به گزارش خط بازار متین رئوف گفت: شرکتهای خودروساز چینی به تازگی روشی در پیش گرفتهاند به این صورت که سهام برندهای ورشکسته یا قدیمی اروپایی یا شرکتهایی که تا پیش از این سازنده موتورسیکلت بودهاند، را میخرند و نام آنها را بر محصولات خود میگذارند و به عنوان خودروهای اروپایی در کشورهای جهان سوم به مشتاقان خودروهای خارجی میفروشند.
وی افزود: درواقع برند خودرو اروپایی است و مشتری هم با عنوان ساخت اروپا، خودرو را خریداری میکند اما در واقع خودرو چینی است.
وی افزود: در ایران نیز این مساله وجود دارد و بعضی از خودروهای چینی مانند SWM با نام خودروی ایتالیایی به فروش میرسد.
به گفته این کارشناس خدمات پس از فروش، در ایران قانون مشخصی برای خدمات پس از فروش وجود ندارد و هر شرکت به هر تعداد که بخواهد خودرو وارد میکند و بعد از مدتی بدون پاسخگویی در زمینه خدمات پس از فروش کار را رها میکند.
رئوف گفت: به تازگی بعضی از شرکتهای واردکننده، خودروهای خارجی را به ایران میآورند و به دلیل ممنوعیت واردات خودرو در کشور، یک خط تولید نه چندان واقعی برای آن ایجاد میکنند.
وی ادامه داد: در شرایطی که حتی خودروسازان بزرگ داخلی با مشکل تامین قطعات برای خدمات پس از فروش مواجه هستند، این شرکتها در نمایشگاههای خودرو پیش فروش میگذارند در حالی که معلوم نیست قطعات برای خدمات پس از فروش را از کجا تامین خواهند کرد.
به گفته این کارشناس خودرو و خدمات پس از فروش، خریداران این خودروها با مشکل تامین قطعات مواجه میشوند و باید از همان ابتدا به فکر تامین قطعات و خدمات برای خودروی خود باشند.
رئوف بیان کرد: این خودروها ممکن است در سرویسهای اولیه به مشکلی برنخورند اما در صورت بروز حادثهای مانند تصادف با چالشهای جدی مواجه میشوند.
وی گفت: این خودروها معمولا در سرویسهای اولیه به مشکل بر نمیخورند، چراکه شرکتهایی در ایران هستند که قطعاتی مانند فیلتر هوا و روغن و… تولید میکنند که برای این خودروها استفاده میشود یا گاهی از قطعات خودروهای دیگر استفاده میکنند که البته کار صحیحی نیست و در درازمدت آسیبهای جدی به موتور خودرو وارد میکند.
وی تاکید کرد: شرکتهای واردکننده این خودروها شبکه نمایندگی گسترده ندارند. این در حالی است که وقتی شرکتی در یک نمایشگاه بینالمللی، خودرو به فروش میرساند به طور قطع بازدیدکنندهها و خریدارانی از همه شهرها دارد، بنابراین باید شبکه گستردهای در سرتاسر کشور برای تامین خدمات پس از فروش خود داشته باشد.
وی اضافه کرد: درواقع ما در کشور در زمینه خودرو با پدیدهای مواجه هستیم که بعضی شرکتهای ارائهدهنده خودروهای خارجی خدمات پس از فروش خود را به شهر تهران و عمدتا جاده مخصوص محدود کردهاند و اگر در شهرهای دیگر هم نمایندگی داشته باشند قطعه ندارند.
رئوف افزود: در صورتی که این شرکتها بر تعهد خود در ارائه خدمات پس از فروش باقی بمانند، حداقل یک ماه طول میکشد تا قطعه را از خارج از کشور تهیه کنند.
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰