وی تاکید می‌کند: ما از ابتدا گفتیم که این بلا را سر بازار نیاورید. در این‌جا بگویم که اتفاقا نمایندگان مجلسی که حمایت ناصحیح از تولید خودرو داشتند و مخالف صددرصد واردات بودند، آنها باعث و بانی شرایط امروز بازار هستند. این گروه از نمایندگان نگذاشتند قیمت‌ها کنترل شود و زمینه‌سازی کردند که این حادثه‌ها رخ دهد. مسوول این شرایط آن‌ها هستند، اما الان سکوت کرده‌اند و قایم شده‌اند. ما گفتیم واردات خودرو را آزاد کنید و از آن طرف، قیمت خودروهای داخلی را آزاد کنید، اما گفتند واردات خودرو اصلا و ابدا و فقط تولید. بر این اساس، امروز تولیدکننده به هر شکلی که می‌خواهد، می‌فروشد. خودروهای وارداتی روی کاهش قیمت‌ها اثری نخواهد گذاشت، اما اگر این واردات تداوم پیدا کند و از نظر تعدادی هم افزایش داشته باشد و تعرفه هم نگیرند، احتمالا کاهش قیمت با افزایش فشار عرضه وجود دارد. در غیر این صورت نباید منتظر کاهش قیمت‌ها در بازار باشیم.

رامین نعمتی، کارشناس خودرو در یکی از نمایندگی های تهران در پاسخ به قیمت خودروهای وارداتی و اینکه آیا این خودروها اقتصادی است، گفت: خودروهای وارداتی به هیچ عنوان اقتصادی نیست و قیمت ها به قدری بالا می رود که بتوانند خودروهای مونتاژ چینی را بفروشند. وقتی خودروی چینی در بازار 2 میلیارد قیمت دارد قاعدتا نمی شود یک خودروی درجه یک کره ای را به قیمت 2 میلیارد قیمت گذاری کنند. بنابراین بالاتر به فروش می رسد و در دسته خودروهای لوکس قرار می گیرند.

وی در پاسخ به این سوال که چرا واردکنندگان حرفه ای و باتجربه تر از لیست واردات غایب اند و طبق گفته یکی از نمایندگی های اطلس خودرو، تعدادی از نمایندگی های این شرکت به شرکت کوشا سپرده شده است، گفت: اگر دیده می شود واردکنندگان حرفه ای و باتجربه حضور ندارند بحث ارتباطات بزرگ است. چند شرکت فقط بر روی کاغذ مجوز واردات گرفته اند. زیرا مساله اصلی خروج دلار است و صادراتی که باید انجام گیرد. با این شرایط نمی توانیم واردات خودرو انجام دهیم.

شرکت کوشا درخصوص خودروهای اقتصادی به خبرنگار رکنا گفت: قرار بر این است 10 مدل خودرو وارد  کنیم. از پیکانتو 1200 سی سی تا اسپورتیج 2000 سی سی که همه مدل های 2022 و 2023 است. زیرا اجازه واردات خودروی زیر 2021 و حتی دست دوم را نداریم. اگر بتوانیم خودروی پیکانتو زیر 1000 سی سی وارد کنیم می توانیم در بورس کالا زیر 700 میلیون تومان عرضه کنیم که بسیار پایین تر از قیمت های بازار خودروی ایران است و مطمئنا قیمت ها شکسته خواهد شد.

مرتضی مصطفوی، کارشناس بازار و صنعت خودرو درخصوص عرضه خودرو در بورس کالا با بیان اینکه در هیچ کجا از دنیا خودرو در بورس عرضه نمی شود، گفت: عرضه خودرو در بورس اثر مثبتی در قیمت ها ندارد. مگر در این مدت قیمت ها کاهش یافت؟ این اتفاق باعث می شود خودروسازان از زیر قیمت گذاری دستوری فرار کنند و بتوانند خودروهای خود را با قیمت گران تر بفروشند و هیچ اثری دیگری ندارد.

اقتصاد ایران دلاری است

3. اگر قرار است این خودروها با نرخ ارز نیما وارد کشور شود، چرا به قیمت دلار آزاد به دست مردم می رسد؟  اساسا واردات خودرو با آیین نامه ای که مشخص نیست به دست چه کسانی تنظیم شده است، برای چه قشر و گروهی است و سود و رانت آن به جیب چه کسانی می رود؟ و آیا این قیمت ها می تواند به تنظیم بازار و صنعت بحران زده خودرو کمک کند و از افزایش عجیب و غریب خودروها در بازار بکاهد؟

در حالی شرکت های واردکننده خودرو اذعان داشتند که واردات خودرو با تخصیص نرخ دلار نیما صورت می گیرد که سخنگوی وزارت صمت در تاریخ 11 آبان در گفتگویی به خبرنگار رکنا درباره قیمت تمام شده خودروهای وارداتی باتوجه به عدم ثبات قیمت دلار گفت: پرسش شما درخصوص متغیری است که از عهده واردکننده و وزارت صمت خارج است. وزارت صمت نیز این نگرانی را درخصوص افزایش نرخ ارز نه تنها در حوزه خودرو، بلکه در مورد کل محصولات تولیدی صنعت و معدن دارد. زیرا افزایش نرخ ارز هزینه های تولید را افزایش می دهد و برنامه ریزی تولید را نیز به همان میزان به هم می زند. افزایش قیمت دلار طبیعی است، اما به طور کلی بانک مرکزی ثبات نرخ ارز را به عهده دارد و با عملکردی که تا به امروز داشته است بعید می دانم در آینده جهش نرخ ارز را شاهد باشیم. بنابراین واردات خودرو براساس نرخی است که امروز در بازار معامله می شود.

وزیر صمت از موضع خودرو کاملا محل چالش و سوال است

در این خصوص مرتضی مصطفوی، کارشناس بازار و صنعت خودرو با بیان اینکه وزیر صمت از موضع خودرو کاملا محل چالش است و باید مورد سوال قرار گیرد، گفت: علیرغم اینکه واردات خودرو آغاز شده است اما نه تنها قیمت ها کاهش نیافت، بلکه افزایشی شد. زیرا نه تنها صنعت و بازار خودرو، بلکه اقتصاد ایران دلاری است.

وی افزود: علیرغم اینکه وزیر و مسئولین ادعا می کنند که تولید بیشتر شده و واردات آغاز شده است اما قیمت خودرو 30 تا 40 درصد در هفته های اخیر افزایش یافته است و آن هم تنها به دلیل قیمت دلار است. وقتی اقتصاد ایران دلاری است، بازار خودرو و بازارهای غیرمولد دیگر باتوجه به قیمت دلار اثر می پذیرند و ارتباطی به تولید و عرضه ندارد.اگر قیمت دلار پایین آید و انگیزه سوداگرانه در بازار نباشد همین خودروها بر روی دست خودروسازان خواهد ماند و خریدار ندارد.

واردات خودرو توزیع رانت است و باعث بهتر شدن اوضاع نخواهد شد

مصطفوی با بیان عوامل پنجگانه که صنعت و بازار خودرو را تحت تاثیر قرار داده است، گفت: در شرایطی که در کشور ثبات اقتصاد کلان وجود ندارد، تنش های سیاسی به نقطه آرام نرسیده است، بازارهای غیرمولد از جمله خودرو دلاری است و با قیمت دلار بالا و پایین می شود، فساد در خودروسازی بیداد می کند و دولت همچنان در خودروسازی بنگاه داری می کند، تا زمانیکه این 5 عامل وجود دارد واردات خودرو، اعطای مجوزهای جدید و افزایش تولید باعث کاهش قیمت ها و رقابتی شدن صنعت خودرو و بهتر شدن اوضاع نخواهد شد.

وی تاکید کرد: اقتصاد، صنعت و صنعت خودروی ایران رانتی، بی ثبات و غیرشفاف و بعضاً توام با فساد است و رقابتی نیست. در این شرایط هیچ سیاستی باعث بهبود اوضاع نخواهد شد و حتی باعث توزیع رانت بین عده ای خاص می شود.

مصطفوی در آخر گفت: گفتند واردات می کنیم. اگر تا چند سال دیگر شاهد باز شدن پرونده های واردات خودرو نبودیم. نه تغییری در بهبود کیفیت شده است نه تغییری در قیمت شده زیرا موضوع و مساله چیز دیگری است و راه حل هم چیز دیگری است. این اتفاقات به جریان اصلی کمکی نمی کند. در ماه های اخیر پرونده های فساد خودروسازی بیشتر شده است. هنوز 6 ماه از آمدنشان نیامده است که پرونده دار می شوند.

به گزارش رکنا ؛ در آخر باید منتظر بمانیم و ببینیم که وعده های سیاستگذاران درخصوص وردات خودرو چه میزان محقق می شود. آن هم در شرایط سخت تحریم که امکان انتقال ارز به روش‌ های معمول بانکی همچون سوئیفت وجود ندارد و آن هم با کشورهایی همچون کره جنوبی که واردات لوازم خانگی از آن ممنوع است و ما را در بدترین شرایط تحریمی تنها گذاشتند و به قول آرش محبی نژاد، دبیر انجمن همگن صنایع قطعه سازی، این وضعیت هدیه ای را دو دستی در سینی طلا تقدیم به واردکنندگان خودرو می‌کند.

باید منتظر بمانیم و ببینیم که واردات خودرو می تواند بازار و صنعت خودرو را به سامان کند یا خیر. صنعتی که تولید خودرو را همزمان با کشورهای ژاپن و کره آغاز کرد و امروز با اینکه 10 برابر فرانسوی ها و چند برابر کره ای ها و ژاپنی ها کمپانی خودروساز دارد، اما اصلا قابل قیاس با آنها نیست. کشورهایی که هم اکنون از ساخت خودروهای هیبریدی گذشته اند و با سرعت به سمت خودروهای تمام اتومات برقی در حال حرکت هستند و ما همچنان درگیر خودروهای دست سوم مونتاژی چینی و ماشین های بی کیفیت داخل!

منبع: رکنا