درد و دل های مدیر رکوردار ایران خودرو/بگذارید بدون حاشیه کار کنیم/ایران خودرو بسیار شفاف و اخلاق مدار است

مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو تصریح کرد: واگذاری خودرو به برخی دستگاه ها و نهادها قبلا هم انجام می شده و ایران خودرو در این زمینه هیچ تخلفی از دستور رییس جمهوری نداشته است.
کد خبر : 50926
تاریخ انتشار : دوشنبه ۱ اسفند ۱۴۰۱ - ۵:۴۶

به گزارش خط بازار؛ مهدی خطیبی، در نشست خبری خود با رسانه های جمعی در پاسخ به واگذاری خارج از رویه خودرو به برخی دستگاه ها و نهادها گفت: تفسیر و تعبیر ما از دستور رییس جمهوری مبنی بر نحوه واگذاری خودرو، مربوط به خودروهایی است که با قیمت گذاری تکلیفی عرضه می شود، اما وقتی خودرویی در بورس عرضه می شود، از مصادیق قیمت گذاری دستوری نیست.

وی با طرح این پرسش که چرا باید ۸۰ درصد ذهن مدیر عامل خودروسازی درگیر حاشیه ها باشد، افزود: برخی مسایل مطرح می شود که به دور از حقیقت و کذب است، لطفا حاشیه سازی نکنید و خواهش می کنم اجازه بدهید به دور از حاشیه ها برای صنعت خودرو ایران کار کنیم.

وی تاکید کرد: اعلام می کنم حتی یک دستگاه از خودروهایی مانند پارس،‏ رانا، سورن و … که مشمول قیمت گذاری دستوری است، خارج از ضوابط واگذار نشده است، ضمن این که بر اساس قانون برخی دستگاه‌ها و نهادها نمی توانند از خارج یا بازار آزاد خودرو خریداری کنند و مدیران این دستگاه ها چاره ای جز خرید از خودروسازان داخلی ندارند، علاوه بر آن این گونه واگذاری ها از قبل هم انجام می شده و این خودروها به برخی نهادهای نظامی و قوای مقننه، مجریه و قضاییه بوده است.

خطیبی افزود: در مورد خودروهایی که در بورس عرضه می شود به جرات می گویم که هیچ خودرویی به دستگاه‌ها نداده‌ایم  و در این زمینه اطلاع رسانی مناسبی شده و در جلسه ای با شورای اطلاع رسانی دولت جواب گو بوده‌ایم.

مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو طرح این گونه مسایل را ابهام آمیز دانست و گفت: مشخص نیست چرا در مورد واگذاری این خودروها فقط به ایران خودرو پرداخته می شود، یا در بخش خبری صدا و سیما فقط صحبت مدیر عامل ایران خودرو پخش می شود، اگر این واگذاری ها تخلف هست که نیست باید از همه پی گیری کنند.

خطیبی با بیان این که چرا موضوعی را به مساله تبدیل کرده، اما نمی توانیم آن را حل کنیم، افزود: وقتی مدیر یک سازمان نظامی باید خودرو خریداری کند و امکان انجام این کار را از طریق بازار آزاد یا خودروهای وارداتی ندارد، باید چگونه خودروی مورد نیاز خود را تامین کند؟

وی گفت: دستور رییس جمهوری برای پیگیری این موضوع مربوط به واگذاری خودرو به اشخاص حقیقی و خودروهای مشمول قیمت گذاری بوده است و در این زمینه از معاونت حقوقی نهاد ریاست جمهوری نیز استعلام خواهیم کرد و به طور شفاف و ریز این موضوعات را به دستگاه های نظارتی از جمله سازمان بازرسی گزارش کرده‌ایم.

خطیبی با گلایه از پررنگ شدن برخی موضوعات در رسانه ها گفت: تنها یکی از موارد در دستور هشت ماده ای رییس جمهوری مربوط به واگذاری خودرو بوده است، اما مهم تر آن است که باید بررسی کنیم چند درصد این فرمان در ایران خودرو و یا جامعه اجرایی شده و چرا در تمام موضوعات تنها یک موضوع پررنگ شده و اخبار منفی بیشتر رواج داده می شود و اخبار مثبت مانند رشد تیراژ یا کیفیت تولید منتشر نمی شود؟

مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو در مورد شائبه واگذاری خودروهای هایما 8S به برخی مدیران این شرکت نیز گفت: عرف رایج در مورد خودروهایی که تازه تولید می شود آن است که این خودروها یا به نام شرکت سند زده و به مدیران واگذاری می شود و یا شش ماه نگه داری و با زیان از طریق مزایده به فروش می رسد.

وی با تاکید بر این که نام من به عنوان مدیرعامل ایران خودرو جزو فهرست مدیران متقاضی هایما 8S نبوده، اظهار کرد: برخی رسانه ها به یک باره اعلام می کنند که ایران خودرو هایما‌های اهدایی به مدیران خود را پس گرفته است، این در حالی است که هایمایی اهدا نشده بود بلکه قصد فروش این خودرو به برخی کارشناسان و مدیران را داشتیم تا از تحمیل زیان به ایران خودرو جلوگیری کنیم و در نهایت نیز این خودروها واگذار نشد، چرا باید ۸۰ درصد ذهن من مدیر عامل ایران خودرو درگیر این حاشیه ها باشد؟

فضای غبار آلود قیمت گذاری خودرو

مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو در پاسخ به پرسشی در مورد سرنوشت قیمت گذاری دستوری و مصوبه اخیر شورای رقابت برای عرضه خودرو، گفت:  قیمت گذاری دستوری با توجه به خروجی هایی که داشته به عنوان یکی از مهم ترین مشکلات صنعت خودرو است و با وجود تلاش های صورت گرفته هنوز تغییری در این رویه نادرست صورت نگرفته است، اما از یک طرف در قانون بودجه سال آینده اعلام شده که همه خودروها باید در بورس کالا به فروش برسند و از سوی دیگر دستورالعمل شورای رقابت باید از طرف سازمان حمایت به صورت جزئی به خودروسازان اعلام شود، اما تلاش ما عرضه خودرو در بورس است. از سوی دیگر سازمان گسترش صورت جلسه‌ای داشته که در آن ذکر شده است که باید قیمت گذاری دستوری از ابتدای سال ۱۴۰۲ لغو شود.

خطیبی افزود: وقتی در مورد لغو قیمت گذاری دستوری اقدامی صورت نمی گیرد، در فضای غبار آلودی برای تعیین قیمت خودرو هستیم و اقدام مشخصی برای ارایه آنالیز قیمت تمام شده انجام نمی شود، کماکان راه عرضه خودرو در بورس را ادامه می دهیم، چرا که معتقدیم در نبود روش های بهینه عرضه خودرو، بورس بهترین گزینه است و امیدواریم بتوانیم با تداوم عرضه خودرو در بورس از زیان خارج شویم.

وی گفت: متاسفانه کلیدواژه انحصار، راهکاری برای تداوم قیمت گذاری دستوری در بازاری است که ۳۸ درصد ارزش ریالی و ۱۵ درصد سهم تعدادی خودروهای عرضه شده در اختیار شرکت‌های غیر ایران خودرو و سایپا بوده و این بازار انحصاری نیست؛ حتی اگر بگویند بازار برخی محصولات انحصاری است نیز غلط است چرا که در بسیاری از کشورهای اروپایی نیز عرضه برخی انواع خودرو انحصاری است و از جامعه دانشگاهی برای بررسی و تبیین این موضوع دعوت می کنیم.

خطیبی تاکید کرد: با قیمت گذای دستوری حداقل ۳۵۰ هزار میلیارد تومان از جیب مردم و سهام داران خارج شده است، شاید یکی از علت ها آن بوده که از سوی خودروسازان پیگیری جدی در این زمینه نشده است که در حال حاضر پی گیر حقوق سهام داران و مشتریان هستیم.

وی افزود: وقتی تولید یک محصول در تیراژ بالا و مدل‌های مختلف صورت می گیرد به معنای کاهش هزینه و افزایش درآمد خودروساز نیست و ایران خودرو هم زمان مدل های مختلفی داشته و این انتخاب برای مشتری وجود دارد؛ بر این اساس هرگز برای جبران زیان به دنبال کم فروشی به مشتریان نیستیم تلاش می کنیم تا قیمت گذاری دستوری را متوقف کنیم، اما هرگز به دنبال تامین این زیان با کم فروشی یا افت کیفیت نیستیم.

واگذاری سهام ایران خودرو به کنسرسیوم

مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو در پاسخ به پرسشی در مورد واگذای سهام ایران خودرو به برخی شرکت های قطعه سازی، گفت: باید تکلیف سهام داران در ایران خودرو مشخص شود چرا که اکنون برخی از قطعه سازان سهام دار ایران خودرو هستند و ما باید در راستای منافع سهام داران حرکت کنیم با این وضعیت نوعی دوگانگی رفتار را شاهد هستیم اگر طبق قانون عمل کنیم برچسب حمایت از قطعه سازان را می خوریم و بر این اساس باید کنسرسیومی متشکل از قطعه سازان و زنجیره صنعت خودرو برای خرید سهام ایران خودرو تشکیل شود.

وی در مورد میزان تحقق هدف گذاری وزارت صمت برای رشد تیراژ تولید خودرو در سال جاری گفت: گرچه در حوزه تولید، صنعت خودرو به اهداف وزارت صمت نرسیده، اما متاسفانه طی سال های گذشته استفاده از مفهوم غلط تولید ناقص به جای آمار تولید نهایی را شاهد بوده ایم. امسال تا کنون ۵۷۶ هزار دستگاه سواری و تجاری در ایران خودرو تولید شده است، از سوی دیگر وزارت صمت می گوید تولیدی که صفر تا صد آن امسال انجام شده باید در آمار تولید لحاظ شود. گرچه حتی با این روند نیز بیش از ۸۰ درصد آمار تولیدی وزارت صمت محقق شده و تا پایان سال تولید ایران خودرو از ۶۰۰ هزار دستگاه عبور می کند که با در نظر گرفتن آمار تولید سایپا و بخش خصوصی، بخش عمده هدف گذاری وزارت صمت برای تولید خودرو در سال جاری محقق می شود.

خطیبی افزود: ضمن این که تجاری سازی و تحویل از تولید مهم تر است. اتفاق جالبی که امسال در ایران خودرو افتاده آن است که در سال های گذشته ۷۰ هزار دستگاه خودرو کامل شده آماده حمل یا پلاک را داشتیم، اما این تعداد امروز  به ۳۰ هزار دستگاه کاهش یافته و معتقدم ایران خودرو اهداف تولید را محقق کرده است.

وی در پاسخ به پرسشی در مورد آخرین وضعیت واگذاری سهام تودلی‌ها‏ و جریمه ۱۴ میلیاردی بهمن موتور توسط سازمان تعزیرات، گفت: برای واگذاری سهام تودلی باید کارشناس را دعوت و نسبت به قیمت گذاری ارزش سهام اقدام می کردیم که این کار انجام شده، آگهی منتشر شده و به سازمان گسترش اطلاع دادیم و وزارت صمت پی گیر این موضوع است که کار ساده ای هم نیست.

مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو در مورد کاهش هزینه تمام شده تولید به عنوان یکی از اهداف وزارت صمت، گفت: باید بررسی شود که کاهش قیمت تمام شده به قیمت ثابت یا جاری مد نظر است، به قیمت ثابت ایران خودرو نسبت به سال قبل در دو شاخص حقوق و دستمزد و هزینه های مالی بیش از ۴۰ درصد نسبت به سال گذشته کاهش هزینه داشته و با هزینه های جاری نیز نزدیک به ۱۵ درصد کاهش هزینه را شاهد بوده ایم‌ که علت اصلی آن تولید عبورمستقیم و صرفه جویی دو هزار و ۸۰۰ میلیارد تومانی ناشی از آن است، همچنین با تغییر ترکیب تولید شاهد کاهش هزینه تمام شده بوده‌ ایم و ایران خودرو امروز در همه شاخص‌های اقتصادی به مراتب اقتصادی تر از سال گذشته مدیریت می شود.

آینده همکاری با خودروسازان چینی

مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو در پاسخ به پرسشی در مورد علت سفرنکردن به چین همراه رییس جمهوری و آینده همکاری با خودروسازان چینی گفت: دلیل نرفتن به چین آن بود که باید برخی کارها را پی گیری می کردم، اما در این سفر پر برکت امضای قرارداد ایران خودرو دیزل با شرکت چینی انجام شده که با سفر مدیریت این شرکت و یک گروه از ایران خودرو محقق شده و از سوی دیگر باید به زودی میزبان مدیر عامل هایما باشیم.

خطیبی افزود: تا سال ۲۰۳۰ اتفاقات چشم گیری را در صنعت خودروی چین شاهد خواهیم بود و این کشور بازار خودروی دنیا را تسخیر می کند که با این روند اگر چین شریک تجاری خودروسازان ایرانی شود، اتفاق مثبتی خواهد بود، اما ایران خودرو برای رسیدن به جایگاه جهانی باید در زنجیره جهانی خودروسازان بزرگ قرار گیرد.

وی در مورد تایید نشدن خودروهای ایرانی برای صادرات به روسیه افزود: برخلاف خبر منتشر شده، روسیه از جمله بازارهای هدف صادراتی ایران خودرو است و تاکنون صادرات به این کشور نیز انجام شده و از نظر تعدادی و قیمتی شرایط خوبی برای صادرات به این کشور داشته ایم، اکنون همکاری خیلی خوبی با روسیه در حوزه صادرات خودروهای تجاری و سواری داریم و حتی کشنده آتامان نیز به این کشور صادر می شود.

خطیبی افزود: تولید خودروهای برقی بر روی پلتفرم ری را پیش بینی شده و در این زمینه تفاهم نامه‌ای با مپنا داریم تا دراوایل سال آینده حداقل ۵۰ دستگاه خودرو برقی تولید کنیم که در جزیره کیش به صورت تاکسی استفاده شوند. در زمینه خودرو اقتصادی نیز ایران خودرو کار را پیش برده و قرار شده خودرو اقتصادی بنزینی در سایپا و برقی در ایران خودرو تولید شود. ضمن این که محصول پروژه TF۲۱ نیز خودرویی است که از نظر قیمتی جذاب خواهد بود.

بهبود ارزش سهام ایران خودرو

مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو در پاسخ به پرسشی در مورد این که چرا با وجود آمارهای روبه رشد ایران خودرو، شاهد کاهش زیان انباشته و بهبود سهام شرکت نیستیم، گفت: در بهمن ۱۴۰۰ ارزش سهام ایران خودرو در بورس حدود ۱۸۰ هزار تومان بود، اما امروز ارزش آن صد درصد افزایش یافته است. همچنین اقداماتی که برای عرضه خودرو در بورس داشته ایم کمک می کند تا خودروهای تولیدی را با زیان نفروشیم و زیان انباشته قبلی نیز کم شود، اما طبق استانداردهای سازمان بازرسی تنها خودرویی را می توانیم ثبت فروش بزنیم که تحویل شود بر این اساس برخی خودروهای فروخته شده در بورس سال آینده عرضه می شود.

وی ادامه داد: علاوه بر آن ماده ۹۰ سیاست‌های اجرایی باید اجرا شود که این موضوع از ۹ بهمن تا پایان سال گذشته انجام شده و امسال نیز پی گیر اجرای آن هستیم  که با این روند، ایران خودرو گرچه زیان ده است، اما با توجه به افزایش تولید شیب این زیان دهی کاهشی شده و در شش ماهه دوم امسال با توجه به تمامی جهات زیان نداده‌ایم.

عرضه محصولات مشمول قیمت گذاری دستوری

مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو در مورد پرداخت ها به قطعه سازان و به روز آوری قراردادهای قطعه سازان، گفت: در دوره مدیریت جدید بدهی به قطعه سازان نداریم و به روزآوری قراردادهای قطعه سازان در حال انجام است و تعجب می کنم که چرا برخی قطعه سازان این مسایل را رسانه‌ای می کنند.

وی ادامه داد: یکی از راهکارهای توسعه ایران خودرو در دوره عبور مستقیم، شناسایی گلوگاه‌های تولید بوده است چرا که تا قبل آن مثلا نمی دانستیم رینگ آلومینیومی یکی از گلوگاه های تولید است.

خطیبی افزود: بر اساس قانون، ملکف به عرضه ۵۰ درصد محصولات در قالب طرح جوانی جمعیت هستیم و بخشی را هم به خودروهای فرسوده اختصاص می دهیم و بقیه نیز به سایر مشتریان عرضه می شود، اما عرضه در بورس ارتباطی با این نوع عرضه ندارد و از تعداد خودرویی که در هیات مدیره برای عرضه مصوب می شود ۵۰ درصد آن باید در چارچوب طرح جوانی جمعیت باشد.

وی در مورد تامین اعتبار اجرای فرمان هشت ماده‌ای رییس جمهوری برای رشد تولید گفت:  توپ را به زمین دیگری انداختن در رویه کاری ایران خودرو نیست و این موضوع را به وزارت صمت ارجاع نمی کنیم، وزارت صمت نیز قولی برای تامین سرمایه به ما نداده است این که پذیرفتیم تا تولید را افزایش دهیم با توجه به امکانات خودمان بوده است.

خطیبی گفت: تنها مشکل در مسیر تولید ۹۰۰ هزار دستگاه خودرو در سال آینده قیمت گذاری است، اما قول می دهم که با وجود همه مشکلات و تنگناها در صورت رفع قیمت گذاری دستوری رکورد تولید را در همه عرصه ها شکسته و به سودآوری می رسیم، تامین مالی انجام و محصولات با کیفیت تولید می شود.
وی افزود: در این مسیر تامین پنج هزار میلیارد تومان از طریق شورای پول و اعتبار مطرح و منوط به فروش دارایی های مازاد (سهام بانک پارسیان) شده بود که ما نپذیرفتیم تا سهام بانک پارسیان را ارزان بفروشیم و ترجیح دادیم خودمان منابع را تامین کنیم.

از منظر کارشناسی با واردات خودروهای دست دوم مخالفم

خطیبی، با بیان این که خودروسازی در تمام دنیا به دلیل نوع خدمت و جایگاهی که در سبد خدماتی خانوار دارد و نیز حجم تراکنش های مالی و صنایع پسین و پیشین که با آن مرتبط هستند، بسیار مهم است، گفت: این صنعت در ایران از اهمیت دو چندانی برخوردار است، زیرا متاسفانه در سال های اخیر نتوانستیم خودرو را از سبد سرمایه‌ای خانوار خارج کنیم.

وی با بیان این که بهتر است، اظهار نظرهای مطروحه از سوی مردم و مسوولان کارشناسی باشد، عنوان کرد: در کشور ما صنعت خودرو با توجه به توانمندی نیروی انسانی، تکنولوژی، سرمایه گذاری ثابتی که در آن صورت می گیرد و… سرآمد صنایع داخل کشور است، اما برخی اظهار نظرهای غیر کارشناسی احساس عدم کیفیت و عدم امنیت نسبت به این صنعت را به مردم می دهد و موجب آسیب زدن به آن می شود.

مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو با بیان این که آمادگی داریم تا کارشناسان از خطوط تولید این خودروساز بازدید کرده و بتوانند به پاسخ سوالات خود برسند، عنوان کرد: مشی ما این است که صریح ترین و شفاف ترین اطلاع رسانی را داشته و در تعامل و مذاکره با سازمان های بالادستی از جمله وزارت صمت و سازمان استاندارد، بسیار شفاف و متعهدانه عمل کنیم. این خودروساز بسیار شفاف و اخلاق مدار است.

وی با اشاره به این که گروه صنعتی ایران خودرو در دوره مدیریت جدید بارها تاکید کرده که هیچ مخالفتی با واردات خودرو ندارد، گفت: این که این خودروساز در واردات خودرو شرکت می کند یا خیر، بستگی به تصمیم هیات مدیره و صلاح دید سهام داران دارد. از نظر سیاست گذاری، آزادسازی واردات خودروهای دست دوم را اقدام درستی نمی دانم و مخالف این موضوع هستم و از نظر کارشناسی به آن انتقاد دارم، اما با واردات خودروهای دست اول موافقم و آن را به نفع اقتصاد کشور و مردم می دانم.

خطیبی افزود: سیاست گذاری های ما باید به گونه ای باشد که اگر شهروندی قصد استفاده از خودروی وارداتی را دارد مانع نشویم، بلکه با اعمال سیاست های تعرفه ای و گمرکی، هزینه و قیمت تمام شده را برای اینکه منافع جمعی جامعه تامین شود، افزایش دهیم.

وی با اشاره به ضرب‌العجل سازمان استاندارد برای تجهیز محصولات خودروسازان به استانداردهای ۸۵ گانه تا تیرماه سال آینده، عنوان کرد: در تلاش هستیم محصولاتی که محبوب و مورد اقبال مردم هستند را با ایجاد تغییرات و بهبودهایی حفظ کنیم‌. در حال مذاکره جدی با سازمان ملی استاندارد هستیم تا بتوانیم سهم بازار خود را به عنوان یک بنگاه تولید کننده خودرو حفظ کنیم.

مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو با بیان این که تولید خودروی پژو ۲۰۶ تا زمان دستیابی به استانداردهای ۸۵ گانه متوقف شده است، اظهار امیدواری کرد، با لحاظ کردن استانداردهای لازم و اجباری در آینده شاهد بازگشت این خودروی محبوب به خطوط تولید و بازار باشیم.

منبع: ایکوپرس

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 10 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 10
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

س حق گو دوشنبه , 1 اسفند 1401 - 6:19

با سلام
در مورد این گزارش چند سوال از طرف حوزه کارشناسان خودرو داریم که لطفا آقای مهندس جواب این سوالات رو هم در فرصتی مناسب بدهند ممنون میشیم .
اولا بیشترین حمایت ار طرف وزارت ضمن از ایشان شده و در حال انجام هم تا این لحظه هست .
دوما این حواشی که در رسانه ها گفته و نوشته میشه آیا درصدی از اونها واقعیت داره یا نه ؟ مثل دستگیری های نفرات نزدیک به مدیریت کنونی ؟
سوما صحبت از کدام رکورد تولید و ….میشه .رکوردهای شرکت تابعه هم جزو افتخارات شما محسوب میشه؟
چهارما هم ما و هم شما در جریان نحوه انتخاب مدیریتهای خودرو سازی هستیم به کدامین شرط مدیریتی افراد انتخاب شدن در بزرگترین خودرو ساز منطقه ؟
و آخر کلام اینکه باور کنیم خود کرده را تدبیر نیست.
کار بدست کاردان سپرده شود .مسولیت هر گونه ناکارآمدی را بعهده بگیرند و طبق برنامه طراحی شده از قبل با توجه به مشکلات واقعی موجود حرکت کنند .انگاه اگر اجازه داده نشد خوب مردانه استعفا کنند .
به نظر این حواشی واقعیت موجود نحوه و نوع و روش مدیریت افراد هستند وگرنه که اینهمه حواشی چرا ؟؟

رضا دوشنبه , 1 اسفند 1401 - 7:35

با سلام و خداقوت
اگر به نفع سهام داران کار می‌کنید پس چرا وضع سهام در بورس اینه
اگر رکورد دار تولیدی پس چرا هنوز قرعه‌کشی هست
میگی کیفیت را بالا بردی که از وضع محصولات پیداست
اگر قیمت دستوری آزارتان می‌دهدلطفآ محصولاتتان را صادر کنید و به دلار در بازار جهانی بفروشید وسهامداران را هم خوشحال نمایید
حاشیه هم که همه دارن زیاد فکرت رو مشغول نکن شاید با آزاد شدن ۸۰ درصدی فکرتان توانستی برای اربابانت کار بهتری انجام بدی
وگرنه اگر راست میگی دلاورانه استعفا کن و خودت را رها بفرمایید

رضا دوشنبه , 1 اسفند 1401 - 7:59

هر وعده که دادند به ما باد هوا بود
هر نکته که گفتند غلط بود و ریا بود
چوپانی این گله به گرگان بسپردند
این شیوه و این قاعده ها رسم کجا بود؟
رندان به چپاول سر این سفره نشستند
اینها همه از غفلت و بیحالی ما بود!
خوردند و شکستند و دریدند و تکاندند
هر چیز در این خانه بی برگ و نوا بود.
گفتند چنینیم و چنانیم دریغا….
اینها همه لالایی خواباندن ما بود!
ایکاش در دیزی ما باز نمی ماند
یا کاش که در گربه کمی شرم و حیا بود!

کوثر دوشنبه , 1 اسفند 1401 - 8:41

با سلام
خط بازار جان با تمام احترامی که به شما داریم خواهشمندم بدون کم وکاست تمام مطالب را انتشار دهید و ای کاش آقای خطیبی هم حرفهای ما را بشنود .
از موقع ورود ایشان به عنوان مدیر عامل یک شرکت بزرگ تولیدی تا جایی که تونسته به انحا مختلف این شرکت ضربه زده که مهمترین آنها عبارتندا از:
1-فرستادن مدیران بیکار و حاشیه دار از داخل ایران خودرو به شرکتهای زیر مجموعه با عنوان استفاده از ظرفیت مدیران داخلی بجای مدیران وهیات مدیره هایی که بعضا بالای 20سال سابقه کار درایران خودرو داشتن ولی درتیم ایشان نبودند
2-جذب افراد وهیات مدیره های خارج از گروه فقط به خاطر کاهش فشار های دستگاههای دیگر حتی کسانیکه تابحال یک روز هم سابقه مدیریت نداشتن مانند خدمات بیمه ایران خودرو – تعاونی خاص و…
3- ورود افراد بدون ضابطه خاص وپرداخت حقوق های نجومی بخاطر اینکه سفارشی هستن درحالیکه هر کسی می خواست وارد گروه ایران خودرو بشه باید درآزمون ورودی شرکت واز این طریق جذب شود ولی از زمان ورود ایشان بالای 1000نفر بدون ضابطه وارد کا گروه ایران خودرو شده ومدیران وکارکنان مخالف حذف شده اند که جا دارد ریاست محترم جمهور دستور دهند این موضوع سریعا بررسی شود که چه کسانی را بیرون گذاشتن وچه کسانی را وارد کردن .
3- مثلی هست می گن دزدی شبی داشت از مغازه ای دزدی می کرد رهگذری از آنجا رد می شده سوال می کنه چکار می کنی میگه نی میزنم مگه چرا صدا نداره می گه صداش فردا درمی یاد وفردا روز رهگذر می ببینه جلوی مغازه جمع شدن می پرسه چخبره می گن اینجا را دزد زده وتازه 2زاریش می افتد دیشب چخبر بوده آقای خطیبی با این افرادی که به شرکتها فرستادی صداش مانند اون دزده بعدا درمیاد که چکار کردن بزار یکسال مالی تمام بشه تا حساب وکتاب دستت بیاد که شرکت داری فقط گوش به فرمان بودن مراد بیگها وعمو نیکی ها نیست گاو نر می خواهد ومرد کهن
4-چرا دراین دوره بازرسی هیچگونه حرکتی ندارد وهمه اش گوش بفرمان شماست زیرا شما این طوری می خواهید وبرای حفظ خودتان دست به دامن مقامات بالاتر میشوید ومنسوبین آنها را درجایگاههای مدیریت قرار میدهید تا خود شما حفظ شوید
5- در هیچ دوره ای به اندازه دوره شما مدیر عامل از طرف وزیر حمایت نشده واینکه چرا وزیر صمت از شما این قدر حمایت می کند وظیفه مجلس هست که بررسی نماید .
6- با قراردادهای آنچنانی با برخی از قطعه سازان وحمایتهای مادی ومعنوی آنها ریشه خودرو سازی را شما می سوزانید .
در آخر این مثل یادتون باشه
جوجه را آخر پاییز می شمارن وقت حسابرسی شرکتهای زیر مجموعه معلوم خواهد شد که چند مرده حلاج هستین.

کارگر خط تولید دوشنبه , 1 اسفند 1401 - 8:55

جناب اقای سر دبیر تو رو خدا بس کن
برخی آدم های کوچک اینقدر درگیر حواشی و مسائل خانوادگی هست که دیگه جایی برای فکر کردن بحال شرکت و نیروی کار و مردم بی گناه نداره
آقای سر دبیر هایما شد یک میلیارد و ششصد میلیون ۲۰۷ اتومات شد یک میلیارد اونوقت تو به حمایت از برخی افراد برهم زننده نظام مالی و اقتصادی کشور نشر اکاذیب میکنی
همه افراد داخل شرکت و شرکتهای گروه میدانند که این پیشرفتها در زمان تصدی مدیری با لیاقت چون امیر روشن اتفاق افتاده و بس در زمان تصدی امیر روشن ایران خودرو بعد از ۴۰ سال به تراز مثبت رسید و شرکت رو با ۱۵۰ هزار میلیارد تومان پول نقد در بانکها برای این کوچک آدم گذاشت اما حالا شرکت چی داره بجز کلی تعهدات عقب افتاده خودرو به مردم که این عدم تحویل باعث گرانی خودرو در بازار و
بس کنید دیگه این حنا رنگی نداره
نزدیک است که کارگران و زحمتکشان شرکت شاهد تغییر بزرگ باشند

اسی دوشنبه , 1 اسفند 1401 - 9:07

یه نماینده مجلس در خصوص استخدام دد خودروسازی تو یه مصاحبه ای اشاره هایی به بی ضابطه و رابطه ای بودن آن کرده بود که چندین نفر از افراد خانواده رجال سیاسی و … در این شرکت استخدام و یا مامور هستند و حقوقها و پاداشهای نجومی می گیرن در حدی که از وزیرو خود مسئول اصلی مملکتم بیشتره که بازتاب گسترده ای داشت حالا چطور معاون وقت منابع انسانی بهشون برخورده و خودشو مسئول دونسته پاسخ بده میرسیم به ضرب المثلی که وقتی صاحبخونه چوبو برمیداره گربه دزده حساب کار دستش میاد همینجاست چه نیازی بود حالا شما پاسخ بدی، میخواهی نشون بدی کارتون خیلی شفافه!!! یا پیش دستی کنی!!! نخیر برادر من دقیقا نشون دادی همونی که اشاره شده درسته!!!
یه سوال پیش میاد خیلی به این خبره میخوره، میشه بفرمائید شما که اینقدر دست به پاسختون خوبه و شفاف سازی دارید
این آقای مدیرعامل مذکور در این خبر بالا و بقیه نور چشمیها با چه استناد و ضابطه و اصولی و طی کردن کدوم مراحل استخدامی اصلا استخدام شدن که رسمیشونم کردید؟؟؟!!! تا اونجا که همه میدونن ایشون بارها تو جلسات خصوصی و عمومی به گفته خودشون نشون دادن معتقد به نظامم نیستن و تبعیتیم هم ندارن و جزو خانواده شهدا و ایثارگرانم مطمئنا نیستن ولی مشخصا منصوب به یه مهره سیاسین و …. حالا در خصوص بقیه بماند توضیحی بدین ایشون چطور استخدام شدن که چند سال نبودن (منفک یا تسویه شده) یهو میان رسمی میشن؟؟؟!!! حالا بحث اعمال مدارک و اینکه چطور یه شبه دکترا گرفتن و این مدارک چطور یه شبه اعمال شده و در رتبه کارشناسی حقوق نجومی میگیره بحث نمیکنیم و بقیه موارد و میزاریم به قضاوت اهلش فقط خواستیم بگیم فرق یه جوون که میره تو سایت فرم پر میکنه و شاید در خوش بینانه حالت خدا نگاهی بهش بندازه یه چندماهی طول بکشه بهش زنگ بزنن و چندین ماه مراحل استخدامیش طول بکشه مدارک تمام ایل و تبارشو بخوان و تمام سوراخ سمبله هاشو چک کنن و شانس باهاش یار باشه نه اصول اداری در آخرش بهش نگن رد شدی، بفرستنش تو بدترین جای شرکت با یه حقوق ناچیز !!! با این آقایون یه شبه و اون آقایونی که چند تا پاداش هیئت مدیره ای آخر سال میگیرن و حقوقشون نشون میده مثلا زیر 20 میلیونه چیه ؟؟؟!!!
پاسخ بدید؟؟؟ شفاف سازی کنید؟؟!!!
اینم که یه ماجرا و خبر تازه که محاسبه عددها رو باید به قیمت دلار چند تومن محاسبه کنیم واقعا سخته برای پایین دستیها چه برسه به گرفتنش چه عدلیه؟؟!!! چطوری میخورید اینارو؟؟؟!!! یا شمایی که تمام فک و فامیلتون رو آوردید کردید تو شرکت تابعه صداشم در نمیارید آیا رو ضابطه استخدام شدن؟ آیا در خصوص فردی که منصوب یا معرفی شده برادر رجال سیاسیه خوردوی سازمانی زیر پاشه کارتم نمیزنه ماهی فلان قد حقوق نجومی میگیره و شاید در هفته یه چند دقیقه بیاد اونم برای سر زدن به فامیلشون یا ارائه دستورات بعدی ضابطه استخدامی وجود داشته ؟؟؟!!! یا برای اون نور چشمی ها که از شرکت مذکور یه شبه منتقل میشن دفاتر مدیران یا پستهای خاص ضابطه استخدامی و طی مراحل آن انجام شده؟؟؟!!! آقای مدیرعام پاسخ بدید؟؟!! بر چه اساسی شرکتی که توجیه اقتصادیش تایید نشده اقدام به راه اندازی آنهم با هزینه بسیار زیاد فقط بخاطر خودروهای صفرش کردید و در حال تجهیزشید؟؟!!! چرا از خود اختیار ندارید و از میرعامل خط میگیرید؟؟؟!!! چرا در حالی که کمترین سودو به سهامداران میدید اینهمه هزینه برای تعمیرات اونهم در آخر سال کردید؟؟ اصولا این موقع سال این هزینه های سنگین بشه معلومه شاید چیزی قرار گم بشه داخل فاکتورها!!! وقتی طی نامه مدیرعامل مبنی بر کاهش و چابک سازی بدنه و نیروی انسانی چطور شما این همه نیرو استخدام کردید در شرکتهای تابعه؟؟؟ اونهم بدون رعایت اصول استخدامی و استعلامات مربوطه!!! چطور یه شبه اختصاص حواله های پرسنلی خودرو که طبق روال خودروسازی بود یه دفعه شرایطش به نفع نورچشمیهاتون تغییر پیدا میکنه و کسی که تازه از راه نرسیده حواله بهش تعلق میگیره ؟؟؟!!! اونهم زمانی که یه سری افراد خاص از به شرکتها وارد شدن!!! و…..

tahlilgar دوشنبه , 1 اسفند 1401 - 9:19

لطفا شفاف سازی کنید
صورت مالی شرکت ت.خ. و زیرمجموعه خودتون رو رسانه ای کنید لیست اسامی شرکتها رو برای شفاف شدن اذهان سهامداران و مردم منتشر کنید لیست مدیران عامل شرکتها مدیران داخل شرکت و اعضای هیئت مدیرشون رو برای رسانه ها ارسال کنید تا مردم و سهامداران از پاک بودن شما و عدم استخدام نزدیکان مسئولین باخبر شوند!!! باحرف و شوی تبلیغاتی انهم توسط رسانه های منتسب و در اختیار خودتون نمیشه ثبات این قضیه رو به کرسی نشوند برادر من خجالت بکش استعفا بده برو
میشه لطفا اگر به اظهار خودتون تخلفی صورت نگرفته بفرمائید اسناد ابطالش رو رسانه ای کنن یا بفرمائید اگر خودرو خرابه یا قابل ارائه به مشتری نیست اون مدیری که میگیره میخواد چکار کنه سوار بشه یا بده خانوادش معلومه میاره بیرون میفروشه شما اگر براتون مهم بود و ضرر داشت تولید نمیکردیدن یا برش میگردوندید رفع ایراد بشه بیاد تو چرخه فروش واقعا خودرویی که نشه رفع ایرادش کرد چرا باید به هر دلیلی چه مزایده چه واگذاری به مدیران بیاد تو سطح شهر تهش بازم میرسه دست مصرف کننده کی رو گول میزنید اسناد ابطالشو رسانه ای کنید !!!!!

یا مثلا طی کدوم تفاهم نامه قراره تعداد زیادی خودروی صفر بدید به نفر نور چشمی م. خ. از شهرداری که تاکسی اینترنتی که سایپا براش توجیه اقتصادی نداره رو تو شرکت زیر مجموعه راه بندازید بعدم بگید توجیه نداشت اونوقت خودروهایی که قطعا تکونم نخورده رو به اسم مزایده بفروشید یا طی کدوم قانونی مدیر حوزتون میشه سرپرست مدیریت بازرسی یا طی کدوم قانونی تو مدیریت ارتباط با مشتریان که مثلا باید مدافع حقوق مشتریان باشه خودروی نورچشمی ها تعویض و یا گرداخت خسارت میشه ولی مشتری بخت برگشته از همه جا دست کوتاه باید سالها دوندگی کنه آخر کار هم با زور خودروی خرابشو بدید بره
تا اسناد مالی و استخدامهای مدیران شرکت و مدیران عامل و اعضای هیئت مدیره شرکتهایی مثل ت.خ. و… رسانه ای نشه هر جی بگی چرته و پرته و جز رانت و لابی و شوی تبلیغاتی هیچی نیست عصر حجره مگه یا فکر کردی اینترنت ضعیفه و همه چی فیلتره تو هم گفتی منم یه جیزی بگم کی دسترسی داره خدارو شکر سهامداران فهیم تر از اینن که با این فیلمها و فسادهای مشهود بخوان گول بخورن

زخم کاری دوشنبه , 1 اسفند 1401 - 12:16

تو خوبی و اون کسی که تو تولید این محتوا بهت کمک میکنه و پول خوبی هم که بهش میدی. بخورید، نوش جونتون

موعود دوشنبه , 1 اسفند 1401 - 15:21

هنر یک دروغگوی خوب اینه که ،
به مردم بقبولونه استعداد دروغ گفتن نداره .

علوی دوشنبه , 1 اسفند 1401 - 20:56

از انتصاب الف ف این معضل خطرناک‌ در شرکت الف تا انتها بخوان حدیث این دفتر….
به یاد تو هم هستیم