اختصاصی خط بازار؛

انتقاد تند یک مقام حاکمیتی از خودروسازی/حراست از خودروسازی به اطلاعات سپاه واگذار شود

تجریه چند سال گذشته نشان داده که این مدعا چندان غیرواقعی نیست. چرا که عموما در برخورد با مدیران فاسد، برخی مدیران نظارتی نیز بازداشت شده و به عنوان متهم بازخواست شده اند. براین اساس حضور یک نهاد نظارتی قدرتمند خارج از بدنه دولت که هیچ اشتراک منافعی نیز به لحاظ ساختاری و ماهیتی باشرکت های خودروسازی ندارد، می تواند امیدها به مقوله مبارزه با فساد در صنعت خودروسازی را دو چندان کند.
کد خبر : 22815
تاریخ انتشار : شنبه ۶ آذر ۱۴۰۰ - ۱۱:۵۶

به گزارش اختصاصی خط بازار؛ صحبت های دیروز امام جمعه موقت تهران در خصوص خودروسازی در ایران موید این واقعیت تلخ است که ساختار خودروسازی فسادزا است. حجت‌الاسلام و المسلمین سید محمدحسن ابوترابی‌فرد امام جمعه موقت تهران در همین باره صراحتا اعلام نمود:”با عزل یک مدیر هیچ مساله‌ای در صنایع دولتی و خودروسازی حل نمی‌شود. این ساختار آلوده و فسادآفرین است. این نظام مدیریتی پاسخگو به مسائل کشور نیست. ما باید در مسیر یک تحول قرار بگیریم و به واگذاری شرکت‌های دولتی به بخش خصوصی بپردازیم و نظارت دقیق داشته باشیم. بدنه سنگین اجرایی و مدیریتی کشور، فسادزاست.”

اظهارنظر در خصوص فساد در خودروسازی در حالی با چنین صراحتی از تریبون نمازجمعه مطرح می شود که نهادهای مختلف نظارتی به صورت مستقر و غیرمستقر بر شرکت های خودروسازی نظارت می کنند؛ از حراست گرفته تا بازرسی و ….. قطعا همگی این نهادها خالصانه و در راستای وظایف محوله در حال تلاش برای حفاظت و حراست از منابع دولت و برخورد با انحرافات و تخلفات هستند ولی وقتی که همچنان فساد در شرکت های خودروسازی مسئله اول است، نشان دهنده آن می باشد که این نظارت ها گاها موثر نیست و ساختار نظارتی ناکارآمد است و البته نیاز به اصلاح دارد.

تجربه نشان داده غالبا در سازمان هایی که ناظر از سازمان جدا باشد، به مراتب بهتر می توان از حقوق آن سازمان حفاظت و حراست کرد. جدایی ناظر از سازمان به این معنا است که فرد حقیقی یا حقوقی نظارت کننده نه به لحاظ مالی، نه به لحاظ انتصابی هیچ وابستگی به سازمان مورد نظارت به ویژه مدیرعامل و یا نفر اول آن سازمان نداشته باشد و هیچ انتفاعی در این خصوص از سازمان مربوطه نبرد.

هرچند که هیچ مدل نظارتی کامل و بی عیب نیست و همواره ناکارآمدی وجود دارد ولی هرچه بین نهاد نظارت کننده و سازمان نظارت شونده “تضاد منافع” بیشتری وجود داشته باشد، می توان امیدوار بود سطح فساد کاهش یابد. البته این موضوع مستلزم تحقق شروط دیگری از جمله تخصص کافی در موضوعات، اشرافیت به موضوعات و سطح دسترسی بالا به اطلاعات و مستندات است. این را هم نباید فراموش کرد که هر چه شرکت های فنی تر، بزرگ تر و سنتی تر باشند، احتمال کشف تخلفات سخت تر می شود به ویژه در دنیا امروز که تحولات تکنولوژیکی با سرعت در حال وقوع است.

در شرکت های خودروسازی دو نهاد اصلی نظارتی یعنی حراست و بازرسی هر دو با حکم مدیرعامل انتخاب می شوند و حقوق خود را از خودروسازی دریافت می کنند با این تفاوت که بازرسی یک نهاد درون سازمانی است ولی حراست توسط سازمان حراست کل کشور که آن هم متعلق به دولت است هدایت و راهبری می شود. و لذا نهاد بازرسی به طور کامل تحت سیطره مدیرعامل خودروسازی است ولی نهاد حراست با هماهنگی مدیرعامل و سازمان حراست کل اداره می شود. براین اساس با توجه به اینکه شرکت های خودروسازی تا سال ها کاملا دولتی و از اواسط 80 تاکنون نیمه دولتی می باشند، می توان این طور نتیجه گرفت که دو نهاد اصلی نظارتی در شرکت های خودروسازی با شرکت ها و مدیران عامل بیشترین“اشتراک منافع”را دارند. فارغ از اینکه مدیرعاملی که زمام امور را بر دست دارد، انسان سالم یا فاسدی است.

 این اشتراک منافع خود می تواند یک مانع برای نظارت موثر در شرکت های خودروسازی باشد. تجریه چند سال گذشته نشان داده که این مدعا چندان غیرواقعی نیست. چرا که عموما در برخورد با مدیران فاسد، برخی مدیران نظارتی نیز بازداشت و به عنوان متهم بازخواست شده اند. براین اساس حضور یک نهاد نظارتی قدرتمند خارج از بدنه دولت که هیچ اشتراک منافعی نیز به لحاظ ساختاری و ماهیتی باشرکت های خودروسازی ندارد، می تواند امیدها به مقوله مبارزه با فساد در صنعت خودروسازی را دو چندان کند.

“سازمان اطلاعات سپاه” طی چند دهه گذشته تاکنون نشان داده که هم از قدرت بالایی در مقوله مقابله با فساد برخوردار است و هم هیچ تعارفی با دولت، مدیران دولتی و شرکت ها ندارد و در مواقع ضروری به موضوعات ورود کرده و با متخلفین برخورد کرده است. براین اساس واگذاری حراست شرکت های دولتی و نیمه دولتی به خصوص خودروسازی به سازمان اطلاعات سپاه قطعا می تواند فصل تازه و امیدبخشی را در اداره شرکت ها ایجاد کند.

 

منبع: خط بازار

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 1 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 1
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

عادل شنبه , 6 آذر 1400 - 12:22

سلام احسنت تنها راه مبارزه با فساد در خودرو سازی همین راه است.اطلاعات سپاه
مثل برخی نان به کسی قرض نمی دهد و برخورد می کند