند مدیریتی نوآور، شایسته و پاسخگو است که بتواند از گذشته درس بگیرد و با برنامه‌ای جامع و شفاف، آینده‌ای بهتر برای این صنعت رقم بزند. اگر این گروه پاسخی برای انتقادات گذشته ندارند، بازگشت آن‌ها نه تنها بی‌فایده، بلکه خطرناک خواهد بود.

صنعت خودرو چهارشنبه , ۷ آذر ۱۴۰۳ - ۱۷:۴۱

بازگشت گروهی که پیش‌تر ناکارآمدی آن‌ها ثابت شده است، به‌جای اینکه راه‌حل مشکلات صنعت خودروسازی باشد، می‌تواند مشکلات را پیچیده‌تر کند. صنعت خودروسازی کشور نیازمند مدیریتی نوآور، شایسته و پاسخگو است که بتواند از گذشته درس بگیرد و با برنامه‌ای جامع و شفاف، آینده‌ای بهتر برای این صنعت رقم بزند. اگر این گروه پاسخی برای انتقادات گذشته ندارند، بازگشت آن‌ها نه تنها بی‌فایده، بلکه خطرناک خواهد بود.

علی یکشنبه , ۴ آذر ۱۴۰۳ - ۱۲:۵۱

نوبت یک آقازاده دیگه هست هیچ تغییر مثبتی نیست

رامین یکشنبه , ۴ آذر ۱۴۰۳ - ۱۴:۰۵

ترسیدی ؟؟؟ نترس

حق شناس ایران خودرو یکشنبه , ۴ آذر ۱۴۰۳ - ۱۴:۵۴

چراغ ماندگار می شود!!!
گماشته سید جواد خخخخ

رضا یکشنبه , ۴ آذر ۱۴۰۳ - ۱۵:۴۲

خط بازار عزیز ، شما نیک می دانید راه نجات صنعت خودرو واگذاری صحیح خصوصی سازی است . اگر دولت از 6% سهامداری خود در ایران خودرو و 17% در سهام خودرو طرف نظر کند و بفروشد و البته خصولتی بازی اتنفاق نیافتد و سهم به دست صنعتکار حرفه ای و اهلش برسد ، به خدا قسم بهای تمام شده ساخت خودرو به 50 درصد کاهش می یابد . آنقدر مدیران کوتوله و بی کفایت در این دو خودرو ساز هست که با شیوه های خرید نا کارامد و اشتباه قیمت تمام شده متورم و هزینه های ……….. به مردم تحمیل می شود. اگر این اتفاق بیافتد دست شوم مافیای خودرو که مابهالتفاوت قیمت کارخانه و بازار آزاد را بالا می کشد هم قطع می شود. این تصمیم بایستی در عالیترین سطح کشور اتخاذ گردد. اگر این مهم انجام شود هم خودرو ساز سود ده می شود هم مردم هزینه اضافی پرداخت نمی کنند و هم دولت که نماینده ملت است به مالیات و سایر مزایای خود در بودجه دست می یابد و هر چند سال هزاران میلیارد تومان از پول مردم در قالب کمک به خودرو سازان از جیب مردم هزینه نمی شود.خداوند عاقبت همه ما را به خیر کند انشاالله

منبع آگاه جمعه , ۹ آذر ۱۴۰۳ - ۰:۵۵

مافیای خودرو همان کسی است که در پی خرید باقی سهام از دست دولت است. یک چیزی را در یک جا شنیده اید و برای اینکه حرفی زده باشید و خودی نشان دهید هی تکرار میکنید. دو سوال ۱.آیا بخش خصوصی در صنعت خودرو موفق عمل کرده ؟
۲.صنعت لوازم خانگی در دست بخش خصوصی است پس چرا همچنان نیازمند حمایت دولت و حتی ممنوعیت واردات است؟

رضا یکشنبه , ۴ آذر ۱۴۰۳ - ۱۵:۴۷

17 درصد در سایپا

مهدی یکشنبه , ۴ آذر ۱۴۰۳ - ۲۳:۰۷

سلام …سالهاست حالا شده ماهها و جدیدا به هفته ها سرایت کرده … هفته بحرانی کنونی….همش تو وضعیت بحرانی کنونی هستیم .. چهار تا مدیر بالا رو عوض میکنید این همه مدیر میانی معدل ۱۳ گرسنه و به قول شما ااقا زاده و به قول ما گ زاده رو چیکار میکنید … خداوند متعال هم نمیتونه اینا رو سیر کنه

حسن چهارشنبه , ۷ آذر ۱۴۰۳ - ۷:۲۵

موافقم صد در صد

کارگر تولید یکشنبه , ۴ آذر ۱۴۰۳ - ۱۶:۲۷

سلام آفتابه لگن هفت دست، شام نهار هیچ .
مثلا خودرو گرون کردن که تولید بگیرن ، اما خطوط تولید اغلب به خاطر کسری قطعات افت تولید داره ، تازه اضافه کاری های کارگر هم کم کردن. پنج شنبه ها رو هم تعطیل میکنن .تازه میگن سود تاخیر هم که به مشتری باید بدن به شدت زیاده.
همه چی عالی 😔😔😔

محمد دوشنبه , ۵ آذر ۱۴۰۳ - ۱۱:۵۹

واقعیت گفتی. قیمت ها را بردن بالا و از جیب مردم تامین کردند ولی وضعیت تولید همچنان خرابه.
درد فقط سو مدیریت هست نیس.

ابراهیم دوشنبه , ۵ آذر ۱۴۰۳ - ۰:۱۱

هفته سرنوشت ساز
جوک تازه ندارید …

Amir دوشنبه , ۵ آذر ۱۴۰۳ - ۷:۳۱

فعلا دوباره اومده سراغ مهندسی , سازنده ها رو سر آنالیز قیمت پیاده کنه
فکر کن ۹ ماه از سال بگذره هنوز قیمت معلوم نیست ای کاش در حد همون بازسازی میلیاردی سرویس بهداشتی ادامه میداد

دکتر دوشنبه , ۵ آذر ۱۴۰۳ - ۸:۳۸

سلام .برای سروسامان دادن به وضعیت خودرو سازی ، فقط فرد پیگیر و دلسوزو ومتخصص که خاک صنعت را حدود 28 سال خورده (بلدوزور صنعت خودرو سازی )وتمام پله های خودرو سازی رابا توان وتجربه اش طی کرده و به بالاترین سطح مدیریت رسیده قابل انجام است .فقط مهندس علیرضا میرزاپورطالمی .ایشان دارای تجربه بسیار در خودروسازی و همچنین سلامت کاری و تحصیلات موفق ، عالیترین فرد برای رهبری تیم ایرانخودرو و سایپاخواهد بود . به امید بهترین روزها ….

ابراهیمی دوشنبه , ۵ آذر ۱۴۰۳ - ۱۴:۱۱

نشنیدم
کیه ؟
کجا بوده ؟!!!!

صنعت خودرو دوشنبه , ۵ آذر ۱۴۰۳ - ۱۱:۳۱

برادری که از جواد سلیمانی حمایت کرده.اول بفرمایید این آفا با ارباب و نوچه اش گه هم اکنون قاذم مقام ایران خودرو هیت چه دستاورد و توفیقی در اواخر دهه۸۰ و اوایل دهه۹۰ و هم اکنون دارند .عزیز برادر آزموده را آزمودن خطاست

محمد دوشنبه , ۵ آذر ۱۴۰۳ - ۱۴:۱۸

آقا وقتی برنامه تولید حدود 63 هزار برای یک محصول دیده میشود و 45 درصد آن محقق می شود و‌‌کسی از مدیران ارشد و میانی و … پاسخگو نیست خب باید همین وضع باشداموریت روسیه‌و‌چین و‌هیچ دستاوردی ندارند خب معلوم است وضع همین میشود دکتر مقیمی جنابعالی در خودرو سازی کار نمودید پس سریعا فکر چاره و مشاوره از بزرگان صنعت فراموش نشود و وقتی انسان میبیند هفته ها یک شیفت خط می‌خوابد واقعا نگران این وضع میشود

وحید دوشنبه , ۵ آذر ۱۴۰۳ - ۱۵:۰۲

بنظرم سیاستهای غیر کارشناسی دولت در صنعت خودرو وانحصاری کردن این صنعت باعث شده، دوخودرو ساز مطرح داخلی با این همه زیان انباشته در یک قدمی ورشکستگی کامل قرارگیرند و وضعیتشان بحرانی باشد.. تا حالا هم هزینه جبران زیانهای انباشته از جیب مردم تامین شده است.

نعمتی سه شنبه , ۶ آذر ۱۴۰۳ - ۱۰:۱۲

طرف معاون شهر خانومش سالها با لابی پزشک عمومی شرکت خدمات مهندسی با قرارداد ساعتی و حقوق بالا و ایاب و ذهاب و کلیه مزایا … می باشد

نادر دوشنبه , ۵ آذر ۱۴۰۳ - ۱۸:۰۶

واقعا جای امثال آدمهایی مثل سید موسوی که در دوران مدیریتشون در طیف و سایپا سیتروئن انجام دادن خالی است

نادر دوشنبه , ۵ آذر ۱۴۰۳ - ۱۹:۱۴

واقعا مملکت بی قانونه …چرا خودرو بی کیفیت ۷۲۷ میلیون برای دنا پلاس که ۲ سال پیش توقف تولید شده ….۷۲۷ میلیون در بازارهای جهانی پول یک لاماری ….نه دنا آشغال

آذین سه شنبه , ۶ آذر ۱۴۰۳ - ۵:۳۶

اینقدر به سایپا آذین پول ندادین و پرسنل رو اذیت کردید و کلی دردسر برای پرسنل و خانواده های ما درست کردید که الان پاشنه آشیل شما شدند و مطمئن باشید که نفرین ما و خانواده ما گردن شماها را خواهد گرفت و برکنار می شوید.

am.f سه شنبه , ۶ آذر ۱۴۰۳ - ۸:۵۵

افشار فتح الهی به صندلی مدیر عانلی سایپا نزدیک تر شد…

حسن چهارشنبه , ۷ آذر ۱۴۰۳ - ۷:۲۴

این بنده خدا هم که اصلا خودرویی نیست/ پتروشیمی و گاز تخصص ایشون هست/ بعید میدونم اگه بیاد بتونه کاری انجام بده / برای سایپا مدیر خودرویی کار بلد لازمه

ایکس سه شنبه , ۶ آذر ۱۴۰۳ - ۱۱:۴۳

یک قدم تموم نشد ؟؟؟

منوچهر چهارشنبه , ۷ آذر ۱۴۰۳ - ۰:۵۰

اگه راست میگن که ضرر میکنند چرا تعطیل نمی کنند

صنعت خودرو چهارشنبه , ۷ آذر ۱۴۰۳ - ۱۷:۳۸

بازگشت گروهی که پیش‌تر ناکارآمدی آن‌ها در شرکت ایران خودرو ثابت شده است، به‌جای اینکه راه‌حل مشکلات صنعت خودروسازی باشد، می‌تواند مشکلات را پیچیده‌تر کند. صنعت خودروسازی کشور نیازمند مدیریتی نوآور، شایسته و پاسخگو است که بتواند از گذشته درس بگیرد و با برنامه‌ای جامع و شفاف، آینده‌ای بهتر برای این صنعت رقم بزند. اگر این گروه پاسخی برای انتقادات گذشته ندارند، بازگشت آن‌ها نه تنها بی‌فایده، بلکه خطرناک خواهد بود

سرباز امام زمان(عج) پنجشنبه , ۸ آذر ۱۴۰۳ - ۹:۳۷

بسم الله الرحمن الرحیم

آزموده را آزمودن خطاست
وضع موجود نتایج مدیریت افراد قبلی و فعلی است
اصلا فرصتی برای اشتباه مجدد نیست
صنعت خودرو یک قدم تا سقوط به ته دره ی نیستی و نابودی و فنا شدن است
فقط و فقط و فقط باید از کارشناسان متخصص باتجربه متبحر دلسوز پرتلاش برای مدیریت خودروسازی و سایر صنایع کمک گرفت
به والله شک نکنید تا موفقیت هیچ فاصله نداریم
به جوانان فرصت داده شود
همه این بدبختی‌ها به دلیل فساد و عدم تخصص و عدم تجربه و عدم دلسوزی و عدم تلاش و بی تقوایی و بی خدایی و خیانت است
شعار خصوصی سازی، شعار همون کسانی است که خودروسازی رو به این رو درآوردند تا همه به این باور برسند که بخش دولتی امکان مدیریت ندارد، بله در نگاه اول صحیح است، ولی اگر به افراد متخصص مجرب متبحر پرتلاش دلسوز خدا ترس میدان میدادند، الان اوضاع بسیار خوبی بهترین وضع تولید و کیفیت و ایمنی و زیبایی عملکرد و قیمت و صادرات رو در خودروهای تولید داخل مشهده می کردیم
در جنگ، با مدیریت نوجوانان و جوانان از کشور دفاع کردیم
در صنعت و اقتصاد و کشاورزی و امورات دولتی، با مدیریت پیرمردها همه چیز را باختیم

مقام معظم رهبری فرمودند، همه اختلافات و تفاوت ها رو کنار بگذاریم، ولی همه در یک مسئله مشترک و متحد و مسئول هستیم و آن کشور و وطن مان ایران است، پس هر کسی به هر نحوی در انجام هر مسئله ای در کشور کوتاهی و کم کاری و اشتباه و ضرر و زیان وارد کند، قطعا و بدون تردید خائن است و دست نشانده دشمن و آب به آسیاب دشمن می ریزد.

گول حرفه‌ای خصوصی سازی رو نخورید، همه اینها نقشه ای برای نابودی کل صنعت خودرو کشور است در ادامه همون عدم مدیریت هایی که تا حالا دیدیم
عربستان امارات با اون ثروت عظیم شون خودروسازی ایجاد کردند، بعد ما خودروسازی رو تعطیل کنیم؟؟؟
الان کل کسور وظایف شون رو عالی عالی عالی در حد آلمان و ژاپن و سوئیس و … انجام می‌دهند و فقط خودروسازی لکه ی ننگی بر پیشانی کشور است؟؟؟
چرا کسب کاری به پتروشیمی و فولاد ندارد که باید مواد اولیه خودرو سازی رو با کیفیت عالی و قیمت پایین به خودروسازی تحویل دهند و اینکار رو نمی کنند و خودروسازی مجبور به واردات مواد اولیه با قیمت ارز ازاد دارد؟؟؟
خوب یکی از مهمترین علت گرانی خودرو همین است
انتصابات نابجا، پستهای فراوان الکی، فامیل بازی، رفیق بازی، بده بستون، نون قرض دادند، بی کفایتی، بی تجربگی، کارنابلدی، سهم خواهی …

اللهم عجل لولیک الفرج
آمین یا رب العالمین

ناصر پنجشنبه , ۸ آذر ۱۴۰۳ - ۱۳:۵۲

درصورت ادامه این روند کاهش تولید با سیل عظیمی از تعدیل نیرو در قطعه سازی خواهیم بود و با این وضعیت گرانی واقعا زندگی این قشر سختر و سخت تر خواهد شد باید سریعا فکری به حال وضعیت تولید بکنند.

لگن سازها پنجشنبه , ۸ آذر ۱۴۰۳ - ۱۳:۵۵

میشه لطف کنید این فرغون سازی کنار بزارید تا مردم هم خودرو باکیفیت سوار بشن وهم هوا الوده نشه این همه همه کشته ندیم ماهم راضی به ضرر شما لگن سازها نیستیم

ناصر پنجشنبه , ۸ آذر ۱۴۰۳ - ۱۳:۵۶

در ضمن این همه نیروی بیکار شده برای گرفتن بیمه بیکاری مراجعه خواهند کرد که وضعیت تامین اجتماعی هم در حال حاضر مشخص هست دولت باید بصورت فوری مشکل تولید را حل کند فرصت بسیار کم است

علی پنجشنبه , ۸ آذر ۱۴۰۳ - ۱۳:۵۹

تنها کسی که می تونه خودرسازی سایپا رو نجات بده دکتر سید اکبر هاشمی هستش

منبع آگاه جمعه , ۹ آذر ۱۴۰۳ - ۱:۰۴

آقای شیخ زاده این پیام من را بخوانید و به آن فکر کنید.
سه سال در سایپا قائم مقام مدیر عامل بودید چکار کردید موتور تیبا را روی شاهین گذاشتید و مردم را گرفتار کردید و همین الان هم در هیئت مدیره ایرانخودرو هستید ، شما که این همه راهکار دارید چرا در این چند سال و همین حالا عملی نمیکنید؟ در سایپا چه چیز جذابی بوجود آمده که اینبار تصمیم دارید با آن ۵۰ نفری که از زمان آذرآب با خود همه جا میبرید ،تشریف فرما شوید؟

ناشناس جمعه , ۹ آذر ۱۴۰۳ - ۹:۲۵

عامل اصلی ورشکستگی ،زیان دهی وو دراین صنعت دخالت رانت وفصاد اقتصادی عوامل دولتی است وگرنه از نیروی متخصص گرفته تا امکانات بروز دراین صنعت وجود داشته ودارد که باتوجه به خلاقیت وهوش ایرانی اگر چنین نمیشد حالا این دو‌خودرو ساز ضمن تولید محصولات باکیفیت رقیب جدی قیمتی داخل وخارج برای رقبا بودند واگربه سمت خصوصی سازی برود باید کوچکترین دخالت مدیران دولتی وجود نداشته باشد حتی خریدارهم نباشند وصاحبان جدید پاسخگوی سهمیه بندی های ویژه نباشند

css.php