جزییات بیشتر از قرارداد میلیاردی تام ایران خودرو/ممنوع الخروجی شرکای هاکان ترکیه ای/ورود دستگاه اطلاعاتی به قراردادهای نفتی و سهام پارسیان

سرمایه گذاری این شرکت در بخش های مختلف ایجاب می کند نظارت ها بیشتر شود و یک بار تمامی قراردادهای پنج سال اخیر تاکنون بررسی مجدد شود. قطعا سرنخ های جالبی را می توان در قراردادهای نفتی، ذوب آهن، پتروشیمی و حتی انتقال سهام بانک پارسیان یافت که در نهایت عده ای ممنوع الخروج، دادگاهی و حتی بازداشت شوند.  
کد خبر : 33107
تاریخ انتشار :شنبه 13 فروردین 1401 - 15:50

به گزارش خط بازار؛ چند روز پیش خبری با عنوان “کشف میلیون ها دلار تجهیزات در انبارهای ایران خودرو/وقت بازخواست مدیر بازداشتی است/سکوت معنادار حدادی، اعوانی و مرادی”  در خط بازار منتشر شد.

همان طور که انتظار می رفت این خبر زلزله چند ریشتری در شرکت تام ایران خودرو ایجاد کرد به طوری که برخی در همان شب خبر و در تعطیلات به دنبال تشکیل جلسه اضطراری بودند و برخی دیگر از طریق چندین واسطه به دنبال حذف نام شان از متن خبر بودند برخی دیگر نیز پاسخ غیررسمی ارسال کردند. همچنین شنیده شده بعد از تعطیلات چندین دستگاه نظارتی بررسی موضوع را در دستور کار قرار داده اند تا مشخص شود این خرید چند میلیون دلاری چرا به سرانجام نرسیده است؟

در پی این واکنش ها اطلاعات بیشتری در اختیار خط بازار قرار گرفته که در صورت صحت آن زوایای بیشتری از این موضوع روشن می شود که قطعا برای دستگاه های نظارتی مفید خواهد یود. ابن اطلاعات به شرح ذیل است:

۱_ ظرفیت تولید موتور در خطوط مونتاژ موتور شرکت ایران خودرو حدود ۴۰۰۰ دستگاه موتور می باشد که البته ماشین کاری برای بلوکهای سیلندر و سر سیلندر کمتر از این تعداد است. این در حالی است که با تدابیر قبلی این امکان وجود داشت تا با کمک سازندگان خصوصی به ظرفیت مورد نظر دست یافت بنابرابن خرید خط جدید ماشین کاری سیلندر مورد نیاز نبوده است.
۲_ خط ماشینکاری سیلندر مورد نظر که از شرکت آئودی مجارستان خریداری شده قبل از اجرای پروژه موتور سه سیلندر بوده است. البته ایران خودرو ۲ موتور خانواده پروژه TU و Ef را به عنوان موتور های کم مصرف و با توان تولید ۲۵۰۰ دستگاه دارد که با مشارکت سازندگان خصوصی قابل افزایش می باشد و احتیاجی به خرید خط ماشین کاری سیلندر ندارد.

۳_ حائز اهمیت است برنامه ریزی و اولین تصمیم خرید خط در سال ۹۷ بوده که با توجه مخالفت کارشناسان موتور سازی با خرید خط مذکور، به دلیل تجربه کم مدیرعامل وقت در سال ۱۳۹۸ و عدم تخصص کافی هیئت مدیره، در نهایت مجوز خرید این خط صادر می شود.
۴_ برنامه ریزی برای خرید خط سیلندر از سال ۹۷ انجام شد بطوری که اوایل سال ۹۷ یک گروه ۳ نفره برای خرید خطوط ماشین سازی عازم اروپا و مکزیک شده اند و تعداد زیادی خط دست دوم که حتی از لحاظ کیفی و شاید قیمتی هم بهتر از خط ماشین کاری خریداری شده مجارستانی هستند، بازدید نمودند.
۵_ هزینه خرید با توجه به محرمانه بودن شاید پایین باشد که بهتر است قیمت خریداری شده اعلام گردد تا مجددا بررسی فنی و مهندسی صورت گیرد ولی به دلیل قدیمی بودن و عوامل دیگر هزینه تبدیل این خط بسیار گران و غیر قابل قبول است. با توجه به قدیمی بودن ماشین آلات، تولید انبوه در محدوده تلورانس های مورد نظر سیلندر، موتور ۳ سیلندر بسیار بسته و حتی سیلندر موتور EF دور از واقعیت است.
۶_ این خط قدیمی است و امکان تولید با توجه داشتن تلورانس های بسیار بسته و تاید سیلندر، موتور ۳ سیلندر و حتی سیلندر موتور ملی، امکان ندارد. همچنین  با توجه به اینکه برای رسیدن به تولید با کیفیت که بتوان پرفورمنس موتور را با توجه به نمودارهای توان و گشتاور حفظ نمود باید دستگاهها در زمان تولید صحت و دقتی بالاتر از 1.67 داشته باشند یعنی در نقاط حساس ماشینکاری CP و CPK بیشتر از 1.67 تامین گردد که امکان پذیر نمی باشد و باعث ایجاد هزینه ها و مشکلات کیفی خواهد شد.
۷_ با توجه به تجربه پروژه ماشینکاری خطوط TU که توسط همین گروه خریداری شده بود بهره برداری و رسیدن به ۸۰ درصد ظرفیت اسمی به مدت تقریبا ۱۰ سال بطول انجامید. این در حالی بود که خطوط مورد نظر به صورت نو از شرکت های مطرح اروپایی خریداری شده بودند.
۸_ با توجه به نظر کارشناسان موتور سازی شرکت ایرانخودرو، خط مذکور به زمان پروژه هیچگاه نمی رسد.
۹_ با توجه به نظر تیم کارشناسان موتور سازی که بازدید از خطوط مختلف شرکتهای مطرح در اروپا و خط جنرال موتورز مکزیک را انجام داده بودند بسیار جای تعجب است که با توجه به کیفیت پایین و مخصوص بودن اغلب ماشین آلات خط ماشینکاری سیلندر مذکور، شرکت ایران خودرو با یک دلال ترک به نام هاکان معامله انجام داده است. این در حالی است که همین دلال، خط دست دوم اشکودا را که شامل 5c قطعات(سیلندر، سرسیلندر، میل سوپاپ، میل لنگ شاتون و پیستون) و نیز خط مونتاژ پیشرفته با ظرفیت بسیار بالا را برای یک شرکت دیگر “های تک” خریداری کرده و لذا بررسی قیمت خریداری شده با قیمت خط مذکور جای بررسی دقیق دارد.
۱۰_ به نظر می رسد ایران خودرو برای تولید موتور های کم مصرف سه سیلندر فقط به خرید خط سیلندر نیاز ندارد بلکه باید برنامه ریزی برای حدود ۱۵۰ قطعه که در BOM موتور مذکور می باشد، انجام شود و لذا خرید خط ماشینکاری فقط برای یک قطعه برای تولید انبوه جای سوال دارد.

این ۱۰ نکته نشان از آن مسئله دار بودن خرید خط مذکور دارد. قطعا منافع برخی در این خرید وجود داشته که می توان با بررسی خرید و احضار روسای کمیسیون معاملات از سال ۱۳۹۷ تاکنون ابعاد مختلف موضوع را بررسی کرد.

شرکت تام ایران خودرو به دلیل گردش مالی بالای ریالی و ارزی یکی از مهم ترین شرکت های گروه ایران خودرو است که می تواند یکی از حیاط خلوت های خودروسازی باشد. سرمایه گذاری این شرکت در بخش های مختلف ایجاب می کند نظارت ها بیشتر شود و یک بار تمامی قراردادهای پنج سال اخیر تاکنون بررسی مجدد شود. قطعا سرنخ های جالبی را می توان در قراردادهای نفتی، ذوب آهن، پتروشیمی و حتی انتقال سهام بانک پارسیان یافت که در نهایت عده ای ممنوع الخروج، دادگاهی و حتی بازداشت شوند.

منبع: خط بازار

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 19 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۱۹
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

صادق شنبه , ۱۳ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۶:۱۰

از این موارد در ایران‌خودرو زیاد بوده مانند خط کاحل دستگاه زیپل با خرید ح ک
بازرسی ایران خودرو از زمان مقیمی عباس ملکی تهرانی و هیات مدیره وقت ایران خودرو و تام باید پاسخگو باشند
اکثر شرکتهای زیرمجموعه تام و گسترش سرمایه گذاری ایران خودرو اینچنین هستند
نظارتی ها بهوش باشید

در ایرانخودرو کلا دو نوع دزد وجود دارد
۱.دزدان کوچک که حراست آنها را دستگیر میکند
۰۲ دزدان بزرگ که برخی حراست ها از آنها محافظت میکند

نوری شنبه , ۱۳ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۶:۱۶

از این نوع خریدهای مسیله دار زیاد است
نظارتی ها ی سری هم به شرکت محورسازان ایران خودرو بزنن و در مورد کنار گذاشتن سیستم همکاران سیستم تحقیق کنن
لطفا نظارتی ها ورود کنند و استاد آنرا بخواهند
خط بازار لطفا پیگیری فرماید

بنده خدا شنبه , ۱۳ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۶:۴۲

اطلاع دقیق بهتون بدم که یک از مدیران اسبق بازرسی و حراست و تعاونی خاص با هم جلسه محرمانه گذاشتن و در حال رایزنی با همدیگه هستند تا در صورت احضار بتونن کاملا هماهنگ جواب سوالات را بدهند و از مهلکه فرار کنند. تا دیر نشده هر سه نفر را ممنوع‌الخروج و احضار کنید.
این سه نفر جعبه سیاه خیلی از تخلفات و سندسازی‌ها و پرونده‌سازی‌های قبلی ایران خودرو هستند.
تمام کسانی که اسمشان مطرح میشود باید وضعیت تابعیت دوگانه‌شان مورد بررسی قرار گرفته و تمام آنها باید حساب‌های خارج از کشورشان پیدا شود.
دارائیهای اینها را قبل و بعد مسئولیتشان در ایران خودرو بررسی کنید. ببینید آن مسئول «خاص» پول ساخت و ساز آن ملک کذایی را از کجا تامین کرده؟
فلان مدیر اسبق حراستی و بازرسی که این تخلفات جلوی چشمشان اتفاق افتاده و عکس‌العملی نشان نداده‌اند، همدست متخلفین هستند و باید مجازات بشوند.
جلسات و مسافرتهایی که در ترکیه انجام شده به دقت بررسی شوند. ردپای مرد بیرمنگام نشین را زیر ذره‌بین بگذارید. احتمال دخالت «حاجی قطعه‌ساز و سید چشم قشنگ» در این فساد بسیار زیاد است چون فراموش نکنید که حاجی تولید کننده سرسیلندره و حاضره هر کاری بکنه تا براش رقیب پیدا نشه.
بررسی کنید که دلیل کنار گذاشتن افراد پاکدست و انقلابی از هیات مدیره تام چه بوده؟!
احتمالا عموی آقای ح بخواهد پشت پرده سفارش کند، حواستان باشد و فریب نخورید.
آفرین خوبه، به منبعتون بگید همین فرمون بره جلو گرید ۱۷ میشه :))))

فهیم یکشنبه , ۱۴ فروردین ۱۴۰۱ - ۰:۳۴

مدیران و مسئول دست کج و دزد در خودرد سازی چه آنان که هستند و چه آنان که رفتند و خودشان را از صحنه دور کردند
بگوش باشید
آنهایی که گندم صداقت را در آسیاب دروغ آرد میکنند نان انسانیت را در هیچ تنوری نخواهند پخت.
بزودی رسوا خواهید شد
منتظر باشید
یا نور

سیاوش یکشنبه , ۱۴ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۳:۳۱

لازم به ذکر است بعضی از شرکت های زیرمجموعه ایران خودرو برای خودشون شرکت زیرمجموعه قطعه سازی دارن و با نفوذی که در خطوط تولید ایران خودرو دارن از بلوکه شدن محموله معیوب قطعه ساز خودشون جلوگیری می کنند و گزارش های عیب یابی رو به نحوی تنظیم می کنند که قطعه خودشون بری از هر گونه ایراد باشه و قطعه دیگری رو بعنوان قطعه ایراددار معرفی می کنند به نوعی تو گزارشون ایرادسازی می کنند نه ایرادیابی و …

فریبا یکشنبه , ۱۴ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۸:۴۴

دزدان پاکدست که همه میدونن که سردم دارش قایم مقام اجرایی یکی از شرکت ها است با همکاری دوستان همرزمش در بخش تولید قطعات و مجموعه موتورسازی که الان در یکی از شرکت های مرتبط با قالب ها تشریف دارند و یکی از مدیران اسبق حوزه خرید ساپکو که چه مومنی بود ادم نمیدونه چرا این مرد مومن و انقلابی دستش توی گند و فسادهای بیشرمانه بوده !!!!! از برخی مدیران حراست اسبق و بازرسی قبلی هم که مانند کوه پشت این همرزمان رو خالی نمیکردن واقعا تشکر و قدردانی میکنیم امیدوارم در محکمه های پیشرو جواب های قانعه کننده داشته باشند

کندر یکشنبه , ۱۴ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۹:۰۶

یکی از مدیران اسبق حوزه بازرسی چه افراد انقلابی و مومنی را اخراج کرد .باید سوگند یاد کرد یک ضد انقلاب دروغگو بود همدست م در جریان های کثیف ایران خودرو بود.
ایشان هرکس سر راهشان بود با شیطنت و مکر و حیله گری از گردونه خارج میکردند
لانه فساد در بازرسی را خراب کنید
تا بازرسی بعنوان نماینده کمیسیون چراغ سبز ندهد تخلف صورت نمیگیرد
دو سال در ایران خودرو چه فسادهای که نشده🤔

هبوط سه شنبه , ۱۶ فروردین ۱۴۰۱ - ۰:۲۷

برایم من جای تعجب هست که نگارنده این خبر چرا نام آقای مهندس حدادی را در این گزارش قید کرده!
این مورد در زمان مدیریت قبلی شرکت تام بوده و اصلا ارتباطی به مدیریت جدید شرکت تام ندارن و ضمنا رضایت حوزه منابع انسانی بعد از انتساب آقای حدادی در شرکت تام محسوس هستش به نظرم شیطنت های ظریفی برای حذف آقای حدادی در حال انجام هست و همه میدانیم و میدانیم

بازرس ويژه سه شنبه , ۱۶ فروردین ۱۴۰۱ - ۰:۳۴

پروسه تغيير مديرعامل تام، بواسطه خواست ِ‌ پرسنل اين شركت بوده كه نسبت به مديريت آقاي مظفر اعواني و سركوب شدن ِ 7سال وضعيت معيشتي خود،‌ بارها و بارها مراتب وضعيت خودشان را به حوزه معاونت ايران خودرو اعلام كرده بودند.

بازخوردهايي كه از مديريت آقاي امين اله حدادي از تاريخ 25دي ماه 1400 كه به مدير عاملي شركت تام ايران خودرو منصوب شده اند، به دست آمده، نشان از رضايت حداكثري پرسنل و بهبود شرايط شركت تام نسبت به قبل دارد و مورد منفي در مديريت ايشان مشاهده نشده.
مواردي كه در گزارش اين سايت منعكس شده مربوط به مديريت قبلي شركت تام و آقاي مظفر اعواني و تعدادي از مديران منتصب ايشان هست كه تحت بررسي دقيق مي‌باشد.
حجم اسناد مورد بررسي بالاست… شكيبا باشيد.

بازرس فوق ویژه سه شنبه , ۱۶ فروردین ۱۴۰۱ - ۰:۴۹

من یک سر نخ کوچولو میدم خدمت سازمان بازرسی اگر پای کار بود ادامه سر نخ ها رو میدم
در ۷ سال گذشته در شرکت تام با مدیریت آقای م ا در این شرکت چند چیدمان قابل تامل اداری شکل گرفت که در این اواخر با انتصاب آقای ا ا ش در پست قایم مقام مدیر عامل و انتساب آقای ح ف در پست مدیریت استراتژیک شرکت تام و انتساب آقای م پ در معاونت بازرگانی عملا پازل تکمیل شد شما مراجعه کنید به خرید های اخیر این شرکت در ایکوی آلمان و چین … خیلی از این آقایون رد پاشون دیده میشه!!!

سردار سه شنبه , ۱۶ فروردین ۱۴۰۱ - ۲۲:۵۰

من سردار هستم عضو کوچکی از شرکت دانش بنیان تام ایران خودرو
مهندس حدادی بعد از مهندس شیخ زاده دومن مدیر عامل کار بلد برای ما پرسنل شرکت تام هست و حرکتهایی برای حذف ایشان در حال شکل گیری است
به زودی و برای جلوگیری از حذف مهندس حدادی عزیز همان کانال ارتباطی سال گذشته را ایجاد خواهم کرد تا کسانی که تام را مثل گوشت قربانی به این و آن تقدیم میکنند بدانند که این شرکت در رده کارشناسی و کارمندی بسیار هوشمند عمل می کند و نباید اشتباه راهبردی کنند
باند بازی با حضور مهندس حدادی حذف شده و افراد فاسد به دنبال حذف ایشان هستند
سردار

سهراب چهارشنبه , ۱۷ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۸:۰۰

لجن شرکت تام رو برداشته

رستم چهارشنبه , ۱۷ فروردین ۱۴۰۱ - ۲۱:۱۲

سهراب جان؛‌ پسرم؛
اون عبارت “لجن” كه بكار بردي،‌ براي قبل از تاريخ 25دي ماه 1400 و بواسطه حضور مظفر بود؛‌
بزرگوار! جوري خرابكاري كرده بود كه يه هفته بعد از رفتنش كفساب با چاشني وايتكس مي‌زديم، بوش نمي‌رفت.
________________________________
ولي الان ديگه از اين خبرا نيست.
اگه احيانا بوي نامطبوعي حس مي‌كني،‌ مشكل جاي ديگه‌س؛ نظافت شخصي رو رعايت كن.
موفق باشي.

سردار پنجشنبه , ۱۸ فروردین ۱۴۰۱ - ۲:۰۸

سهراب جان
با مدیریت جدید شرکت تام که بسیار هوشمند و با درایت داره تنش های هفت سال گذشته رو پاک می‌کنه دیگه از این خبرها نیست

سهراب پنجشنبه , ۱۸ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۲:۵۷

اگه فکر کردید با رفتن یک نفر حتی نفر اول سازمان همه چی خوب میشه اشتباه میکنید.
رستم جان

کارمند چهارشنبه , ۱۷ فروردین ۱۴۰۱ - ۲۱:۵۶

من یک کارشناس ساده در شرکت تام بودم،چند وقته از تام رفتم . حیف تام و کارشناس های خوبش که گیر برخی مدیران ایران خودرو و تام افتادن.کارشناس های اتوماسیون و ربات تام واقعا کاربلد و محشر بودن. ولی حیف که رابطه و فامیل بازی توسیستم اداری و گروه ها مخصوصا غیر فنی ها همه را فراری داد.

پرسنل شركت تام پنجشنبه , ۱۸ فروردین ۱۴۰۱ - ۰:۰۹

هم‌اكنون خط قرمز پرسنل شركت دانش‌بنيان تام، تغييرات ِ‌ عجولانه،‌ بي‌دليل و بدون‌منطق در مديريت فعلي شركت تام مي‌باشد،‌ همانطور كه در توئيت قبلي سردار اشاره كردن‌، نمي‌گذاريم اتفاق نامباركي كه در زمان تغيير آقاي مهندس شيخ‌زاده و روي كار آوردن آقاي مظفر اعواني رخ داد،‌ با تغيير مشابه آقاي مهندس حدادي و روي كار آوردن هر شخص ديگري، مجدد تكرار بشه.
مكاتبات و مستنداتي در اين‌ خصوص، از جانب گروهي از همكاران شركت تام در اختيار دفتر آقاي رئيسي و مسئول دفتر مقام معظم رهبري قرار گرفته.
با درايت و هوشمندي پرسنل معظم شركت تام،‌ تغييرات لازم در دي ماه 1400 صورت پذيرفت؛‌ اكنون شركت تام ايران خودرو با تكيه بر فرمايشات مقام معظم رهبري در خصوص بهره‌گيري از شركت‌هاي دانش بنيان، نگاه به آينده داره؛ به حاشيه بردن شرايط باثبات شركت تام،‌ خط قرمز پرسنل شركت تام در تمامي سطوح بوده و از طرق قانوني و با هوشمندي تمام با افرادي كه تصميمات نابخردانه بگيرند،‌ مقابله خواهد شد.
شركت تام اكنون نياز به آرامش براي تحقق اهداف عالي خود در گستره‌ي تكنولوژي و صنعت دارد.
شركت تام حياط خلوت افراد معلوم‌الحال نخواهد بود.
با تمام قوا در كنار آقاي مهندس امين‌اله حدادي قرار خواهيم گرفت و در جهت پيشبرد اهداف علمي و صنعتي كشور تلاش خواهيم كرد.

آقاي مهندس خطيبي؛ آقاي مهندس كيانوش پورمجيب و آقاي مهندس اميرهوشنگ روشن‌آزاده نيز دقت لازم را عنايت بفرمايند، شركت تام ايران خودرو بعنوان يكي از ابزارهاي قدرتمند شركت ايران خودرو از سالها قبل مفتخر به دريافت گواهينامه شركت‌دانش بنيان گشته و هم اكنون هم مي‌تواند با هدايت و مديريت جناب مهندس حدادي كمك‌هاي شايان توجهي در زمينه بهره‌مندي از كارشناسان اين شركت در جهت تحقق شعار سال 1401 (دانش بنيان؛ توليد، اشتغال‌زايي) صورت بپذيرد.
لذا هرگونه موازي كاري در اين خصوص و ايجاد مديريت جديد به بهانه‌ي تحقق شعار فوق در داخل چارت ايران خودرو به مثابه هدررفت منابع ملي محسوب شده و قطعا از چشم تيزبين دلسوزان نظام پوشيده نخواهد ماند.
چرا كه از جانب معاون اول رياست جمهوري جناب آقاي مهندس مخبر نسبت عدم اصراف منابع ارزي و ريالي در داخل كشور تاكيد زيادي شده است.

حجت تمام است و پرسنل تام ايران خودرو به مانند هميشه هوشيار هستند.

سردار پنجشنبه , ۱۸ فروردین ۱۴۰۱ - ۲:۰۵

نظر یعنی اینجوری باید باشه
شسته و رفته بدون بزرگنمایی
دم شما گرم

هویج نشسته دوشنبه , ۲۹ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۲:۲۹

سلام و خدا قوت
بعد از گذشت 11 ماه از نظر که ثبت کردید، آیا الان نظر جدیدی دارید؟

css.php