نظارت هوشمند بر بازار در سایه فروشگاه های زنجیره ای

فروشگاه های زنجیره ای در نظام توزیع کالا، به مراتب قابل کنترل تر از توزیع کنندگان خرد هستند که به دلیل مجهز بودن به سامانه های اطلاعاتی معاملات کالا، نظارت را هوشمند می کند.
کد خبر : 40055
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۱۵ تیر ۱۴۰۱ - ۱۲:۳۹

به گزارش خط بازار؛ در شرایط کنونی اقتصاد ایران، به دلیل تعدد توزیع کنندگان خرد و بنگاه‌داری سنتی آنان، نظارت بر بازار برای سیاست گذاران بسیار سخت شده است.‌

متاسفانه عدم استفاده از ابزارهای هوشمند، حاکمیت نگاه سنتی در رده سیاست گذاری و عدم وجود امکانات کافی نیروی انسانی سبب شده تا نظارت بر عرضه کالا در بازار اولا ناقص صورت گیرد، ثانیا غیرمتمرکز باشد و ثالثا توام با آزمون و خطا انجام شود.

این ناکارآمدی ها به دلیل آن است که نظام توزیع کالا در کشور همچنان سنتی و بر پایه توزیع کنندگان زیاد خرد در کشور است. این در حالی است که در سوی دیگر این نظام سنتی و غیرقابل کنترل، فروشگاه های زنجیره ای هم هوشمند هستند، هم قابل کنترل.

 

 

به بیان دیگر در فروشگاه های زنجیره ای دستگاه نظارتی و سیاست گذار با استفاده از کمترین نیروی انسانی و آزمون و خطا به راحتی می تواند بر نحوه توزیع کالا و کیفیت آن نظارت کند. نظارتی که شامل قیمت و کیفیت به صورت همزمان است.

در واقع فروشگاه های زنجیره ای در نظام توزیع کالا، به مراتب قابل کنترل تر از توزیع کنندگان خرد هستند که به دلیل مجهز بودن به سامانه های اطلاعاتی معاملات کالا، نظارت را هوشمند می کند.

با توجه به گسترش تکنولوژی و لزوم استفاده هر چه بیشتر از سامانه های اطلاعاتی و نظارت هوشمند، گسترش فروشگاه های زنجیره ای یک سیاست منطقی و لازم در دنیای امروز است که سبب شفاف سازی هر چه بیشتر در نظام توزیع کالا می شود.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.