مدیر حوزه مدیرعامل ایران خودرودیزل که قبل این سمت یک سرپرست انبار معمولی بود ظرف ۶ ماه فقط تو یه فقره که لو رفت و تو شرکت همه فهمیدن یک بی ام و براي دخترش خریده پس ببین این سمت و پست فروشی تو شرکتهای بزرگ چه لقمه چربیه براشون
ناجی خودروسازی؛ دخالت زیان ده یا مدیریت سودده؟
به گزارش خط بازار؛ افشاگری یکی از نمایندگان سابق مجلس و از اعضای هیات تحقیق و تفحص از خودروسازان درباره پشتپرده زیاندهی «ایران خودرو»، بار دیگر افکار عمومی را متوجه غول خودروسازی کشور کرد.
«علی علیلو» بهتازگی در یک گفتوگوی ویدئویی خبرداد شرکت ایران خودرو فقط 162 شرکت اقماری در زیرمجموعه خود دارد که عملا هیچ کارکردی نداشته و به پاتوق مدیران تبدیل شده است.
به گفته او، هزینه این شرکتها که بهنوعی پاداش و چشمروشنی به مدیران آن است، باعث افزایش زیاندهی در این مجموعه شده است و البته هزینه این پاتوقهای گرانقیمت از جیب مردم برداشته میشود.
ویدئوی سخنان عضو هیات تحقیق و تفحص از خودروسازان در شرایطی وایرال شد که افکار عمومی و رسانهها منتظر تصمیمگیری دولت درباره مدیریت ایران خودرو هستند. چراکه هفته گذشته مدیرعامل سایپا انتخاب شده و حکایت از این داشت که دولت سوئیچ تصمیمات خودرویی را در قفل چرخانده است.
مسعود پزشکیان و مدیران صنعتیاش امروز و فردا میتوانند همانند دولتهای گذشته یکی از معتمدین یا وابستگان خود را بهصورت مستقیم یا غیرمستقیم به ایران خودرو بفرستند و از منافع سیاسی و اقتصادیاش بهرهمند شوند یا میتوانند تصمیم درست را گرفته و با واگذاری مدیریت ایران خودرو به صاحبان اصلی آن یعنی بخش خصوصی، اصلاحات در این مجموعه عظیم خودرویی را شروع کنند.
ایران خودرو همانند دیگر صنایع کشور جزو سرمایههای ملی محسوب میشود که بدنه مدیریتی، مهندسی، فنی و کارگری آن توانسته چهار دهه چرخ خودرو در ایران را به حرکت دربیاورد، اما نه سیاستهای مشفقانه و نه تلاشهای شبانهروزی دلسوزانه مدیران و بدنه نتوانسته مانع تورم و التهاب هشداردهنده مشکلات در خطوط تولید این شرکت شود. بر اساس آمار ایران خودرو فقط سال گذشته به اندازه ارزش سهام خود در بورس، زیان تولید کرد و به غول زیاندهی کشور در حوزه صنعت بدل شد.
تحلیلگران در صدها مقاله و گزارش دانشگاهی، پژوهشی و رسانهای این واقعیت را یادآور شدهاند که با استمرار مدیریت و تصمیمگیری دولتی انتظار هیچ تغییر و تحول رو به بهبودی در روند نگرانکننده ایران خودرو و شرکتهای مشابه وجود ندارد. اتفاقا ناظر به همین واقعیت بود که اصل 44 قانون اساسی دولتها را ملزم کرد صنایع کشور از جمله خودروسازی را به بخش خصوصی واگذار کنند. با گذشت 19 سال از ابلاغ این قانون پیشروانه و مترقی اما هنوز این روند در ایران خودرو تکمیل نشده است.
اگرچه بخش اعظم سهام این شرکت به بخش خصوصی واگذار شده، اما دولت به اتکای سهم 5درصدی خود همچنان درباره مدیریت این مجموعه به صورت مستقیم یا غیرمستقیم مداخله میکند و بالاتر از این، اجازه تصمیمسازی و تصمیمگیری به این مجموعه نمیدهد.
ناگفته پیداست، آنچه مورد نقد اهالی صنعت و اهل فن است نه مدیران، بلکه شیوه مدیریتی و تصمیمگیری دولتی است که از ایران خودرو یک هیولای آهنین فربه و زنگزده ساخته که به زحمت میتواند حرکت کند و طنز ماجرا اینجاست که دولت دستوپای این غول فولادی را به قوانین و بخشنامههایی چون قیمتگذاری دستوری زنجیر نیز کرده است.
نتیجه تصمیمگیری دورادور و دستوری دولت نیز خلق روندی است که به ازای تولید هر خودرو، حجم عظیمی زیان و ضرر تولید میکند؛ شرکت هر روز بیشتر از قبل در بدهی فرو میرود و تنشهای مالی اجازه تجهیز، نوآوری و سرمایهگذاری را روی ارتقای کیفی و کمّی محصول نمیدهد. بر همین اساس است که در ماههای گذشته از دولت چهاردهم خواسته شده با تغییر مدیریت و نه مدیر، این غول خودروسازی را به ریل تولید و منافع ملی بازگرداند.
سال گذشته بود که رهبر معظم انقلاب اسلامی یک روز بعد از بازدید از نمایشگاه تولیدات داخلی و شنیدن گلایه سهامداران بخش خصوصی ایران خودرو فرمودند: «من دیروز شنیدم که در بعضی شرکتهایی که دولت و بخش خصوصی شریک هستند، با اینکه دولت سهم زیادی ندارد، مدیریت در اختیار دولت است؛ به نظر من این منطق ندارد.
از شیوه های قانونی استفاده کنند و به خود مردم و سهامداران در واقع اختیار بدهند؛ منتهی نظارت بشود.» توصیه اکیدی که یک معنا بیشتر نداشت، اما با گذشت قریب یک سال همچنان در روی پاشنه قبلی میچرخد. البته سخنان و مواضع دکتر مسعود پزشکیان، رئیسجمهور درباره تعیین تکلیف شرکتهای دولتی زیانده همچنین اعتراف به اشتباه دولتیکردن صنایع و بنگاهها در دهه ابتدایی انقلاب از سوی او، این امیدواری را به وجود آورده که دولت چهاردهم پیشگام اصلاح روند خودروسازی در کشور شده و همراه سرداران اقتصادی در بخش خصوصی این صنعت را از سرازیری سقوط و افول نجات دهد.
منبع: خط بازار
برچسب ها :ایران خودرو ، خصوصی سازی ، کروز ، مدیریت خصوصی ، واگذاری ایران خودرو
- نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
- نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
- نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
واقعا درست گفت کورش که خدایا این کشور را از شر دروغ و خشکسالی محافظت کن .
آخه چرا این حجم دروغ میگید .از خدا که نمیترسید از وجدان و انسانیت هم که بویی نبردید به چی پایبندید من در ایران خودرو دیزل کار میکنم کدام مدیر را میگید ؟ چرا ما که اینجا کار میکنیم چیزی نشنیدیم و ندیدیم .برعکس این مدیران جدید واقعا به فکر کارگر هستند. مرد باشید و اگر انسان هستید و به یه چیزی پایبند هستید بگید که در اتاق این مدیران بروی همه کارکنان بازه و هر چه مشکل دارتر باشید بیشتر به شما توجه میکنن و میرسن. این رو کسی داره میگه که به چشم دیده با مریض داران و گرفتاران در کارخانه که در گذشته حتی اجازه نداشتند از نزدیک دفتر مدیرعامل بگذرند چجوری کمک میشن و چجوری همین مدیرها دل میسوزونن براشون و هر کاری بتونن براشون میکنن ..
از خدا بترسید آخه چرا دروغ های به این بزرگی میگید ؟
اونم به کسی که فقط برا ما کارگرها داره تلاش میکنه .
آنوقت تو فهمیدی که ب ام و خریده برای ….
از خدا بترسید .هرچند اصولا تخریب دقیقا برای ادمهای سالم و پاک دست اتفاق میفته. چون منافع یه عده به خطر افتاده ..
با احترام به بقیه مدیران زحمتکش گذشته این گروه مدیریت جدید دیزل از شخص مدیرعامل گرفته تا بقیه ارشد های شرکت جزو بهترین و پلو دست ترین مدیران این سالهای شرکت هستند .
خدا براشون خیر و خوشی بخواد .
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 3 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 3