واقعیتهای قیمت گذاری در بازار خودرو ایران
به گزارش خط بازار؛ در چند وقت اخیر بحث های زیادی در مورد قیمت گذاری دستوری در بازار خودرو ایران مطرح شده است. تلاش های شورای رقابت برای تنظیم قیمت ها بدون شک تاثیر خود را به ویژه در کلاس خودروهای پریمیوم داشته است. با این حال، درک تصویر بزرگتر و پویایی حاکم بر بازار بسیار مهم است.
توهم کاهش دائمی قیمت ها
مدت هاست زمزمه هایی مبنی بر امکان واردات خودروهای دست دوم در چارچوب سیاست های اقتصادی به گوش می رسد. در حالی که این اخبار، نوسانات بازار و انتظار خریداران را در پی داشته، تفکیک واقعیت از رویا پردازی ضروری است چرا که به رغم گذر زمان، شواهدی مبنی بر وجود عزم راسخ برای تحقق مساله واردات – از جمله نرخ و تیراژ خودروهای وارداتی – به چشم نمی آید. اما همانطور که بدیهی به نظر می رسید، زمزمه های واردات، موجب شده بخشی از خریداران بالقوه در بازار خودرو، رویکرد انتظار و بررسی بیشتر شرایط را در پیش بگیرند. این ایده که ممکن است قیمت ها در آینده با تنزل بیشتری همراه باشد، می تواند باعث تردید مصرفکنندگان شود و این کاملاً قابل درک است. با این حال، در نظر گرفتن پیامدهای این استراتژی نیز باید مورد توجه قرار بگیرد.
واقعیت قیمت گذاری
قبل از هر چیز، مهم است که بدانیم قیمت ها در بازار خودرو، مانند هر بازار دیگری، تابع عوامل مختلفی از جمله عرضه و تقاضا، شرایط اقتصادی و روندهای جهانی است. قیمت گذاری دستوری، گر چه در کوتاه مدت تاثیرگذار است، اما اینکه در درازمدت هم راه حل پایداری برای کنترل قیمت ها باشد، زیر سوال است. در حالی که تلاش های شورای رقابت منجر به کاهش قیمت های کارخانه ها شده است، اما باید به خاطر داشت که این کاهش ها محدودیت هایی هم دارند. بازار، پدیده ای پویاست و از عوامل بیرونی مانند تورم و روند بازار بین المللی، تحت تاثیر قرار می گیرد.
شانس تا ابد پشت در نمی ماند
برای مشتریان واقعی که تحقیقات خود را انجام داده اند و می دانند چه می خواهند، مقطع کنونی می تواند زمان ایدهآلی برای اقدام باشد. به ویژه در مورد برخی وسایل نقلیه که ترکیبی از طراحی پیشرفته، عملکرد و تحت عنوانی معتبر هستند، قیمت گذاری فعلی، فرصتی کم نظیر است. خریداران هوشمند به جای انتظار بی پایان برای کاهش بیش از پیش قیمت، باید روی ارزشی که در ازای پول دریافت می کنند، تمرکز کنند. عواملی مانند ایمنی، کیفیت، راحتی و نوآوری در تکنولوژی باید در معادلات خریداران نقش داشته باشند. در طرح کلان مسائل، انتظار برای کاهش بیشتر قیمت ها احتمالا منطقی ترین انتخابِ ممکن نیست. باید توجه داشت در شرایط فعلی، برخی از محصولات مانند فونیکس افایکس به پایینترین قیمت خود رسیده اند. این فرصتی منحصر به فرد برای خریداران بالقوه است تا محصولات شاخص بازار را با حداقل قیمت به دست آورند. نباید فراموش کرد بازار به ویژه در شرایط خاص کشور ما تا حد زیادی غیرقابل پیشبینی است و بنا نیست قیمت ها به طور همیشگی در این محدوده باقی بمانند.
در خاتمه باید خاطرنشان کرد بازار خودروی ایران یک اکوسیستم پیچیده و تحت تأثیر عوامل متعددی است. در حالی که سیاست های قیمت گذاری، تغییراتی مقطعی را ایجاد کرده، مهم است اذعان کنیم که ممکن است راه حل بلند مدتی برای کنترل قیمت نباشد. همچنین شایعات کاهش مضاعف قیمت ها به واسطه واردات خودروهای دست دوم باید با توجه به واقعیت ظرفیت های کشور، مورد بررسی قرار بگیرد. برای کسانی که به وسایل نقلیه برجسته در این بازار چشم دوختهاند، اکنون وقت آن است که از این فرصت استفاده کنند. قیمت ها یکی از پایین ترین حالات ممکن در سال های اخیر را تجربه می کند انتظار بیشتر برای کاهش بیشتر، احتمالا محتاطانه ترین تصمیم نباشد. به یاد داشته باشید که بازار پویایی خاص خود را دارد و مصرف کنندگان هوشمند بر اساس حقایق و فرصت های موجود تصمیم می گیرند نه صرفا بر مبنای شایعات و گمانهزنی ها.
منبع: مدیران خودرو
برچسب ها :قیمت گذاری خودرو ، مدیران خودرو
- نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
- نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
- نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0