کمان مالی سایپا در دست آرش/تغییرات فوری در ۸ ضلعی مالی

مشکلات نقدینگی یکی از مهم ترین چالش های کنونی خودروسازی به ویژه سایپا است. بدهی به قطعه سازان، سررسید شدن 18 همت معوقه بانکی، عدم امکان تامین مالی جدید و …. از مصادیق این موضوع می باشد.
کد خبر : 92801
تاریخ انتشار :یکشنبه 30 دی 1403 - 19:34

به گزارش خط بازار؛ مشکلات نقدینگی یکی از مهم ترین چالش های کنونی خودروسازی به ویژه سایپا است. بدهی به قطعه سازان، سررسید شدن 18 همت معوقه بانکی، عدم امکان تامین مالی جدید و …. از مصادیق این موضوع می باشد.

به طور کلی نظام تامین مالی فعال و پیشرو نیازمند ۳ اتفاق است: اول تغییر نظام تامین مالی از حسابداری به اقتصادی دوم ایجاد سازوکار هوشمند و سوم حضور مدیران متخصص با روابط وسیع در شبکه مالی کشور.

تغییر نظام تامین مالی از حسابداری به اقتصادی

به دلیل مدیریت سنتی در بخش های مختلف خودروسازی از جمله مالی، نگاه مدیران به تامین مالی صرفا حسابداری و نقدی است این درحالی است که سبد نظام تامین(به غیر از پرداخت حقوق و دستمزد) می تواند متشکل از مصادیق مختلف نقدی و غیرنقدی از جمله تهاتر ملک، خودرو، سهام و …. باشد. به بیان دیگر ماهیت و محور نظام تامین مالی بایستی از حسابداری به اقتصادی تغییر یابد. این اتفاق کمک شایانی به انجام تعهدات خودروساز به ویژه در خصوص پرداخت مطالبات قطعه سازان می کند.

ایجاد سازوکار هوشمند و منعطف

ساختار مالی و اقتصادی در خودروسازی نیازمند بازنگری مجدد است. استفاد از منابع درآمدی دیگر شرکت ها برای پرداخت حقوق، انحصار مدیریت نقدینگی در یک بخش، بلاتکلیفی برخی از منابع ارزی و … از ایرادات مالی در بنگاه داری خودروسازان است که نشان از حاکمیت یک ساختار معیوب، منفعل و سنتی است. چرا باید برخی از تراکنش های مالی با حساب شخصی برخی مدیران صورت گیرد؛ چرا بعد از گذشت ماه ها هنوز تکلیف برخی از هزینه کردهای ارزی در حاشیه ایران مشخص نیست؟ پاسخ به این قبیل سوالات می تواند ایرادات نظام کنونی تامین مالی را روشن کند.

استفاده از مدیران متخصص با روابط وسیع شبکه مالی کشور.

درست است باندبازی و سیاسی کاری در تاروپود خودروسازی رسوخ کرده ولی بخش مالی همچون بخش های فنی مثل سازه گستر و مگاموتور (که کاملا تخصصی هستند) نباید به سیاسی کاری آلوده شود. مدیران متخصص و با روابط گسترده مالی بایستی عنان امور مالی را در دست بگیرند. تجربه موفق زامیاد در حوزه مالی در دوران قبل سرلوحه خوبی در این زمینه است. متاسفانه نظام تامین مالی سایپا در دوره گذشته چندان از مدیران توانمند بهره نبرد و تبعات آن دامن گیر مدیران بعدی شد.

۸ ضلعی مالی در سایپا

این نظام جدید تامین مالی، ۸ ضلع دارد:«عضو هیئت مدیره مرتبط با حوزه مالی»،«قائم مقام مالی و اقتصادی»،«معاون مالی»،«‌معاون اقتصادی»،«شرکت لیزینگ رایان سایپا»،«گروه سرمایه گذاری کارکنان سایپا»،«گروه سرمایه گذاری سایپا»،«شرکت سرمایه گذاری رنا» 

حضور افراد توانمند با فرماندهی متمرکز و نقشه راه تحولگرا در این ۸ ضلعی، نظام مالی و اقتصادی سایپا را به نقطه قوت تبدیل خواهد کرد. بررسی های خط بازار نشان می‌دهد که غالب این بازیگران در ایفای نقش خود یا موفق عمل نکرده اند و یا جزیره ای عمل نموده اند. از این رو تقویت این ۸ ضلعی برای سایپا یک ضرورت است؛ از تغییر جوان لیز خورده شهری تا برکناری اتوبوسی کوتوله های ملت.

در همین خصوص خبرهای رسیده به خط بازار حاکی از آن است که علی شیدایی گزینه جدید«قائم مقام مالی و اقتصادی سایپا» است. ارجاع برخی از موضوعات مالی گروه سایپا به شیدایی علی رغم حضور کوروش پرویزیان در هیئت مدیره می تواند یکی از نشانه های این موضوع باشد.

منبع:‌خط بازار

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 31 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۳۱
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

Ghalandar یکشنبه , ۳۰ دی ۱۴۰۳ - ۲۱:۲۸

عقل كل باقر شهر رو درياب جناب مصطفوي

شاهرود دوشنبه , ۱ بهمن ۱۴۰۳ - ۱۶:۱۴

پروژه شاهرود را در یابید … بزودی رسوایش دامن سایپا میگیره …

مهیارعیار یکشنبه , ۳۰ دی ۱۴۰۳ - ۲۲:۵۸

یه سر به امداد بزنین حقوق های نجومی مدیران و یه عده تو دل برو…کارمندان با حقوق های بسیار پایین پایه های این شرکتو نگه داشتن ولی مدیریت ضعیف داره ظلم میکنه به پرسنل و درنتیجه مردم.شما مشاوران بیخودی رو ببینید ماهی چندتومن میگیرن اقای رئیس جمهور دارن بیت المالو میخورن . ایمانیان با تیمش در مرکز تماس سرپرستان و سرشیفتان مرکز تماس مفت مفت ماهی ۶۰ ۷۰ تومن پول مفت میگیرن .چرا به چه علت ؟هزینه های اضافی دفترمدیریت برای چیست؟خواهشا بیایین چک کنیدسند و مدارکش هست.

دلسوز خودرو سازي دوشنبه , ۱ بهمن ۱۴۰۳ - ۰:۰۰

سلام سايت محترم خط بازار ، شركت مادر اگه درست بشه بقيه شركتها هم اوضاع خوبي خواهند داشت وقتي شركت هاي اصلي خودروساز روزگار خوبي ندارن انتظار نداشته باشيد شركتهاي زير مجموعه وضعيت بهتري داشته باشند اينو گفتم براي دوستاني كه كامنت ميزارن جناب مهندس مدير عامل گروه به داد ما برس، عزيزان شركت مادر اولويتش توليد و افزايش تيراژ و تامين نقدينگي هست لطفا كامنت هايي ارائه شود كه جنبه اجرائي داشته باشد نه فقط ايراد، لطفا راه كار هم ارائه نماييد

حسن سه شنبه , ۲ بهمن ۱۴۰۳ - ۱۵:۰۹

جناب دلسوز عزیز، درست میفرمایید اما بنده شخصا راه کاری ارائه دادم که میتونست سایپا رو از این بحران نجات بده، حتیاین راه کار رو مدیران عامل سابق سایپا هم رویت کردند و بعد از کلی چالش به این نتیجه رسیدند که این راه کار واقعا کارسازه، راه کار رو ارائه دادم اما اونقدر دست به دست شد تا رسید به یک مدیر بیسواد و رئیس مجموعه ، که اونم بخاطر ناکارآمدی ایشان رفت تو بایگانی ، مشکل اینه راه کار هم که میدیم کسی سر در نمیاره برادر

دلسوز خودرو سازی سه شنبه , ۲ بهمن ۱۴۰۳ - ۱۶:۳۵

دقیقا قبول دارم
ولی وظیفه و وجدان امثال شما راحته عوضش زیرا شما تکلیف خودتو انجام دادی و ناکارآمدی گردن اونا میفته

علی اصغر دوشنبه , ۱ بهمن ۱۴۰۳ - ۱۰:۱۳

دوستان محترم آنقدر حرص نخورید
هیچ اتفاقی رقم نمی خوره جناب شیخ زاده ی آدم محترم ولی بدون تیم هستش که از پس سایپا و آدم هاش بر نمیاد وگرنه خودش خبر داره ی شرکت سود سازی که همه جای ایران این شرکت ها سوده هستند مثل خدمات‌ پس از فروش(شرکت سايپا یدک)وارد زیان کردند آقایون فقط خوردن مدیر عامل و اطرافیان
چه اتفاقی افتاده هيچ هيچ

علی دوشنبه , ۱ بهمن ۱۴۰۳ - ۱۰:۲۴

به سایپا یدک سر بزنید

مصطفی صدیقی مقدم دوشنبه , ۱ بهمن ۱۴۰۳ - ۱۱:۴۶

آقای دکتر مهندس به بهران موتور هم نیم نگاهی بیاندازید به کارگران بی نهایت ظلم میشه

مگاموتور دوشنبه , ۱ بهمن ۱۴۰۳ - ۱۱:۵۹

مگاموتور سیاسی ترین شرکت در گروه سایپا هست چون از مدیرعاملش که هیچ تخصصی در تولید قوای محرکه ندارد و بازیچه تیم داخل مگاموتور شده است تا آبدارچی در شرکت مگاموتور کلا سیاسی هستند.

علی دوشنبه , ۱ بهمن ۱۴۰۳ - ۱۲:۲۹

گذاشتن افراد سیاسی ناکارآمد در راس خودرو سازی بخصوص بخش‌های فنی خیانتی بود که بالادستی ها نسبت به این صنعت انجام دادن الان هم نمی تونن بردارن

امید دوشنبه , ۱ بهمن ۱۴۰۳ - ۱۲:۵۸

چرا به فکر پرسنل پارس خودرو نیستید که کمتر حقوق مزایا دارند سایپا حق پرسنل پارس خودرو را می خوره

da دوشنبه , ۱ بهمن ۱۴۰۳ - ۱۳:۳۹

دوستان نظر شما عزیزان را به یک نکته اساسی جلب میکنم. باور کنید برداشتن متوسلین کار امثال ما بود و نه فقط سایت خط بازار که نهادهای نظارتی و حراستی را در کل کشور و میز … در جریان قراردادیم .ما نسبت به عملکرد متوسلین و کوتوله های متوهم همراه این فرد که قبل از رسیدن به پست دیزل هیچ نام و نشانی در هیچ رسانه ای نداشت معترض بودیم ‌.جهت یادآوری عرض کنم که خاطر شریف خوانندگان قدیمی این سایت هست که بودند افرادی که با مستعار حق گویی چه دفاعیه های جانانه ای از این گروه داشتند و خوب مشخص بود که جیره و مواجب زیادی دریافت می‌کردند. اما چون متوجه شدند که ما فهمیدیم این مستعار کیست بسرعت سکوت کردند و خوب البته جوابی هم نداشتند برای سوالات ما .
اما در حال حاضر به گروه تازه وارد که شرکت نابود شده دیزل را تحویل گرفتند عرض میکنیم مدیرعامل بی‌سواد و لمپن دیزل که گروهی باسوادتر از خود را در راس مدیریت این شرکت قرارداده چند روز پیش دید که چه مطالبی در فضای مجازی منتشر شد و دست خیلی از کارکنان و مرتبطین رسید ‌منتظریم ببینیم عملکرد این شخص کفترباز چیست ؟ اگر هیچ تغییری ندهد .بداند نه از متوسلین ارتباط بیشتری دارد و نه اصولا امکان پاسخگوئی در رسانه ها و…را دارد .آن متوسل بود که با هزینه میلیاردها و فرج گونه رسانه های زرد و غیره را مال خود کرده بود و مدام توسط حق گو و …ما را ندید می‌کرد. توکه نه رسانه داری و نه بلد هستی اصولا چگونه پاسخ درست و حقیقت را بدهی .
مراقب باش سیل مدارک و نارضایتی کارکنان کار دستت می‌دهد. این جهت یادگاری در تاریخ صنعت بماند..
منتظر باش و یا تغییر رویکرد بده و خیلی زود البته
با هیج مدیر متخلفی عقد اخوت نداریم و اجازه زیاده خواهی به هیچ کس نمیدهیم.

مهدی سه شنبه , ۲ بهمن ۱۴۰۳ - ۱۱:۴۲

فرمودید کوتوله این تیم تیم کماندوهاس اومدن دیزل رو نابود کنن برن نفری که کل شرکت ازش ناراضی هستن و میخواستن اخراجش کنن از پستش برداشتن یه پست مهمتر دادن واقعا قحط الرجال که میگن توی دیزل موج مکزیکی میزنه آقای مدیر عامل یکی رو مامور کرده به عنوان نماینده کارگر توی شرکت میچرخه براش اخبار جمع کنه در حالیکه کاری برای بازنشستگی انجام نشده تولید رو هواست

محمد دوشنبه , ۱ بهمن ۱۴۰۳ - ۱۶:۱۰

خط بازار گرامي ماداميكه آرشها در سايپا بودن تمامي شركتهاي گروه سايپا اوضاع نقدينگي مناسبي داشتن و بعدها هم كه زامياد رفتن با وجود مشكلات عدم شماره گذاري نيسان و كمبود شديد نقدينگي به علت عدم فروش نيسان با اين حساب اوضاع زامياد خيلي خوب شد بطوريكه از خيلي از شركتهاي گروه دستگيري كرد و كمك شاياني از لحاظ نقدينگي در گروه انجام پذيرفت

جمعی از سهامدارن زامیاد با درصد 52 درصد مالکیت سهام زامیاد دوشنبه , ۱ بهمن ۱۴۰۳ - ۱۶:۲۹

سلام متاسفانه سایپا با قیمت گذاری دستوری و سو مدیریت مشکل شدید نقدینگی  داره و معوقات مالیاتی و بیمه و بانک داره حقوق پرسنل خودش و گروه رو با دست درازی منابع از شرکت های زیر  مجموعه بالاخص زامیاد داره جبران میکنه

منابع شرکت زامیاد صرف اداره شرکت سایپا میشه حقوق پرسنل پارس خودرو این ماه رو زامیاد پرداخت کرد

جناب کمانگیر و ژنرال سایپا که امروز نقدینگی زامیاد رو مدیریت میکنی ، منابع شرکت سهامی عام متعلق به همه سهامداران است نه فقط سهامدار عمده

Ahmadi دوشنبه , ۱ بهمن ۱۴۰۳ - ۱۶:۴۱

سلام
تا کی باید ساپا دست درازی کنه به منابع زامیاد
این دست درازی ها فقط چپاول سهامداران هست حق الناسه
چرا باید زامیاد حقوق پرسنل پارس خودرو را بده

کاوه دوشنبه , ۱ بهمن ۱۴۰۳ - ۱۶:۴۷

تاراج حق سهامدار زامياد عين تاراج حق الناس أست اقايان گروه خودرو سازي سايپا

اخيرا چند ماهه سيستم بانك مركزي چك صيادي به سايپا نميدهد اين نشانه مشكلات اساسي در حوزه مالي سايپا می‌باشد و متاسفانه تمامي قطعه سازان را روانه شركتهاي پارس خودرو و زامياد كردند تا چك خريد دين بگيرند و در سيستم بانكي تنزيل كنند میراث توسلی مهر : سرازیر شدن قطعه سازان به سمت زامیاد و پارس و بن رو جهت دریافت مطالبات از طریق استفاده از چکهای خرید دین و تنزیل آنها نزد سیستم بانکی مطالبات جنسش از آب نیست بلکه بهای کالا و قطعات و خدمات قطعه سازان می‌باشد که در سر رسید باید پرداخت گردد لکن به علت عدم سرازیر شدن منابع مالی به گروه سایپا از اینرو سایپا بالجبار قطعه سازان را به سمت شرکت‌های زیر مجموعه سرازیر نمود ، که در نوع خود روش تامین مالی جدید حساب می‌شود که بی نظیر بوده و با چنین ابزاری در آینده بیشتر آشنا میشویم و احتمال تدریس این نوع تامین مالی در بازارهای مالی و سرمایه دور از ذهن نخواهد بود

adak دوشنبه , ۱ بهمن ۱۴۰۳ - ۱۷:۱۶

واسه پرداخت هزینه ها از جیب زامیاد و زیرمجموعه ها بر میدارن حقوق این ماه خپارس رو زامیاد داده

سایپا دوشنبه , ۱ بهمن ۱۴۰۳ - ۱۷:۱۹

با سلام خدمت دوستان ، شرکت سایپا باید کار هلدینگی انجام دهد و پدری بکنه برای گروه و تنها کاری که نمیکنه همینه که بزرگ و پدر گروه نیست بلکه تمام فشار روی شرکت‌های جون دار گروه می‌باشد ، هیچ زمانی تیم لایه معاونتی و مدیران میانی به اندازه یه سال گذشته ضعیف نبوده ، معاون قوی مهندسی سایپا اقای پازوکی رو چرا برداشتین، معاون مالی گروه زمانی آقایان ایمانی امیری ها بودن الان این پست رو کی اشغال کرده؟ سوابق صنعت نداره سوابق تحصیلی خدا داند الحمدلله به یمن سازمان مدیریت صنعتی و DBAهمه دکترا دارن و نفراتی هم که باید به فکر مالی و نقدینگی باشن بیشتر توی ارایشگاهها به فکر بوتاکس و زیبایی صورت و اندام هستن

نوید سه شنبه , ۹ بهمن ۱۴۰۳ - ۲۲:۴۴

پدر و بزرگ بودن اول خضوع در رفتار و پندار میخواد وقتی کارشناس یه اداره خودش رو وزیر میبینه و شرکت‌های گروه رو در حد روابط عمومی یه شهر دور افتاده تکلیف بزرگی و دلسوزانه کار کردن معلوم میشه

علی دوشنبه , ۱ بهمن ۱۴۰۳ - ۱۸:۵۳

تا زمانی که کمانگیرها بودن مشکل نقدینگی وجود نداشت
نمونه بارز مدیریت نقدینگی در شرکت زامیاد طی یکسال گذشته بوده

حسین دوشنبه , ۱ بهمن ۱۴۰۳ - ۱۸:۵۵

عجب

سایپا ۴۴ دوشنبه , ۱ بهمن ۱۴۰۳ - ۱۹:۳۱

با سلام ، اول سوالي كه به ذهن ها ميرسد اينست از سال قبل تا الان چه اتفاقي افتاده كه گروه سايپا به اين روز افتاده؟ زلزله اي كه در جاده مخصوص نيامده و هيچ حادثه و بلاي طبيعي نيامده، پس فقط يه دليل ميتونه داشته باشه و بلاي انساني ، مخصوصا در حوزه هاي بازرگاني و مالي و اقتصادي كه انسانهاي كوتوله رو جايگزين مديران قبلي پر توان نمودن ، با سفارشهايي كه سياسيون انجام دادن معاونت هاي مهم سايپا رو نابود كردن، متاسفانه سه مدير عامل تغيير كرده و هيچ تغييري در مديران مالي و معاونين مالي و بازرگاني سايپا و گروه سايپا مشاهده نشده اگر هم تغييري كردن كوتوله تر اوردن جاي قبلي ها، شرايط مالي سايپا الان تفسير اين بيت أست: كار هر بز نيست خرمن كوفتن ، گاو نر ميخواهد و مرد كهن

سایپا ۴۴ دوشنبه , ۱ بهمن ۱۴۰۳ - ۱۹:۳۵

چرا شرايط گروه طوري شده كه براي حقوق شركتها و ارزاقي كه مصوب ميشود نقدينگي ندارند مگر مديران مالي در خواب اصحاب كهف هستن؟ لاقل نشانه غار اصحاب كهف را لطف كنيد ارائه نماييد تا از طريق Waze پيدا كنيم

خطاب به مدیر عامل سایپا دوشنبه , ۱ بهمن ۱۴۰۳ - ۱۹:۴۵

سلام
به نظرتون اولا دو‌ماه برای ایجاد تغییرات کافی نیست؟؟؟
به نظر شما اولین تغییرات مدیران عامل در کدام حوزه ها هستن؟ منابع انسانی و حراست و مالی
اگر تیم ندارین واقعا دوست و آشنا هم در حوزه های حساس ندارین؟؟؟
زمان داره از دست میره آخر ساله برادر عزیز شرایط بحرانی تولید تجاری زیر 60 درصد مطالبات قطعه سازان سر به فلک کشیده، بانک‌ها اعتباری به شما نمیدهند اصلا به فکر هستین ؟
چرا از همکارهای دوره خودتون که سه سال قبل تشریف داشتین استفاده نمیکنید؟؟؟
اگه به امید تشکیل تیم از نفرات ایران خودرو هستین متاسفانه باید بگم اون اقایون اگه طبیب بودن سر خود دوا میکردن
ظاهرا حاشیه ها خیلی شمارو مشغول کرده که هنوز قایم مقام مالی رو نتونستین انتخاب کنید و به تبع آن معاون و‌مدیران فشل مالی سایپارو

دل سوخته های سایپا دوشنبه , ۱ بهمن ۱۴۰۳ - ۲۰:۴۹

با سلام
لطفا یکی توضیح بده سود 6 ماهه سایپا که نوشتن بعد 7 سال به سود دهی رسیده کجا رفت؟
مدیر عامل عزیز لطفا پیگیری نمایید جناب س ن توی مالی عدد سازی میکنه برا خود شیرینی مدیر عامل وقت بعد که بقیه متوجه می‌شوند دوباره گزارش تغییر پیدا میکنه
چرا واحد های نظارتی ، بورس ، سازمان حسابرسی گزارشات و صورتهای مالی را تایید می‌کنند ؟
واحد مالی و جایگاه قایم مقام صندلی و روروک بچه ها و کودکان نیست
یکی به داد سایپا برسد
مالی سایپا نه تنها نقدینگی مشکل دارد بلکه از لحاظ تهیه قیمت تمام شده و بودجه و زیر ساخت مشکل دارد و باید از اول زیر ساخت درست کرد

امین دوشنبه , ۱ بهمن ۱۴۰۳ - ۲۰:۵۵

مدیران سابق مالی گروه سایپا کجا؟این آقایان کجا؟
یادش بخیر یه زمانی تیم مالی گروه سایپا حرفی برای گفتن داشت
سایپا کمانش در رفته

خان محمدی سه شنبه , ۲ بهمن ۱۴۰۳ - ۱۶:۳۸

سلام
قیاس مع الفارق فرمودین ، روند مالی از سال 80 تاکنون و افرادی که در این 23 سال بودن شیب فوق نزولی داره چه از لحاظ بار علمی و فنی و نیز شخصیتی

مگاموتور سه شنبه , ۲ بهمن ۱۴۰۳ - ۸:۲۵

روزی را بخاطر دارم که مهندس شیخ زاده عزیز هم معاونت مهندسی شرکت مگاموتور بودند در آن سال‌ها بدلیل سود فراوان مگاموتور که به خزانه خود مگاموتور واریز می‌شد به صندوق توسعه ملی میلیاردها کمک شد ولی متاسفانه در چند سال اخیر بدلیل انتقال خزانه شرکت به سایپا دیگر خبری از آن رونق و شادابی مگاموتور نیست ارباب سایپا را به شرکتی رو به ورشکستگی تبدیل کردند و شرکت‌های ورشکسته سایپارا به ریش مگاموتور گره زدند که از سود حاصل آن بتوانند جبران بدهی‌های شرکت‌های ورشکسته را بکنند امیدوارم با وجود آقای شیخ زاده عزیز که نقطه آغاز رشد و تعالیشان مگاموتور بوده خزانه مگاموتور به خود شرکت بازگردانده شود و ما شاهد رونق دوباره مگاموتور باشیم به قول معروف هرچند مگاموتور از اسب افتاده ولی از اصل خودش هنوز به زیر کشیده نشده و نخواهد شد

علی سه شنبه , ۲ بهمن ۱۴۰۳ - ۱۴:۱۲

با سلام دوستان الان دو هفته هست مدیر عامل سایپا سیتروئن عوض شده هیچ تغییری ایجاد نشده گفتند سلطانی کارش خوبه ولی فعلا که هیچکس رو عوض نکرده

css.php