فردی که به تازگی کوییک خریده است از خرابی قفل صندوق عقب همان روز اول تحویل شکایت دارد. همچنین روشن شدن آمپر و آلارم بر صفحه کیلومتر هفته دوم تحویل، صدای مداوم موتور در هر حالتی در اتاق ماشین، صدای گیربکس و زود تمام شدن صفحه کلاچ، ترمز ضعیف، زود خراب شدن قطعات از جمله سنسورهای اکسیژن و دور موتور، تولید نامرغوب تزئینات داخلی مانند دستگیره که به قول صاحبان کوییک باید چند دستگیره یدکی در ماشین به همراه داشته باشند.
شاهین: صاحبان خودروی شاهین از بدنه ضعیف این خودرو و کیفیت پایین رنگ و متریال داخل کابین، پیشرانه کم بازده، خرابی های زودهنگام و کیفیت پایین متریال در بعضی از قطعات، خرابی گیربکس، توربو، بخاری، سیستم تعلیق و سر و صدای کمک فنرها شکایت دارند. ظاهر جلوی خودرو، نمای عقب خودرو نه چندان زیبا و متناسب و قرار گرفتن صندوق عقب در ارتفاع نسبتا زیاد که باعث کم شدن ارتفاع دید عقب شده است، فقدان سامانه کنترل پایداری، مصرف زیاد سوخت و هزینههای استهلاک و ایراد به باتری، دوربین دنده عقب، سیستم صوتی تصویری ضعیف، نمایشگر ال سی دی که میتوانست پیشرفته تر باشد، مشکل دربازکن صندوق عقب و سیستم اتوماتیک فعال سازی چراغ های خودرو از موارد دیگر است.
تارا: برخی صاحبان تارا نیز از قیمت بالا نسبت به طراحی و کیفیت، پیشرانه ضعیف، ایرادات گیربکس، عدم جارفتن دنده، تعویض پی در پی شمع خودرو، تسمه تایم و لنت خودرو از مواردی است که این خودرو را پرمصرف می کند.
آنچه مشخص است بخش اعظم این مشکلات به کیفیت پایین قطعات مربوط است و اغلب خریداران خودروهای تولید داخل اتفاق نظر دارند که کیفیت خودروهای داخلی و مونتاژی حتی در مقایسه با سال های نه چندان دور افت داشته است.
در این خصوص گفتگوی رکنا با دکتر مرتضی مصطفوی، کارشناس صنعت و بازار خودرو را بخوانید:

سالها است که کیفیت خودروهای تولیدی داخل پایین است
مرتضی مصطفوی در ابتدا در پاسخ به این سوال که چرا خودروهای داخلی (تولید داخل و مونتاژی) اغلب بی کیفیت بوده و مورد رضایت مردم نیست، گفت: متاسفانه سال ها است که کیفیت خودروهای تولیدی داخل پایین است و این موضوع همیشه از سوی مسئولین مختلف از جمله نیروی انتظامی اذعان شده است که کیفیت خودروها ضعیف است. عامل اصلی اینکه باعث شده محصولات ما کیفیت خوبی نداشته باشد و در حدی نباشد که رضایت مردم را کسب کند، قطعه بی کیفیت است.
این کارشناس صنعت و بازار خودرو درخصوص تامین و تولید قطعه بی کیفیت گفت: قطعه بی کیفیت یا از سوی خودروسازان و از طریق واردات تامین می شود و یا در داخل تولید می شود و به خودروساز تحویل داده می شود. در حوزه خارجی و تامین قطعه از طریق واردات قابل ذکر است که متاسفانه در فرآیندهای تامین خارج از کشور در حوزه خودروسازی به دلایل مختلف فساد زیادی وجود دارد. از جمله رانت، حق بازاریابی، منافع گروه های خاص بیرون از کشور و … که باعث می شود خودروسازان در تامین های خارجی لزوما کیفیت خوب تحویل نگیرند.
مساله دوم نوسانات ارزی است. چون صنعت خودرو مانند صنایع دیگر به ارز وابسته است و وقتی قیمت ارز بالا می رود خودروسازان مجبور می شوند برای اینکه درگیر حواشی افزایش قیمت نشوند ، قطعه با قیمت پایین تر وارد کنند. شاهد هستیم قطعاتی تامین می شود که لزوما کیفیت خوب ندارند و به دلیل وابستگی نظام تولید کشور به ارز و نوسانات ارزی و رابطه فسادآلود بین برخی از قطعه سازان و خودروسازان باعث می شود قطعاتی که از مجموعه قطعه سازی به خودروسازان تحویل می شود، لزوما کیفیت اصلی را نداشته باشد.
رابطه فسادآمیز بین مجموعه قطعه سازی و خودروسازان
این کارشناس خودرو در ادامه در پاسخ به دزدی و کم فروشی در صنعت خودرو گفت: برای مثال قطعه ای که باید ورق آن ۵۰ میل باشد، خودروساز به دلیل رابطه فاسدی که با قطعه ساز دارد، به کارشناس مربوطه رشوه می دهد تا اگر ۵۰ میل شد ۴۰ میل تاییدیه بگیرد. این می شود که در تصادفات که باید ۵۰ میل مقاوم باشد، وقتی می شود ۴۰ میل قدرت اصلی را ندارد و در تصادف از بین می رود.
بنابراین یک ، رابطه فسادآمیز بین مجموعه قطعه سازی و مجموعه خودروسازی و دو، قیمت ارز و نوسانات ارزی باعث می شود قطعات تولید شده توسط مجموعه قطعه ساز، لزوما کیفیت بالا را نداشته باشند. نکته سوم که بسترساز این اتفاقات است، بحث قیمت گذاری دستوری است. برای مثال به خودروساز گفته می شود یک محصول خود را باید ۳۰۰ میلیون تومان بفروشی. خودروساز هم براساس این ۳۰۰ میلیون و تعداد قطعاتی که در خودرو به کار می رود به دنبال این است که قیمت ها بالاتر نرود و برای قطعه ساز قیمت تعیین می کند. قطعه ساز هم به دلیل بحث نوسانات ارزی می گوید اگر این قطعه را به قیمت قبلی می خواهی باید کیفیت مواد را پایین آورم تا قیمت قطعه با قیمت تعیین شده یکی شود.
مصطفوی در ادامه گفت: سه عامل فساد در روابط بین خودروساز و قطعه ساز، قیمت گذاری دستوری و وابستگی صنعت به ارز و نوسانات ارزی باعث شده که بسیاری از خودروهای تولیدی کیفیت خوبی ندارند و به دلیل فساد، از دست ندادن سهم بازار و رشوه هایی که داده می شود، نظارتی هم وجود ندارد.
برای مثال در رقابت با یک قطعه ساز قدیمی که ۴۰ درصد بازار را در دست دارد ، یک شرکت دانش بنیان برای تولید قطعه با کیفیت و قیمت پایین تر به خودروسازان اعلام آمادگی می کند، اما قطعه ساز قدیمی با رشوه و راه های دیگر، کارشناس و مدیر خودروساز را راضی می کند که به آن شرکت دانش بنیان که هم قیمت پایین تر و هم کیفیت بالاتری دارد سفارش ندهد.
صنعت خودرو، یک صنعت رفاقتی شده است
این کارشناس صنعت خودرو با بیان اینکه صنعت خودرو کشور از یک صنعت حرفه ای به یک صنعت رفاقتی تبدیل شده است، گفت: در این صنعت همه باهم رفیق هستند. خودروساز با قطعه ساز، خودروساز با برخی از ناظرین و قطعه ساز با برخی از ناظرین. چه در داخل خودروسازی و چه در بیرون از خودروسازی. سفره ای بین خواص پهن شده است و صنعت رفاقتی ایجاد شده و رفاقتی سود می کنند و فقط مردمی ضرر می کنند که سر این سفره نیستند.
وقتی صنعتی رفاقتی می شود ، سودآور و بسیار زرق و برق دارد، زیرا پول های هنگفتی در این صنعت بین بخش های مختلف جا به جا می شود. بنابراین بسیار صنعت جذابی به لحاظ سودآوری برای گروه های مختلف رانتی، فاسد، سیاسی، خاص، پشت صحنه ها و برخی نظارتی ها است و پول های خوبی جابه جا می شود.
همه این عوامل باعث شده در این صنعت رفاقتی دستگاه ناظر در داخل خودروسازان که کیفیت محصول را تایید می کند، نظارتی نداشته باشد. این رفاقتی که در زنجیره تولید خودرو ایجاد شده از تامین کننده تا تولیدکننده و بسیاری دیگر، متاسفانه باعث شده که نه نظارتی وجود داشته باشد نه شفاف سازی و پاسخگویی و کیفیت هم هر روز بدتر می شود. در روز روشن حق سهامدار را می خورند و هیچ کس هم نمی تواند دفاع کند این در حالی است که در کشوری زندگی می کنیم که بحث حق الناس بسیار مهم است.
اتفاقات خنده داری در این صنعت رخ می دهد
مصطفوی در ادامه با بیان اینکه در چند سال اخیر صنعت خودرو سیاسی تر و امنیتی تر شده است، گفت: اینکه چقدر حال و هوای انتخاب مدیران عامل امنیتی است تا فنی و خودرویی نشان دهنده این است که علاوه براینکه صنعت خودرو بین گروه های قدرتمند مافیایی رفاقتی تر شده است، از سوی دیگر سیاسی تر و امنیتی تر هم شده است.
لذا هر کسی نمی تواند از آن انتقاد، مطالبه گری و شفاف سازی کند. این می شود که به راحتی آمارها از بین می رود، کسی هم پاسخگو نیست. یا از شرکتی که مردم به آن اعتراض کردند، تقدیر می شود. لذا رفقایی که به دور این صنعت و سفره نشسته اند و منافع خود را تامین می کنند، زیر سایه امنیتی قرار دارند که این سایه امنیتی از این سفره حمایت می کند و آن را پوشش می دهد تا آسیب نبیند.
بنابراین نمی توان مطالبه گری کرد و به دنبال شفاف سازی بود. مگر می شود خودرویی ثبت نام کرد که نه قیمت آن ، نه مدل آن و نه زمان تحویل آن مشخص است؟ هنوز تکلیف واردات خودرو مشخص نیست. اتفاقات خنده داری در این صنعت در حال رخ دادن است که همه هم آن را پذیرفته اند. زیرا آن سایه امنیتی و سیاسی که بالای این سفره قرار دارد اجازه مطالبه گری را نمی دهد و در این وضعیت نه تنها از مطالبه گر تقدیر نمی شود بلکه مطالبه گر متهم است.
منبع: رکنا
ضعف سیستنعای نظارتی است .مشکل از ورود آدمهای بیسواد بازنشسته و آقازاده ها ی بیسواد بسیاری از سیاسیون دزد است که وضعیت به این شکل در آمده. مشکل آنجایی است که اکر یک نفر از تیم نظارتی کارش را درست انجام دهد فردا صبح دستور می اید از خودرو برو به سیمان اینجا خیلی حرف میزنی .
سید مرتضی حرف درد آور زیاد است چه کنیم که نباید حرف زد
سلام باید گفت طبق تجربیات و مشاهدات فقط دکتر ناقدی میتونه چرخ رو تکون بده در ایرانخودرو و علی مسیبی هم گزینه مناسبیه برای سایپا و دیگر هیچ
کاملا موافقم….تا مدیری که تجربه سه دهه خدمت و تحول رو در صنعت خودرو داره دکتر ناقدی هست…. جزء محدود مدیران پاکدست ، متخصص و باتجربه و شجاع در این صنعت هست…. اگه یک روز ایشون بعنوان مدیر عامل ایران خودرو اومد ، به یقین بدونید اون روز ، روز رشد این صنعت خواهد بود…..
خورشید هیچوقت زیر ابر نمیمونه
پایان شب سیه سپید است
هرکسی دسیسه چینی کنه و برای دوستان و افراد باآبرویی که خدا بهشون آبرو و عمر باعزت داده پرونده سازی کنه خود اون خدا چنان میکوبتش بطمین که نتونه از جاش بلند بشه از همان دست بدی از همان دست میگیری
بالاخره بحول و قوه الهی و دعای خیر دوستان چشمانمون به جمال ددستان و مردان خدایی روشن خواهد شد
وای به روز نارفیقان و نامردان که روسیاه و شرمسار میشن
اونی که در روزهای سخت نبود در روزهای خوش و روشن هم نخواهد بود
آقای سایپا چقدر گفتیم که از متخصصین و با تجربه های داخل گروه استفاده کنید
این ره که دولت در انتصابات می رود به گورستان است….
متاسفانه از نیروهای با تجربه قبلی استفاده نمی شود از افرادی در مدیریتها استفاده می شود که هیچ تجربه ای در صنعت خودرو ندارند وفقط ارتباط است وبس…..
بله درست است ، وااای بروزی که بگندد نمک و متاسفانه شاهده گندیدن نمکها در شرکتها هستیم. متاسفانه قیمتها پایین آمده
کاملا نظر جناب مصطفوی درست است و از کاشان تا کرج بایستی تغییر کنند. همچنین جناب وزیر محترم و توانا، علاوه بر تغییر مدیران عامل دو خودروسازی بزرگ و انتخاب دو مدیرعامل سالم، متخصص، توانا و غیر وابسته به مافیا (که البته خیلی خیلی بعید به نظر می رسد ایشان بتواند کسی را انتخاب کند که وابسته به مافیا نباشد) ، بایستی در هیات مدیره دو خودروسازی بزرگ نیز، تجدیدنظر اساسی نماید. مثلا در کیلومتر 14 ، دو عضو هیات مدیره که متعلق به بخش “مثلا خصوصی” هستند و وزیر، توانایی تغییر آنها را ندارد#
می ماند سه عضو دیگر هیات مدیره :
یک عضو موظف، خود مدیرعامل است که تغییر خواهد کرد#
عضو موظف دیگر هم که تازه منصوب شده و “شیخ” متخصص و سالم هیات مدیره است که عقل سلیم می گوید بایستی ابقاء شود و حتی ارتقاء پیدا کند#
و اما عضو پنجم که عضو “مثلا غیر موظف” هیات مدیره است و چندین سال است که به طرز معجزه آسایی! بر کرسی ریاست تکیه زده و سابق بر این نیز هییییچگونه حضور و تخصصی در صنعت خودرو نداشته و “فیض” حضور ایشان برای این شرکت بزرگ کیلومتر 14، چیزی جز تصمیم های نادرست و انباشت زیان بیشتر و ناکامی و تعویض سریع مدیران عامل کیلومتر14 و حیف و میل بیت المال نداشته است#
اما روی دیگر سکه اینکه : “فیض” حضور ایشان برای شخص خودشان، علاوه بر عضویت “مثلا غیرموظف” در هیات مدیره کیلومتر 14 و دریافتی ها و مزایا و حق حضورهای عجیب و غریب و کلان که مجموع آنها سر به فلک میکشد، عضویت همزمان ایشان در شرکتها و دفاتر نان و آبدار خارج از کشور این خودروسازی و دریافت مزایا و حق حضورهای سرسام آور دلاری از بیت المال این شرکتها و سفرهای شخصی تجاری و خانوادگی ایشان در قالب سفرهای کاری و حضور در جلسات هیات مدیره این شرکتهای نان و آبدار می باشد!!
درست است که ایشان از نیروهای سابق امنیتی و از دیپلمات های سالم و خدوم این مملکت بووووده اند، ولی دلیل نمی شود که در نیمه دوم زندگی خود، با سفارش و حمایت “پدرخوانده” ، بر مکان و جایگاهی که تخصص و تجربه آن را ندارند تکیه بزنند و صرفا با “کدخدا منشی” و “ریش سفیدی” هیات مدیره بزرگترین خودروسازی را برگزار کنند و مزایای سرسام آور ریالی و دلاری غیر قانونی و حرام را دریافت کنند و با خیالی آسووووده و در فواصل زمانی کوتاه، مدیران عامل را به صورت نمادین تودیع کنند و نفرات جدید را معارفه نمایند و در کنار گود، خود را پاک و منزه از عملکردهای فاجعه بار و زیان آور مدیران ناکارآمد شرکت توصیف کنند!!! و خود را “آدم خوبه” داستان نشان دهند !
اگر “قحط الرجال” است که هیچ. ولی اگر قحط الرجال نیست، به نظر لازم است جناب وزیر محترم و توانا، علاوه بر تغییر مدیران عامل دو خودروسازی بزرگ، به این موضوعات نیز ورود کنند و اصلاحات لازم را انجام دهند تا شاااااید وضعیت صنعت و خودروسازی کمی بهبود یابد و ملت نجیبمان، آثار آن را حس کنند.
در هیات مدیره کیلومتر 15 هم اوضاع چندان بهتر نیست. به عنوان مثال، رفیق گرمابه و گلستان وزیر “سابق و معزول” صمت که تا چندی پیش در هیات مدیره کیلومتر 14 جا خوش کرده بود و بدون هییییییچ خروجی و تخصص و کار مفید، فقط از حقوق و مزااااایای سرسام آور بهره می برد، مدتی است به هیات مدیره کیلومتر 15 کوچ فرموده اند!! و اکنون در حال مزه مزه کردن و تناول حقوق و مزااااایای سرسام آور و چرب و خودروهای آنجا هستند تا قبل از بازنشستگی، کلکسیون افتخاراتشان کامل و جیب مبارکشان کاااااااملا پر گردد.
لااله الاالله…
تیموری سایپا را ۱۰سال عقب انداخته
این بخاطر انتصابات غلط و رانت بازی است. نگاهی به سوابق ب و در شرکت گ ق بیندازید. امثال این ا دمهای کوتوله و ناکارآمد پستهای حساس سایپا را گرفته. گفتیم دولت رئیسی می اید و این فتنه گران را خانه نشین میکند که گویا خبری نیست
صنعت خودرو در انتظار احکام انتصاب وزیر صمت
دود سفید در آسمان ساختمان سمیه👉🏼
🔹رفت و آمدهای اتاق وزیر شور و شوق فراوانی در جاده مخصوص بپا کرده است. لیست بلندبالایی از چهرههای شناخته شده صنعت خودرو با رزومه ای درخشان باعث شده تا تحلیل گران صنعت خودرو بازگشت به ریل اصلاح صنعت خودرو را امیدوارانه دنبال کنند.
kharidkhodroime@
فساد در خودروسازی در لایه های ناظران نهفته است و هرکس با آنها مخالفت یا افشاگری کند روزگاری سیاه در انتظارش است.
بالاخره روزی فساد این جماعت پلید و گرگ در لباس میش افشا خواهد شد و همه می فهمند که برخی ناظران آنجا چه کسانی بودند .چه کردند و روزی
بوی گندشان همه جا را پر خواهد کرد
سلام
چرا من نمیتونم باور کنم که قراره مشکلات این صنعت حل بشه .چرا من بعنوان یه شخصی که سالهاست در ابن صنعت کارشناسی کرده و در رسانه های نوشتاری و صدا و .... عمری را صرف کردم و بیش از ۷ زونکن پرو پیمان از راهکارهای برون رفت از وضعیت فعلی صنعت و بازار خودرو نوشتم و گفتم و ….ولی هیچ نتیجه ای از ابن نوشته ها و برنامه های رادیویی و …ندیدم .چرا من باید باور کنم که تغییرات بزرگی توسط وزیر در راه است اونم در صنعت خودرو … چرا باور نمیکنم وزیر محترم اجازه داره درست تصمیم بگیره و با تغییر مدیریت ارشد خودرو سازان عمده مشکلات این صنعت رو حل کند .چرا باور نمیکنم …
راستی داریم مدیر لایق و پاک دست با رکوردهای دست نیافتنی. ولی خوب خسته شدن از اینهمه تحریم داخلی …وگرنه تحریم خارجی تاثیری در روند پیشرفت کشور نداشته که باعث بهبود برخی صنایع هم شده …راستی صنعت پر افتخار دفاعی ما اگر تحریم نبود. میشد آنچه امروز شد …
یا علی
اول و آخر عوض میشون اگر ماندگار بود جایگاه که به این کوتوله نمیرسید انقدر با افراد درگیر شدن تا وزیرشان کله کردن الا هم نوبت خودشان کمی صبر
وزیر همه رو تغییر بده حق مشاوره و تبلیغات سایت شما خیلی کم میشه از ما گفتن بود
امیدوارم جناب وزیر توانمند و با تجربه که کارنامه درخشان و ایده آلی در رزومه خود دارند با کمی تعمل بخوبی نسبت به مدیرانی که شایسته جایگاه بزرگ این صنعت هستند انتخاب شوند ، مدیری همچون دکتر ناقدی فقط به جرم پاکدستی و تخصص و آگاهی واقعی از چالشها و خللهای این صنعت بطور ناجوانمردانه ای کنار زده شد تا حقایق بدرستی و شفاف بیان نشود!!!! جناب وزیر با انتخاب فردی اصلاح در این جایگاه ، برگی درخشان و ارزنده برای خود در بازه زمانی وزارت برای خود رقم بزن تا دعای واقعی و خداپسندانه همیشه پشت و پناهت باشه…… مدیری می تواند این صنعت را بفهمد و ناجی شود که از پایین مجموعه وارد شده و در اوج این صنعت بدلیل نامهربانی های دوستان و نگرانیهای آینده ، با دو دست این صنعت و صندلیهایش را به انسانهای کوتوله و کوته فکر واگذار کردند…. به امید خدا و لطف علی ابن موسی الرضا روزهای خوب و خوش را برای این صنعت آرزومندیم…..
همه اقتصادانان و استراتژیستها معتقدند ادامه این صنعت غلط و به ضرر کشور است و به هیچ عنوان درست واصلاح نخواهد شد مطمئن باشید هر روز از دیروز بدتر و خبرهای ناگوارتری از این صنعت به گوش خواهد رسید
دمت گرم اگر کسی از این اقا حمایت کند عالی گفتی زدی تو هدف داد مردم همینه ولی نمیدانند چطوری بیان کنند 👌👌👌👌