چالش بزرگ ایران خودرو/جاده مخصوص لغزنده تر شد

بنابر ادعای برخی، صنعت خودروسازی ایران با تصمیمی تاریخی مواجه شده است.
کد خبر : 106468
تاریخ انتشار :شنبه 20 اردیبهشت 1404 - 15:15

به گزارش خط بازار؛ بنابر ادعای برخی، صنعت خودروسازی ایران با تصمیمی تاریخی مواجه شده است. گفته می‌شود بر اساس مصوبات جدید، قرار است تعرفه واردات خودروهای بنزینی با حجم موتور زیر ۱۵۰۰ سی‌سی به ۲۰ درصد کاهش یافته و سهمیه‌ای ۲۵ هزار دستگاهی برای خودروهای با حجم موتور بالای ۲۰۰۰ سی‌سی تعیین شود. این اقدامات، محدودیت‌های چندساله بر سر راه واردات خودرو را عملاً حذف کرده و راه را برای ورود گسترده خودروهای خارجی به بازار داخلی هموار ساخته است.

این تغییرات همزمان با بحث واگذاری مدیریت صنعت خودروسازی به بخش خصوصی رخ می‌دهد. کاهش تعرفه‌های وارداتی و خصوصی‌سازی، اگرچه می‌تواند رقابت را افزایش داده و کیفیت محصولات را بهبود بخشد، اما چالش‌های جدی برای صنعت خودروسازی داخلی به همراه دارد. خودروسازان داخلی که سال‌ها تحت حمایت‌های دولتی و تعرفه‌های بالا فعالیت کرده‌اند، اکنون باید در برابر رقبای خارجی با قیمت‌های رقابتی‌تر و کیفیت بالاتر ایستادگی کنند.

صنعت خودروسازی ایران، علاوه بر نقش اقتصادی، ضریب اشتغال بالایی در جامعه دارد و ارتزاق هزاران نفر به طور مستقیم و غیرمستقیم به این بخش وابسته است. از کارگران خطوط تولید گرفته تا زنجیره تأمین قطعات و خدمات پس از فروش، این صنعت ستون مهمی در اقتصاد کشور محسوب می‌شود. کاهش تعرفه‌های وارداتی بدون حمایت‌های هدفمند از تولید داخلی، می‌تواند فشار سنگینی بر این صنعت وارد کند و به کاهش تولید و حتی تعطیلی برخی واحدهای تولیدی منجر شود. چنین پیامدهایی نه‌تنها اقتصاد کشور را متأثر می‌کند، بلکه احتمال بروز ناهنجاری‌های اجتماعی نظیر بیکاری گسترده و نارضایتی عمومی را افزایش می‌دهد.

بدون حمایت‌های هوشمندانه دولت از تولید داخلی، صنعت خودروسازی در برابر هجوم محصولات خارجی و تغییرات ساختاری آسیب‌پذیر خواهد بود. این در حالی است که برخی این تحولات را فرصتی برای نوسازی صنعت خودرو می‌دانند؛ فرصتی برای کنار گذاشتن روش‌های سنتی و حرکت به سمت تولید خودروهای مدرن و رقابتی که هم در بازار داخلی و هم در عرصه جهانی حرفی برای گفتن داشته باشند.

صنعت خودرو ایران در مسیری حساس قرار گرفته است. حفظ توازن بین باز شدن درهای واردات، خصوصی‌سازی و حمایت از تولید داخلی، نیازمند تصمیم‌گیری‌های دقیق و هماهنگ است. موفقیت در این مسیر، نه‌تنها آینده خودروسازان، بلکه معیشت هزاران خانواده و ثبات اجتماعی کشور را تضمین خواهد کرد.

منبع: خط بازار

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 4 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۴
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

بنده خدا شنبه , ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۴ - ۱۷:۰۵

ی روزگاری بود سازمان گسترش سود بالای خودروسازی و ۱۰۰ درصد توزیع میکرد و برمیداشت و الان دیگه نیازی به شرکت زیان ده نداره چون دنبال سوده نه تولید 🙁

ابوالفضل شنبه , ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۴ - ۲۰:۳۰

بیش از 30 ساله که ایران خودرو طراحی و توسعه خودرو جدید رو با مشاوران اروپایی شروع کرده ، واقعا چقدر فرصت دیگه برای نوسازی صنعت خودرو نیاز دارند؟

کارگر خط تولید یکشنبه , ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۴ - ۱:۲۳

مگه ادعا نمی‌کردی خیامی دوباره به ایران خودرو بازگشت خوب حالا تو شرایط رقابت درست و حسابی بیان تو گود و میدون تا ببینیم چند مرده حلاج ند

رسول یکشنبه , ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۴ - ۱۱:۴۷

به نظر میرسه نمایندگان سهام داران اکثریت به چه کنم چه کنم افتادن ،
حمایت‌های هوشمندانه دولت را التماس می کنند. در صورتی که شعارشون یادشون رفته، کوتاده کردن دست دولت و خصوصی سازی صنعت خودرو،
خیامی زمانه چی شدی ، سفارش دهنده های خبر ک ر و ز دارن میگن به کمک دولت نیاز داری که

css.php