برگ برنده خودروسازان؛ از تغییر شیخ تا عزل کوتوله ملت

اتمسفر حاکم بر جاده مخصوص حاکی از تغییرات در راس مدیریت خودروسازان است که زمینه را برای بهتر شدن اوضاع فراهم می کند.
کد خبر : 86785
تاریخ انتشار :یکشنبه 27 آبان 1403 - 7:09

به گزارش خط بازار؛ اتمسفر حاکم بر جاده مخصوص حاکی از تغییرات در راس مدیریت خودروسازان است که زمینه را برای بهتر شدن اوضاع فراهم می کند.

عملکرد نامطلوب در تامین مالی و قطعه سبب شده تا انتقادات زیادی نسبت به عملکرد خودروسازان مطرح شود. هرچند که تصور می شد سوابق خوب گذشته افراد روزهای بهتری را برای خودروسازی به ارمغان بیاورد.

ریشه اصلی این وضعیت، عدم کارآمدی تیم مدیریتی است و نه لزوما یک شخص. به بیان دیگر برآیند ترکیب مدیران ارشد و تصمیم گیر در پست های مهم اقتصادی، مالی، تولید و‌ بازرگانی وضعیت کنونی را رقم زده است. ترکیبی که بخشی از آن‌ تحت اختیار مدیران عامل‌گروه و بخشی دیگر تحت فرمان  سهامداران عمده است.

در ساختار مدیریتی خودروسازی تعیین اعضای هییت مدیره گروه خودروسازی و یا انتخاب نماینده سهامداران عمده لزوما با نظر‌ مدیران عامل نیست ولی انتخاب مدیر‌حوزه ریاست، معاون اقتصادی، مالی و تولید و …منصوب مدیرعامل گروه است.

البته مدیرعامل گر‌وه در خصوص تعیین مدیران عامل شرکت های تابعه نیز اختیار تام دارد ولی ممکن است تحت تاثیر لابی جریان های قدرتمند برای انتخاب فرد مورد نظر قرار گیرد.

در چنین ساختار ناهمجنسی ممکن است یک پیرمرد با ۳۷ سال سابقه، فولاد چینی بخرد ولی یک کارگرزاده نظام به دنبال آبادی تولید داخل باشد.(مشک آن است که خودروساز ببوید نه عطار بگوید) ممکن است یک شیخ به دنبال چراغ رستگاری خودروسازی در لندن باشد ولی یک مدیرعامل سالم به تولید ملی فکر کند.

ممکن است یک جغرافی دان وعده های چنان و چنین دهد ولی یک متخصص به صدر خودروسازی فکر کند. ممکن است یک اقتصاددان بسته ناقص اقتصادی داشته باشد ولی بازاری اصفهانی، سهام کارکنان را آباد کند.

ریشه این عدم تقارن ها اول در حضور پیرمردهای محافظه کار( گاها ذی نفع) به جای جوانان ساختارشکن و حامی تولید داخل است و دوم در جولان کوتوله های کت کش است که پست های مهم در کاشان، تبریز و کرج را تسخیر کرده و خود را فدایی ملت مجاهد می دانند.

این دو‌ طیف پاشنه آشیل مدیران عامل هستند. براین اساس تغییر کامل در ترکیب تیم مدیریتی با محوریت عزل پیرمردها و کوتوله ها می تواند جان دوباره ای به خودروسازی دهد. به عبارت دیگر در برهه کنونی تقویت تیم مدیریتی به جای تغییر مدیرعامل برگ برنده خودروسازان برای بقا است.

منبع: خط بازار

برچسب ها : ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 38 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۳۸
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
سایپا یکشنبه , ۲۷ آبان ۱۴۰۳ - ۷:۱۹

بهترین فرد برای مدریت عاملی کسی است که در بین صنعتی ها خوشنام و متخصص باشد. با توسل به منصور مدیرعامل نشود

جمال کمالیان یکشنبه , ۲۷ آبان ۱۴۰۳ - ۱۴:۰۹

در خبرگزاری تابناک چه می‌گذرد
خبرگزاری تابناک گعده رسانه‌ای مافیای خودروسازی !!!

در آخرین ماه تابستان سال جاری بعداز مطرح شدن نام دکتر مقیمی برای سکانداری سازمان گسترش و نوسازی ایران، ناگهان خبرگزاری تابناک در اقدامی نابخرادنه مبادرت به تخریب هدفمند علیه دکتر مقیمی می‌نماید و بارها با عناوین مختلف به این عمل زشت استمرار می‌ورزد.
اما این شروع ماجرا نبود، سرنخ این تخریب‌ها از برخی از مدیران ایران خودرو رقم خورد از جائیکه عوامل این خبرگزاری با حضور در این شرکت، ماموریت خود را علیه دکتر مقیمی دریافت می‌نمایند. ولیکن این ترور رسانه‌ای با هوشمندی وزیر محترم صمت و عوامل تصمیم ساز نقش برآب شد.
و حال مافیای مرتبط با این خبرگزاری از بازوی رسانه خود سوء استفاده نموده و علیه برخی از مدیران پاک‌دست این صنعت که سوابق درخشانی در این حوزه دارا می باشند رپورتاژ خبری می‌رود.

https://t.me/khodro9090

محمد دوشنبه , ۲۸ آبان ۱۴۰۳ - ۸:۳۶

میگن شیخ و خیراندیش رفیق هم هستند

علی دوشنبه , ۲۸ آبان ۱۴۰۳ - ۱۰:۱۱

درست میفرمایید هر کسی حرف حق بزنه کلاهش پس معرکه هست

رامین یکشنبه , ۲۷ آبان ۱۴۰۳ - ۷:۳۸

به امید خدا با حضور فردی توانمند همچون مهندس سلیمانی از بهترین دانشگاه ایران ( صنعتی شریف ) ، با سابقه طولانی در صنعت خودرو و آشنا به تمامی مسائل و مشکلات خودروسازی این وضعیت بکل تغییر خواهد کرد و شاهد اتفاقات خوب در امور خودروسازی خواهیم بود. به امید روزهای خوب ….

همشهری یکشنبه , ۲۷ آبان ۱۴۰۳ - ۷:۴۷

شنیده ها حاکی است
طالقانی ها اینبار می‌خواهند، مهره های بازی را چینش کنند
از ملت تا مخصوص .

محمود طالقانی یکشنبه , ۲۷ آبان ۱۴۰۳ - ۷:۵۷

خبر تکمیلی
ایساکوویساکو. به امداد طالقانی
ساپکو به فناوری های نوین طالقانی
داده خواهد شد
پدرخوانده طالقان بالاسر ملت نشسته

دلسوز یکشنبه , ۲۷ آبان ۱۴۰۳ - ۹:۰۲

سلام
امان از دل خون شده پرسنل کاشان
انشالله تغییرات زودتر به سایپا کاشان هم برسد

حسین یکشنبه , ۲۷ آبان ۱۴۰۳ - ۹:۲۵

بالاخره خط بازار مسیر درست رو تشخیص داد. واقعا باید پای درد دل پرسنل گروه سایپا نشست. سالهاست که سایپا داره از نسخه عطاری که خودش را طبیب هر دردی میدونه ضربه میخوره. از تییر وان شدن شرکتها که سایپا را در مسیر زیان دهی شدیدی قرار داد تا سنگ اندازی در مسیر تامین قطعات و ورود به حوزه کنترل کیفیت و جلوگیری از اعمال جریمه برای شرکتهایی که منافع خودشان در آنها هست. برخی یک تنه هزاران ضربه به صنعت خودروسازی و مردم ایران زده (موتور شاهین در زمان مدیریت ایشان در مگاموتور چندین بار تغییر کرد و در نهایی شد همین مصیبتی که الان هست). ایشان با چسبیدن به صندلی هیات مدیره سایپا و اعمال نظر در حوزه مدیریت نیز تا کنون چندین مدیر عامل و هیات مدیره را جابجا کرده که ضربات شدیدی به شرکتهای گروه از همین تصمیمات وارد شده است.

فرامرز یکشنبه , ۲۷ آبان ۱۴۰۳ - ۹:۲۵

خدا پدر مهندس خطیبی رو بیامرزه و ما رو از شر شیخ و علی نجات بده.

Zahed یکشنبه , ۲۷ آبان ۱۴۰۳ - ۹:۵۶

تمام تيم جواد اتوبوسي بايد برند، مخصوصا گنده گوي متوهم باقرشهر كه همه كاركنان سايپا رو يه مشت احمق ميدونه

چشم ناظر یکشنبه , ۲۷ آبان ۱۴۰۳ - ۱۰:۱۵

جناب شیخ عطار تشریف ببر
دیگه گلی که باید به سر صنعت می‌زدی زدی برو به فکر آخرت باش برو باباجون.خدا رحمت کنه مهندس راضی رو ببین آخر کار همه مرگه برو بابا جون بذار چهارتا جوان تر و متخصص تر بیان.

حسن فا فا یکشنبه , ۲۷ آبان ۱۴۰۳ - ۱۰:۲۱

با اسم بردن از افراد خوشنام صنعت سعی در چه کاری دارین؟
گرچه ایشون عطار است ولی سلامت ایشان و تخصص ایشان مٌشکی ایست که خود میبوید و نیازی نیست دیگران بگویند.

عیسی یکشنبه , ۲۷ آبان ۱۴۰۳ - ۱۰:۵۷

مصطفوی جان از شیخ نمی تونی باج بگیری برو سراغ از ایشون بهترون

حمید یکشنبه , ۲۷ آبان ۱۴۰۳ - ۱۰:۵۸

اتفاقا به شدت اشتباه میکنید . ۳۸ سال هست ایشون کار کرده و حالا باید و با فوریت جای خودشو به جوان ها بده . متاسفانه حضور ایشون در هیت میره سایپا هیچ اثر مثبتی نداشت جز جنگ و دعوا که منجر به وضعیت بحرانی امروز شرکت سایپا هست . باید به جوان های متعهد و متخصص اعتماد کرد عزیز جان

سید یکشنبه , ۲۷ آبان ۱۴۰۳ - ۱۱:۰۳

اگه عطار نبود الان برخی شده بود مدیرعامل مگا و کلا نابودش میکرد حضورش در هیات مدیره جلوی خیلی گندکاریا اقایون گرفته باید خداروشکر کرد که این مدت بودن

سید یکشنبه , ۲۷ آبان ۱۴۰۳ - ۱۱:۰۰

مهندس شیخ عطار از پاک ترین و با دانش ترین مدیران صنعت خودرو هستن اگر اقدامت ایشون در زمان حضور در مگاموتور نبود الان خط دنده زنی مگا و کل سایپا مشکل داشت با وجود ایشون اگه بیان قطعا مدیرای زیر دستش هم آدمای درستی میان و از این فلاکت تا حدودی خارج میشیم

سید یکشنبه , ۲۷ آبان ۱۴۰۳ - ۱۱:۰۷

ن

ناصر یکشنبه , ۲۷ آبان ۱۴۰۳ - ۱۱:۲۵

شیخ عطار باج به هیچ کس نمیده از قدیمی های سایپا در زمانش بیشترین رکورد تولید ثبت شده و فردی سالم

علی یکشنبه , ۲۷ آبان ۱۴۰۳ - ۱۱:۲۷
عیسی یکشنبه , ۲۷ آبان ۱۴۰۳ - ۱۱:۳۶

درود بر شیخ مرد بزرگ خودرو سازی افتخار ایران توانمند و باسواد و دنیایی از تجربه نامش لرزه برتن فاسدان می اندازد بنیان گذار سایپا کاشان که فرانسه در بین خودرو سازی های ایران برای شراکت فقط قبول کرد در سایپای کاشان سرمایه گذاری کند شیخ مردی است تکرار ناپذیر

Alo یکشنبه , ۲۷ آبان ۱۴۰۳ - ۱۱:۴۸

مصطفوی جان کامنت ها رو هر جور می خوای تغییر میدی هر کی بهت آره نگه براش می نویسی شما هنوز شیخ نشناختی شیخ بزرگ به شما باج نمیده

پاکدست یکشنبه , ۲۷ آبان ۱۴۰۳ - ۱۱:۵۰

اقا کسی نیست جلوی بی رویه استخدام ها را در شرکت های خودروسازی بگیره؟دارن همینجور ی فک و فامیلاشونو میریزن شرکت ها

بنده خدا یکشنبه , ۲۷ آبان ۱۴۰۳ - ۱۶:۵۱

در سازه گستر هر شخصی علیه آقایان صحبت کنه که به ضررشان باشه نسخه اش رو می‌پیچند می‌فرستند شرکت‌های زیر مجموعه، از جمله پاداش‌های کلانی که بعضی از مدیران و معاونین گرفتند که قضیه لو رفت . اگه کارشون درست و قانونی بوده چرا پرسنل مربوطه را جابجا کردند .

حسین یکشنبه , ۲۷ آبان ۱۴۰۳ - ۱۳:۰۹

اولا که افزایش یا کاهش رکورد تولید در شرکتهای وابسته کاملا بستگی به برنامه ریزی و نیاز سایپا داره و هر مدیر عاملی هم که در اون زمان حاضر بود همین کار رو انجام میداد. ثانیا شما خاطرتون نیست که این آقا کل ساختار اون شرکت رو به هم ریخت که به تازگی تا حدودی اصلاح شده. یه نمونه اش این بود که ابزار را از زیر نظر مهندسی کشید بیرون و برد زیر نظر تولید. یعنی یک کاری که با حساب و کتاب انجام میشد فقط به خاطر اینکه دوست ایشون تامین کننده ابزار بود و باید ابزارش را به مگاموتور میفروخت، واگذار شد به واحد تولید.

مبصر 4 ساله کلاس یکشنبه , ۲۷ آبان ۱۴۰۳ - ۱۴:۵۰

هر کی‌ مدیر عامل سایپا شد مبارکش باشه ولی در اولین قدم مدیر امداد و دارودسته اش رو جا به جا کنه

بینام یکشنبه , ۲۷ آبان ۱۴۰۳ - ۱۶:۰۹

مهندس شیخ عطار یکی از مدیران به نام و موفق و با دانش است اشراف کامل به تمام فرآیندهای تولید، زیرساخت و … دارد خودروسازی سال های باید بگذرد تا همچین شخصی را بخواهد ببیند.

علی یکشنبه , ۲۷ آبان ۱۴۰۳ - ۱۹:۰۴

شیخ عطار اگر در سایپا نبود الا کل سایپا تعطیل چون ایشان گلوگاههای تولید به خوبی میشناسد و مروی توانا میباشد خدا را شکر کنید این فرد در سایپا آمده ایشان معاون وزیر بوده در سازمان گسترش و نوسازی

محمد دوشنبه , ۲۸ آبان ۱۴۰۳ - ۶:۳۵

ادعای مخاطب:

آقا دست وردارید اگه خوب بود که با حمایت از خیراندیش خدانشناس آذین به این روز و اعتصاب های پی در پی نمی‌کشاند
اره درست میگید ایشون گلوگاه بخور بخور خوب بلده چون رفیقش آقای خیراندیش چهره به شدت منفور آذین هستن و در یکسال گذشته پنج اعتصاب فقط بخاطر ایشون در آذین شکل گرفت

ساسان سه شنبه , ۲۹ آبان ۱۴۰۳ - ۲۱:۳۳

الکی نگو بابا.دفتر ریلی و خودرویی بوده .اونجاها هیچکاره بوده‌.

حسن یکشنبه , ۲۷ آبان ۱۴۰۳ - ۲۱:۳۹

همه رو این سایت سرکار گذاشته و داره مثلا اطلاعات جمع میکنه/ ول کنید این مدیران ناکارآمد و فاسد رو بزارید بخورند و ببرند/ چیکارشون دارید این طفل های معصوم رو/ اونا اگه می‌توانستند کار کنند که تا حالا کرده بودند / بلد نیستند خوب چیکارکنند؟ خوردن و بردن رو بلدند که دارند به نحو احسن انجام میدن / خدا خیرشون بده

پویا دوشنبه , ۲۸ آبان ۱۴۰۳ - ۲:۱۳

مهندس شیخ عطار فردی سالم و توانا می باشد آقای توسلی مهر میخواسته پارسال آقای منتظر المهدی از مگاموتور جابه جا کند آقای شیخ عطار عضو هیت مدیره و قایم مقام تولید در سایپا و جای ایشان جابری به عنوان مدیر عامل معرفی کند با لابی های کندری اما ایشان مخالفت کرده چون جابری اگر اینکار بود زمان تیموری رفیق و شریک کاریش استعلام هایش اوکی میشود و اوضاع مگاموتور این شکلی نمیشود شیخ عطار دنبال فردی سالم و توانا در کار بوده و اگر منتظرالمهدی حمایت کرده که جابری نشود و وضعیت مگا خراب تر نشود درود بردشیخ شجاع و سالم

شهاب دوشنبه , ۲۸ آبان ۱۴۰۳ - ۶:۵۵

آقای خیر اندیش در مگاموتور بود بعد آمد آذین شیخ در این دوره برای هیچ کس کاری انجام نداده چون هیت مدیره کار اجرایی دستش نیست بابا اگر یک ریال ازش مدرک دارید بگوید و بارگذاری کنید وگرنه اون خیر اندیشه سالیان طولانی در آذین بوده و رفته مگا انداختنش بیرون دوباره مامور بوده برگشته چه ربطی به شیخ عطار دارد ترو خدا ادمهای سالمی که ماندن الکی خراب نکنید

محمد دوشنبه , ۲۸ آبان ۱۴۰۳ - ۸:۳۵

ادعای مخاطب:

جناب من خودم آذین کار میکنم شما که اطلاع دارید خیراندیش انداختن بیرون اونم از چند شرکت
اما حالا که بازم برگشته به آذین به پشتوانه شیخ شما بوده
حمایت شیخ داره
پنج بار اعتصاب شرکت آذین بخاطر خیراندیش بوده ما خواهان برداشتن خیراندیشم اما شیخ شما اجازه نمیده

مهدی دوشنبه , ۲۸ آبان ۱۴۰۳ - ۱۰:۰۸

سازه گستر سایپا با نحوه پول دادنش کل گروه سایپا را زمین زده و تامین قطعات در زیرمجموعه های سایپا به شدت بحرانی شده و تامین قطعه صورت نمی گیرد و باعث اعتصاب کارگری در زیرمجموعه های سایپا شده چون پول نمیده و کارکنان با بی پولی نمیتونن زندگی کنند.

علی دوشنبه , ۲۸ آبان ۱۴۰۳ - ۱۱:۴۹

تامین قطعه باید توسط معاونت تامین انجام گیرد وقتی یک شخص که در حد مدیر هم نیست معاونت تامین می‌شود. نباید تقصیر را گردن مدیدی عامل سازه گستر گذاشت . پست دادن به اینطور اشخاص ضربه به خودرو سازی میزند

ساسان سه شنبه , ۲۹ آبان ۱۴۰۳ - ۲۱:۳۱

ادعای مخاطب:

آقای خیراندیش فامیل زن شیخ هستش.اصلا هیچ سوادی نداره.

مسعود سه شنبه , ۲۹ آبان ۱۴۰۳ - ۲۲:۳۷

حراست و بازرسی گروه کجا هستن بخدا ظلمی که بی خیر ها به آذین می‌کنند شمر به حسین تو کربلا نکرده

نظرات بسته شده است.

css.php