خودروسازی؛ گوشت قربانی در دست ملت
به گزارش خط بازار؛ حادثه شکستهشدن اکسل یکی از خودروهای مونتاژی چینی و ایجاد اما و اگرهای فراوان بر سر شیوه نظارت و تایید استاندارد این خودروها باعث نگرانی شدید خریداران و متقاضیان تمام خودروهای چینی موجود در بازار ایران شده است. بعد از این حادثه در دو هفته گذشته قیمت خودروهای مونتاژی چینی افت شدیدی کرده و بسیاری از متقاضیان هم از خرید منصرف شدهاند، اما پرسش مهم این است که چرا نهادهای نظارتی و به ویژه سازمان استاندارد با سهلگیری در قبال مونتاژکاران به طور ناخواسته باعث شده که فاجعه خودروهای داخلی این بار در خط مونتاژ چینیها تکرار شود؟
لازم به یادآوری است که نظارت مستقیم بر تولید مونتاژکاران خودرویی و نمونهبرداری از خطوط تولید خودرو COP یکی از وظایف اصلی سازمان استاندارد محسوب میشود و بروز حادثه خطرناک شکستگی اکسل خودرو چینی نشاندهنده اهمال سازمان استاندارد است.
در اصل، شیوه نظارتی سازمان استاندارد یادآور همان راهی است که در قبال خودروسازان وطنی در پیش گرفته شد و مصداق آن سالها تولید ارابه مرگ پراید بود. ناگفته پیداست که خودروسازان وطنی سالها با مماشات حاکمیتی و سازمان استاندارد اقدام به تولید خودروی بیکیفیت کردند و حتی حاضر نشدند سادهترین الزامات ایمنی را در تولید خودرو به کار بگیرند. برای نمونه نصب ترمز ABS به عنوان یک استاندارد اولیه در حالی در خط تولید خودروسازان داخلی اجرایی شد که این استاندارد دههها قبل در سایر کشورها اعمال میشد. همچنین سایر الزامات ایمنی مانند کیسه هوا هم بسیار دیر در مورد خودروهای ایرانی بهکارگرفته شد که بهای آن هزاران مرگومیر در جادهها و خیابانهای کشور بود. البته بدعادتی خودروسازان داخلی تا آنجا ادامه یافته است که مدیرعامل ایرانخودرو اخیرا در اظهارنظری تاملبرانگیز درخصوص ادامه تولید خودرو پژو پارس اعلام کرد که اگر این خودرو سالها جان مردم را گرفته، برای جلوگیری از زیان، اجازه ادامه تولید آن را بدهید و اتفاقی نخواهد افتاد! این ادبیات تاسفبرانگیز دقیقا ریشه در اهمال و بیقانونی نهادها و سازمانی به نام استاندارد دارد که حالا این رفتار عجیب را برای مونتاژکاران چینی عادیسازی میکند و این شرکتها در حالی خودرو مونتاژی را به قیمت خودروهای اروپایی و ژاپنی به فروش میرسانند که در برابر استانداردهای ضروری بیتفاوت هستند.
نوشداروی دیرهنگام سازمان استاندارد برای خودروهای معیوب چینی
مهدی اسلامپناه، رئیس سازمان استاندارد، هفته گذشته در واکنش به حادثه خودرو X55 محصول مدیران خودرو در اتوبان قم گفت: «سازمان استاندارد بلافاصله به این موضوع وارد شد و شمارهگذاری این محصول و دو تاییدیه را متوقف و لغو ممنوعیت شمارهگذاری و پیشفروش را هم اعمال کرد.»
مهدی انگورج، مدیرکل دفتر تخصصی ارزیابی انطباق صنایع حملونقل سازمان ملی استاندارد ایران، نیز پس از این اتفاق گفت: «بعد از واژگونی این خودرو به علت جدا شدن قطعات اکسل (محور)، سازمان ملی استاندارد موضوع را بررسی کرد و مشخص شد این خودروساز از قطعاتی استفاده میکند که مورد تایید نیست.»
او افزود: «در واقع خودروسازان برای گرفتن تاییدیههای مونتاژ یک خودرو باید تامینکنندههای قطعات آن را به سازمان ملی استاندارد معرفی کنند تا آزمونها انجام شود، اما این شرکت بعد از اخذ مجوزها، در ادامه مسیر تولید از تامینکننده دیگری قطعات را خریداری کرده است.»
اظهارات مقامهای مسئول سازمان استاندارد در حالی مطرح شده که اجرای طرح COP یا همان نمونهبرداری از خطوط تولید خودروسازان از سال ۱۳۸۷ آغاز شده و آشکارا مشخص شده که در قبال مونتاژ خودروهای چینی سهلانگاری شده است و ورود دیرهنگام به شیوه مونتاژ خودروها در حقیق نوشدارویی محسوب میشود که سودی برای خریداران و متقاضیان نخواهد داشت.
بیتفاوتی سازمان استاندارد در قبال بدنه خودروها
البته به نظر میرسد ابعاد عدم نظارت روی تولید خودروها فراتر از تصور است، چراکه بنابر اظهارنظر تکاندهنده رئیس پلیس راهور فراجا استحکام بدنه خودرو جزو استانداردهای اجباری نیست!
سردار تیمور حسینی در این خصوص خاطرنشان میکند: «به تازگی سازمان ملی استاندارد اعلام کرده که اگر ثابت شود ورقهای که خودروسازان برای ساخت بدنه و دیگر نقاط خودروها به کار میگیرند، استاندارد مورد نیاز را ندارد، از تولید و شمارهگذاری آن جلوگیری میکنیم.»
رئیس پلیس راهور فراجا با بیان اینکه متاسفانه هنوز «استحکام بدنه خودرو جزو استانداردهای اجباری نیست»، متذکر شد: «تنها راه اثبات این موضوع که آیا ورقه استفادهشده در بدنه خودروها ایمنی لازم و کافی را دارند یا خیر، راهاندازی مرکز آزمون تصادفات است که انشاءالله تا شهریور ماه ۱۴۰۳ این مرکز راهاندازی میشود.»
او با اشاره به الزامیبودن استانداردهای ۸۵گانه خودروها یادآور شد: «استانداردهای ۸۵گانه بیشتر بر زیبایی و آپشنهای خودروهای تولید داخل تمرکز دارد؛ هر چند که کمربند ایمنی، کیسه هوا و نوع ترمز هم از استانداردهای ۸۵گانه خودرو به شمار میآید، اما موارد مهمتری مانند «استحکام بدنه خودرو» در این استانداردها دیده نشده است!»
بنابراین به نظر میرسد بینظارتی سازمان استاندارد یا در حالت خوشبینانه نظارت معیوب سازمان استاندارد باید مورد بازنگری جدی قرار گیرد. اگر حتی کیفیت بدنه خودرو که اساسیترین الزام برای ایمنی محسوب میشود اینطور مورد سهلانگاری قرار میگیرد چگونه میتوان نسبت به رعایت سایر استانداردهای تولیدی و مونتاژی خوشبین بود؟ آیا جان و مال مردم بازیچه اهمال در تدوین و اجرای مقررات است؟
لازم به ذکر است، تلاش خبرنگار شهروند برای کسب جزئیات بیشتر از دلایل تایید خودروهای مونتاژی در تماس با مدیران سازمان استاندارد تا لحظه تنظیم این گزارش به نتیجه نرسید.
پیامدهای ویرانگر نبود حکمرانی واحد در صنعت خودرو
مرتضی مصطفوی، کارشناس صنعت خودرو، درباره ریشههای اهمال سازمان استاندارد ناظر به تایید کیفیت خودروهای مونتاژی چینی به «شهروند» گفت: «ایراد اساسی صنعت خودرو ایران آن است که متاسفانه هیچگونه حکمرانی واحدی در این صنعت وجود ندارد و هیچ نهاد مستقل و واحدی، نظارت را برعهده ندارد.»
او با بیان اینکه تصمیمات جزیرهای بلای جان خودروسازی شده است، گفت: «ما با نهادهایی مواجه هستیم که یا منفعتی دارند یا دچار تعارض منافع با دیگر نهادها هستند. برای مثال سازمان استاندارد، وزارت صمت، شورای رقابت، سازمان بازرسی، قوه قضائیه و دیگر نهادها درباره خودرو تصمیمگیری میکنند که همین موضوع به این قضیه ختم میشود که با خودرو مونتاژی چینی و بیکیفیت مواجه میشویم.» مصطفوی بیان کرد: «در نظر بگیرید یک مونتاژکار یا خودروساز اقدام به خرید قطعه و تولید میکند و به یکباره یک نهاد تولید یا مونتاژ یک خودرو را ممنوع میکند. خب آن تولیدکننده برمبنای یک مجوز خاص اقدام به تولید کرده، پس چگونه یکباره تولید را متوقف کند؟ بازار دچار شوک نمیشود؟»
این کارشناس صنعت خودرو با تاکید بر اینکه صنعت خودرو تبدیل به گوشت قربانی شده، افزود: «مناسبات سیاسی و مصلحتاندیشی دستگاهها در کنار نفوذ مونتاژکاران قدرتمند باعث شده هرکسی مطابق سلیقه خودش نظر بدهد. فساد در صنعت خودرو بیداد میکند و دود آن به چشم مردم میرود و آنها قربانی تصمیمات غلط میشوند.»او تاکید کرد: «افراد و گروههایی که قدرت دارند برای منافع خودشان با همه جا ارتباط میگیرند و تعریف منافع میکنند. کار آنها در راستای منافع ملی نیست. در سازمان تعزیرات چه میزان شکایت از مونتاژکاران و تولیدکنندگان موجود است؟ بسیاری از مدیران در صنعت خودرو دستگیر شدند و دهها پرونده برای قطعهسازان تشکیل شد، چه نتیجهای داشت؟ معتقدم تا زمانی که جریان نفوذ و فساد در خودروسازی وجود دارد، نمیتوان استاندارد خودروهای موجود در بازار را تضمین کرد.»
منبع: روزنامه شهروند
برچسب ها :ایدرو ، ایران خودرو ، خط بازار ، خودرو ، خودروسازی ، سایپا ، گوشت قربانی ، ملت خودروسازی
- نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
- نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
- نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0