خط بازار حسابی سیبیلت چرب شده هاااااااااااا….
خداروشکر
بالاخره زندگی خرج داره شماهم که خرجت بالاس الان….
چابکسازی و نجات سایپا از ماده ۱۴۱
به گزارش خط بازار؛ بررسی عملکرد ۶ ماهه تیم مدیریتی جدید سایپا به رهبری علی شیخزاده نشاندهنده عبور موفق از چالشهای فوری و طراحی برنامهای جامع برای آینده تنها خودروساز دولتی کشور است. این تیم با بازگرداندن سایپا به مسیر ارزشآفرینی، کاهش معوقات و زیانهای مالی و تقویت تولید، نویدبخش آیندهای روشن برای این برند ملی است. برای درک بهتر دستاوردها، شاخصهای کلیدی عملکرد این دوره بررسی میشود.
کاهش چشمگیر تعهدات مالی و بانکی
تیم مدیریتی جدید در حالی سکان سایپا را در دست گرفت که این گروه با ۱۴ همت سرفصل مشکوکالوصول بانکی و در مجموع ۲۶ همت تعهدات مالی تا پایان سال مواجه بود. با برنامهریزی دقیق، ایجاد انضباط مالی، و تخصیص هوشمند منابع، این میزان تا پایان سال گذشته به ۵ همت کاهش یافت. این دستاورد بزرگ، نشاندهنده مدیریت کارآمد و تعهد به بهبود سلامت مالی سایپا است.
انضباط مالی و حمایت از زنجیره تأمین
تشکیل کمیته نقدینگی و اجرای انضباط مالی، امکان تخصیص بهموقع منابع به زنجیره تأمین را فراهم کرد. این اقدام نهتنها مطالبات قطعهسازان را کاهش داد، بلکه انگیزه و همراهی آنها را برای افزایش تولید تقویت کرد. نتیجه این سیاست، کوتاه شدن زمان عرضه محصولات جدید به بازار و رشد تولید بود که بهعنوان یکی از دستاوردهای برجسته این دوره شناخته میشود.
مدیریت هزینهها و حرکت به سوی سودآوری
استفاده از ظرفیتهای خالی سایپا و شرکتهای تابعه برای تولید محصولات با ارزش افزوده بالاتر، کاهش هزینههای خرید خارجی، بهینهسازی خرید مواد و قطعات و کاهش هزینههای مالی و سربار، از اقدامات کلیدی این دوره بود. تغییر ترکیب تولید به سمت خودروهای سودآورتر و هدفمند کردن پروژههای توسعهای، زمینهساز کاهش زیان انباشته و حرکت سایپا به سمت سودآوری برای سهامداران شده است.
تقویت همکاریهای بینالمللی و احیای قراردادها
تیم مدیریتی جدید با مذاکرات موفق، همکاری با شرکای خارجی مانند چانگان را تداوم بخشید. تأمین مالی برای تولید ۹ هزار دستگاه از محصولات چانگان، احیای قراردادهای در معرض ابطال و اجرای تعهدات پیشین به مشتریان، نهتنها از زیانهای حقوقی جلوگیری کرد، بلکه زمینهساز سودآوری از تولید خودروهای CKD شد. این موفقیت، جایگاه سایپا را در همکاریهای بینالمللی تقویت کرد.
نوآوری در سبد محصولات شرکتهای تابعه
با برنامهریزی استراتژیک، ظرفیتهای خالی شرکتهای تابعه سایپا احیا شد و هر یک از این شرکتها، شامل پارس خودرو، زامیاد، سایپا سیتروئن، و بنرو، صاحب یک محصول جدید شدند. این رویکرد، ضمن تنوعبخشی به سبد محصولات، زمینه رشد تولید و توسعه محصول را فراهم کرد و سایپا را برای رقابت قدرتمند در ماههای آتی آماده ساخت.
چابکسازی سازمانی و اصلاح ساختار
تیم مدیریتی جدید با شجاعت، تعداد اعضای هیاتمدیره شرکتهای سهامی خاص را از ۵ به ۳ نفر کاهش داد و اعضای موظف هیاتمدیره شرکتهای تابعه را بهطور قابلتوجهی کم کرد. واگذاری شرکتهای غیرمولد، انحلال شرکتهای بدون بازده، و ختم تصفیه شرکتهای منحلشده، از اقدامات جسورانهای بود که با وجود مقاومتهای داخلی و خارجی، فرهنگ چابکسازی را در سایپا نهادینه و از هزینههای غیرضروری جلوگیری کرد.
افزایش سرمایه و رهایی از ماده ۱۴۱
با زیان انباشته تلفیقی ۱۳۴ همتی پیشبینیشده برای سال ۱۴۰۳، سایپا با افزایش سرمایه ۷۲۹ درصدی از محل تجدید ارزیابی داراییها، از شمولیت ماده ۱۴۱ قانون تجارت خارج شد. این اقدام حیاتی، جان تازهای به این سرمایه ملی بخشید و امکان بهرهمندی از ظرفیتهای تأمین مالی برای رشد تولید و کاهش هزینهها در سال جاری را فراهم کرد.
بر این اساس باید عنوان کرد که برنامههای آتی گروه سایپا شامل افزایش تولید محصولات با سودآوری بیشتر، تولید و مونتاژ خودروهای برقی و هوشمند، تنوع بخشی به سبد محصولات ایمن با قیمت مناسب، مدیریت بهای تمام شده، کاهش هزینههای مالی و خرید قطعات از تامین کنندگان داخلی و خارجی، ادامه اجرای فرهنگ چابک سازی، اجرای پروژههای توسعه محصول و توسعه زیرساختهای تولید، افزایش نرخ عبور مستقیم محصولات، رشد تولید در سال آینده، عرضه محصولات جدید، افزایش صادرات خودرو و قطعات و بازاریابی مناسب در این حوزه، افزایش رضایت مشتریان با ارتقاء کیفیت محصولات، اصلاح ساختار مالی و تامین و تخصیص منابع به ذینفعان است.
منبع: بازار
- نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
- نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
- نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
خوب خدا رو شکر رابطه شما با سایپا خوب شد. محمدی صلوات بفرستید
زرشکککککککککککک
بدترین تایم مدیریتی
مربوط به دوران ش ز است
شما چطوری دارین تعریف میکنین و رو چه حساب؟
خدا عالم است
خداييش چقدر پول گرفتي ؟؟؟ نون بازوي خودت رو بخور مرد !!!
فرموده ايد: “با برنامهریزی دقیق، ایجاد انضباط مالی، و تخصیص هوشمند منابع، این میزان تا پایان سال گذشته به ۵ همت کاهش یافت”
آخه دروغگو! شيخ زاده كه اواخر سال 1403 مدير عامل سايپا شد چطوري سه ماهه! ۲۶ همت بدهكاري رو به 5 همت رسونده ؟؟؟
ايلان ماسك هم تو آمريكا چنين كاري رو نميتونه انجام بده.
انصافا تغییرات داره انجام میشه و باید به نتیجه اش فرصت داد. یک بار هم شده به منافع گروه فکر کنیم نه شخصی دوستان چابک سازی ، حرکت به سمت خودرو برقی ، سیاست انقباضی محدود و هرس کردن شاخ و برگ زائد می تونه این درخت را دوباره بارور کنه هرچند به مزاق همه خوش نیاد.
بعنوان کارشناس مالی سایپا درمبحث خدمات ۱۲۰ سرفصل قابل بازنگری منجر به کاهش هزینه حداقل ده میلیاردی در ماه وجود داره که مربوط به دیروز و امروز هم نیست البته اگر اراده ای در این خصوص وجود داشته باشه
با سلام بهترین کاهش هزینه که بازخورد مناسبی هم در سایر بخش ها می تونه داشته باشه تقلیل و یا حذف پست های منتصب به افراد خاص می تونه باشه مدیری که بیش از یک پست داره مطمین باشید بازدهی یک کارشناس رو هم در هر پست نداره و فقط هزینه انجام کار رو به واسطه آزمون و خطا و عدم تسلط و اشراف بر کارش میبره بالا نمونه های قابل لمس و راستی آزمایی اون در سایپا حتی در نیروی انسانی وجود داره آقای مهندس شیخ زاده این گوی و میدان البته مقاومت شدیدو همه جانبه هم پیامد این موضوع مهم است
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 7 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۷