آقای وزیر لطفا عینک انرژی و برق… را با واقعیت خودرو عوض کنید . درسته تخصص شما برقی است ولی الان در شرایط تحریم جوابگو نیست! نیاز به خانه تکانی هست. لزوم حضور دکتری حقوق در راس خودروسازی در جامعه ی پر از نخبه ی صنعتی چیست! مدیر ورزشی در نقش سایه چه لزومی دارد ؟ معاونت … با معدل حدود ۱۳ همینطور!خیر با حضور این حضرات افکار مثبت حضرتعالی فقط آرزو باقی می ماند .یکبار سرزده در دوران وزارت بیایید مجددا خودروسازی بازدید بعد تصمیم کلان صنعتی بگیرید لطفا
وزیر صمت: خودروسازی به بن بست رسیده است/ مدیریت خصوصی ناجی جاده مخصوص
به گزارش خط بازار؛ تولید و واردات خودروی برقی یکی از اهداف اصلی عباس علیآبادی، وزیر صمت، است. او که قبل از آغاز وزارت خود، مدیرعامل مپنا بود، سعی میکند تا علاقه و پروژههای ناتمام خود در مپنا را در وزارت صمت به پایان برساند. مپنا یکی از متولیان اصلی تحقیق و توسعه خودروهای برقی و هیبریدی در کشور است، اما تاکنون این شرکت نتوانسته است که خودرویی برقی را با تیراژ بالا تولید کند.
اعتراف وزیر صمت به بنبست خودروسازی
علیآبادی طی مصاحبهای که چندی پیش با ایسنا داشت، گفت: واقعیت این است که در حوزه صنعت خودرو به سمت بنبست اساسی، در حرکت هستیم. این بنبست در حوزه سوخت و البته انرژی است؛ بهرغم اینکه از بزرگترین تولیدکنندگان و صاحبان منابع انرژی هستیم، چنانچه قرار باشد با شدت فعلی در حوزه انرژی مصرفکننده باشیم، به زودی به شرایطی خواهیم رسید که دیگر امکان تامین آن فراهم نخواهد بود و در این زمینه به مشکلات جدی بر خواهیم خورد؛ چرا که شدت انرژی در کشور ما به دلایل مختلف، بیش از همه استانداردهای مصرف دنیاست.
او ادامه داد: بر اساس برنامهریزیها اگر قرار باشد سالانه، دو میلیون دستگاه خودرو در کشور تولید و هر ساله به خودروهای موجود اضافه شود، با مسیر صعودی که مصرف سوخت خودروها در پیش دارد و با اضافه شدن مصرف بنزین خودروهای جدید، مصرف بنزین در کشور افزایش قابل ملاحظهای خواهد داشت؛ چنانچه قرار باشد هر خودروی جدید حداقل پنج لیتر در روز به مصرف بنزین کشور اضافه کند (که بهقطع برای خودروهای کار بیشتر از اینهاست)، به ۱۰ میلیون لیتر سوخت بیشتر نیاز است؛ بنابراین پس از پنج سال، بایستی حدود ۵۰ میلیون لیتر به مصرف فعلی روزانه اضافه کنیم؛ این نیاز به سوخت قرار است از کجا تامین شود؟
صحبتهای وزیر صمت در رابطه با معضل انرژی و مصرف سوخت خودروهای داخلی کاملاً درست است، اما باید واقعیتهای موجود کشور را نیز در نظر گرفت. طبق آخرین آمار، نیاز کشور برای مصرف برق از حدود 72 هزار مگاوات در روز عبور کرده است. این در حالی است که نیروگاههای داخلی تنها توانایی تولید حدود 62 هزار و 500 مگاوات برق را در روز دارند. این کمبود باعث شده است تا در طی هفته در دو روز یکشنبه و چهارشنبه برق تعداد زیادی واحدهای صنعتی قطع باشد.
کمبود برق مشکل اصلی تولید خودروی برقی
در این شرایط حتی انرژی لازم برای تولید قطعات خودروهای بنزینی وجود ندارد، حال سوال این است که چگونه وزارت صمت سودای تولید خودروهای برقی را در سر دارد و میخواهد این رویا چند ساله را به حقیقت تبدیل کند. در تابستان امسال مطابق با آخرین آمارها، ایران با 9500 مگاوات ناترازی در تولید برق مواجه است.
در واقع بزرگترین مشکل کشور برای واردت خودروهای برقی نبود انرژی لازم برای تردد این خودروها است، نکته دیگری که در مورد واردات خودروهای برقی وجود دارد ارزبری سنگین این خودروها است، به نحوی که در ازای واردات یک عدد تسلا میتوان پنج دستگاه خودروی تویوتا کرولا یا هیوندای اکسنت وارد کشور کرد. شاید این خودروها نتوانند به اندازه خودروهای برقی به محیط زیست کشور کمک کنند، اما باز هم از هر لحاظ وضعیت بهتری را نسبت به شرایط کنونی رقم خواهند زد.
تمام نکات بالا بر فرض واردات خودروهای برقی است، اما اگر قرار باشد تا خودرویی برقی در کشور تولید شود، آنگاه شرایط کاملاً متفاوتتر و البته سختتر خواهد شد، به این علت که تکنولوژی ساخت خودروهای برقی به مراتب پیچیدهتر از تولید خودروهای احتراق داخلی است. در کنار موضوع تکنولوژی موضوع ساخت باتری این خودروها بسیار حائز اهمیت است، چراکه تولید این باتریها به حجم زیادی از لیتیوم فرآوری شده نیاز دارد که امکان تولید آنها در شرایط فعلی در کشور وجود ندارد.
با توجه به معضلات و موانعی که برای تولید و واردات خودروهای برقی در کشور وجود دارد، میتوان گفت که خودروهای هیبریدی و پلاگین هیبرید به مراتب گزینههای بهتری برای واردات هستند. خودروهای هیبریدی و پلاگین هیبرید اختلاف قیمت معقولی با نسخههای بنزینی خود دارند و از سوی دیگر نیاز زیادی به شارژ ندارند، چراکه عمده تولید انرژی این خودروها توسط موتور احتراق داخلی خودرو در حین حرکت تامین میشود و در صورت نیاز به استفاده از برق شهری نیز این خودروها حجم کمتری از انرژی را مصرف میکنند.
منبع: تجارت نیوز
برچسب ها :ایران خودرو ، خودروسازی ، سایپا ، عباس علی آبادی ، وزیر صمت
- نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
- نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
- نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
سلام
جانا سخن از زبان ما میگویی
اما باید پذیرفت که ساده ترین و بی هزینه ترین اعمال در دنیا خصوصا در امر مدیریت .انتقاد کلامی است .
برادر بزرگوار جناب وزیر عزیز باور بفرمایید چنانچه قصد بر خروج از بن بست این صنعت وجود. داشته باشه (عرض میکنم وجود داشته باشه) کار بسیار راحتی در پیش دارید. باور بفرمایید نفر اول کشور که به زعم دوست و دشمن شریفترین و پاکترین فرد در مقام رهبری کشور هستند هم از وصع موجود خودرو سازی ناراضی هستند و در بیانات و فرمایشات گذشته ایشان این موضوع به کرات بیان شده .و البته مشکلات مردم هم که در این زمینه اظهر من الشمس است .از قیمتهای افسار گسیخته تا عدم کیفیت محصولات و …
برادر به زعم همه کارشناسان موجود عاقل وزارت صمت .باور بفرمایید ریشه همه مشکلات این صنعت تنها در سه مورد خلاصه شده .عدم برنامه زمانبندی شده .عدم وجود قانون بالادستی دراین صنعت و از همه مهمتر عدم وجود مدیران لایق و توانمند .حالیه از پادکستی سخنی نمیگوییم که نیاز به مدرک و سند مستدل دارد که آنهم در حوزه کار کارشناسی نیست اما برادر عزیز سالها فریاد زدیم .قانون .قانون بالادستی و مدیرانی که طبق اسن قانون فعالیت کنند که اگر خطایی خدای نکرده داشتند درهر دوره سیاسی و هر گرایشی و هر جمعی قابل پیگیری باشد .نه اینکه بهر دلیل مدیری برمبنای روابط جناحی و سیاسی در راس کار قرار گرفت و با تعویض گروه سیاسی بدون هیچ پاسخگویی در زمینه هدر رفتن وقت و منابع تازه تبدیل به منتقد مدیریت بعدی شود و به نوعی نقش اپوزوسیون مدیریت فعلی را بعهده بگیرد. که چرا چنان نشد و چنین نمیشود و هیچ پاسخی به اعمال گدشته خود نداشته و ندارند.
عاقل چند بار از یک حفره گزیده میشود؟ چندبار اشتباه .چندبار تکرار تجربه و تا کی ادامه دارد این حلقه بسته و بی پایان .
برادر عزیز .برای ما کارشناسان این صنعت بسیار عزیز و شریف هستید.خواهش این بقولی نماینده جمع کارشناسان این صنعت را بپذیر و از نقطه نطرات بدنه کارشناسی این صنعت استفاده کن فارغ ار رنگ و جناح سیاسی. ما تنها به سرافرازی ایران و ایرانی می اندیشیم و این را درگرو ارتقا صنعت کشور میدانیم وگرنه که ما هم به گروه مافیای پر سود این بازار می پیوستیم و دغدغه منافع شخصی را به منافع کشور میبخشیدیم .
یا علی
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 2 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 2