سرنوشت خودرو برقی در هاله ای از ابهام/وزیر صمت به دنبال جریان سازی است
به گزارش خط بازار؛ به گفته علیآبادی با توجه به اینکه هم اینک ۱۵ ایستگاه برقی در تهران و ۱۰۰ ایستگاه در کل کشور داریم و تا پایان سال این تعداد به عدد ۵۰۰ خواهد رسید، بنابراین هیچ مشکلی برای تولید خودروهای شارژی نداریم.
این در حالی است که برخی کارشناسان بر این نکته تأکید دارند که ساخت این خودروها از نظر زیرساخت تولید، مصرف برق و صرفه اقتصادی، بصرفه نیست و خودروهای هیبریدی ریسک کمتری داشته و اقتصادیتر است.
تولید خودروهای هیبریدی ریسک کمتری دارد
امیرحسن کاکایی، کارشناس صنعت خودرو در گفتوگو با خبرنگار قدس با اشاره بهاینکه صنعت خودرو در دنیا در حال تحول است، ابراز کرد: در کنار این تحول باید گفت که اقتصاد و وضعیت هوای ما هم ظرفیت ادامه تولید خودروهای فعلی بهدلیل مصرف بالای بنزین را ندارد و ما هم باید بهسمت تحول برویم.
وی تولید خودروهای هیبریدی و برقی را دو راهکار وضعیت فعلی دانست و ادامه داد: در حال حاضر وزارت صمت روی تولید خودرو برقی تمرکز کرده و این در حالی است که خودرو هیبریدی با توجه به شرایط کشور ما باید مورد توجه قرار بگیرد؛ چراکه خودرو هیبریدی ترکیبی از موتور احتراق داخلی و سیستم برقی است، هم مصرف بنزین را به نصف کاهش میدهد و هم اینکه نسبت به خودروهای تمام برقی مصرف برق کمتری دارد. از طرفی چون ظرفیت تولید موتورهای باکیفیت را داریم؛ این عوامل سبب میشود تولید خودروهای هیبریدی نسبت به خودروهای کاملاً برقی ریسک کمتری داشته باشد و به صورت کلی در هر دو خودروساز دولتی ظرفیت تولید موتورهای بهینه را میتوان مشاهده کرد.
نبود زیرساخت تولید، مهمترین چالش خودروهای برقی
کاکایی به مشکلات تولید خودروهای برقی پرداخت و گفت: نبود زیرساخت تولید و استفاده از برق به عنوان سوخت توسط این خودروها، یکی از مهمترین مشکلات تولید این خودرو است. برای خودروهای برقی نیازمند ایستگاههای شارژ هستیم اما در خودروهای هیبریدی نیازی به این ایستگاهها نیست، از طرفی به دلیل اینکه ما در تولید و مصرف برق با مشکل مواجه هستیم برای سوخت خودروهای برقی با چالش روبهرو خواهیم شد؛ در کنار این عوامل وابستگی ما به خارج از کشور در خودروهای هیبریدی کمتر از خودروهای برقی است اما با تمام مزایایی که برای خودروهای هیبریدی برشمردیم باید تأکید کنیم خودروهای هیبریدی یک تحول هستند و نیاز به سرمایهگذاری دارند و مانع اصلی هر تحولی هم نبود سرمایهگذاری است.
این کارشناس صنعت خودرو اضافه کرد: در تولید خودروهای برقی علاوه بر سرمایهگذاری در ایجاد زیرساختها، برای بهبود سبد سوخت نیروگاهها هم باید فکری کرد که هر دو سرمایه میخواهد اما در تولید خودروهای هیبرید تنها باید در صنعت خودروسازی سرمایهگذاری شود، البته تولید موتورهای جدید، بنزین باکیفیت هم میطلبد، بنابراین میبایست پالایشگاهها هم ارتقا یابند.
وی ضمن تأکید بر اینکه تولید خودروهای هیبریدی با چالش کمتری مواجه است و نسبت به خودروهای برقی هم برای تولیدکننده و هم مصرفکننده اقتصادیتر هستند، اظهار کرد: مسئولان تأکید دارند از محل صرفهجویی انرژی که در آینده رخ خواهد داد خودرو برقی تولید میکنیم که در پاسخ باید گفت این گفته صحیحی است اما یک فرایند ۱۰ساله میطلبد و پرسش مهمتر اینکه بودجه آن از کجا تأمین میشود؟
کاکایی ضمن تأکید بر اینکه احتمالاً در تولید خودروهای برقی به سرنوشت خودروهای گازسوز گرفتار میشویم، یادآور شد: راهکار تولید خودرو برقی به منظور کاهش مصرف بنزین یک راهکار عجلهای است و در ادامه همان بلایی که در دهه ۸۰ خودرو گازسوز بر سر ما آورد خودرو برقی به شکلی بدتر بر سر ما میآورد؛ چراکه خودروهای گازسوز قابلیت استفاده از بنزین را داشتند اما خودروهای تمام برقی این مزیت را ندارند و مردم را گرفتار خواهند کرد.
این کارشناس صنعت خودرو سرمایهگذاری ناقص را دور ریختن پول دانست و خاطرنشان کرد: تولید خودرو برقی ظاهر زیبایی دارد اما نه به لحاظ قیمتی و نه به لحاظ زیرساختی، مقرون بصرفه نیست.
وی تأکید کرد: در کنار مشکلاتی که برای تولید خودرو برقی گفته شد اضافه کنید این مورد را که چنانچه قرار باشد ۱۰۰ هزار خودرو برقی در سال تولید شود مانند این است که خودرویی تولید نشده؛ مسئولان باید به این نکته توجه کنند مقیاس اقتصادی در تولید بسیار مهم است.
کاکایی اظهار کرد: بنابراین چنانچه قرار است تحولی در صنعت خودروسازی رخ دهد خودرو هیبریدی راه حل بهتری است، البته منظور تمام هیبریدی است که مصرف سوخت را نصف میکند.
شاید تعدادی خودرو آنهم بهصورت مونتاژی تولید شود
همچنین مرتضی مصطفوی، دیگر کارشناس خودرو هم به خبرنگار ما گفت: تولید خودروهای برقی در ایران ممکن است؛ اما باید سیاستهای منسجمی را در تولید خودرو ایجاد کنیم. میبایست بدانیم که میخواهیم بر روی اُپن پلتفرمها سرمایهگذاری کنیم یا تولید خودروهایی با پلتفرمهای مشترک. یعنی میخواهیم بهسراغ تولید خودروهایی که در دنیا غالبهای مشخصی دارند برویم یا درصددیم با یک شرکت خارجی، پلتفرم مشترک ایجاد کنیم؛ بهنظر میرسد این موضوع تعیین تکلیف نشده است.
وی با اشاره به اینکه این نگرانی وجود دارد که چنانچه به سراغ تولید خودروهای برقی برویم بیشتر مونتاژکار شویم تا تولیدکننده، خاطرنشان کرد: همچنین برای تولید این نوع خودروها میبایست فکری جدی به حال زیرساختها کرد.
این کارشناس خودرو تأکید کرد: معتقدم تأکید وزیر صمت برای تولید خودروهای برقی بیشتر به منظور ایجاد یک جریان و حرکت در بدنه صنعت خودروسازی ایران انجام شده اما لازمه رسیدن به این مهم در گرو چابکی صنعت و دارا بودن مدیران متخصص است.
مصطفوی به صورت کلی لازمه هر طرح و برنامه را مجریان قدرتمند دانست و بیان کرد: هم اینک صنعت خودروسازی ما درگیر مشکلات نقدینگی، شرکتهای متعدد زیانده، انتصابات سیاسی و زدوبند میان خودروساز و قطعهساز، مالکیت شبهدولتی و نبود بهرهوری است؛ با این تفاسیر به نظر میرسد در نهایت تعدادی خودرو برقی به صورت مونتاژ تولید شود اما ادامه نیابد.
وی در ارتباط با مشکلاتی که ممکن است پس از تولید این خودرو در رابطه با سوخت آن به وجود آید، ابراز کرد: قاعدتاً عقل حکم میکند مسئولان به این نکته توجه کرده باشند. اصولاً تولید خودرو در ایران چه بنزینی و چه برقی یا هر مدل دیگری، یک سیاست فراوزارتخانهای است و یک هماهنگی میان وزارتخانهها و دستگاههای مرتبط را میطلبد و یک وزیر به تنها نمیتواند در این ارتباط تصمیمگیری کند.
منبع: روزنامه قدس
برچسب ها :خودرو برقی ، خودرو هیبریدی ، عباس علی آبادی ، وزیر صمت
- نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
- نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
- نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0