برخورد با متخلفان اجرای طرح خدمات الکترونیک
به گزارش خط بازار؛ جهان امروز با تحولات بنیادین به سوی شکل جدیدی از خدمات حرکت کرده است و هر شرکت و نهاد دولتی و خصوصی با ارائه خدمات الکترونیکی سعی در جلب رضایتمندی مشتریان دارد.
چند سالی است در ایران سخن از دولت الکترونیک و در ادامه آن، ارائه خدمات الکترونیک میشود تا افراد با دغدغه کمتر خدمات مورد نیاز را دریافت کنند. بهرهگیری از خدمات الکترونیک کمک میکند تا مشتری ناچار نباشد برای کوچکترین کار اداری ناگزیر به طی مسافت طولانی و حضور در ادارات شود. با الکترونیکی شدن خدمات افراد میتوانند بهراحتی در هر ساعت از شبانهروز سرویسهای مورد نظر را دریافت کنند. در ایران یکی از چالشهای اساسی مردم بروکراسی اداری و کاغذبازی برخی از نهادها و شرکتها است.
این مسئله در حوزه بانکی بیش از سایر حوزهها به چشم میخورد. یکی از بزرگترین مشکلات در حوزه بانک کپی از تمام مدارک و مستندات بوده درحالیکه بهراحتی اسکن این مدارک قابل بارگذاری در سیستمهای الکترونیکی است. این در حالی است که مشتری برای انجام کوچکترین خدمات بانکی باید کپی کارت ملی و اصل مدارک را همراه داشته باشد.
در همین راستا صمت با رضا باقری اصل، دبیر شورای اجرای فناوری اطلاعات به گفتوگو نشست تا از چند و چون اجرای طرح خدمات الکترونیک اطلاع یافته و مخاطبان را از جزئیات مربوط به این طرح مطلع سازد.
در ادامه، این گفتوگو را بخوانید:
درحال حاضر اجرا و بکارگیری طرح خدمات الکترونیک در کشور چگونه است؟
بسیاری از نهادهای کشور در حال استفاده از استعلام های آنلاین هستند که از آن جمله میتوان به بازار سهام اشاره کرد. تمام خدمات مربوط به ثبتنام در سجام به شکل الکترونیک انجام شده است.
از نظر دبیرخانه شورای اجرای فناوری اطلاعات نیز بنا بر دستور دولت، هیاتوزیران و شورای عالی اداری، هیچ نیازی به اخذ مدارک کاغذی مانند کپی کارت شناسایی و شناسنامه در سرویسهای دولت الکترونیک وجود ندارد.
طبق بخشنامهای هم که از سوی سازمان اداری و استخدامی کشور در ۵ دی ۱۳۹۶ به تمام نهادهای اجرایی کشور در حوزه دستورالعمل احراز اصالت هویت آنلاین ابلاغ شد بر ارائه خدمات الکترونیک تاکید بسیاری شده است. بر این مبنا اخذ کارت ملی و صفحه نخست شناسنامه برای انجام کارهای اداری حذف شده است.
این بخشنامه چه زمانی و چگونه به تصویب رسیده است؟
این بخشنامه به استناد آییننامه توسعه خدمات الکترونیکی نهادهای اجرایی سال ۹۳ به تصویب شورای عالی اداری و ضوابط فنی رسیده بود. همچنین اجرای توسعه دولت الکترونیک در همان سال برای کمک به مقابله با جعل و فساد اداری، افزایش سلامت اداری و نیز رضایتمندی عمومی ابلاغ شد. از سوی دیگر، در بخشنامه سازمان اداری و استخدامی کشور تاکید شده «این دستورالعمل در اجرای ماده ۱۱۸ قانون مدیریت خدمات کشوری برای تمام نهادهای اجرایی لازمالاجرا است» اما با وجود این، همچون برخی از قوانین و بخشنامهها در حد رونوشت کاغذی باقی ماندهاند.
آیا زیرساختهای لازم برای اجرای این طرح فراهم است؟
برخی معتقدند چنین شرایطی در نظام بانکی کشور فراهم نشده است…
این بهانه ها فقط از سوی برخی بانکها مطرح میشود که حاضر به اصلاح رویه گذشته خود نیستند. بهعنوان نمونه خدمات ۳ بانک ایرانزمین، رسالت و بلوبانک بهعنوان بانک دیجیتال که همه عملیات بانکداری روی اپلیکیشن آن و کاملا بهصورت آنلاین انجام میشود، از این خدمات بهره برده و هماکنون فعالیت آنها به شکل الکترونیک در حال انجام است.
برای مثال، در فرآیند بلوبانک تمامی سپردههای مشتریان نزد بانک سامان نگهداری میشوند و وجوه مشتریان مورد تضمین صندوق ضمانت سپردههای بانکی در بانک مرکزی است. بر همین اساس نیز کارتهای بانکی بلو، با پیششماره کارتهای بانک سامان (۸۶-۶۲۱۹) صادر میشوند. درواقع اتصال بلوبانک به شبکههای سراسری بانکی و پرداختی (شتاب و شاپرک)، از مسیر سوئیچهای بانک سامان و با نظارت این بانک صورت میگیرد.
بنابراین سرویسهای آنلاین آماده بوده و این بهانهها که سازمان بازرسی کل کشور یا دیوان محاسبات کشور امضای الکترونیک مشتری را نمیپذیرد صحت ندارد. حتی این نهادها نسبت به الزام اخذ کپی کارت شناسایی نامهنگاری با شورای اجرای فناوری اطلاعات نداشتند و اتفاقا روند اداری نهادهای یادشده برخلاف این ادعا است.
آیا این مسئله از سوی نهاد خاصی هم پیگیری میشود؟
سازمانهایی مانند بازرسی کل کشور یا دیوان محاسبات تاکید بر استفاده گسترده از خدمات الکترونیک و حذف کپی کارت ملی در فرآیند استفاده از سرویسهای آنلاین را دارند، تمام نهادهای کشور میتوانند طرح را اجرا کنند و ابزار لازم این امر فراهم است.
همکاری بانکها برای اجرای طرح خدمات الکترونیک چطور است؟ شنیده میشود تعدادی از بانکها از مفاد این برنامه رضایت ندارند…
تا پیش از این، بهانهجویی میشد سرویس آنلاین وجود ندارد یا اینکه امن نیست. در ادامه با فراهم شدن تمام شرایط، توپ به زمین نهادهایی چون سازمان بازرسی کشور انداخته شد. از نظر دبیرخانه شورای اجرای فناوری اطلاعات بنا بر دستوری که دولت، هیاتوزیران و شورای عالی اداری داده است بسترهای لازم فراهم بوده و ضرورتی برای اخذ کپی کارت شناسایی و شناسنامه در سرویسهای دولت الکترونیک وجود ندارد.
به نظر میرسد اقدامات دیگری هم در دست اجرا باشد. کمی در این باره توضیح میدهید؟
بله همینطور است؛ آخرین کاری که انجام شد مربوط به سرویسی است که چندی پیش در شورای اجرای فناوری اطلاعات به تصویب رسید و آن دستورالعمل استفاده از قابلیتهای هوشمند کارت هوشمند ملی است مانند تطبیق عکس، امضای الکترونیک و پینکد کارت ملی.
با توجه به زیرساختهایی که فراهم شده و براساس سرویس آنلاینی که در مرکز تبادل اطلاعات در حال پیادهسازی است به جای کپی مدارک، اطلاعات ثبتشده مورد اعتبارسنجی قرار میگیرد. بنابراین میتوان گفت بسته کاملی از سرویسهایی که برای خدمات آنلاین وجود دارد مهیا شده است. در ادامه این به چالاکی نهادها برمیگردد که بخواهند از این شیوههای نوین استفاده کنند یا خیر.
اصرار برخی نهادها به ادامه روند گذشته به سازکار فعالیتهای درونسازمانی آنها و موضوع عدم اصلاح رویهها برمیگردد. اینکه بهعنوان مثال، نیروی انسانی و ساختاری چیدهاند یا حاضر نیستند با چابکسازی، بهترین خدمات را به مردم ارائه دهند.
در صورت مشاهده تخلف چه واکنشهایی پیشبینی شده است؟
گزارش تخلفات از این طرح برای نهادهای ذیربط ارسال میشود و موضوع را شورای اجرای فناوری اطلاعات پیگیر میکند زیرا طرح برای تمام نهادها لازمالاجرا است و نهادهای متخلف باید به مدیران قضایی پاسخگو باشند. به علاوه اینکه هر واحدی که مدعی است اجرای فرآیند از طریق خدمات الکترونیک از سوی برخی سازمانها یا نهادها مورد پذیرش نیست میتواند با ارائه مدرک نسبت به این ادعا اقدام کند. برای مثال، اگر در این باره نامهای از سازمانی دریافت شده که مبنی بر عدم اجرای کار در حیطه خدمات الکترونیک است، موضوع به دبیرخانه اجرای فناوری اطلاعات گزارش شود تا از طریق نهاد قضایی پیگیری و رفع شود.
برای چابکسازی و توسعه اجرای دولت الکترونیک چه باید کرد؟
دو اقدام برای تغییر فرآیند فعلی و چابکسازی فعالیتها نیاز است؛ نخست استفاده از سرویس آنلاین و دیگری شفافسازی. این دو رکن کمک میکند با نهادهایی که نمیخواهند از نظام سنتی در عصر دیجیتال و پساکرونا خارج شوند به مقابله جدی پرداخت.
چه تمهیداتی برای پذیرش امضای الکترونیک از سوی قوه قضاییه پیشبینی شده است؟
برخی از کارشناسان حوزه بانکی کشور عنوان میکنند نخستین خدمات الکترونیکی، امضای الکترونیکی مشتری است که متاسفانه دادگاهها آن را قبول نمیکنند. در امور بانکی برای تقاضایی که مشتری دارد اگر مشتری فرمهای موردنظر را آنلاین پر و امضا کند و از آن سو دادگاه این اطلاعات را قبول کند مشکل حل میشود. همانطور که اشاره کردید، دادگاهها پذیرای اجرای طرح خدمات الکترونیک نیستند.
به نظر شما چه باید کرد؟
بله درست است، برخی از فعالان این حوزه نیز معتقدند چالش بانکها برای خدمات الکترونیکی و ادامه بروکراسی اداری و کاغذبازی نپذیرفتن اطلاعات و امضای الکترونیکی مشتری از سوی دادگاه است. همچنین هنگامی که مامور و کارشناس سازمان بازرسی کل کشور وارد شعبهای از بانکی میشود برای هر تسهیلات و خدماتی، به عنوان مثال دریافت وام ازدواج از بانک مرجع درخواست ارائه مستندات میشود و این سازمان مدارک غیرکاغذی را اصلا قبول نمیکند. اما به نظر میرسد این امر بهانهجویی بیش نباشد.
منبع: صمت
برچسب ها :خدمات الکترونیک ، دولت الکترونیک
- نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
- نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
- نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰