کوتوله های سیاسی سد راه فرمان بزرگ/سقوط خودروسازی به دست شومن های ارزشی

اگرچه قرار بود از سال ۱۴۰۰ پروسه واگذاری خودروسازان کلید بخورد اما تا به امروز این موضوع به نتیجه نرسیده و باید دید دولت چهاردهم چه تصمیمی برای واگذاری مدیریت خودروسازان می‌گیرد.
کد خبر : 79841
تاریخ انتشار : دوشنبه ۵ شهریور ۱۴۰۳ - ۰:۴۹

به گزارش خط بازار؛ میزان سهام دولت در شرکت ایران خودرو ۵.۷ درصد و در سایپا حدود ۱۷ درصد است و اگرچه این اعداد به نظر کوچک می‌رسند اما گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس بیانگر آن است که غیر از این دو عدد، ۱۲.۲۱ درصد از سهام ایران‌خودرو و ۱۵.۶ درصد از سهام سایپا در اختیار شرکت‌های عمومی وابسته و تحت کنترل دولت است. همچنین ۲۵.۲۴ درصد از سهام ایران‌خودرو و ۳۹.۶۶ درصد از سهام سایپا تحت نظام سهام تودلی است که با ایجاد حق رأی غیرقانونی برای این سهام‌های تودلی، دولت عملاً مدیریت شرکت‌ها را در دست گرفته است.

۱۱ اسفند ماه سال ۱۴۰۰، رئیس جمهور شهید در خلال صدور ۸ فرمان برای بهبود عملکرد صنعت خودروسازی، واگذاری مدیریت دولتی شرکت‌های خودروسازی را مورد تاکید قرار داد؛ بر اساس این فرمان، مقرر شد واگذاری مدیریت دولتی شرکت‌های خودروسازی ایران خودرو و سایپا حداکثر ظرف ۶ ماه بعد یعنی تا پایان شهریور ماه سال ۱۴۰۱ به بخش غیردولتی تعیین تکلیف شود.

با این حال دولت سیزدهم به پایان رسید اما نه تنها هیچ پیشرفت خاصی در مساله واگذاری‌ها به وجود نیامد بلکه به نظر می‌رسد دنده عقب هم در این حوزه داشته‌ایم و وزارت صمت و اقتصاد صرفاً با گفتار درمانی وظایف مربوط به واگذاری را پاسکاری کردند؛ به عنوان نمونه احسان خاندوزی وزیر سابق امور اقتصادی و دارایی مهر ماه پارسال، عدم پیشبرد سیاست واگذاری خودروسازان را مرتبط با تغییر وزیر صمت (استیضاح فاطمی امین و روی کار آمدن علی آبادی) دانسته و تاکید کرده بود که با وزیر جدید صمت در حال بررسی نحوه واگذاری این شرکت‌ها هستند.

البته شرکت ایران خودرو ۱۲ اسفند پارسال در نامه‌ای به سازمان بورس اعلام کرده بود که موضوع “واگذاری سهام ایران خودرو متعلق به شرکت‌های فرعی و وابسته بعد از تجدید ارزیابی دارایی‌ها، کلید می‌خورد. “

۱۵ اسفند ماه نیز مدیریت نظارت بر ناشران بورس در نامه‌ای به مدیرعامل گروه صنعتی سایپا تاکید کرد که “طبق ماده ۲۸ دستورالعمل حاکمیت شرکتی، تملک سهام شرکت اصلی توسط شرکتهای فرعی و زیرمجموعه یعنی داشتن سهام تودلی ممنوع است و سایپا می‌بایست ۴۱ درصد سهام خودش را که به صورت تودلی است تا مهرماه ۱۴۰۳ واگذار کند. “

با ورود به سال ۱۴۰۳ دوباره صحبت‌های تکراری متولیان وزارت اقتصاد و صمت شروع شد؛ وزارت اقتصاد خرداد ماه اعلام کرد که “واگذاری خودروسازان به دلیل تغییر وزیر صمت (استیضاح فاطمی امین و روی کار آمدن علی‌آبادی) دچار وقفه شده بود اما این موضوع به صورت جدی در دستور کار وزارتخانه‌ها قرار دارد. “

در ادامه نیز عباس علی آبادی وزیر سابق صمت در ۲۰ تیر ماه دوباره تاکید کرد که “وزارت صمت تمایل دارد صندلی‌های مدیریت دولت در خودروسازی‌ها را با رعایت صرفه و صلاح دولت و شرکت‌ها واگذار کند. “

او مجدد نهم مرداد ماه اعلام کرد که “آمادگی داریم مدیریت در خودروسازان را واگذار کنیم اما این واگذاری باید در راستای افزایش تولید باشد. “

با تمام این تفاسیر عمر دولت سیزدهم به پایان رسید اما در نهایت پروسه واگذاری خودروسازان چه در بخش واگذاری تودلی ها (سهام‌های چرخه‌ای) و چه دربخش ولگذاری سهام دولت، کلید نخورد و به عنوان میراث به دولت چهاردهم منتقل شد. بنابراین باید منتظر ماند و دید محمد اتابک وزیر جدید صمت و عبدالناصر همتی وزیب جدید اقتصاد چه تصمیمی در این رابطه می‌گیرند.

مذمت دخالت‌های دولت در فعالیت‌های اقتصادی

لازم به ذکر است که رهبری بهمن ماه پارسال در دیدار با کارآفرینان ضمن آنکه نظارت دولت را مکمل حمایت از بخش خصوصی برشمردند، فرمودند: «حمایت دولت لازم است، نظارت دولت هم لازم است. ضوابطی وجود دارد که باید این ضوابط رعایت بشود؛ چه کسی باید مراقبت کند؟ دولت. بنابراین، نظارت دولت مطلقاً قابل اغماض نیست؛ امّا نظارت غیر از دخالت کردن است. من دیروز شنیدم که در بعضی از شرکت‌هایی که دولت و بخش خصوصی شریک هستند، با اینکه سهم دولت سهم زیادی نیست، مدیریّت در اختیار دولت است؛ به نظر من این منطق ندارد. از همان شیوه‌های قانونی استفاده کنند، مدیریّت را به خود مردم و به خود سهامداران شرکت‌ها بسپارند، منتها نظارت بشود. در این سال‌های گذشته، بعد از آنکه سیاست‌های اصل ۴۴ را بنده ابلاغ کردم (۵) و اصرار کردم و دنبال کردم، کارهای بی‌قاعده‌ای را دیدیم انجام گرفت که بر اثر عدم نظارت بود. کارهای بدی انجام گرفت، کارهای غلطی انجام گرفت؛ هم به منابع ارزی و ریالی ضربه خورد، هم به خود آن بنگاه‌ها ضربه خورد و نتیجتاً به مردم ضربه خورد؛ یک عدّه‌ای سو استفاده کردند. نظارت دولت حتمی است، لازم است، بایستی حتماً انجام بگیرد. بنابراین، آنچه ما نفی می‌کنیم دخالت دولت است؛ وَالّا نظارت دولت را ما لازم میدانیم.»

البته این اولین باری نبود که رهبری صراحتاً دخالت‌های دولت در فعالیت‌های اقتصادی را مذمت می‌کنند. ایشان بارها و در سخنرانی‌های مختلفی به این موضوع پرداخته و تاکید کرده اند که دولت باید دخالت دست برداشته و بر فعالیت‌های اقتصادی نظارت داشته باشد؛ به عنوان نمونه رهبر انقلاب ۱۰ بهمن ماه سال ۱۴۰۰ نیز در دیدار با تولیدکنندگان و فعالان اقتصادی فرموده بودند: «من با دخالت مسئولین دولت و دستگاه‌های دولتی در فعالیت‌های اقتصادی موافق نیستم، اما با هدایت، نظارت و کمک‌شان موافقم.»

منبع: مهر

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 7 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 7
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

علی دوشنبه , 5 شهریور 1403 - 6:54

سلام
من هزار و یک دلیل کارشناسی مخالف واگذاری این دو شرکت به بخش خصوصی هستم .
اولا تقویت بخش خصوصی با واگذاری این دو شرکت اتفاق نمی افتد . بلکه باید اجازه داد بخش خصوصی وارد این عرصه شد و از صفر یا مشارکت برندهای خارجی ، مجموعه خودروسازی ایجاد نماید .
کما اینکه این اتفاق افتاده. ولی هنوز. اثراتی از آنها ملموس نیست.
دوم اینکه. باید بعد از اتفاق بالا ، دولت بعنوان رقیب جدی بخش خصوصی با داشتن این دو خودرو ساز ، در مارکت حضور داشته باشد تا بتواند، تنظیم گری نماید و از مردم حمایت نماید .
اگر لازم شد ، با تعدیل قیمت و تولید خودروهای اقتصادی ، حامی حداقل طبقه ضعیف و متوسط جامعه باشد

da دوشنبه , 5 شهریور 1403 - 6:57

همه ما این فرمایشات مقام معظم رهبری در خصوص خصوص سازی را شنیدیم .متاسفانه تا امروز که هیچ دولتی از چپ و راست گرفته هیچ کدام به این فرمایش مهم عمل نکردند. دلیل واضح و روشن است ‌قدرت مافیای خودرو به پشتوانه سود بی حساب این صنعت بدون رقابت و پر از رانت که اجازه فکر در این مورد را به متولیان امر نمی‌دهد.
دلخوشی که الان ایجاد شده تنها در یک مورد است و آن اینکه دکتر پزشکیان از روز اول مناظرات به یک نکته اشاره داشتند و آن عمل به سیاست‌های ابلاغی توسط مقام معطم رهبری بوده .
در این صورت و اگر این سخنان جدی و واقعی باشد کار برای تیم‌های فاسد و پشت پرده بسیار سخت خواهدشد. آنانکه با قدرت مدیرانی را در راس خودرو سازی قراردادند که الفبای اولیه مدیریت در هیچ صنعتی حتی کوچکترین موسسات صنعتی را نداشتند را به بالاترین سمت‌ها رساندند و چه استفاده های زیادی که در همین شش ماه اول سال از این بی تجربگی و بی … کردند .محصول این دخالت‌ها مدیریت یک ویزیتور بر بزرگترین و حیاتی ترین تامین کننده و یک فرد بی سابقه بر شرکت تجاری و یک فرد مجیزگو بر خدمات و امداد و ….
چه کسی پاسخگوی این ( واقعا فاجعه ) باید باشد. خدا می‌داند.
لطفا به وزیر محترم بفرمایید بررسی کنند .اسیر شانتاژ و فضا سازی رسانه ای این جماعت نشوند و به دستور مقام معظم رهبری واقعا عمل کنند .دوره رانت تمام شده .

احمد دوشنبه , 5 شهریور 1403 - 8:58

سلام امیدواریم این دولت بالاخره واگذاری 2 خودروسازی بزرگ سریعا انجام دهد ( از جمله ایرانخودرو که همین الان دارای سهام دار اکثریت بخش خصوصی را دارد )
و بساط رانتخواری و فامیل و همکلاسی بازی را از سر این صنعت دور کند شاید شاهد شکوفایی آن باشیم

علیی دوشنبه , 5 شهریور 1403 - 9:14

سلام
من هزار و یک دلیل کارشناسی مخالف واگذاری این دو شرکت به بخش خصوصی هستم .
اولا تقویت بخش خصوصی با واگذاری این دو شرکت اتفاق نمی افتد . بلکه باید اجازه داد بخش خصوصی وارد این عرصه شد و از صفر یا مشارکت برندهای خارجی ، مجموعه خودروسازی ایجاد نماید .
کما اینکه این اتفاق افتاده. ولی هنوز. اثراتی از آنها ملموس نیست.
دوم اینکه. باید بعد از اتفاق بالا ، دولت بعنوان رقیب جدی بخش خصوصی با داشتن این دو خودرو ساز ، در مارکت حضور داشته باشد تا بتواند، تنظیم گری نماید و از مردم حمایت نماید .
اگر لازم شد ، با تعدیل قیمت و تولید خودروهای اقتصادی ، حامی حداقل طبقه ضعیف و متوسط جامعه باشد

سهامدار نگون‌ بخت دوشنبه , 5 شهریور 1403 - 10:38

اگه بنا به خصوصی سازی باشه، مدیران بی کفایتی مثل عظیمی، محمدزاده، حیاتی و اردلان حسینی و سال‌ها مدیریت این صنعت رو در دست داشتند و هیچ تحولی در اون ایجاد نکرده که هیچ، اون رو به قهقرا هم بردند، بیکار شده و مافیای خودرو از بین میبره
پس فکر خصوصی سازی این صنعت فقط یک وعده هست و بس

da سه شنبه , 6 شهریور 1403 - 7:53

خدمت جناب مصطفوی و همکاران ایشان در سایت وزین اطلاع رسانی خط بازار سلام و خسته نباشید عرض میکنم .
اما یک گله دارم در مورد بستن نظرات برخی مقالات مهم این سایت شجاع و جسور و نترس از مافیای قدرت در صنعت خودرو ما می‌دانیم طی ماه‌ها و خصوصا چند وقت اخیر شخص شما حتی توسط افرادی تهدید شده اید ‌ما می‌دانیم که چون از روش کثیف و همیشگی تطمیع جهت سکوت نتوانستند سایت شما را خاموش کنند دست به چه اقداماتی زدند ‌ما در جریان کامل هستیم ‌و اگر گله داریم به این خاطر است که می‌دانیم حتی شخص وزیر محترم همیشه در گذشته طبق فرمایش خود ایشان از این سایت بازدید میکرده و آیت روزها هم مطالب مهم برایشان با ذکر منبع ارسال می‌گردد. چطور که دوستان محدود و معدود قلم فروش وابسته به متوسلین تحت عناوین حق و حق گویی هر چه خواستند در دفاع از این تیم گفتند و نوشتند و سینه سپر کردند و با هتاکی هر چه خواستند را نوشتند و شما هم منتشر کردید نمی‌گویم مطالب ما را منتشر نکردید اما چرا اجازه ندادید درهمین موضوع ۱۵۰۰ کوتوله …. ما هم نظر بدهیم .در اینکه این جماعت حتما دست به هر کاری خواهند زد که در راس قدرت بمانند شکی نیست ‌اما آنها با توسل به مبالغ هنگفت مالی و افرادی مانند آنکه دم از حق زده در حال اقدامات رسانه ای هستند .مخاطبین محترم دقت کردید که با جند اسم مستعار و احتمالا یکی دو نفر از وابستگان این جماعت که حتما در حال حاضر در راس مدیریت یکی از این شرکت‌ها یا در بدنه آن هستند که می‌دانیم چه کسانی هستند و حقوقهای نجومی و حق ماموریت و …گرفته تا ناحق را حق جلوه دهند .آنوقت ما که واقعیت‌ها را گفتیم نباید اظهار نظر کنیم ؟ لطفا بخش پاسخها و نطرات را باز کنید تا احتمالا وزیر محترم در جریان نطرات کارکنان و ما هم قرار بگیرد. شما تنها نیستید ما کنار شما هستیم و افتخار می‌کنیم به شجاعت و مردانگی شما .این گله دوستانه را بپذیرید و اجازه ندهید این چند مزدور قلم فروش زشت را زیبا و ناحق را حق جلوه دهند. خود متوسلین می‌دانند که در چه شرایطی هستند و امیدشان به امثال فرج ها میباشد که دوباره با اقدامات بد و بی اساس رسانه ای خود را بهترین و برترین و پاکترین نشان دهند.
ممنون از اینکه همیشه با سند معتبر دست این جماعت را رو میکنید .

دلسوز پنجشنبه , 8 شهریور 1403 - 22:08

امیدواریم کوتوله های کاشان هم زودتر برکنار شوند