تا م در وزارت سمت است
همه چیز به هم میریزد
از تواناییهای ایشان ایجاد آشفتگی و به هم ریختن یک سیستم چابک و پویاست اقای فاطمی امین باید برای دور کردن ایشان از این وزارتخانه تا دیر نشده فکر چاره کند
راز ماندگاری مرد غیرسیاسی وزارت صمت/امضای طلایی وزارت صمت در اختیار کیست؟/عقل کل وزیر در سودای ایدرو
به گزارش خط بازار، محسن صالحی نیا معاون وزیر صمت و رئیس سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایدرو از جمله مدیرانی است که در همه دولتهای اخیر و با همه مسئولین کار کرد و معمولا وزیری را نمیتوانید پیدا کنید که برای کنار گذاشتن او علاقهای از خود نشان دهد.
ورود او به چارت معاونین وزارتخانه از زمان مهدی غضنفری و در دو سال آخر دولت دهم آغاز شد.
صالحینیا از دوره وزارتخانههای سابق صنایع سنگین و صنایع و معادن در بخش صنعت کشور جز مدیران میانی به حساب میآمد ولی با تشکیل وزارت صنعت، معدن و تجارت در دوره غضنفری با حفظ عنوان مدیر کل ماشین سازی و صنایع محرکه این وزارتخانه به عنوان معاون امور صنایع و اقتصادی این وزارتخانه جدید التاسیس نیز انتخاب شد.
او که با حضور کوتاه مدت در هیات مدیره ایران خودرو، یک سابقه خودرویی هم برای خودش دست و پا کرده بود و در سال ۹۲ و با روی کار آمدن دولت تدبیر و امید با حکم نعمتزاده در معاونت امور صنایع ابقا شد و تا پایان دولت یازدهم در این سمت باقی ماند.
صالحی نیا که در دوره تحریمهای اوایل دهه ۹۰ تجربه بدقولی شرکتهای فرانسوی در صنعت خودرو را به عینه دیده بود، بعد از برجام از حضور مجدد فرانسویها در کشور حمایت کرد و حتی تضمین داد که پژو و رنو این بار به هیچ وجه ایران را ترک نمیکنند.
او همچنین صحبت از یک قرارداد جوینت وینچر با فرانسویها کرد که طی آن انتقال تکنولوژی به کشور ما صورت میگیرد و ما در صادرات شرکتهای فرانسوی هم سهیم خواهیم بود.
با این وجود با خروج آمریکا از برجام هیچ کدام از وعدههای صالحینیا تحقق نیافت و عمر حضور او در معاونت صنایع هم به پایان رسید.
صالحینیا در دولت دوازدهم با وجود نوسانات زیاد وزارتخانه، مرد محبوب همه وزیران این دوره بود و بعد از این که در دوره شریعتمداری مدتی در معاونت صنایع بود، با وزیر شدن رضا رحمانی به شرکت شهرکهای صنعتی رفت. حضور او در این شرکت بعد از برکناری رحمانی و سرپرستی حسین مدرس خیابانی هم ادامه یافت تا نوبت به علیرضا رزم حسینی رسید.
رزم حسینی با این که چند ماه به پایان دولت دوازدهم باقی نمانده بود صالحی نیا را به ریاست هیات عاملی شرکت نوسازی صنایع (ایدرو) منصوب کرد. با پایان دولت دوازدهم، ابراهیم رئیسی رضا فاطمی امین را به عنوان وزیر صمت به مجلس معرفی کرد که با رای اعتماد مجلس به او، فاطمی امین راهی دفتر وزارت صمت در خیابان سمیه شد ولی بازهم علاقهای به تغییر صالحی نیا نشان نداد.
صنعت خودرو از مهمترین وعدههای فاطمی امین برای کسب رای اعتماد از نمایندگان مردم در بهارستان بود و علی رغم گلایه های زیاد و نیاز به تحول در صنعت خودروسازی کشور وزیر صمت دولت سیزدهم دست به تغییر مهمترین سیاست گذار صنعت خودرو یعنی سازمان گسترش و نوسازی صنایع نزد.
امروز و با گذشت نزدیک به بیش از ۷ ماه از آغاز به دولت سیزدهم اکثر مدیران و معاونین وزارت صمت تغییر کردهاند ولی محسن صالحی نیا به یک دهه حکمرانی خود در سطوح عالی این وزارتخانه ادامه میدهد. برخی از افرادی که از نزدیک با صالحی نیا کار کردهاند معتقدند که وی به عنوان یک کارمند و مدیر اصطلاحا حرف گوش کن برای همه وزرا در همه دولتها فرد محبوبی به شمار میرود و هیچ ایده و فکری برای اداره سازمانهای توسعهای مانند ایدرو ندارد.
با این حال با وجود ورود افرادی مانند منوچهر منطقی به معاونت حمل و نقل وزارت صمت و یا تغییر چارتی که در سال گذشته در این وزارتخانه ایجاد شده به نظر میرسد که نقش سازمانهای توسعهای مانند ایدرو در وزارت صمت کمرنگ شده ولی مسئولان وزارت صمت که وعده احیای جایگاه ایدرو را دادهاند باید این نکته را در نظر بگیرند که با وجود بانیان وضع موجود که دهههاست در صنعت کشور حکمرانی میکنند نمیتوان انتظار تحول ملموسی را در این وزارتخانه داشت.
منبع: نود اقتصادی
برچسب ها :وزارت صمت
- نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
- نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
- نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
باسلام و احترام
ضمن خدا قوت به اقاي مهندس صالحي نيا
بخاطر اين همه كم لطفي از سوي رسانه ها گويا ايشان تازه وارد صنعت شده!!! ايا شخصي كه بيش از ٣٠ سال بخش هاي مختلف صنعت را با تجربه كرده و از كارآموزي تا به معاون وزيري را پله پله طي كرده درد صنعت را نمي داند
ولي امثال مديران و معاونين تازه وارد كه تازه به دوره كار آموزي امده اند درد صنعت را مي دانند.
و امان از لفظ بانيان وضع موجود انگار در تمامي دستگاهها و قواي سه گانه گل و بلبل هست بيشتر وضع موجود به دليل تحريم و تورم افسار گسيخته أست صنعت خودرو كشور در دوره هاي مختلف توسط وزراي محترم اداره ميشود .
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 2 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 2