اختصاصی خط بازار؛

فساد هزار میلیاردی در کمین ایران خودرو/اطلاعات سپاه از معاون اقتصادی سوال کند

شنیده شده معاونت اقتصادی ایران خودرو اصرار شدیدی به واگذاری برخی شرکت های تابعه و سوده دارد. این در حالی است که موعد "افزایش سرمایه" این شرکت ها فرارسیده و در راستای منافع شرکتی قبل از واگذاری باید مجوز افزایش سرمایه صادر شود.
کد خبر : 29685
تاریخ انتشار :سه شنبه 26 بهمن 1400 - 19:50

به گزارش اختصاصی خط بازار؛ یکی از اتفاقات مبارک در دوران وزارت رضا رحمانی در وزارت صمت، ابلاغ واگذاری شرکت ها و اموال مازاد شرکت های تابعه خودروسازی بود تا از یک طرف نقدینگی شرکت ها تقویت شود و از طرف دیگر هزینه های غیرضرور کاهش یابد. همگان می دانند که واگذاری قواعد و قوانین خود را دارد و نمی توان در این خصوص سلیقه ای عمل کرد چرا که ممکن است زمینه را برای رانت خواری عده ای منفعت طلب فراهم کند.

در واگذاری ها عقل سلیم حکم می کند اول شرکت های زیان ده در اولویت واگذاری قرار گیرند و نه سودده دوم شرکت های سودده در صورت واگذاری با بالاترین قیمت ممکن به فروش برسند و سوم هر واگذاری بایستی بعد از افزایش سرمایه باشد. اگر قرار باشد برخلاف این سه اصل واگذاری صورت گیرد، یا مسئولین این امر نابلد هستند و یا رانت خوار و مفسد که به دنبال مفت فروشی اموال شرکت های خودروسازی به نفع عده ای خاص هستند.

در همین زمینه شنیده شده معاونت اقتصادی ایران خودرو اصرار شدیدی به واگذاری برخی شرکت های تابعه و سوده دارد. این در حالی است که موعد “افزایش سرمایه” این شرکت ها فرارسیده و در راستای منافع شرکتی قبل از واگذاری باید مجوز افزایش سرمایه صادر شود. قاعدتا وقتی این امر رعایت نشود ممکن است این شرکت های سوده و بعضا بورسی از نماد بازار اول خارج شوند و ارزش آنان به شدت کاهش یابد. در این صورت فروش آنان اعطای رانت هزارمیلیاردی به عده ای خاص است. رانتی که بیش از هزار میلیارد ارزش دارد.

 

 

به نظر می رسد نهادهای نظارتی از جمله اطلاعات سپاه بایستی در دوره جدید مدیریتی ایران خودرو، بر رفتار معاونت اقتصادی ایران خودرو از جمله عملکرد آقای شهاب الدین شمس نظارت جدی تری داشته باشند و فرایند مکاتبات این معاونت و اصرار بر واگذاری شرکت ها قبل از افزایش سرمایه را مورد ارزیابی قرار دهند. قطعا بررسی علت نامه نگاری ها، پشت پرده خیلی از مسائل را روشن می کند.

لازم به ذکر است شهاب الدین شمس علاوه بر معاون اقتصادی گروه ایران خودرو، همزمان عضو هیئت مدیره “تعاونی خاص کارکنان ایران خودرو”، “طراحی مهندسی و تامین قطعات ایران خودرو(ساپکو)” می باشد. همچنین وی تا قبل از سال 1399 شمس در شرکت های همچون “سرمايه گذاري اعتماد جم”، “مارگارین”، “نوآوران مدیریت سبا”، “نو آوران تجارت تامین آتیه”، “توسعه مدیریت و آموزش بورس” عضو هیئت مدیره بوده است.

منبع: خط بازار

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 3 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۳
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

کرار سه شنبه , ۲۶ بهمن ۱۴۰۰ - ۲۰:۲۴

یقینا باید مدیر وقت بازرسی ایران خودرو پاسخگو باشد. باید نهادهای نظارتی بررسی کنند چه خرابکاریهایی را زیر فرش رفته و احتمالا مجوزات فسادی امضا شده. تا تعیین تکلیف مدیران قبلی باید ممنوع الخروج شوند

رهنورد سه شنبه , ۲۶ بهمن ۱۴۰۰ - ۲۳:۰۷

خیلی جوش نزنید. تیم جدید ایران‌خودرو همان تیم یکه زارع ن. مهره اصلی اون ق ب که هم در زمان مدیرعاملهای قبلی ایران‌خودرو هم توی شرکت تامین کننده در تعیبن قیمت دخالت می کرد و قیمتو می بست و هم تو ایران‌خودرو قیمت خودشو تائید می کرد! همه کاره معاونت اقتصادیه و دوباره فرسنادنش آون ور.. همه کاره قیمت خودروها اونه وبدبخت معاون اقتصادی کاره ای نیست

Efshagar چهارشنبه , ۲۷ بهمن ۱۴۰۰ - ۰:۲۷

این‌تیم‌مستقل وارد شده ‌و احتمالا این شایعات که این‌تیم یکه زارع است توسط م و بازماندگان او منتشر میشود
اقای خطیبی باید با پاک سازی افراد ناکارآمد تیم قبلی تحول را قبل از تحویل سال انجام دهد.انتصاب های دقیقه نودی مانند حدادی در شرکت تام ایران خودرو و غیره باید بررسی شود.
دکتر خطیبی پیروز باشید

css.php