کوتوله ها در لانه زنبور خودروسازی/فرمانده بازار قطعات یدکی خودرو کیست؟
به گزارش خط بازار؛ در نخستین بررسی فساد قطعه سازان در خودروسازیهای کشور با پدیده وضع قوانین عجیب در لانه زنبور توسط قطعه سازان مواجه شده است. وضعیتی که به عقیده مهدی گل پیکر، بازرس ویژه جعل و تقلب لوازم یدکی خودرو، مانع از توسعه خودروسازی و تلفات سالانه ۲۷ هزار نفر از حوادث جادهای شده است.
مهدی گل پیکر، بازرس ویژه جعل و تقلب لوازم یدکی خودرو با بیان اینکه فساد در خودروسازان کشور ریشه در چند شرکت بزرگ قطعه سازی دارد، گفت: برخی خودروسازان یک شرکت زیرمجموعه در حوزه تامین قطعه دارند که یک سازنده قطعات خودرو به هر میزان بزرگ یا خوشنام باشد، به راحتی نمیتواند با این قبیل شرکت ها وارد همکاری شود، مگر اینکه تابع الزامات، فشارها و قوانین این شرکت باشد!
وی در خصوص شرکتهای تامین قطعات خودرو در خودروسازان، توضیح داد: شرکت های تامین کننده قطعه وظیفه تامین قطعات خطوط به شکل برون سپاری برای تامین نیازهای خود را دارد. این خودروسازان برای تامین و تهیه قطعات در بازار لوازم یدکی، شرکت دیگری را ایجاد کرده اند. بنابراین هر دو شرکت تامین کننده قطعه به ترتیب وظیفه تامین قطعات خطوط و بازار یدکی محصولات ایران خودرو را عهده دارند.
وضع قوانین به نفع پدرخواندگان!
به گفته، بازرس ویژه جعل و تقلب لوازم یدکی خودرو درباره وضع قوانین در شرکت های تامین کننده، قطعه سازان بزرگ در گذشته قوانینی در این شرکت ها وضع کردند که حتی اگر شرکت خودروساز در تامین نیاز مالی خود گرفتار شده بود، حق عرضه قطعات دریافتی به بازار لوازیم یدکی را ندارد. قطعاتی که تولید کنندگان برای خطوط تولید خودرو ساخته و به شرکت تامین کننده تحویل میدهند دارای علامت مخصوص به خود است ، هستند.
این مقام مسئول ادامه داد: اگر یک تولیدکننده به عنوان مثال سالانه ۱ میلیون قطعه تولید میکند، ۷۰۰ هزار قطعه با این علامت به شرکت تامین کننده تحویل داده شود و باقی تولید، بدون درج علامت مذکور به بازار لوازم یدکی خودرو هدایت میشود.
مشتریان منتظر خودرو جدید نباشند
گل پیکر با بیان اینکه بارها در عملیات کشف، انبارهای مملو از قطعات تقلبی یافته بودیم، بیان کرد: در یکی از عملیاتهای کشف با انباری مواجه شدیم که یکی از قطعات مهم که تولید یکی از شرکت های مهم قطعه ساز بود، به ارتفاع ساختمان ۵ یا ۶ طبقه به طول چند صد متر که ویژه خط تولید است، دپو شده بود. هم زمان با این مساله مدتی بود که فروش این قطعات در بازار به چالش خورده بود، این چالشها نیز عمدتا ناشی از ورود قطعه قاچاق یا ورود چند میلیون قطعه به بازار ایجاد میشود.
منبع: تابناک
برچسب ها :ایران خودرو ، بازار لوازم یدکی خودرو ، خط بازار ، خودروسازی ، سایپا ، قطعه تقلبی ، مهدی گل پیکر
- نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
- نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
- نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
قسمت جالب این افشاگری اونجا بود که بعد از ۶ ماه از انتشارش هیچ واکنش یا شکایتی نشده و حتی خود سایپا هم اعتراضی یا تکذیبیه نداد
فقط تو شرکت پر کردن ما شکایت کردیم که بقیه بترسن
همین خط بازار یکبار زمان تیموری یه گزارش زد بلافاصله روابط عمومی سایپا پاسخ داد
م ت مدیرعامل قبلی بلافاصله بعد برداشتنش شده همه کاره و مدیرعامل هلدینگ قطعه سازی آرمکو.حالا تو خود بخوان حدیث مفصل از این مجمل….
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 3 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۳