۲۰ سال معطلی برای پروژه‌ای که می‌توانست بازی زنگزور را عوض کند

اسکله رو-رو و اتصال ریلی بندر امیرآباد قرار بود ایران را به شاهراه اصلی تجارت دریای‌خزر و کریدور شمال-جنوب بدل کند؛ اما این پروژه که بیش از دو دهه روی زمین مانده، نه‌تنها معادلات ترانزیتی قفقاز را به نفع ایران تغییر نداد، بلکه فرصت‌ها را برای رقبایی چون آذربایجان و کریدور زنگزور که حالا آمریکا هم به آن چشم دوخته، فراهم کرد.
کد خبر : 123737
تاریخ انتشار :یکشنبه 23 شهریور 1404 - 14:16
به گزارش خط بازار؛ بندر امیرآباد در شرق مازندران، بزرگ‌ترین بندر ایرانی در ساحل جنوبی دریای خزر است؛ بندری با ظرفیت‌های گسترده در حوزه صادرات و ترانزیت که بارها از آن به‌عنوان «دروازه طلایی ایران به اوراسیا» یاد شده است.
این بندر با ۱۳۰۰ هکتار وسعت، ۱۵ پست اسکله و دسترسی مستقیم به شبکه ریلی کشور، توانایی جابه‌جایی بیش از ۱۰ میلیون تن کالا در سال را دارد. اما پروژه‌ای کلیدی در دل آن یعنی اسکله رو-رو ریلی، بیش از ۲۰ سال است به دلیل کمبود اعتبارات و مشکلات اجرایی نیمه‌کاره رها شده است.
اسکله رو-رو قرار بود امکان تخلیه و بارگیری مستقیم کامیون‌ها و واگن‌ها از کشتی به خشکی را فراهم کند؛ ظرفیتی که می‌توانست زمان و هزینه ترانزیت کالا میان ایران و کشورهای حاشیه خزر را به حداقل برساند و موقعیت کشورمان را در کریدور بین‌المللی شمال–جنوب تثبیت کند.
اما تأخیر طولانی در تکمیل این پروژه باعث شد ایران از معادلات کلیدی منطقه جا بماند.کارشناسان معتقدند اگر این اسکله و مسیر ریلی آن در زمان مناسب به بهره‌برداری می‌رسید، ایران می‌توانست سهم بیشتری از ترانزیت کالا به روسیه و آسیای میانه کسب کند و مانع وابستگی بیش از حد به مسیرهای غربی، به‌ویژه آذربایجان شود.
حال آن‌که عدم تکمیل پروژه، دست بالای رقبایی مانند باکو را تقویت کرده است؛ تا جایی که کریدور زنگزور، مسیری که با حمایت ترکیه و توجه تازه آمریکا در حال شکل‌گیری است، امروز به یکی از جدی‌ترین چالش‌های ژئوپلیتیکی ایران بدل شده است.
این در حالی است که ظرفیت‌های تجاری امیرآباد کم‌نظیر است؛ تنها سالانه حدود ۷.۵ میلیون تن کالای صادراتی از بنادر آستاراخان، آکتائو، باکو و ماخاچ‌کالا وارد این بندر می‌شود.
با این وجود، فقدان اسکله رو-رو و تأخیر در اتصال ریلی باعث شده روابط اقتصادی ایران با همسایگان خزر، حتی روسیه، هنوز در سطح تجاری‌سازی گسترده قرار نگیرد.مهدی یونسی‌رستمی، استاندار مازندران، اخیراً با بازدید سرزده از پروژه تقاطع ریلی بندر امیرآباد، بر ضرورت تسریع در اجرای آن تأکید کرد و وعده اختصاص هفت هزار میلیارد ریال بودجه را یادآور شد.
او معتقد است تکمیل این زیرساخت نه‌تنها موقعیت اقتصادی شرق مازندران را دگرگون می‌کند، بلکه جایگاه ملی ایران را در زنجیره‌های ترانزیتی ارتقا می‌دهد.
با این حال، پرسش جدی باقی می‌ماند: چرا پروژه‌ای با چنین اهمیتی که می‌توانست معادلات قفقاز را تغییر دهد و توازن تجاری ایران را به نفع کریدورهای شرقی و میانی دریای خزر برگرداند، باید دو دهه در پیچ‌وخم وعده‌ها و مشکلات اجرایی گرفتار بماند؟امروز که رقبای منطقه‌ای مسیرهای جایگزین را فعال کرده و بازیگران فرامنطقه‌ای مانند آمریکا نیز وارد صحنه شده‌اند، تکمیل فوری اسکله رو-رو و اتصال ریلی بندر امیرآباد بیش از یک ضرورت اقتصادی، یک الزام راهبردی برای حفظ منافع ملی ایران در قفقاز و دریای‌خزر به شمار می‌رود.
منبع: فارس
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

css.php