جایگاه ایران در ترافیک هوایی ۲۰۲۴ در مقایسه با جهان
به گزارش خط بازار؛ البته اگر سیاستگذاری، سرمایهگذاری و زیرساختهای هوایی به درستی مدیریت شوند.
در سالی که ترافیک هوایی جهان به رکورد ۹.۴ میلیارد مسافر رسید، فرودگاه آتلانتا با ثبت بیش از ۱۰۸ میلیون مسافر، بار دیگر تاج شلوغترین فرودگاه جهان را بر سر گذاشت.صنعت هوانوردی در سال ۲۰۲۴ یک گام بزرگ دیگر در مسیر بازگشت از بحران کرونا برداشت. ترافیک هوایی جهانی با ۹.۴ میلیارد مسافر به نقطهای بالاتر از پیش از همهگیری رسید؛ یعنی رشد ۸.۴ درصدی نسبت به ۲۰۲۳ و ۲.۷ درصدی نسبت به ۲۰۱۹. این آمارها نشان میدهد که تقاضای سفر همچنان در حال افزایش است، هرچند برخی فرودگاههای بزرگ مانند پکن، لسآنجلس، آمستردام و پاریس هنوز به سطح مسافران پیش از کرونا بازنگشتهاند.شورای بینالمللی فرودگاهها (ACI) به تازگی اعلام کرده که فرودگاه بینالمللی «هارتسفیلد-جکسون» آتلانتا (ATL)، بار دیگر شلوغترین فرودگاه جهان شد. این فرودگاه آمریکایی در سال ۲۰۲۴، پذیرای ۱۰۸.۱ میلیون مسافر بود؛ آماری که تنها حدود ۲ درصد کمتر از رکورد تاریخی این فرودگاه در سال ۲۰۱۹ (۱۱۰ میلیون نفر) است.در رتبه دوم این فهرست، فرودگاه دبی (DXB) با ۹۲.۳ میلیون مسافر قرار دارد؛ جالب آنکه دبی در بخش پروازهای بینالمللی همچنان صدرنشین جهان باقی مانده و یکی از مهمترین هابهای ترانزیتی آسیا و اروپا بهشمار میآید. فرودگاههایی مانند دالاس، توکیو، لندن هیترو، دنور، استانبول و دهلی نیز در جمع ۱۰ فرودگاه برتر قرار گرفتهاند.
شورای بینالمللی فرودگاهها پیشبینی کرده که تا پایان ۲۰۲۵، تعداد مسافران هوایی به ۹.۹ میلیارد نفر خواهد رسید. اما با توجه به محدودیتهای ناشی از تأخیر در تولید هواپیماها، مسائل ژئوپلیتیکی، چالشهای اقتصادی و تنشها، رقابت برای افزایش ظرفیت، کاهش تأخیر و بهبود تجربه مسافر به مسئلهای حیاتی برای فرودگاههای بینالمللی تبدیل شده است.در این میان، فرودگاههایی مانند آتلانتا، دبی و استانبول، نهتنها در حال جذب بیشتر مسافران هستند، بلکه با سرمایهگذاریهای کلان در فناوری، تجربه سفر و گسترش مسیرها، آیندهی صنعت هوانوردی را شکل میدهند.این رکوردزنیها در حالی صورت گرفتهاند که بنابر اعلام سازمان هواپیمایی کشوری، سال ۱۴۰۳ در مجموع ۴۶ میلیون و ۱۸۱ هزار و ۶۴۰ مسافر با ۳۹۹ هزار و ۶۵۳ پرواز (نشست و برخاست) درفرودگاههای کشور، اعزام و پذیرش شدند.از طرفی، سهم شرکتهای هواپیمایی داخلی در پروازهای بین المللی، جابه جایی هفت میلیون و ۱۶۵ هزار و ۱۴۴ مسافر با ۴۸ هزار و ۸۱۷ پرواز بوده است.به گفته حسن کریمنیا، کارشناس حملونقل، ایران دو ویژگی منحصر به فرد دارد که میتواند به هاب هوایی اوراسیا تبدیل شود؛ اول آن که ایران در موقعیت بینظیر تلاقی کریدورهای شمال-جنوب و شرق-غرب قرار گرفته، به طوری که پروازهای چین به اروپا و بالعکس برای سوختگیری و عملیات هوانوردی در نقطه میانی این مسافت طولانی باید توقف داشته باشند.دوم آن که ایران بر روی فلات قرار گرفته و ارتفاع بالاتری نسبت به آبهای آزاد قرار دارد، بنابراین هواپیماهای گذرنده از مسیر هوایی ایران، مصرف کمتری دارند. مورد دیگر آن است که عمده مصرف سوخت هواپیما در زمان فرود و برخاست آن است.
منبع: فارس
برچسب ها :ترانزیت_هوایی ، حملونقل_هوایی ، خط بازار ، صنعت_هوانوردی
- نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
- نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
- نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰