میزهای خودکفایی در پیچ قطعات «های‌تک» متوقف ماند

دبیر انجمن قطعه‌سازان کشور گفت: یکی از دلایل کاهش قطعات در میزها این است که اکنون به قطعات «های‌تک» رسیده‌ایم که زیرساختی برای تولید آنها در کشور وجود ندارد.
کد خبر : 16604
تاریخ انتشار :پنجشنبه 11 شهریور 1400 - 10:24

به گزارش خط بازار، دبیر انجمن قطعه‌سازان کشور گفت: یکی از دلایل کاهش قطعات در میزها این است که اکنون به قطعات «های‌تک» رسیده‌ایم که زیرساختی برای تولید آنها در کشور وجود ندارد.

مازیار بیگلو گفت: تولید قطعات «های‌تک» در دنیا توسط چند کشور انجام می‌شود و خودروسازان بزرگ جهان این قطعات را به شرکت‌های سازنده سفارش می‌دهند.

وی ادامه داد: تولید قطعات الکترونیکی تاکنون در کشور ما نیز توفیق چندانی نداشته است و اگر موفقیتی هم حاصل شده است در بحث مونتاژ آن بوده است.

وی بیان کرد: کمبود ارز و نبود خودکفایی در تولید قطعات نیمه هادی و آی‌تی باعث شده است که خودروهای زیادی در پارکینگ‌ها ته‌نشین شوند.

 

زمان برگزاری میز پنجم نامشخص است

بیگلو با بیان اینکه هنوز زمان مشخصی برای میز پنجم اعلام نشده است، اظهار کرد: خودکفایی قطعات از نظر وجود تجهیزات و خط تولید مشکلی ندارد، بلکه عمده معضلات به تامین مواد اولیه برمی‌گردد.

وی گفت: دلیل کاهش تعداد قطعات با بالا رفتن شماره میز این است که هر چه جلوتر می‌رویم به مواد اولیه نزدیک‌تر می‌شویم و متاسفانه در کشور ما خودکفایی در مواد اولیه خارج از دست قطعه‌ساز و خودروساز است.

وی ذکر کرد: از ابتدای تشکیل میزهای خودکفایی پیش‌بینی می‌شد که با پیش رفتن کار در میزهای بعدی تعداد قطعه‌ها کمتر شود و این موضوع را اعلام نیز کرده بودیم.

وی با بیان اینکه تعداد قطعات در میز پنجم از ۱۰ عدد کمتر است، افزود: بسیاری از مواد اولیه لازم در کشور تولید نمی‌شود، بنابراین نمی‌توان چنین قطعاتی را به طور کامل خودکفا کرد و تنها می‌توان در فرایند تولید تغییراتی ایجاد کرد اما قطعه همچنان ارزبر باقی می‌ماند.

وی عنوان کرد: پلاستیک پلی‌آمید، بعضی ورق‌های فولاد یا آلیاژهای آلومینیومی و … در کشور تولید نمی‌شود و بنابراین حتی در صورت خودکفایی در فرایند تولید قطعات، باز هم در ارزبری آن کاهش چندانی نمی‌بینیم.

قطعات میزهای خودکفایی توسط خودروساز معرفی می‌شد

بیگلو ذکر کرد: دسته‌بندی قطعات میزهای خودکفایی توسط یک انجمن متشکل از خودروسازان و قطعه‌سازان تعیین شد، به این صورت که خودروساز قطعاتی که وابستگی ارزی دارند را معرفی می‌کرد.

وی ادامه داد: قطعه مورد نظر در میز مطرح و با قطعه‌ساز مربوط مذاکره می‌شد که امکان خودکفایی وجود دارد یا خیر، سپس زمان آن تعیین می‌شد و بر اساس زمان اعلام شده درباره اینکه در کدام میز دسته‌‌بندی شود، تصمیم‌گیری صورت می‌گرفت.

دبیر انجمن قطعه‌سازان کشور گفت: دلیل وجود ۸۰ قطعه در میز اول این بود که این قطعات خودکفایی راحت‌تری داشتند و یا بسیاری از کارهای لازم برای خودکفایی آنها پیشتر انجام شده بود.

بیگلو اضافه کرد: هر چه پیش‌تر رفتیم به قطعاتی رسیدیم که خودکفایی آنها سرمایه‌بر بود و زمان بیشتری نیاز داشت و برای تامین مواد اولیه به خارج از کشور وابسته بود، به همین دلیل از هر میز تا میز بعد در تعداد قطعات ریزش زیادی داشتیم.

وی عنوان کرد: دلیل کاهش محسوس قطعات در میز آخر این است که تعدادی زیادی از قطعات در میزهای قبل خودکفا شده‌اند و مابقی نیز برای رسیدن به خودکفایی کار دشوارتری در پیش دارند.

منبع: قطعه نیوز

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

css.php