شوک جدید به بازار خودرو

با وجود افزایش ۱۵ درصدی قیمت خودرو در روز‌های گذشته، خودروسازان همچنان پیگیر افزایش ۱۰ درصدی دیگر بر قیمت پایه خودرو‌ها هستند.
کد خبر : 115331
تاریخ انتشار :جمعه 20 تیر 1404 - 23:34

به گزارش خط بازار؛ با عبور اقتصاد کشور از یک دوره کوتاه اما پرتنش سیاسی و نظامی، نگاه‌ها بار دیگر به بازارهای داخلی و چشم‌انداز آن‌ها دوخته شده است. در این میان، بازار خودرو همچنان یکی از بی‌ثبات‌ترین بخش‌هاست؛ بازاری که نه‌تنها تحت تأثیر عوامل اقتصادی نظیر نرخ ارز و تورم قرار دارد، بلکه درگیر اختلاف‌نظرهای ساختاری میان نهادهای تصمیم‌گیر نیز هست. از یک‌سو، خودروسازان خواستار جبران هزینه‌های تولید هستند، و از سوی دیگر، نهادهای نظارتی بر ضرورت کنترل قیمت‌ها برای حفظ قدرت خرید مردم تأکید دارند. نتیجه این تقابل، بلاتکلیفی در بازار و سردرگمی خریداران و فروشندگان است.

وضعیت بازار خودرو پس از آتش‌بس

با آغاز آتش‌بس و کاهش تنش‌های منطقه‌ای، بازار خودرو نیز وارد فاز جدیدی از انتظار و رکود شد. در حالی که طی هفته‌های ابتدایی درگیری‌ها، تقاضای هیجانی برای خودرو رشد کرد و برخی قیمت‌ها در بازار آزاد افزایش یافت، اکنون کاهش نااطمینانی سیاسی و تثبیت نسبی نرخ ارز، منجر به عقب‌نشینی خریداران شده است.
گزارش‌ها از بازار نشان می‌دهد خرید و فروش خودرو به شدت کاهش یافته و بسیاری از فعالان، چه در سمت عرضه و چه در سمت تقاضا، ترجیح داده‌اند تا روشن شدن سیاست‌گذاری‌های قیمت‌گذاری، از انجام معامله خودداری کنند. خودروسازان نیز با کاهش تیراژ تولید و فشارهای اقتصادی روبه‌رو هستند.

افزایش ۱۰ درصدی قیمت خودرو در راه است؟

در ادامه اختلاف‌نظر میان وزارت صمت و شورای رقابت درباره نحوه تعیین قیمت خودرو، اکنون خبرهایی از تلاش خودروسازان برای دریافت مجوز افزایش مجدد قیمت‌ها به گوش می‌رسد. شورای رقابت، با استناد به دستورالعمل ۵۴۳ و بر مبنای تورم بخشی، پیش‌تر افزایش ۲۵ درصدی قیمت کارخانه‌ای را پیشنهاد داده بود؛ اما وزارت صمت تنها با ۱۵ درصد از این رقم موافقت کرد.

در حال حاضر، خودروسازان در تلاش‌اند با پیگیری مجدد، مابقی این افزایش – یعنی حدود ۱۰ درصد دیگر – را به تصویب برسانند. این اختلاف‌نظر نه‌تنها موجب بلاتکلیفی تولیدکنندگان شده، بلکه به نااطمینانی در بازار نیز دامن زده است. شورای رقابت نیز صراحتاً اعلام کرده عقب‌نشینی نخواهد کرد و بر اجرای کامل دستورالعمل تأکید دارد.

پیش‌بینی وضعیت بازار خودرو تا پایان تابستان ۱۴۰۴

بر اساس تحلیل‌های کارشناسی، بازار خودرو تا پایان تابستان سال جاری در مسیر نوسان محدود باقی خواهد ماند. کاهش تقاضای فصلی در ماه‌های گرم سال، نبود شوک‌های ارزی شدید، و رکود سنتی تابستانه از جمله عواملی است که مانع از بروز جهش‌های سنگین قیمتی خواهد شد.
با این حال، بازار خودروهای وارداتی و مونتاژی همچنان با کمبود عرضه مواجه است و نوسانات نرخ ارز می‌تواند در این بخش، همچنان اثرگذار باشد. کارشناسان تأکید می‌کنند که در صورت ادامه اختلاف‌نظر میان نهادهای سیاست‌گذار، روند بلاتکلیفی در بازار ادامه خواهد داشت و بازگشت ثبات، منوط به شفاف‌سازی مسیر قیمت‌گذاری و تقویت هماهنگی میان بازیگران اصلی صنعت خودرو خواهد بود.

منبع: اقتصادآنلاین

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 1 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۱
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اسی یکشنبه , ۲۲ تیر ۱۴۰۴ - ۷:۵۴

🟥 بیانیه کارگری علیه غارت صنعت خودرو و سلطه سرمایه‌داران پنهان

ما کارگران ایران خودرو، صدای خفته‌ی خطوط تولید، امروز با فریادی واحد سکوت را می‌شکنیم. آنچه در پشت پرده خصوصی‌سازی‌ و جابجایی سهام می‌گذرد، نه رونق تولید ملی است و نه ارتقای کیفیت صنعتی؛ بلکه غارت علنی صنعت خودرو توسط اقلیت‌های سرمایه‌دار و ساختارهای سایه‌ای است.

👥 کارگر مصرف می‌شود!

در ساختار جدید ایران‌خودرو، نه‌تنها کارگر نقشی در مالکیت ندارد، بلکه تبدیل به ابزاری شده برای رسیدن به اهداف فردی کسانی که در اتاق‌های شیشه‌ای تصمیم‌ می‌گیرند. کشاورز، علیپور و امثالهم، بدون هیچ شفافیتی باقی‌مانده سهام را در سکوت به زیرمجموعه‌های خود منتقل می‌کنند، گویی کارخانه، میراث شخصی آنان بوده‌است.

📛 نهادهای نظارتی: غایبان بزرگ در صحنه‌ی غارت

در شرایطی که کشور در موقعیت جنگی و هرج و مرج اقتصادی قرار دارد، چشم بستن نهادهای امنیتی و نظارتی بر این‌گونه نقل و انتقالات، نه‌تنها جای سوال دارد، بلکه زمینه‌ساز شورش‌های اجتماعی و اعتراضات کارگری خواهد بود. وقتی ریشه‌های نفوذ برخی مدیران به خارج از مرزها پیوند دارد، نمی‌توان به نیت خالص آن‌ها در «تولید ملی» باور داشت.

🏭 کروز: نماد مالکیت پنهان، نه تولید شفاف! نماد نابودی تولید ملی است ….

🔊 ما کارگران می‌گوییم:

خصوصی‌سازی، اگرچه به ظاهر برای بهبود عملکرد معرفی شده، اما آنچه در واقع رخ داده، انتقال قدرت از خط تولید به دفاتر بسته‌ست. در نظامی که شعار «اقتصاد مقاومتی» سر می‌دهد، نباید تولید تبدیل به زمین بازی منفعت‌طلبان شود.

✊ ما سکوت نخواهیم کرد. این بیانیه آغاز راهی‌ست برای بازپس‌گیری حق مالکیت کارگری. صنعت خودرو، متعلق به کارگر است، نه به صاحبان غیرشفاف سهام.

🔴 غارت صنعت خودرو

تولید باید در اختیار کارگران و جامعه قرار گیرد، نه اقلیت سرمایه‌دار یا نهادهای سایه‌ای. وقتی در غفلت نهادهای امنیتی و نظارتی ، مفسد اقتصادی مانند کشاورز صاحب اکثریت سهام ایران خودرو بدون شفافیت در حال انتقال باقی مانده سهام ایران خودرو به زیر مجموعه خود است
«کارگر سکوت نخواهد کرد»

از دید مدیریت جدید شرکت، کارگر نه صاحب تولید بلکه فقط یک کالا مصرفی برای رسیدن به اهداف شخصی آقایان است که در این شرایط جنگی کشور ، بسیار محتمل است که افرادی مانند علیپور و کشاورز که ریشه در آمریکا دارند در حال فعال سازی اعتراضات کارگری و شورش های اجتماعی باشند .

خصوصی سازی به ظاهر برای بهبود عملکرد اجرا می شود، اما در واقع مالکیت جمعی را دور می‌زند. در نظامی که شعار تولید ملی سر داده می‌شود، تولید به ابزاری برای چرخش سرمایه خصوصی تبدیل شده است، نه خدمت به جامعه.

css.php