با سلام
وقتی صحبت از گفتمان سوم در صنعت خودرو سازی توسط مدیری منتخب در یکی از بزرگترین خودرو سازان کشور کردیم .یکی از دلایل این نام گذاری همین میل به تلاش خستگی ناپذیر و عدم وابستگی جناحی و رنگی و در یک کلام مدیر کار بود .
به باور اکثر کارشناسان این صنعت اشکال عمده عدم رشد و توسعه و بهروری بالای صنعت خودرو طی سالهای گذشته همین وابستگی های سیاسی و گروهی توسط برخی مدیران بود که این صنعت را بعنوان سکویی برای پرواز به مدارج بالاتر در نظر گرفتند. و اما آنچه مغفول ماند حرکت رو به جلو و طراحی هدفمند و برنامه ریزی مدت دار جهت نیل به اهداف مخاطب عام ( مردم ) و سهامداران و صاحبان حق این صنعت بود فارغ از اینکه فایلی صوتی از یکی از مدیران ارشد جاده مخصوص چه تبعاتی برای ایشان ایجاد کرده و میکند نشانی از تفکری بود که طی این سالها بر این صنعت گذشته و متاسفانه این گفتار ( خصوصی ) باعث ایجاد چه موجهایی تخریبی در سطح مغرضان این مرز و بوم گردیده بحثی جداست که منتظرند برخی برای علم کردن پیراهن عثمان .
گفتمان سوم یعنی تلاش و کوششی چنان گسترده و با برنامه که نیازی نباشد جهت اثبات خود دست به دامان هر صاحب نفوذ و منصبی باشیم. مگر در صنعت پر افتخار دفاعی که دنیایی را همین چند روز پیش وادار به تعظیم کرد سیاسیون و صاحبان نفوذ و قدرت و لابی ها این صنعت را ساختند و از صفر مطلق به صادر کننده ای طراز اول در جهان که قدرتهای اول دنیا مشتری پر وپا قرص این تولیدات هستند وابسته بودند. باور کنیم ایرانی میتواند و با مدیریت قوی و پاک دست و پرتجربه چیزی در سالهای پیش رو از دنیا کم نخواهیم داشت .
بماند به یادگار که با توسل میتوان در حیاتی ترین صنعت کشور به قله های رفیع پیشرفت و استقلال رسید .
به امید ایرانی سربلند و سرافراز
حمله دولت به خودروسازان دولتی و وزیر صمت
به گزارش خط بازار؛ این مدیران خودروساز آنچنان مطیع محض میشوند که در تمام جلسات وقتی از آنها خواستهای مطرح میشود، کاری به هزینه فایده آن پروژه ندارند و بیچون و چرا میپذیرند. جالب آنکه توجیهشان این است که ما هزینههای سرسامآور زیادی داریم و حالا اگر نیروی اضافه یا اقدامی انجام شود به جایی بر نخواهد خورد.
پرداخت تاوان توسط خریدار
در حالی صنعت خودرو بشدت به مدیران دلسوز و آیندهنگر نیاز دارد که اکنون در رأس هرم برخی از شرکتهای خودروسازی، مدیرانی قرار گرفتند که دنبال بدهبستان، سود شخصی یا رساندن سود به برخی از گروهها هستند. به نظر میرسد یکی از مهمترین دلایلی که باعث شده، صنعت خودرو رشد نکند، وجود چنین مدیرانی است؛ مدیرانی که نفع و سود گروههای سیاسیشان، نسبت به منافع اقتصادی یک شرکت صنعتی با جامعه کارگری بالا، بسیار برتری دارد.
در این میان برخی از مدیران خودروسازی از زیان بالای خودروهای تولیدی خود صحبت و این موضوع را هم با افتخار رسانهای میکنند. برخی از مدیران ادعا دارند هر دستگاه خودرویی که در جاده مخصوص به مرحله فروش میرسد از 26 میلیون تومان تا 92 میلیون تومان در خط زیان است و همه این موضوعات را به «قیمتگذاری دستوری و تصمیم سیاستگذاران» گره میزنند. اما چرا مدیران ناراضی برای رفع این مشکلات هیچ کاری نمیکنند و همواره بهانهجویی خود را برای مردم و بخصوص خریداران خودرو میبرند. اگر مدیری نمیتواند با افزایش بهرهوری، کاهش هزینههای سربار، مدیریت هزینه و سایر موارد، از قیمت نهایی خودرو بکاهد، قاعدتاً تاوان آن را خریدار خودرو نباید پرداخت کند.
بیتوجهی به آیندهنگری
آنطور که وزارت صمت پیشبینی کرده بود، تولید خودرو در سال 1402 بایستی به یک میلیون و 600 هزار دستگاه میرسید، اما برخی از مدیران خودروسازی و مونتاژی، آنطور غرق خدمت به غیر از مردم و سهامداران بودند و هستند که فراموش کردند برای افزایش تولید برنامههای خود را عملیاتی کنند. یکی دیگر از جدیدترین چالشها در این حوزه، مربوط به افرادی است که چشم انتظار پژو پارس هستند؛ خودرویی که سازمان ملی استاندارد نامه بسته شدن خط تولید آن را داده بود، این روزها اشک خریدارانش را درآورده است. چرا که هم اعلام شده این خودرو با قیمت جدید عرضه خواهد شد و هم این که حرکت لاکپشتی در تولید این خودرو، مردم را از داشتن آخرین سری از پژو پارس ناامید کرده است.
با وجود مشکلات ریز و درشتی که در صنعت خودرو وجود دارد و مدیران خودروسازی باید تمام وقت خود را برای حل کردن مشکلات بردارند، این سؤال و ابهام مطرح شده است که چرا برخی از مدیران خودروسازی خود را مطیع محض یک نماینده مجلس یا یک قطعهساز یا یک مدیر میدانند؟ چرا فضای کاری برخی از مدیران به این سمت میرود؟ کارشناسان در این باره اعتقاد دارند که برخی از مدیران، با اصول و ادبیات مدیریت آشنا نیستند و چون توانایی، ایده، تفکر و آیندهنگری ندارند، تنها فرمانبردار از دستوراتی هستند که قانون به آنها دیکته نمیکند، بلکه افراد صاحب نفوذ امور را در دست میگیرند و مسیرها را مشخص میکنند. به نظر میرسد در صنعت خودرو، برخی از مدیران تصمیمات اقتصادیشان، تابع دستوراتی است که به غیر از دلسوزان بر آنها ابلاغ میشود.
عدم وابستگی به جناحهای سیاسی
روز گذشته به سایت برخی از خودروسازیها رفتیم، یکی از شرکتهای خودروساز در استراتژی کلان گروه خود، مأموریت، ارزش سازمانی، چشمانداز و سایر موارد را مشخص کرده بود، اما در عمل ردپایی از آن اهداف دیده نمیشود. در مأموریت یکی از شرکتهای خودروسازی واقع در جاده مخصوص آمده بود که سازمانی ارزشآفرین و دانشمحور، مبتنی بر ارزشهای حرفهای و اخلاقی، ایفا کننده نقشی مؤثر در پیشرفت صنعتی کشور، با ارائه محصولاتی رقابتپذیر و منطبق با استانداردهای زیست محیطی در فعالیتهای تولیدی، خدماتی و تجاری بخش وسایل حملونقل جادهای است.
در ارزش سازمانی هم تأکید شده که مدیران و فعالان این مجموعه خود را ملزم به اصل توسعه پایدار در مسیر تعالی بر یادگیری میدانند و به خلاقیت و کار تیمی ارج نهاده و با تمرکز بر ارزشافزایی برای مشتری و سایر ذینفعان، خود را در رعایت موضوعات زیست محیطی، ایمنی و اجتماعی مسئول میدانند. همچنین تأکید شده در این مسیر با الزامات حاکمیتی و رعایت اخلاق حرفهای از طریق حفظ سلامت اداری و مبارزه با فساد آن را سرلوحه اقدامات خود قرار دهند.
اگر واقعاً مدیری به این ارزشها پایدار بود، می توانست مطیع محض باشد و به راحتی قوانین تجاری و تولیدی را زیرسؤال ببرد؟ بر این اساس به نظر میرسد که برخی از مدیریتهای ارشد خودروسازی بخصوص آنهایی که به قوانین جمهوری اسلامی ایران پشت کردند، باید مورد واکاوی بیشتری قرار گیرند و جای آنها افرادی باصلابت، هوشمند و بدون هیچ وابستگی به جناحهای سیاسی قرار گیرند.
استفاده از دیدگاه نخبگان
قطعاً برای این مسیر مدیران خودروسازی و قطعهسازی باید کنار یکدیگر قرار گیرند و زیر بار صحبتهای زور، خواستههای غیرقانونی، ذلت و چشمگویی نروند و همواره با پاسداشت قانون، تصمیمهایی اتخاذ کنند که قابل دفاع باشد و از نظر و دیدگاه نخبگان برای توسعه صنعت خودرو از آن استفاده کنند. مسیر غیر از این قطعاً بیراهه خواهد بود. کارشناسان امیدوار هستند که مدیران خودروسازی در دولت سیزدهم، مسیر درست را انتخاب و با نوآوری، خودروهایی را روانه بازار کنند که در بازار داخل و خارج، قابل افتخار باشد.
برچسب ها :ایران خودرو ، خط بازار ، خودروسازان ، روزنامه دولتی ایران ، سایپا ، وزیر صمت
- نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
- نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
- نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
آقا سید حق گو
گفتمان سوم یعنی خصوصی سازی , جناب توسلی مهر هم خارج از این قاعده نیست می توانیم تصور کنیم که ممکن است بهتر از قبلی ها مدیریت کند ولی حتما بن بستهایی از جنس وام داری به ارگان های مختلف دارد که هدایتش خواهند کرد این تجربه حداقل 30 سال گذشته است
جناب عظیم برای ادامه حیات دست به دامن فرمانده سپاه شده تو مگه نمیگی بین ۲۶ تا ۹۲ میلیون تومان تولید هر خودرو ضرر میده پس چرا دارا تقلا میکنی این صنعت بی سود سکاندار باشی نکنه سودی وجود داره ما بیخبریم در هیچ برهه زمانی ایرانخودرو اینقدر ذلیل نبوده جناب وزیر چیکار میکنی پس منتظر به گل نشستن ایرانخودرویی مگه قول یک میلیون هفصد هزار دستگاه در سال ۴۰۳ رو ندادی ببین بعد از گذشت ۲ ماه چند تا تولید کردن با همین فرمون پائیز امسال باید تشریف ببرید مجلس مثل وزرای قبلی….!!؟؟
آقا سید حق گو
گفتمان سوم یعنی خصوصی سازی , جناب توسلی مهر هم خارج از این قاعده نیست می توانیم تصور کنیم که ممکن است بهتر از قبلی ها مدیریت کند ولی حتما بن بستهایی از جنس وام داری به ارگان های مختلف دارد که هدایتش خواهند کرد این تجربه حداقل 30 سال گذشته است
با سلام
جهت اطلاع حضرت عالی بحث گفتمان سوم در مدیریت دولتی صنعت خودرو بین کارشناسان این صنعت مطرح شد آنهم بعد از عملکرد کم نظیر مهندس توسلی مهر و گروه مدیریتی همراه ایشان.
بنده چون خیلی خوب به شروع این مبحث آشنا هستم توجه حضرتعالی رو به یک جستجوی ساده در گوگل با سرفصل همین موضوع جلب میکنم و مطمئنم اطلاعات کافی بدست خواهید آورد. بحث خصوصی سازی در صنعت خودرو اتفاقا باید در جای خود مورد توجه قرار بگیرد و موضوع بسیار مهمی نیز هست. اما دو سه مطلب مهم در این زمینه وجود دارد که مهمترین اونها مباحث مربوط به سهام های تو دلی اصطلاحا مرتبط به دولت و تفکیک اونهاست که زمینه جذابیت رو برای سرمایه گذار بخش خصوصی فراهم کند .موضوعی که در حال حاضر در کشور تحت عنوان خودرو سازان مونتاژی بوقوع پیوسته و در حال حاضر بخشی از سهم تولید و بازار را البته با شرایط بسیار بهتر از تولید کنندگان دولتی (نرخ گذاری فروش و دریافت ارز ) با شرایطی عالی و بهتر از خودرو سازان دولتی دارا هستند .
منظور از گفتمان سوم در صنعت خودرو سازی این بود که بعد از سالها مدیریتی در این صنعت مسولیت بعهده گرفت که زیان ده ترین شرکت خوددو سازی ( آنهم نه خودروهای سواری پر فروش ) که خودروهای تجاری که وابستگی مستقیم به شکوفایی و شرایط خوب تولید و حمل و نقل جاده ای و ساخت و ساز و …داشت را بدون توجه به مشکلات واقعی و موجود مساوی برای همه مدیران اجرایی کشور همچون تحریمها و مشکلات ارزی و کاهش ارزش پول ملی نه تنها به سود آوری رساندند که این مدیریت کلاس آموزشی شد برای دیگر مدیران که نتیجه تلاش و خواستن حتما مساوی توانستن است .
این گفتمان نشات گرفته از یک هدف و یک برنامه مدون و فارغ از جناح بندی و سیاسی کاری های مرسوم این سالها خصوصا در حوزه صنعت خودرو بود .شاهد این مدعا عملکرد کم نظیر این تفکر بود که جز کار و تلاش و پنهان نشدن پشت مشکلات واقعی خود را سرباز این مملکت دانستند و خواستند و توانستند .
گفتمان سوم یعنی خودباوری یعنی افتخار آفرینی یعنی بزرگی ایران د ایرانی که حقش بهترینهاست .
به امید ایرانی سربلند و سرافراز
باسلام. خواهشا در خصوص قرارداد بهمن گشت با هتل سی نور مشهد هم مطلب بنویسید حدود ۱۰ سال است که شرکت ایران خودرو با این هتل قرارداد میلیارد ی امضا میکند پشت پرده این قراردا د کیست هتلی با بدترین کیفیت غذا و دور از حرم
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 7 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 7