چقدر اطلاعات کلی چرا نمینویسی تولید افزایش داشته ولی فروش کاهش داشته براساس آمار موجود در کدال میزان فروش نسیبت به دوره مشابه حدود 20 درصد کاهش داشته حالا یا تولیدات ناقص یا پارسال ماشین های کف پارکینگ جمع کردن افتضاح شده افتضاح مدیر عامل های زیر مجموعه قطعا تا چند سال پیش حتی به عنوان رئییس واحد هم توفیق خدمت نداشتن خودرو سازی قبلا جنبه اشتغال زایی داشت و بنگاه تجاری نبود الان سیاسی شده و دیگه بنگاه اقتصادی نیست
کل جاده مخصوص یک تار موی جنتلمن های خودروسازی نمی شود
به گزارش خط بازار؛ به نقل از همشهری تازهترین آمارها از وضعیت تولید خودرو در ایران نشان میدهد که تیراژ تولید خودرو در ایران در ۸ ماهه امسال ۱۸ درصد افزایش یافته است این یعنی اینکه امسال ۱۳۳ هزار دستگاه خودرو، بیشتر از پارسال تولید شده است. این آمارها، اما نشان میدهدعلت اصلی رشد تیراژ تولید افزایش تولید توسط کارخانههای بخش خصوصی بوده است، که عمدتا خودروهای مونتاژی تولید میکنند.
مقایسه میزان رشد تولید در کارخانههای خصوصی نسبت به دولتی ارقام گویا تری را نشان میدهد. این اطلاعات نشان میدهد تیراژ تولید توسط خودرو سازان دولتی کمتر از ۷ درصد رشد کرده است در حالی که تیراژ تولید خودرو توسط بخش خصوصی ۸۰ درصد افزایش یافته و به ۲۰۵ هزارو ۲۲۰ دستگاه رسیده است.
با این میزان تولید سهم بخش خصوصی از کل خودروهایی که در ایران تولید میشود به ۲۳.۳ درصد رسیده است این در حالی است که سال گذشته سهم بخش خصوصی از بازار خودرو ایران فقط ۱۵.۲ درصد بود. با افزایش تیراژ تولید در کارخانههای بخش خصوصی تیراژ تولید انواع خودرو در ۸ ماهه امسال جمعا ۸۸۲ هزارو ۴۷۱ دستگاه خودرو رسیده است.
نگاهی دقیقتر به ارقام تولید نشان میدهد که یک نوع تقسیم کار بین دولت و بخش خصوصی به وجود آمده است به طوری که دولت تمرکز اصلی خود را برای تولید خودروهای سنگین نظیر مینی بوس و اتوبوس، گذاشته در حالی که بخش خصوصی سرعت تولید را در بخش خودروهای سواری افزایش داده است. با این حال در بخش کامیون و کشنده دولت و بخش خصوصی در حال رقابت با یکدیگرند.
مقایسه این آمارها در کنار تحولات دیگر جاده مخصوص نشان می دهد، کلید حل معمای پیچیده خودروسازی، در دست کسانی است که اولا اشراف فنی کامل به خودرو دارند؛ دوم وابستگی به دولت و مدیریت شبه دولتی و امنیتی ندارند؛ و سوم با سودهای چند هزار میلیاردی در خودروسازی خصوصی به خوبی نشان داده اند که مرد بلامنازع مدیریت خودروسازی می باشند.
وزیر تکنوکرات و تحول خواه صمت چاره ای جز حرکت به سمت استفاده از مدیریت خصوصی در ایران خودرو و سایپا ندارد. به بیان دیگر تا زمانی که خودروسازی به دست افراد اهل، متخصص و جنتلمن ذی حق اداره نشود، نه تنها تحول صورت نخواهد گرفت بلکه ایده خودرو برقی، هوشمند، پرنده و … به سرنوشت خودرو کنونی مانند پراید و سمند دچار می شود.
منبع: خط بازار
برچسب ها :ایران خودرو ، بازار ، جاده مخصوص ، جنتلمن خودروسازی ، خط بازار ، خودروسازی ، سایپا
- نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
- نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
- نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
عملکرد این وزیر در حوزه خودرو موفقیت آمیز نبوده او نه توانست با باندهای مافیایی داخل خودروسازی مقابله کند نه وضعیت نا مطلوب بازار و مشتریان را سامان دهد و فقط پیگیر حذف قیمت دستوری است که گردن باند مافیای قطعه ساز کلفت تر کند .
برادر علی آبادی جان حداقل بیا زیرساختهای واگذاری به بخش خصوصی این دو خودروساز دولتی را فراهم کن تا هم نام نیکی از خود باقی بگذاری هم آیندگان برای خصوصی سازی مسیر هموار را در دست بگیرند چون شما با این فرمان قدرت این کار را نداری ماشین برقی شما هم شوی تبلیغاتی است خبرهای چندی قبل خط بازار رویکرد خوبی از تولید خودروی برقی در جهان را گزارش نکرد . یا حق
زمانی افتخار عظیمی فشی و تیموری عکس انداختن با یکه زارع ، نجفیان و نجم الدین بود حالا اینها شده اند مدیرعامل دوغول خودرپسازی کشور
بخدا این دو در حد رئیس اداره هم نیستند اینها چه میدانند خودرپسازی چیست
در ایران خودرو اتوبوس برقی رو رونمایی کردند یکی نیست بگه آقا جان از این اتوبوس زمان یکه زارع رونمایی شده بود سال ۹۴
خودروسازی جای باند بازی نیست خودرپسازی فقط و فقط به دست افراد متخصص آباد خواهد شد ایلان ماسک میگوید سخت ترین کار ، فعالیت در حرفه خودروسازی میباشد ببین کشورم به چه روزی افتاده است که تیموری و عظیمی پرچمدار دو خودروسازی هستند
دقیقا درست گفتی فرزاد جان.
واقعا جای تاسف داره که الان این دو بزرگوار، خودشون رو پرچمدار دو غول خودروسازی میدونن!
و واقعا جای تاسف داره که “توسل” با توسل به نیرنگ و با اجرای یک نمایش ناشیانه، پروژه اتوبوس برقیِ تمام چینی که در سالهای اخیر دوبار رونمایی شده بود را مجددا” رونمایی کرد تا وزیر عاقل صمت را فریب دهد و فرصتی پدید آورد تا برای تصاحب کرسی مدیرعاملی کیلومتر14 ، لابی و رایزنی و خودشیرینی کند. اگر اهل فن خوب دقت کنند متوجه میشوند که اگر شرکت ایران خودرو دیزل بعد از سالها، در سال 1400 و 1401 درخشید و جهش کرد، به لطف برنامه ها و تحولی بود که “زالی” ایجاد کرده بود و میوه اش را با خوش شانسیِ هرچه تمامتر، “توسل” چید و به نام توسل تمام شد و همانطور که میبینیم ایران خودرو دیزل در سال 1402 رو به افول گذاشته و در حال طی کردن سیر نزولی در همه ابعاد می باشد، زیرا میوه های درختهای “زالی” دیگر تمام شده و در این مدت “توسل” و یارانِ “حیاتی” اش هییییچ برنامه جدید و کار خاصی نداشته اند که بخواهند در سال 1402 و بعد از آن، میوه اش را بچینند. شاید برای همین است که “توسل” مدتی است که شدیدا به فکر رفتن از دیزل (بخوانید : فرار) است و جالب اینکه ترجیحا” در سودای تکیه بر کرسی کیلومتر14 است و یا هر شرکت دندان گیرِ دیگر . واقعا تاسف برانگیز است…
و اما نکته آخر اینکه : علیرغم همه نقدهایی که به “ستاره شهرک غرب” وارد است، ولی از حق نباید گذشت که به لحاظ تخصص و تجربه عملی و قاطعیت معقول در صنعت خودروسازی، در حال حاضر و در بین سایر گزینه ها، “ستاره” بدون رقیب و خیرالموجودین است و با فاصله زیاد از سایر افراد ذکر شده قرار دارد. نجفیان که به لحاظ سن و سال و تجربه و تخصص، در حکم فرزند و شاگرد نجم الدین است و افتخار “نجف”، عکس انداختن با یکه زارع بود. از طرف دیگر، “ی.ز” هم از افراد زیردستِ نجم الدین بود و زمانی افتخار “ی.ز” هم، عکس انداختن با نجم الدین بود. بگذریم از اینکه وقتی “ی.ز” با تغییر دولت، زیر پای “ستاره” را خالی کرد و با صرف پولهای هنگفت برای “حسین.فِ” ، بر صندلی کیلومتر14 تکیه زد، همه چیز را فراموش کرد و تمامی افراد “ستاره” را از خوب و بد، قلع و قمع کرد و بسیاری از زیرساختهای صنعت خودروسازی را نابود کرد و در نهایت نیز خودش و برخی اطرافیانش گرفتار قانون شدند. چه بذل و بخشش ها که نکرد و چه “سوزوکی ها” و “هایما ها” یی که از بیت المال و با ثمن بخس به افراد خاص نداد و…
ولی همانطور که آقا فرزاد عزیز هم اشاره کردند هر چه باشد، “ی.ز” و “نجف” و”پیر”و “شیخ” و… همگی کم یا زیاد، دارای سابقه و تجربه واقعی در خودروسازی هستند، نه مانند “توسل” و یارانِ “حیاتی” اش که خودش رشته اش IT بوده و یارانِ “حیاتی” اش، ویزیتور فروش محصولات برندِ “دامداران” بوده است و الان در آرزوهایش، خود را نشسته بر کرسیِ مدیرعاملیِ شرکتی مثل ساپکو میبیند..! البته با این وضع، هیچ بعید هم نیست!
چقدر رانت چقدر فساد اخر تاکی میخواد خودروسازی اینطوری باشه
یک فکری به حال قطعه سازان خودروسازی کنید که دارند سقوط میکنند با مدیرعامل های رانتی و سرتا پا فساد مدیرعامل اومده با 50 نفر مدیر ارشد و مشاور نصف حقوق یک شرکت را دارند میخورند با کلک مشاور همه بازنشسته های بیکار را با باند بازی جمع کردند دور هم خصوص در شرکتهای قطعه سازی همه همکاران چند سال بازنشسته را جمع کرده تو شرکتهای گروه با حقوق بالا و نجومی خدا وکیلی حق مردم و کارگر اینجها تلف میشه قیمت ماشین اینطوری بالا میره و…
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 6 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 5