اکثر کسانی که مخالف استیضاح وزیر صمت هستند در چند ماه گذشته در داخل گروه سایپا رویت شده اند و مثلا به بهانه بازدید از خودروسازی در داخل سایت های تولید حضور داشتند
اگر شک دارید فیلم بازدید نمایندگان مجلس با عنوان ” بازدید اعضای فراکسیون تولید و صنعت مجلس شورای اسلامی ” از خطوط تولید سایپا و مرکز نوآوری و تحقیقات سایپا را مشاهده فرمایید که مدت 4 دقیقه جناب آقای حسینی کیا از مجلس و جناب تیموری مدیرعامل سایپا در خبرگزاری ها و سایپا نیوز منتشر گردیده است
حال خودتان نتیجه گیری کنید که چرا مخالف استیضاح هستند
مهمترین دلیل استیضاح وزیر صمت/چرا یک تهرانی بی تجربه همه کاره خودروسازی شده است؟
به گزارش خط بازار؛ با شروع سال جدید، استیضاح وزیر صنعت، معدن و تجارت برای بار سوم در کمتر از یک سال در مجلس به جریان افتاد و دوباره به صحن علنی رسید. طبق برآوردها رضا فاطمی امین دهم اردیبشهت به بهارستان میرود تا برای بار سوم از مجلس رای اعتماد بگیرد و در غیر این صورت باید صندلی وزارت را واگذار کند. بار قبل آبان سال گذشته نمایندگان نیز با ۸۴ رای موافق ۱۸۲ رای مخالف با استیضاح فاطمی امین مخالفت کردند و او در سمت وزیر صمت ابقا شد. اما این بار استیضاح او از سه مسیر متفاوت ارائه شده و سپس با یکدیگر ادغام شدند و حدود ۴۰ نفر از نمایندگان نیز آن را امضا کردند. استیضاح فاطمی امین ۱۷ محور دارد اما حوزه خودرو مهمترین کلیدواژه موافقان استیضاح اوست. مخالفان استیضاح اما معتقدند که فقط وزارت صمت نباید پاسخگوی وضعیت فعلی بازار خودرو باشد دیگر شاخصهای این وزارتخانه در سطح قابل قبولی است.
در ادامه گفتوگو با موافقان و مخالفان استیضاح فاطمی امین را میخوانید.
جدی: استیضاح برخی وزرا به کمیسیون هم نرسیده اما فاطمی امین سه بار استیضاح شده است
علی جدی عضو کمیسیون صنایع و معادن از مخالفان استیضاح فاطمی امین است. او در گفتوگو با همشهری آنلاین درباره دلایل مخالفت خود گفت: من موافق استیضاح نبودم و امروز هم نیستم. وقتی یک وزیر را در کمتر از یک سال سه بار برای استیضاح به مجلس میآورند موضوع مقدار حساسیت برانگیز میشود و باید روی آن بیشتر تامل کرد.
جدی افزود: این استیضاح در حالی اعلام وصول شده که وزرایی هستند که از سال قبل طرح استیضاح آنها وجود دارد اما به کمیسیون ارجاع نشده و هنوز هم به صحن مجلس نرسیده است.
نماینده شیروان ادامه داد: نکته دوم اینجاست که حوزه خودرو را به طور کلی محدود به وزارت صمت کردند و مشکلات این حوزه را به وزیر صمت نسبت میدهند. این در حالی است که حتی مصوبه واردات خودروی مجلس اجرایی نشد و وزارتخانه هم در آن دخالت چندانی نیست.
جدی گفت: بنابراین منصفانه نیست که همه وزارت صمت را به حوزه خودرو محدود کنیم و بعد استیضاح به این شکل مطرح شود. در سوی دیگر اما در حوزه معادن و بسیاری از صنایع شاخصها قابل دفاع است. تولید خودروی داخلی نیز افزایش داشته است اما حوزه واردات خودرو قابل دفاع نیست. او تاکید کرد: اما در مجموع وزارت صمت معدل بالاتری از میانگین نسبت به خیلی از وزارتخانهها دارد.
جدی با اشاره به بازار خودرو که عمدهترین دلیل مخالفان است افزود: حوزه خودرو فراوزارتخانهای و نمیتوان همه مشکلات را به وزیر نسبت داد. ۲۹۰ نماینده مجلس مصوبه واردات خودرو را تصویب کردند اما در هیات عالی نظارت عملا مصوبه تغییر کرد و به طور مثال واردات خودرو دست دوم را حذف کردند. این موضوع که تقصیر وزیر نیست. به همین دلیل خیلی از افراد و نهادها باید پاسخگوی مشکلات حوزه خودرو باشند اما موافقان استیضاح فقط وزیر صمت و وزارتخانه را هدف قرار میدهند که به نظر من ظلم به وزارت خانه است. وزارت صمت دهها وظیفه دیگر دارد که عملا باید روی آنها بیشتر نظارت و کنترل صورت بگیرد تا کارها ساماندهی شود.
عباسپور: تفکیک وزارت بازرگانی به ساماندهی بازار کمک میکند
روحالله عباسپور دیگر عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس درباره طرح استیضاح فاطمی امین گفت: طرح استیضاحکنندگان ۱۷ محور دارد اما عمده مشکل موافقان استیضاح در حوزه خودرو است. یعنی کیفیت و قیمت خودرو مسئله اصلی موافقان استیضاح است که افزایش قیمت خودرو اهمیت بیشتری دارد.
عباسپور درباره دیگر موارد مورد نظر استیضاحکنندگان افزود: مورد دیگر افزایش قیمت بعضی از محصولات عمده صنایع مثل فولاد و سیمان است. به کار گیری مدیران بیتجربه و کنارگذاشتن مدیران با تجربه و متخصص دیگر مورادی است در موافقان استیضاح آن را مطرح کردند.
نماینده قزوین ادامه داد: تورم، گرانی و افزایش قیمت کالاهای اساسی نیز مورد دیگری است که در استیضاح به آن اشاره شده. اخیرا نیز بار دیگر افزایش قیمت زیادی در حوزه خودرو داشتیم و این موضوع بر تسریع استیضاح دوم تاثیر داشت.
این نماینده مجلس در ادامه تاکید کرد که تفکیک وزارت بازرگانی میتواند کمک زیادی به ساماندهی بازار کند. عباسپور توضیح داد: وقتی وزارت بازرگانی تفکیک شود حوزه مدیریتی آن کوچکتر خواهد شد و به جای اینکه یک وزیر چهار وزارت خانه را پوشش دهد روی یک وزارت خانه تمرکز میکند.
عباسپور افزود: امروز بیش از ۱۰ سال است که وزارت بازرگانی ادغام شده و نه حوزه تولید و نه حوزه وزارت شرایط خوبی ندارد. اگر این ادغام خوب بود باید تا امروز نتایج آن را میدیدیم. اما میبنیم که نه تولید و نه بازرگانی وضعیت خوبی ندارد و دولت سیزدهم و دولت پیشین خواهان تفکیک وزارت بازرگانی بودند. باید توجه داشت که بازرگانی تولید را تحت تاثیر قرار میدهد. یعنی مدیران وزارت صمت به جای اینکه روی رشد بخش تولید تمرکز کنند باید در استانهای مختلف به دنبال تثبیت قیمت مرغ و موارد دیگر باشند.
این نماینده مجلس درباره ادامه داد: مخالفان میگویند که با وحدت این دو حوزه تولید آسیب نمیبیند و وزیر حوزه تولید را در اولویت واردات قرار میدهد. اما ما معتقد هستیم که اینگونه نیست و وزارت بازرگانی شامل صادرات هم میشود. حوزه واردات، صادرات و تجارت نیازمند ساختاری جداگانه است و اگر چنین اتفاقی رخ خیلی بهتر است و موجب ساماندهی بهتر وزارت صمت و بازار خواهد شد.
حسینی کیا: زمان بیشتری برای ارزیابی عملکرد وزیر لازم بود
جلسه دیروز اعضای کمیسیون صنایع با وزیر صمت نیز حاشیههایی داشته است. سیدجواد حسینی کیا نماینده کرمانشاه درباره این جلسه گفت: استیضاح حق نمایندگان است و استیضاح وزیر صمت نیز عمدتا به دلیل التهابات بازار خودرو انجام شده است. البته بخشی از این التهابات در اختیار وزیر نیست. دیروز نیز وزیر صمت در کمیسیون صنایع توضیحات خوبی ارائه کردند اما در هر حال مخالفان قانع نشدند و استیضاح به صحن مجلس ارجاع شد.
او درباره فضای مجلس نسبت به استیضاح فاطمی امین افزود: هنوز برای اظهارنظر درباره فضای مجلس نسبت به استیضاح زود است و باید نزدیک ایام رایگیری ببینیم که نمایندگان بیشتر به کدام سو مایل هستند.
حسینی کیا تاکید کرد: به نظر میرسد زمان بیشتری برای ارزیابی عملکرد وزیر با توجه به استیضاح قبلی لازم بود اما التهابات بازار خودرو انتظارات مردم را بالا برد و منجر به ارائه طرح استیضاح وزیر شد.
دهقانی: حتی اجازه صحبت به مخالفان استیضاح را ندادند
الله وردی دهقانی عضو کمیسیون صنایع که خود از امضاکنندگان طرح استیضاح فاطمی امین است اما گفت فضای جلسه با وزیر آنقدر تند بود که اجازه صحبت به مخالفان استیضاح داده نشد. دهقانی گفت: دیروز در کمیسیون صنایع موافقان استیضاح بر نظر خود مصر بودند و فشار آوردند تا استیضاح به صحن مجلس ارجاع شود. حتی اجازه اظهارنظر به نمایندگان مخالف را ندادند تا از وزیر دفاع کنند.
او درباره دلایل استیضاحکنندگان افزود: قلمرو فعالیت وزارت صمت بزرگ است و وضعیت نابه سامان بازار خودرو باعث شد که این استیضاح از سه مسیر متفاوت ثبت و در نهایت با یکدیگر ادغام شود. فشار نمایندگان در ادامه باعث شد که طرح استیضاح به کمیسیون ارجاع و سپس در صحن علنی اعلام وصول شود. در مجموع ۴۰ نفر به شکل علنی طرح استیضاح را امضا کردند. این استیضاح ناشی از فشار مردم بر گرده نمایندگان به دلیل وضعیت امروز بازار است. بی عملی مسئولین وزارت صمت، سیاستهای نادرست و عدم تحقق وعدهها مهمترین دلایل استیضاح است.
دهقانی ادامه داد: حوزه وزارت صمت گستردهای است اما برخی حوزههای مادر وجود دارد که باقی بخشها را نیز متاثر میکند. به طور مثال بازار خودرو و التهاب در قیمتها اغلب خانوارها را درگیر خود کرده است. حوزه تنظیم بازار و لوازم خانگی و اقلام و کالاهای اساسی دیگر بخشهایی است که بسیار مهم و گسترده و تاثیرگذار در زندگی و سفره مردم است.
نماینده ورزقان در مجلس همچنین افزود: آقای فاطمی امین به برنامهها و وعدههای خود عمل نکرده و قیمتها به شکلی لجام گسیخته بالا رفته است. اخیرا فرمایشات مقام معظم رهبری نیز در همین حوزه تورم، قیمت دلار و کاهش ارزش پول ملی و کوچک شدن سبد معیشت مردم بود که به وزارت صمت مربوط است.
دهقانی تاکید کرد: همه این موارد به شکل دومینووار روی یکدیگر اثر میگذارد و موجب به هم ریختن اقتصاد کشور میشود. بنابراین ما خواستار استیضاح آقای فاطمی هستیم.
در چنین شرایطی باید دید که طرح استیضاح رضا فاطمی امین چه سرنوشتی در اردیبهشت پیدا میکند. وزیری که استیضاحکنندگان او را مسئول وضعیت کنونی التهابات بازار میدانند و برای بار دوم برای ماندن در کابینه سیزدهم باید از نمایندگان رای اعتماد بگیرد.
برچسب ها :استیضاح فاطمی امین ، استیضاح وزیر صمت
- نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
- نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
- نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
این ثقه الاسلام حسینی نیا همش تو کارخونه هاست.
فکر میکنه خیلی از صنعت سر در میاره
احتمالا آقا زاده های برخی این نمایندگان نتوانستند در هیات مدیره ها و …..جایگاه بگیرند باباهشون وزید استیضاح مبکنند .
خودروسازی که گاو شیرده خوبیه برای خیلیها با خودروسازی و پولهای مفت و بیحسابش خیلی پاپتی ها آدم شدند .
سوابق نمایندگان در ادوار خودروسازی خیلی درخشان نیست سیاسیون دخالت در خودرو و صنعت نکنند مهندسین کارشونو بلدند.
کشور و نظام بیشتر چوب سیاسیون بی سواد و پر مدعا را خورده تا چیزهای دیگر
این دولت که همینجوری دستپاچه و بی برنامه هست مجلس هم که اینطور کنه وامصیبتا.
چقدر زمان وقتی مردم مردن یا مملکت نابود شدن یا قشنگ جیب مدیران فاسد خودرو سازی پر شد
اون نماینده های که موافق این تیم ضعیف وزیر هستن تمام آشنایانشان در خودرو سازی مشغول کردن یا هیت مدیره یا مدیر عامل چه کسی بهتر از فاطمه امین
انشاءالله هم این وزیر صمت کار نابلد، و با اعتماد به نفس عوض شود و هم خطبه های نبوی و تهران نشین ها چرا که این افراد همگی با کار نا بلدی و اعتماد به نفس کاذب و فرصت طلب ترین افراد در مسوولیت های مهم از جمله در خودروسازی ها و معاونت ها هم آبروی دولت انقلابی را برده اند و هم به قشر آسیب پذیر جامعه فشار مضاعف تحمیل کرده اند
اینها بایستی در پیشگاه ملت نجیب ایران پاسخگو باشند و قوه قضاییه و وزارت اطلاعات و نهادهای نظارتی بایستی با همه این افراد برخورد کند تا درس عبرتی برای دیگران شود اما افسوس…
به عنوان آخرین مثال، ببینید علاوه بر نحوه قیمت گذاری و فروش خودروهای داخلی، چه داستان مسخره و تاسف باری برای فروش خودروهای وارداتی درست کردند (ثبت نام در سامانه خاص و….) که حتی فریاد مدیرعامل سایپا را هم درآورده! و سود فراوان این واردات که با ارزهای نفتی هم انجام می شود را به گونه ای مهندسی کرده اند که مستقیییییم به جیب خودشان و نورچشمی هایشان برود.
امیدواریم این شرایط زودتر اصلاح شود و حداقل این وزیر صمت بی کفایت که گماشته پدرخوانده است( و تو چه میدانی آقای محمد کیست؟!) و اهالی منطق و لاهیجان و برخی منسوبین فرقه ضاله ب کنار گذاشته شوند تا بلکه اوضاع کمی بهبود یابد.
انشاءالله هم این وزیر صمت کار نابلد، دروغگو و با اعتماد به نفس عوض شود و هم نبویون و تهرانی ها و منتسبین تهرانی ها(از جمله مدیرعامل ایران خودرو) ، چرا که این افراد همگی با کار نا بلدی و اعتماد به نفس کاذب و نیز به کارگیری فاسدترین و فرصت طلب ترین افراد در مسوولیت های مهم از جمله در خودروسازی ها و معاونت ها و مدیر کل های وزارتخانه، هم آبروی دولت انقلابی را برده اند و هم به قشر آسیب پذیر جامعه فشار مضاعف تحمیل کرده اند و فقط و فقط در این مدت جیب خود و اطرافیان خود را پر کرده اند و با بازی کردن با انواع مدلهای عجیب و غریب فروش خودرو و قرعه کشی های مهندسی شده و قیمت گذاری های هدفمند، خودشان و اطرافیانشان به ثروتهای چند ده میلیاردی رسیده اند و مردم روز به روز ، فقیرتر شده اند.
اینها بایستی در پیشگاه ملت نجیب ایران پاسخگو باشند و قوه قضاییه و وزارت اطلاعات و نهادهای نظارتی بایستی با همه این افراد برخورد کند تا درس عبرتی برای دیگران شود اما افسوس…
به عنوان آخرین مثال، ببینید علاوه بر نحوه قیمت گذاری و فروش خودروهای داخلی، چه داستان مسخره و تاسف باری برای فروش خودروهای وارداتی درست کردند (ثبت نام در سامانه خاص و….) که حتی فریاد مدیرعامل سایپا را هم درآورده! و سود فراوان این واردات که با ارزهای نفتی هم انجام می شود را به گونه ای مهندسی کرده اند که مستقیییییم به جیب خودشان و نورچشمی هایشان برود.
امیدواریم این شرایط زودتر اصلاح شود و حداقل این وزیر صمت بی کفایت که گماشته پدرخوانده است( و تو چه میدانی آقای محمد کیست؟!) و اهالی منطق و لاهیجان و برخی منسوبین فرقه ضاله ب کنار گذاشته شوند تا بلکه اوضاع کمی بهبود یابد.
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 7 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 7