همان افرادی که سالها عامل عقب افتادگی و پس روی و زیان دهی خودرو سازی شدن الان هم در راس امور هستن همون بیرون کارخونه و امکانات دارن در حد لالی گا
هجوم دلواپسان به ایران خودرو/رنگ آبی، خط قرمز سیاسیون
به گزارش خط بازار؛ با قطعی شدن واگذاری مدیریت ایران خودرو به سهامداران خصوصی و تغییرات عظیم در این شرکت، موج سنگینی از هجمه ها توسط سیاسیون، رسانه های تابدار و مجازی های فضایی آغاز شده است. دلواپسی هایی که هم دلسوزانه است و هم کاسب مآبانه؛ هم آگاهانه است و هم ناآگاهانه؛ هم عمیق است و هم سطحی.
نظریات جدید انتخاب عمومی در اقتصاد سیاسی بر این موضوع تاکید دارند که دولت ها لزوما به دنبال تامین منافع عمومی نیستند بلکه دولت ها همچون بنگاه ها، اهداف سیاسی و حزبی خود را دنبال می کنند. «لذا دولت ها لزوما یک نهاد خیرخواه و حافظ منافع ملی نیستند» از این رو حضور دولت در خودروسازی لزوما به معنای تامین منافع عمومی و توسعه صنعت نیست. مصادیق بسیاری را نیز می توان در این باره برشمرد. از زیان چند صد هزار میلیارد تومانی و خودرو کم کیفیت قدیمی گرفته تا تغییرات سیاسی مدیران عامل و انتصابات سفارشی.
اگر از این منظر به تعاملات بین دولت ها و خودروسازی نگاه کنیم می توان به این نتیجه رسید که دلواپسی های اخیر لزوما به خاطر منافع ملی نیست، بلکه ممکن است منافع عده ای به خطر افتاده باشد که منجر به شلوغ کاری های رسانه ای اخیر شده است.
قطعا واگذاری مدیریت ایران خودرو لزوما به معنای بهتر شدن اوضاع نیست چرا که این اتفاق شرط لازم است و شروط کافی دیگری نیز برای این موفقیت نیاز است ولی از منظر شرعی، حقوقی و عرفی و فارغ از هر موضوع دیگری این حق مسلم و بدیهی مردم است که بر اموال خود نظارت و مدیریت کنند. اینکه عده ای از سیاسیون چنین حقی را منکر می شوند جای تعجب دارد.
در یک نگاه کلی هجمه های اخیر دلواپسان، غالبا حول یک محور می چرخد و آن انحصار است. این افراد بر این اعتقادند که واگذاری مدیریت به سهامداران بخش خصوصی منجر به انحصار می شود. به فرض صحت این حرف، بحث های مختلفی در خصوص خوب بودن و یا بد بودن انحصار وجود دارد که در این مجال نیست ولی چند سوال مهم در این هیاهو مطرح است:
چرا برخی سیاسیون نگران به تاراج رفتن میلیاردها تومان سرمایه مردم در خودروسازی به دلیل سومدیریت نیستند ولی در مقابل واگذاری که دستور مقامات عالی کشور است غیرتی می شوند؟ چرا برخی آقایان در مقابل انتصاب دامادزاده ها و آقازاده ها که در صندلی های مهم خودروسازی نشسته اند سکوت کرده اند ولی در مقابل حذف مدیریت دولتی نگران هستند؟
چرا تاکنون با هیچ مدیرعاملی به خاطر تولید زیان انباشته و ترک فعل برخورد قضائی نشده است؟ ولی با گران فروشی ها برخورد عاجل می شود؟ مگر ۱۰ ها نهاد نظارتی بر خودروسازی نظارت ندارند؟ چرا کسی جرات دادگاهی کردن مدیران خودروسازی را به خاطر آمار تصادفات جاده ای که بخشی از آن ناشی کیفیت پایین قطعات خودرو است ندارد ولی همه احکام قضائی برای بخش خصوصی آماده اجرا است؟
آیا غیر از این است که خودروسازی به دلیل منافع سیاسیون، به گاو شیرده تبدیل شده است؟ آیا غیر از این است که خودروسازی به حیاط خلوت عده ای منفعت طلب برای پیشبرد منافع حزبی تبدیل شده است؟ آیا غیر از این است که جاده مخصوص به سفره رنگارنگی برای باندها و جریان ها تبدیل شده است؟
کدام ویژگی خودروسازی در ایران در تراز خاورمیانه است؟ محصولات، کیفیت و یا مدیران عامل؟ در کدام کشور درجه چندمی می توان خودروهای ایرانی را دید؟ حتی در سوریه و عراق نیز به تولیدات ایرانی «گاری» گفته می شود. آیا وضعیت کنونی خودروسازی در ایران با امکانات و ظرفیت های فراوان فنی، انسانی و لجستیکی در شان جمهوری اسلامی است؟
پاسخ به این سوالات مشخص است. اگر مدیریت دولتی در خودروسازی مطلوب بود چرا بعد از ۴ دهه هنوز پراید و سمند و پژو در ایران تولید می شود در صورتی که خودروسازان در دنیا به فکر خودروهای خودران و پرنده می باشد.
اگر مدیریت دولتی در خودروسازی موثر بود چرا با تغییر هر دولتی بلافاصله مدیران عامل و یاران شان اتوبوسی تغییر می کنند؟ اگر مدیریت دولتی مفید بود چرا هنوز هیچ برنامه توسعه ای در صنعت خودرو پیاده نشده است؟
عدم بلوغ فکری در جریان های سیاسی باعث شده که بخش خصوصی همواره برای سیاسیون یک تهدید باشد در صورتی که در کشورهای موفق بین «سیاست و صنعت» به جای تقابل، رویکرد تعامل را در پیش می گیرند و منافع ملی را در یک بازی «بردـبرد» با صنعتگران تعریف می کنند. عیان ترین نشانه ی آن حضور ایلان ماسک در کنار کاندیداهای ریاست جمهوری در آمریکا.
در کشورهای موفق دولت ها رگولاتور هستند و بنگاه های خصوصی مجری. تجربه نشان داده دولت ها هیچ گاه بنگاه داران خوبی نیستند. به ویژه در کشورهای در حال توسعه که هنوز بلوغ فکری و اجرایی در سیاسیون ایجاد نشده است.
عقل سلیم حکم می کند که به جای این هجمه ها، سیاسیون به حق الناس و حق طبیعی مردم در اداره اموال خود احترام بگذارند و خود در جایگاه تنظیم گری قرار دهند و با وضع قوانین درست منجر به رقابت پذیری بیشتر و افزایش بهره وری در صنعت خودرو شوند.
منبع: خط بازار
برچسب ها :ایران خودرو ، خصوصی سازی ، خط بازار ، خودروسازی ، صنعت خودرو\ ، مدیریت دولتی ، واگذاری ایران خودرو
- نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
- نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
- نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
با سلام خدمت رسانه خط بازار،
خبر رو دیر مشاهده کردم و اجازه درج کامنت برای انتصاب آقای فرشید الوند بسته شده بود تا بتونم موارد زیر را درج کنم:
آقای الوند طی 3 دهه مراحل تکامل مدیریتی را با خوشنامی و پاکدستی طی نمودند. پس از عبور از مراحل کارشناسی تا مدیریت (در سالهای 75 تا 88) در 15 سال گذشته نیز تجربیات موفق قابل توجهی در 4 جایگاه معاونتی در گروه خودروسازی سایپا (سایپا سیتروئن و مگاموتور) کسب تجربه نموده و با سطوح مدیریت ارشد در این گروه (زامیاد، بن رو و فنرسازی زر) رسیدند که در ادامه مدیر عاملی دو شرکت دیگر نیز عهدهدار بوده و بدلیل گستره تجربات تخصصی و درک کارشناسی بسیاری از امور، از منظر سوددهی نیز بسیار موفق بودهاند. از ویژهگی بارز ایشان جسارت، ریسکپذیری و توان رویارویی با فشارهای سیاسی برونسازمانی بود. بنابراین در صورت حمایت از ایشان برای ادامه روند گذشته، آینده بسیار خوبی را برای شرکت مهرکام پارس پیشبینی میکنم.
خودرو سازی هر چه سریعتر باید خصوصی و دست دولت و عوامل نابخرد و نا اهل از مدیریت آن حذف گردد.
یک روزی صنایع شوینده ، غذایی و … در انحصار دولت بود امروز صادر کننده هستند دلیلش حذف عناصر نامطلوب از داخل و بیرون این شرکت ها و ایجاد رقابت سالم بود.
چند بار بخون تکرار کن
کاملا واضح و مبرهن است که دنبال چیزی جز دلالی و رانت خواری خودت نیستی چرا که همه اهل تفکر میدانند که جاده مخصوص چقدر با اهمیت و استراتژیک هست و اگر فقط چند دقیقه بخاطر اعتراضات کارگری بسته بشه چه عواقب سیاسی و اقتصادی و اجتماعی در پیش خواهد بود
مشخصاً این موضوع برای خود فروخته های چون تو و سایت کذاب خط بازار اصلا و اساسا اهمیتی نداره و فقط و فقط بفکر منافع شخصی خودتون با اتصال به شبکه اخلال گر اقتصادی مملکت هستید
جناب مصطفوی یک گزارش از عملکرد پیمانکاری در مگاموتور از بدو تاسیس نا انهدام و چگونه غارت اموال بیت المال و حیاط خلوت مدیران ارشد لطفا تهیه کنید چگونه می شود کسی بدون آوردن هیچ سرمایه ایی شریک تجاری مگاموتور گردد وای بر حسین شهید داود حسین زاده کجایی
جناب مهندس شیخ زاده برای تغییرات در شرکت های زیرمجموعه مانند مگاموتور و یدک و… فقط 35 روز کاری تا عید نوروز وقت دارید و زمان سریع میگذرد و وضعیت تولید سایپا بحرانی شده است و شرکت هایی مانند مگاموتور با این همه امکانات و دارایی ثابت نمی تواند تولید مد نظر را داشته باشد و به کل گروه سایپا با توقفات تولید و…. ضرر و زیان مالی و… وارد می کند و کارآیی لازم و کافی را ندارد.
فقط این رو میتونم بگم دکتر الوند یدونه مرد واقعی با اخلاق با معرفت حامی کارگر واقعا آقای شیخ زاده بایداز تجربیات امثال آقای دکتر الوند رو که از بدنه خود خودرو سازی هستن استفاده میکردن
ولی مجموعه ایران خودرو توانست از تجربیات این مرد بزرگ استفاده کنه آقای دکتر الوند عشقی عشق دست به خاک میزنی طلا بشه
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 7 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۷