موتور ایران خودرو روشن شد/گام عظیم برای تحول خودروسازی

پیش از این هیچ خودروساز داخلی مالکیت موتور با فناوری تزریق مستقیم سوخت را در کشور نداشته است و توسعه این موتور از لحاظ فناوری یک گام مهم در صنعت قوای محرکه کشور است.
کد خبر : 56180
تاریخ انتشار : یکشنبه ۱۱ تیر ۱۴۰۲ - ۱۱:۴۴

به گزارش خط بازار؛ مهدی رجبعلی، مدیرعامل شرکت ایپکو با اشاره به برنامه های محصول محور ایپکو برای سال جاری، موتور تزریق مستقیم ایران خودرو را نخستین سری این موتور در کشور دانست و با بیان این که پیش از این هیچ خودروساز داخلی مالکیت موتور با فناوری تزریق مستقیم سوخت را در کشور نداشته است، عنوان کرد: توسعه این موتور از لحاظ فناوری یک گام مهم در صنعت قوای محرکه کشور است.

وی اظهار کرد: طرح قوای محرکه دورگه نیز در دست توسعه بوده و تاییدیه های اولیه ایران‌خودرو را دریافت کرده است، بر همین اساس در حال حاضر مرحله اولیه طراحی محصول در دست اجرا قرار دارد.

وی با اشاره به کاهش مصرف سوخت حدود ۴۰ درصدی قوای محرکه هیبرید، اظهار کرد: این موتور قابلیت رانندگی بهتری نسبت به محصولات فعلی ایران خودرو داشته و می تواند استاندارد آلایندگی یورو شش را نیز پاس کند.

به گفته وی، این محصول بر روی پلتفرم خودروی تارا در حال توسعه است و بر اساس زمان بندی درخواستی ایران خودرو، تا انتهای سال آینده به مرحله تولید انبوه خواهد رسید.

مدیرعامل شرکت ایپکو با اشاره به توسعه محصول XU7 در قالب موتور XUP، خاطرنشان کرد: این محصول با هدف کاهش مصرف سوخت و ارتقای سطح آلایندگی و قابلیت رانندگی در دو نسخه بنزینی و گازسوز توسعه یافته است و در حال حاضر نسخه بنزینی بر روی محصول پارس و اخیرا نیز نسخه گازسوز آن بر روی خودروی وانت آریسان ۲ نصب شده است.

وی با بیان این که مهم ترین نکته در خصوص این موتور ارتقا یافته، کاهش مصرف سوخت و ارتقای سطح آلایندگی است، گفت: این موتور نسبت به موتور پایه، کاهش مصرف سوخت حدود ۱.۵ لیتری داشته و از استاندارد آلایندگی یورو پنج برخوردار است و از منظر قابلیت رانندگی نیز به دلیل بهبود در گشتاور دور پایین، احساس رانندگی بهتری را نسبت به موتور مبنا ارایه می دهد.

رجبعلی با اشاره به توسعه خانواده موتور سه استوانه، بیان کرد: در حال حاضر اولین موتور از این خانواده محصول در مرحله اصلی طراحی قرار دارد و تاکنون بر روی موتورهای نمونه، آزمون های عملکردی و دوامی سطح تاییدیه طراحی انجام شده است.

مدیرعامل شرکت ایپکو، با اشاره به این که پس از یک فاصله زمانی از تولید این موتور، سایر موتورهای این خانواده محصول نیز وارد چرخه خواهد شد، گفت: نسخه های مختلف این موتور با جعبه دنده های مختلف بر روی هر سه پلتفرم اصلی ایران خودرو نصب خواهد شد.

وی با بیان این که در انتظار تحویل قطعات محصول از سوی سازندگان هستیم، گفت: به این ترتیب با اخذ تاییدیه طراحی سازندگان از قالب سازی و قطعه سازی، سایر مراحل توسعه را طی خواهیم کرد و نیمه دوم امسال این موتور آمادگی صنعتی سازی را دارد و به احتمال بسیار زیاد در اوایل خردادماه سال آینده عرضه خواهد شد.

وی با بیان این که طرح موتور سه استوانه یک خانواده موتور شامل موتور تنفس طبیعی ۱۳۰۰ سی سی، موتور توربو تزریق درگاهی ۱۳۰۰ سی سی، موتور توربو تزریق مستقیم ۱۳۰۰ سی سی و موتور دوگانه سوز ۱۳۰۰ سی سی است، اظهار کرد: سطح فناوری و سوخت رسانی در این خانواده موتور متفاوت است و می تواند محدوده ای حدود ۱۲۰ تا ۲۴۰ نیوتن متر را پوشش دهد.

رجبعلی افزود: موتور کوچک این خانواده معادل TU3 ایران خودرو بوده و قوی ترین و بزرگ ترین موتور این خانواده معادل EF7 توربو شارژ است. با این خانواده موتور، می توانیم معادل تمام موتورهای موجود را از منظر توان و گشتاور پوشش دهیم، هم چنین این موتور اکثر فناوری های روز دنیا را دارا بوده و با کمک این فناوری ها مصرف سوخت کاهش یافته و پلتفرم ایران خودرو به سمت اعدادی کم تر از مصرف شش لیتر در ۱۰۰ کیلومتر پیمایش می رود.

وی با بیان این که ابتدای سال ۱۴۰۴ هر چهار محصول این خانواده موتور وارد مرحله تولید انبوه خواهد شد، تصریح کرد: برخی مذاکرات و توافقات اولیه برای عرضه این خانواده موتور به سایر خودروسازان کشور نیز صورت گرفته است.

منبع: ایکوپرس

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 13 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 13
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

سرباز یکشنبه , 11 تیر 1402 - 12:43

مدیران عامل این دو خودروسازی دیوانه هستد یا فلان وزیر را دیوانه میدانند.
برادر من چند صباحی است مدیر عامل ایران خودرو وسایپا بوده اید چه کاری در جهت مشکل خودروسازان و مردم انجام داده اید؟

کارگر خط تولید یکشنبه , 11 تیر 1402 - 13:37

رجبعلی چه ربطی به عظیمی داره

راد پویان یکشنبه , 11 تیر 1402 - 17:25

اندکی صبر سحر نزدیک است
به حول قوه الهی

حقیقت نگار یکشنبه , 11 تیر 1402 - 14:13

فقط روشن می تواند موتور ایران خودرو را روشن کند. عظیم ایران خودرو را کوچک کرد.

آقای وزیر‌صنعت عظیم را از کیلومتر ۱۴ حذف کن

کارگر خط تولید یکشنبه , 11 تیر 1402 - 17:27

انشاالله و بحق محمد و آل محمد چراغ خاموش همین روزا روشن خواهد شد

سنتور یکشنبه , 11 تیر 1402 - 19:10

بله گل گفتی مدیرعامل فقط دکتر ناقدی و با مدیرانی روشن میتونه چراغ خودروسازی و نور سفره پرسنلو روشن کنه

جان بابا یکشنبه , 11 تیر 1402 - 19:15

خورشید هیچوقت زیر ابر نمیمونه
پایان شب سیه سپید است
هرکسی دسیسه چینی کنه و برای دوستان و افراد باآبرویی که خدا بهشون آبرو و عمر باعزت داده پرونده سازی کنه خود اون خدا چنان میکوبتش بطمین که نتونه از جاش بلند بشه از همان دست بدی از همان دست میگیری
بالاخره بحول و قوه الهی و دعای خیر دوستان چشمانمون به جمال ددستان و مردان خدایی روشن خواهد شد
وای به روز نارفیقان و نامردان که روسیاه و شرمسار میشن
اونی که در روزهای سخت نبود در روزهای خوش و روشن هم نخواهد بود

متخصص یکشنبه , 11 تیر 1402 - 20:26

تا دیروز برخی مدیران در گروه سایپا پروژه خودروهای متصل و یا همان connecting car را متوقف کرده بود ولی برای خودشیرینی پیش وزیر جدید، دستور داده است تمام پروژه های اینچنینی را دوباره ادامه بدهند و از همه خنده دار اینکه در تولید موتور بنزینی و خودرو مانده است ولی برای نمایش دستور به عقد قرارداد با چین داده تا قوای محرکه هیبریدی و برقی بیاورد
آقای مدیر آیا توانستید در خط تولید موتور رنو که با موتور ساندروی ایرانی در مگاموتور افتتاح کردید موتور جدید برای خانواده خودروی شاهین تولید کنید یا نه؟
سایپا در سال پیش قول داده بود که موتور جدید را در بهمن سال گذشته در خط موتور ال 90 در مگاموتور تولید کند و بر روی شاهین مونتاژ نماید الان که سال بعد شده است موتوری در کار نیست بلکه شاهین اتوماتیک را نیز با موتور قدیم شاهین ثبت نام کردید.
مطمین باشید وزیر جدید مانند وزیر قدیم نیست و فریب آمار دروغ و رونمایی دروغ و قرارداد همکاری بدون نتیجه را نمی خورد
کمی به فکر استفاده از متخصصان داخل گروه باش و فقط کارها را بین دوستان غیر متخصص خودت تقسیم نکن
برخی کارها برای فریب وزیر جدید است

فرشاد یکشنبه , 11 تیر 1402 - 21:07

صنعت خودرو هیچوقت روشن نخواهد شد زیرا در استراتژی صنعتی ایران جایگاهایی ندارد خشت اول گر نهد معمار کج تا ثریا می رود دیوار کج” از همان ابتدا صنعت خودرو در ایران اشتباه بوده و مبتنی بر رانت بوده

سرباز گمنام یکشنبه , 11 تیر 1402 - 22:12

سلام
انتخاب دکتر ناقدی به سمت مدیرعامل ایران خودرو بهترین گزینه می باشد. متخصص ، متعهد، مبارزه با فساد، تجربه کافی در ایران خودرو

ناجی دوشنبه , 12 تیر 1402 - 10:29

این همه آدم با تجربه حالا شما وصل شدی به ناقدی
ناقدی کارشناس دیزل بود اصلا مدیر نیست

مهدی دوشنبه , 12 تیر 1402 - 7:56

تمسخر مجدد خودروی جدید کادیلا در سایپا توسط رسانه‌های اروپایی ؛ یک زامبی‌کار تمام عیار!
تمسخر مجدد کادیلا توسط رسانه‌های اروپایی بار دیگر خبرساز شده است. محصول جدید سایپا در پارس خودرو از زمان عرضه مورد تمسخر قرار گرفته است.
تمسخر مجدد کادیلا توسط رسانه‌های اروپایی درحالی در فضای مجازی وایرال شده است که خودرو جدید سایپا پیش‌تر توسط فرانسوی‌ها نیز به تندی مورد انتقاد قرار گرفته بود و این خودرو با ال 90 مقایسه شده بود. جالب اینجاست که رسانه‌های اروپایی محصول جدید شرکت سایپا را به این عنوان خطاب کرده است: «نوشته می‌شود کادیلا و خوانده می‌شود زامبی».
بیشتر بخوانید: بررسی کادیلا توسط رسانه خودرویی فرانسوی ؛ طراحی منقضی‌شده و مشخصات معمولی!
تمسخر مجدد کادیلا توسط رسانه‌های اروپایی این‌بار با عنوان زامبی!
به گزارش تکراتو و به نقل از اسب بخار، پروژه P90 یا همان کادیلا گویا به‌قدری خام و نسنجیده بوده است که هرکس از هر جای دنیا که می‌رسد به آن لگدی می‌زند و رد می‌شود. به‌تازگی، یکی از صفحات اینستاگرامی، که اتفاقاً آنالیزهای آن بسیار مورد توجه مخاطبانش است، کادیلا را با عنوان یک Zombie Car معرفی کرده است.
این صفحه اینستاگرامی موضوع مورد بحث خود را با این عبارت آغاز کرده است:
درحالی که، داچیا لوگان سومین نسل حیات خود را می‌گذارند، یک زامبی‌کار (Zombie Car) بر مبنای نسل‌اول این خودرو جان تازه یافته است؛ نسلی که از سال ۲۰۰۴ تا ۲۰۱۲ در خط تولید بود و سال‌هاست که بازنشسته شده است.
این صفحه مجازی در ادامه به سیاست‌های حکومت ایران پرداخته و افزوده است که این سبک حکومت سبب انزوای کامل ایران از جهان مدرن و متمدن شده است و تحریم‌های اعمال‌شده توسط کشورهای غربی، صنعت خودروسازی این کشور را در وضعیت اسفناکی قرار داده است.
نویسنده این صفحه بیان داشته است در سال‌های گذشته صنعت خودروی ایران و فرانسه همکاری گسترده‌ای با یکدیگر داشتند و خودروهای زیادی از برندهای پژو، رنو و سیتروئن در جاده‌های ایران تردد می‌کردند، که اعمال مجدد تحریم‌ها باعث شد خودروسازان فرانسوی ایران را ترک کنند و خودروسازان ایرانی، سایپا و ایران خودرو، با اندک دانش به جا مانده از فرانسوی‌ها و همچنین فناوری انتقال یافته از آن‌ها، دست به‌کار شوند و خودروهایی با تکنولوژی قدیمی را روی خط تولید خود حفظ کنند یا با تغییرات اندک به‌خط بازگردانند.
این نویسنده، خودروهای ریبج شده و فیس‌لیفت شده در ایران را خودروهایی کهنه، از رده خارج، با تکنولوژی قدیمی و آپشن‌هایی ضعیف دانسته است، که البته با قیمت‌بالا و به‌عنوان «سدان پریمیوم» به‌مردم ایران عرضه می‌شوند.
وی در ادامه، به بیان مشخصات فنی کادیلا و برخورداری آن از پیشرانه معمولی ۱.۶ لیتری تنفس‌طبیعی با ۱۱۵ اسب‌بخار قدرت و ۱۴۷ نیوتن‌متر گشتاور پرداخته و بالاخره در انتهای مطلب، پرسشی عجیب و تأمل‌برانگیز از مخاطبان خود پرسیده است؛ «آیا ایران کشوری با ضعیف‌ترین صنعت خودروسازی در جهان است؟»
به‌راستی جای سؤال است که آیا صنعتی که‌روزی اگر تولیدکننده هم نبود، حداقل مونتاژکار بسیار خوبی بود و شرکت‌های خودروساز آن نام‌های بزرگی چون جنرال موتورز ایران را یدک می‌کشیدند و خودروهایی چون شورولت و بیوک را با بهترین کیفیت مونتاژ می‌کردند، وضعیتش به‌قدری اسفناک شده است که حتی مورد تمسخر صفحات اینستاگرامی هم قرار می‌گیرد؟ کاش مسئولان و تصمیم‌گیران حوزه خودرو و حتا مسئولان رده بالاتر دریابند که فیس لیفت پژو ۳۰۱ با عنوان تارا، تولید شاهین با موتور توربوشده تیبا و عوض کردن کاپوت و صندوق بار تندر ۹۰ بخت برگشته، دستاورد و توانمندی به حساب نمی‌آید و در هیچ کجای دنیا عبارت بی‌ارزشی همچون «خودرو ملی» نداریم و هیچ صنعتی بدون همکاری بین المللی و دست کشیدن از انحصار و منفعت طلبی، به رشد و تعالی و رضایت مشتریان دست نمی‌یابد.

معین دوشنبه , 12 تیر 1402 - 23:20

ایول خبر خوبی بود تا الان هیچ وقت به ماشین های ایرانی واکنش نشون نداده بودن حالا که دارن مسخره میکنن یعنی پیشرفت شروع شده درست مثل توانایی موشکی ایران که مسخره میشد
اب باید بریزن همونجا که میسوزه چون تا قبل جنگ اوکراین برای روسیه و بقیه کشورا خودشون تولید میکردن میفروختن حالا سایپا میتونه بازار اونارو بگیره