بحث تخلفات مالی و اقتصادی همچون پرداخت وامهای بی پشتوانه برگشت پذیر واقعیتی کتمان ناپذیر بوده و هست اما واقعیت این هست که دو خودرو ساز بزرگ کشور دقیقا شرایط متفاوتی را در حال گذر هستند .وجود حقوق دان بی تجربه درصنعت خودرو اگر هیچ حسنی برای تولید و مردم نداشت اما زمینه تخلفات مالی را تقریبا به کمترین میزان طی سالهای گذشته رساند .این واقعیت که مدیر ارشد بزرگترین گروه خودرو سازی خاورمیانه اگر هیچ مزیتی بابت رفع موانع تولید و افزایش بهره وری نداشت که واقعا نداشت اما اجازه تخلفات واضح را به زیر مجموعه خود نداد و تا روز آخر هم نخواهد داد .اما متاسفانه در گروه دیگر نه تنها هیچ نظارتی بر عملکرد زیر مجموعه صورت نگرفته که حتی اینگونه تخلفات مورد تایید مدیر عامل و با اجازه و نظارت کامل این فرد صورت گرفته .اینکه انتصاب مدیرانی از اقوام در شرکت تامین با آن حجم بالای مراودات مالی و خرید داخلی و خارجی و شرکتهای خدماتی که هزینه کردن تنها وظیفه این شرکتها میباشد و هیچ پاسخی نیز به هیچ گروه نظارتی نداده و نخواهند داد باعث نوعی سونامی تخلفات مالی شده که به نظر درحال تبدیل شدن به یکی از بزرگترین پرونده های تخلفات مالی خواهد شد .واقعیت اینکه ماموریت و هزینه های آنچنانی افراد بی تجربه و بدون مدرک مرتبط که با پرداختهای نجومی به دوستانشان که برخی در حال حاضر از سمت کارشناسی وارد هیئت مدیره ها و معاونتهای حساس و منابع مالی نامحدود گردیده اند در نهایت فقط در حال چپاول منابع و منافع بیت المال هستند بدون ذرهای خجالت و ترس بدلیل حمایتهای مدیرعامل امروز سایپا که بر طبق شنیده ها بدون اذن ایشان در این شرکت کسی حق خوردن آب بدون اجازه او را ندارند .
و اما آخر این داستان و تخلفات محرز این تیم در اینگونه شرکتها جز گرفتار قانون شدن هیچ نخواهد بود. قویتر و ارتباط دارتر از این گروه بیسواد و بیتجربه گرفتار قانون شدند اینها که نه تجربه کافی و نه سواد خاصی داشته و دارند .تنها مورد ادعایی این جماعت مدیریت برمبنای ساخت آمار و ارقام دروغین در شرکت دیزل بود که آنهم با رو شدن مدارک تخلفات هر روزه از مشکلات مالی محور خودرو گرفته تا چرخشگر و … که با اخراج مدیران سالم این شرکتها و چپاول منابع آنها یکی پس از دیگری درحال مشخص شدن هستند .
تا انجا که طبق شنیده ها کلیه مرتبطین و مطلعین در حوزه امور مالی دیزل که ممکن بود به نوعی موارد این تخلفات را بازگو کنند از مسول دفتر گرفته تا رئیس و …به سمتهای عجیب مدیریت و معاونت رسیدند سایپا فعلا شده محل این نفرات جهت باج دهی و خاموشی آنچه در گذشته اتفاق افتاده و خدا بداد بیت المال برسد که هر روز تاخیر وزیر محترم صمت در جابجایی فوری این افراد تنها باعث ضرر بیشتر به سهامدار و مردم و پر شدن بیشتر جیب این نفرات سیری ناپذیر خواهد شد .جهت استحضار و اطلاع مقام عالی وزرات و مسولین نظارتی مرتبط.
رانت مخفی در پستوهای اقتصاد/از وام عشقی تا روسیه میلیاردی خودروسازان
به گزارش خط بازار؛ به نقل از تسنیم مجید عشقی روز گذشته استعفای کتبی خود را به شورای عالی بورس فرستاد و در نهایت این شورا با تشکیل جلسه ای فوق العاده با این استعفا موافقت کرد تا دوره مدیریت 3 ساله عشقی بر مسند ریاست سازمان بورس نه چندان خوش به پایان برسد.
به نظر می رسدحواشی این روزهای وام میلیاردی و قرض الحسنه ای که به ادعای عشقی در شورای عالی بورس تصویب شده بود و به هیئت مدیره و کارمندان سازمان بورس تعلق می گرفت، در تسریع استعفای رئیس سازمان بورس چندان بی تاثیر نبوده است. از طرفی حواشی این وام میلیاردی قرض الحسنه آنقدر بالا گرفت که حتی برخی از مقامات دولت سابق نیز نسبت به آن واکنش نشان دادند.
وامی که واکنش برخی از مقامات دولت سیزدهم و همچنین واکنش وزیر اقتصاد را نیز در برداشت. به عنوان مثال علی بهادری جهرمی سخنگوی دولت سیزدهم در واکنش به وام قرض الحسنه میلیاردی که رئیس سازمان بورس و معاونان وی از منابع این سازمان دریافت کرده بودند، نوشت: مشابه این ساختار در بانک مرکزی و نظام بانکی، بیمه و با شمایلی دیگر در تمامی شرکتهای بزرگ مالی، نفتی و مانند آن متعلق به صندوقهای بازنشستگی و نهادهای غیردولتی مشابه وجود دارد. در این باره گفتنیهایی است.
یا در واکنشی دیگر داود منظور رئیس پیشین سازمان برنامه و بودجه با اشاره به اینکه، دریافت هرگونه تسهیلات قرض الحسنه کلان توسط کارکنان و مدیران نهادهای پولی و مالی، مصداق کامل تعارض منافع است، اعلام کرد، این روند مستلزم ضابطه گذاری و نظارت از سوی نهادهای تنظیم گر مستقل است. همچنین بهتر است جبران خدمات کارکنان نهادهای مالی به صورت شفاف و نقدی انجام شود.
تسهیلات ارزان، رانتی مخفی در پستو های اقتصاد ایران
اما نکته ای که باید به آن اشاره کرد این است که این موضوع فقط محدود به یک دولت خاص نبوده و سالهاست که موضوع تبعیض در دسترسی به تسهیلات و وام هایی با نرخ سود های پایین، به یکی از چالشهای اقتصاد ایران تبدیل شده است.
به عنوان مثال چندی قبل تسهیلات حدود 90 هزار میلیاردی بانکها به کارکنان خود به تیتر یک رسانه ها تبدیل شد. ماجرایی که به واسطه آن حتی رئیس کل بانک مرکزی برای ارائه توضیحات به مجلس فراخوانده شد.
لازم به ذکر است، در لیست میزان وام هایی که بانک ها به کارمندان خود داده اند، جای خالی تسهیلاتی که بانک مرکزی برای کارمندان خود در نظر می گیرد کاملا به چشم می آمد که به نظر می رسد انتشار این آمار نیز می توانست با حواشی زیادی روبرو شود.
وام های کلان منحصر به کارکنان بورس و بانک نیست؟
گفتنی است بررسی ها نشان می دهد موضوع تسهیلات قرض الحسنه کلان به کارمندان مجموعه های خاص، صرفا محدود به کارکنان بورس و بانک نیست و در بسیاری ازشرکتهای دولتی و شبهه دولتی وجود دارد.
لازم به ذکر است این شرکت ها و مجموعه ها به واسطه دسترسی به منابع بسیار گسترده ای که دارند، با سپرده کردن این منابع عظیم امکان دسترسی به تسهیلات و وام های ارزان برای آن ها بسیار تسهیل می شود و کارکنان این مجموعه ها از این رانت سیستماتیک می توانند بهره ببرند.
دقیقا به همین دلیل است که هراز چند گاهی اخباری نظیر وام میلیاردی به هیئت رئیسه بورس یا وام های کلان بانک ها به کارمندان خود به بیرون درز میکند و البته در بسیاری از مواقع نیز خصوصا در مورد شرکت های خصولتی این موضوعات کمتر رسانه ای می شود.
پرداخت به ذی نفع نهایی راهی برای مقابله با ویژه خواری
یکی از سیاست هایی که به خوبی مقابل رسوب منابع دولتی در سازمان ها و وزارت خانه را گرفت، اجرای سیاست پرداخت به ذی نفع نهایی از سوی خزانه بود. برای اولینبار و در راستای صفر شدن رسوب پول، با دستور رئیسجمهور از بهمنماه 1402 نظام پرداخت اعتباری به ذینفع نهایی برای پرداختهای بودجهای دولت رونمایی شد.
گفتنی است برای ارتقای نظام مدیریت نقدینگی و در راستای تحقق اهداف دولت سیزدهم، خزانهداری کل کشور با همکاری بانک مرکزی اقدام به طراحی و راهاندازی سیاست پرداخت اعتباری یا حساب مانده صفر تحت عنوان پرداخت ذینفع نهایی کرده که از بهمنماه به مرحله اجرا رسیده است.
این سیاست دقیقا با تمرکز بر جلوگیری از عدم رسوب منابع مالی که امکان انتفاع برای وزارت خانه و سازمان ها و حیف و میل شدن منابع را در اختیار آن ها قرار می داد، اجرا شد و اتفاقا موفق هم بود.
اما نکته ای که در اینجا وجود دارد این است که پرداخت به ذی نفع نهایی برای شرکت های دولتی و خصولتی وجود ندارد و دست هیئت مدیره این شرکت ها که به واسطه بهره مندی از بودجه های دولتی و شبه دولتی منابع عظیمی در اختیار دارند برای استفاده های مختلف تا حدود زیادی باز است.
به گزارش خط بازار؛ وام ارزان قیمت به خواص صرفا همه ماجرا نیست. امکانات ویژه برای برخی مدیران، ماموریت های خارج از کشور و … از دیگر مصادیق رانت های خاص به مدیران است که مصادیق آن را می توان در خودروسازی یافت. به طور مثال در سفر اخیر روسیه برخی از مدیران خودروسازی حضور داشتند که عنوان و سمت آنان هیچ قرابتی با ماموریت محوله نداشته است از این رو ضمن درخواست هزینه های این سفر از طرف خودروسازان این سوال مطرح است که برخی از این افراد با مجوز و ماموریتی چه کسی به این سفرها می روند. آن هم در زمانی که در خودروسازی بی پولی، تبعیض، عقده گشایی و رفتارهای غیراخلاقی به کرات مشاهده می شود.
منبع: خط بازار
برچسب ها :
ناموجود- نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
- نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
- نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
این که در تیم جدید، سفر خارج وبه ریز و بپاش زیاد بود درسته ولی واقعیت اینه که پرداخت بدهیهای سنگین ایران خودرودیزل و خروج از ورشکستگی و ماده ۱۴۱ ، ۹۰۰۰ میلیارد تومن سود در سال ۱۴۰۲ و پرداخت ۱۵۰۰ میلیارد تومن به تامین اجتماعی برای تسهیلات بازنشستگی کارکنان عددسازی و سند سازی نیست. من به عنوان یک کارگر در دیزل میگم که وضع ما خیلی خوب بود و تولید و اضافه کارمون عالی بود.
تو دوره محمدزاده ظرف ۶ ماه به خاک سیاه نشستیم.
خانم da
اگر الان به شما هم پست میرسید و از پست قبلیت برت نمیداستن همه چیز گل و بلبل بود
ضعف در کارکردن و فقط شعار دادنت برای همه آشکار بوده و هست لطفا دست بردار از این اراجیفی که میگی قیامت و آخرتی هم هست
جواب ….خاموشی است .
بله آب را بریزید آنجا که ….( فرمایشات گوهربار جناب احمدی ..)
ما خدا را شکر میکنیم که در دوره متوسلین و متوهمین اطرافشان که به زودی تبدیل به متهمین صنعت خودرو خواهندشد حکم های بابا داشتیم و نخواستبم با این گروه بی تجربه و بی مدرک و بی …. همکاری کنیم و این اتفاقا در مورد بنده صدق میکند.
پستی که آلوده باشد به انواع تخلف و تقلب و چپاول به چه درد میخورد. خدا را شکر که هیچ وابستگی به متوسلین و متوهمین اطرافشان مانند شما نداشته و نداریم .سرما بلند است و هیچ مشکلی هم نداریم .ما اینقدر حقیر نشدیم که از بیتالمال یک فرد معلوم الحال و معروف به کیف کش را روزهای متوالی به سفر و ماموریت بفرستیم تا وقتی به آنجا میرسیم این بنده خدا بی سواد نقش کیف کشی خودرا بازی کند و دست به سینه باشد جلوی چهارتا شرکت داخلی و خارجی نشیند تا نشینید .نخوابد تا نخوابید. غذا نخورد تا نخورید و به همه عقده کوتاهی تفکر خودرا نشان دهید .فشار به سازندگان و تعیین مبلغ پورسانت با وقاحت تمام .
شاید آخرین گروهی باشند که توانستند اینگونه صنعت خودرو را به جهت پر کردن جیب خود نابود کنند البته در ایران خودرو و دیزل وضع بد بوده ولی نه به وقاحت این گروه و خصوصا این کوتاه فکر و قد پر ادعا که اگر اقوام دور و نزدیک خودرا نمیدید حتما ادعای پادشاهی در کسور را داشت .خوشبختانه سازندگان با مدرک از این ویزیتور شکایت کرده و البته کارشناسان نیز کمکهای شایانی به تکمیل مدارک این سازندگان زحمتکش کردند. برادران نظارتی و قضایی در حال تکمیل اطلاعات هستند و همکاران بسیار شریف و انسان هستند که به این سازندگان گه انواع توهین توسط همان مدیر کیف کش اداری به ایشان شد کمک کردند .پرونده قطور و پر و پیمان .حالا جواب بدید و بگویید چرا این حجم سواستفاده از منابع ملی و پولهای بیت المال .راستی کاش میشد تصاویر بازگشت شکوهنمدانه این تیم از سفر اروپائی را به اشتراک گداشته تا مشخص شود چرا یک فرد بی هویت و مدیر کیف کش باید این تعداد چمدان حمل کند تا ساعتها در گمرک ورودی بماند و با پرداخت هزاران دلار جریمه….؟؟؟!!!
تمام شد دوره چپاول .
آقای دا چقدر از موفقیت های تیم گروه دیگر بهتون فشار اومده که این همه کامنت گزاشتی و خودت عدم موفقیت گروه بزرگ (ایرانخودرو) رو پذیرفتی که البته آقای عظیمی هم کلی موفقیت داشته مسئله اینه شما از وجود ادمایی مثل عظیمی و توسلی مهر فشار اومده چون فکر میکنید خودروسازی ارث پدر دوستان شماست.دیگه اون دوران خود بزرگ بینی تموم شده امروز باید با مستندات رسمی کشور با مردم صحبت کنید جمع کنید این بساط شامبورتی بازیتونو
آقای گو میتونی بگی یکی از کارهایی رو که عظیمی تو ایرانخودرو کرده چیه!؟ خودتم میدونی عظیمی مت سکی بیش نیست تمام کارها توسط شیخ زاده داره دستور داده میشه اینو خوده شیخ زاده هم تویه محافل خصوصی اذعان داشته عظیمی تجربه ای در مدیریت نداره صرفا به خاطر سابقه اسارت تونسته رشد کنه این همه آدم قابل و باسواد وجود داره چرا ایشون با این رزومه باید سکان بزرگترین خودرو سازی کشور رو دست بگیره و برای ماندن و ابقا این همه هزینه کنه شما خبرداری ایشون برای انتخابات ( آقای جلیلی ) چقدر هزینه کرده وقتیکه میخواید از کسی جانب داری کنید خدارو هم در نظر بگیرید البته اگه خدارو قبول داشته باشید.
مفت باشه کوفت باشه آره دادا
آقایون رفتن مثلاً چه گلی به کاکل خودروسازی زدن غیر از روز به روز تعطیلی در خودرو سازی طرف باهزینه جیب خودش فافل نمیخره
.این جماعت خون به پشه قرض نمیدن
آقای همتی، این آقای ع خ ، همحزبی شما در کارگزاران سازندگی، ۱۱۰۰ میلیارد تومان وام معوق به بانک آینده دارد. شما که ریاضیتان خوب است، حتماً میدانید هزار میلیارد تومان چقدر بیشتر از دو میلیارد تومان #وام_عشقی است! شاید بد نباشد اولویتهایتان را بازبینی کنید.
ایدکو پرس سایپا
پول نداره جشن تعاون میگیره میلیاردی خرج میکنه
با سلام
اینکه وام عشقی چیزی نیست طرف در شرکت م برای بازسازی دستشویی مدیرعامل و هیات مدیره بیش از سه میلیارد هزینه کرده و برای استخر نیز بالای ۳۰میلیارد کجایید برادرها
دوستان کلا مملکت حال روز خوبی نداره وقتی مدیر منابع عازم مسکو میشه فقط با تاکید مدیرعامل علی الحساب ارزی هم میگیره میشه امیدی به اصلاح داشت. از طرفی مدیریت بهمراه اقای ف هییت مدیره دنبال اخذ ویزای ایتالیا بهمراه خانواده باز طریف آفر شرکت علی بابا هستند. فقط نمیدونم واقعا سازمان و ارگانهای نظارتی تو این کشور وجود داره یا نه که از هیچکدوم صدایی در نمیاد
عشقی از محل اعتبارات سازمان بورس به خود و اعضای هیئت مدیره وام داده است اما در شرکتهای دولتی راه دیگری را در پیش میگیرند که به ظاهر قانونی است که از محل سپرده گذاری در بانکها، برای مدیران خود وام بدون بهره می گیرند. ایران خودرودیزل همین کار را هم در دوره توسلی مهر و هم در دوره محمدزاده برای معاونین و مدیران خود انجام داد.
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 12 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۱۲