اختصاصی خط بازار؛

180 مامور نورچشمی مقیم ایران خودرو/یاران خطیبی از کجا آمده اند؟/نبض انتصابات آبی پوشان تغییر کرد

بارها مشاهده شده که مدیران خودروسازی به دلایل مختلف از جمله توانمندی، رفیق بازی، مسائل سیاسی و گاها امنیتی اقدام به استفاده از نیروهای شرکت های خارج از خودروسازی نموده اند. این افراد گاها به صورت مامور و در برخی از موارد نیز به خودروساز منتقل و مشغول به کار شده اند.
کد خبر : 33511
تاریخ انتشار :جمعه 19 فروردین 1401 - 11:38

به گزارش خط بازار؛ بده بستان های سیاسی، جناجی و گاها رفاقتی در خودروسازی یک پدیده رایج است. بارها مشاهده شده که مدیران خودروسازی به دلایل مختلف از جمله توانمندی، رفیق بازی، مسائل سیاسی و گاها امنیتی اقدام به استفاده از نیروهای شرکت های خارج از خودروسازی نموده اند. این افراد گاها به صورت مامور و در برخی از موارد نیز به خودروساز منتقل و مشغول به کار شده اند. سه نکته جالب در خصوص این افراد وجود دارد:

اول اینکه طیف متنوعی دارند به طوری که از خبرنگار گرفته تا مدیر نظارتی و … می توان در بین شان یافت دوم معمولا بعد از مامور شدن به خودروسازی دیگر به سازمان های خود برنمی گردند مگر اینکه مجبور به این کار شوند و سوم غالبا شرایط کاری، درآمدی و رفاهی آنان به مراتب بهتر از سازمان قبلی شان است.

طبق آخرین بررسی های صورت گرفته در ایران خودرو در نیمه دوم سال 1398 (که این شرکت دستخوش تغییرات کلان مدیریتی شد)، در همان ماه های اول بیش از 180 نفر از سازمان های مختلف از جمله وزارت صمت، ایدرو، سازمان مدیریت صنعتی، شهرک های صنعتی، مجمع تشخیص مصلحت نظام، شورای نگهبان و … به گروه ایران خودرو مامور یا انتقال یافته اند و اکثرا در پست های خوب مدیریتی به عنوان مدیرعامل، مدیر، معاون و … مشغول به کار شده اند. البته برخی از این افراد بعد از تغییرات آخر سال 1400 به سازمان های خود برگشته اند.

فارغ از اینکه این پدیده خوب است یا بد، ولی هنر مدیریتی این است که تمام نیروهای خود را از درون گروه خودروسازی براساس شایسته سالاری و توانمندی استفاده کند. موضوعی که در دوران جدید بیشتر از گذشته به چشم می خورد. علی رغم اینکه برخی از انتصابات ایران خودرو در دوران جدید با حواشی همراه بوده ولی شواهد نشان می دهد غالب انتصابات جدید از درون گروه ایران خودرو بوده است. البته این به معنای آن نیست که تمامی این انتصابات درست و براساس شایسته سالاری بوده ولی همین رویکرد استفاده حداکثری از درون گروه نکته مثبت تیم جدید ایران خودرو است.

 

 

نکته قابل توجه دیگر در زمینه انتصابات این است که اوایل سال 1401 طی بخشنامه ای، کلیه امور خدمات مدیران از حوزه مدیرعامل جدا شده و زیرمجموعه منابع انسانی قرار گرفته تا تمامی انتصابات با یک سیاست واحد توسط متولی اصلی این امر که همان منابع انسانی است صورت گیرد.

منبع: خط بازار

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 4 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۴
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

هاج وواج جمعه , ۱۹ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۳:۴۱

هرمدیرعاملی که میادتوی این پست لاکچری ونجومی نورچشمیاشو ازبقالی وچقالی ونمکی ودستفروش گرفته میاره براشون پست تعریف میکنه.پست مشاورحوزه مدیرعامل ،مدیرحوزه مدیرعامل ،معاون حقوقی مدیرعامل مشاور حقوقی مدیر عامل وهزاران پست مختلف بی کاربردکه بهترین وآپشن دارترین خودروی تولیدی حتی رونمایی نشده رو تقدیمش میکنن بعنوان خودروی سازمانی…واسفا ازاین دزدیهای آشکار که ملت تاوانش رومیدن

حسين جمعه , ۱۹ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۴:۲۸

شما كه اينطوري تيتر مي زني ؛‌ پس چرا همين ديروز آقاي مهندس حدادي رو كه هنوز سه ماه نشده بود كه از ايران خودرو به شركت تام تشريف آورده بودن،‌ از سمت خودشون بركنار كردن؟
آقاي خطيبي در اين مدت كوتاه چه بازخوردي از فعاليت هاي ايشان گرفته بود كه همچين تصميم نابخردانه و عجولانه اي را گرفت؟
مگه آقاي حدادي از پرسنل قديمي ايران خودرو نبودن؟
ايشان از سال 78 در شركت ايران خودرو مشغول به فعاليت بودن؛ ايشان كه از بيرون از مجموعه ايران خودرو نيومده بودن
اين موضوع با تيتر خبري شما و سياستهايي كه از آقاي خطيبي گفتين كاملا منافات داره.
پس نتيجه مي گيريم كه انتصابات آقاي خطيبي هم نه بر اساس بررسي كارشناسانه و نه بر اساس خرد جمعي،‌ بلكه بر اساس باندبازي و گسيل كردن مديران اتوبوسي بوده.
آقاي خطيبي با اين كارشون تنها نوراميدي كه از تغيير آقاي الف به دل همكاران تامي تابيده بود و خاموش كردن.
آقاي حدادي در اين مدت كوتاه كه تشريف آوردن نشان دادن كه مدير توانمند و لايقي هستن.
چرا بايد ايشان تاوان باندبازي هاي دو جناح متخاصم رو بدهند؟
چرا كسي كه شفافبت مشغول فعاليت هست و انگ مي زنن؟
مگر نه اينكه اين نوع برخورد غيرحرفه اي آقاي خطيبي بر مي گرده به اينكه سال 1399 آقاي مقيمي ،‌ مديرعامل آپكو رو كه اون موقع همين آقاي كيوان وزيري بودن عزل كردن و حالا وقت تسويه حساب شده بود و اينبار همون آقاي كيوان وزيري رو به جاي منتصب شده ي آقاي مقيمي ، اينبار در شركت تام ايران خودرو قرار دادن.
به هر روي تيترهايي كه شما مي زنين مشخصه كه بدون واكاوي و بررسي منتشر مي كنين.
براي آقاي خطيبي مديرعامل ايران خودرو و همچنين آقاي مرتضي مصطفوي مديرسايت خط بازار متاسفم.

عبداله ایرانی جمعه , ۱۹ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۴:۵۱

با بخش زیادی از مطالب موافقیم و کاملا درسته. متاسفانه در تمام دوره‌ها افرادی که اتوبوسی و سفارشی و رفاقتی وارد شرکت‌های خودروسازی شدند، بدون این که شناختی از این صنعت داشته باشند و یا حتی لیاقت یک شغل کارمندی معمولی را داشته باشند، با رانت و لابی بهترین مناصب را اشغال کردند و برای خودشان بالاترین حقوق‌ها را در نظر گرفتند و بیشترین امکانات را در اختیار خودشان و خانواده‌شان قرار دادند، موبایل سازمانی، خودرو سازمانی، امتیازات ویژه درمانی، وام‌های کلان و آنچنانی، اشغال چندین پست و جایگاه و چند شغله بودن و….
مثلا یکی از معاونین منابع انسانی سابق ایران خودرو (چند سال قبل)، سه خودرو سازمانی با راننده در اختیارش بود و برای کارهای مختلف به فراخور نیازش از آنها استفاده میکرد مثلا وقتی با همسر دومش میخواست بره ویلای شمال (ویلای مذکور متعلق به ایران خودرو است) با سوزوکی ویتارا میرفت، وقتی میخواست بره مهمونی با پژو ۵۰۸ میرفت، داخل شهر با پرشیا مشکی میرفت و حتی شارژ اینترنت سیم‌کارت بچه‌ها و مودم منزل را با استفاده از سیم‌کارت سازمانی انجام میداد که هزینه آنها را هم شرکت بپردازد و… خلاصه از اینجور مفاسد و سؤاستفاده‌ها زیاده ولی سؤال بزرگ اینجاست که نقش نهادهای نظارتی چی بوده؟ هیچی! چرا؟ چون اونها هم سهم خودشان را گرفته‌اند و برای همین است که تعداد بسیار زیادی افراد نظارتی در پستهای مدیریت حراست و عضویت هیات مدیره و مدیرعاملی و… بکار گرفته شده‌اند.
درد بسیاره و حوصله کم.
ولی درسته که بیشتر انتصابات اخیر از درون سیستم بوده، اما عمده آنها مورد اشکاله چون استفاده از افراد درون سازمان هنگامی ارزشمنده که با شایسته‌سالاری همراه باشه که الان نیست. یا آقازاده هستند، مثلا نوه فلان امام جمعه و داماد فلان نایب رییس مجلس و وابسته به فلان جریان مافیایی خودرو و… یا از روی رفاقت با فلان مدیر حوزه موفق به اشغال مناصب شده‌اند.
یعنی خلاصه‌اش میشه این که قبلا افراد نالایق از بیرون وارد خودروسازی میشدند و پست میگرفتند، الان افراد نالایق از درون میان پست میگیرند. فراموش نکنید بیشتر اینهایی که الان میگید از داخل اومدن پست گرفتند، خودشون در سال‌های قبل با رانت و لابی اومدن داخل.
شایسته‌سالاری مهمه نه بیرون و درون، یه شاگرد مکانیک نباید بشه مدیرعامل، یه منشی معاونت نباید بشه معاون، یه آدم مسأله‌دار و پرونده دار نباید به صرف رفاقت با فلانی بشه مدیرعامل و….

یاسر دوشنبه , ۳۰ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۰:۴۵

چند سال پیش و در زمان مدیر عاملی آقای یکه زارع در ایران خودرو ، مدیر منابع انسانی سابق شرکت ایران خودرو فردی بود به نام”” م. پ”” که انصافا در حوزه منابع انسانی متبحر است .ایشان تخلفات مالی آقای یکه زارع را در یک جایی مطرح کرد و بنده خدا مدیر منابع انسانی ایران خودرو را مجبور به استعفا نموده و ازش شکایت کردند و خیلی اذیت شد. ولی حق به حق دار رسید از ایران خودرو رفت و مدیر منابع انسانی سازمان مدیریت صنعتی شد و عملکرد مناسبی هم آنجا داشت و بعد از آن هم جاهای خوبی رفته . به “”خط بازار “”پیشنهاد می کنیم این بنده خدا را به نام “”م.پ “” را پیدا کند و باهاش مصاحبه کند.
همین آقای روشن آزاده که الان دفتر مدیر عامل ایران خودرو را در اختیار دارد ، مدیون مدیر منابع انسانی سابق ایران خودرو است چون دو بار تا مرز اخراج رفت ولی ایشان یک تنه واستاد و نگذاشت بدون اینکه چشم داشتی داشته باشد و حتی الان هم در ایران خودرو نیست که بگیم به پاس آن خدمات الان برگشته ایران خودرو.

css.php