تیموری برای سیتروئن آستین بالا زد/خرید خط 3 میلیون یورویی تولید موتور

سایپا همراه با سیتروئن، برنامه داشت تا پس از مونتاژ تیراژ مشخصی از سیتروئن C3 با موتور 1.6 توربوشارژ، نسخه ارزان‌تر آن را با موتور EC5 تولید کند.
کد خبر : 43632
تاریخ انتشار : جمعه ۱۸ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۹:۴۷

به گزارش خط بازار؛ سایپا همراه با سیتروئن، برنامه داشت تا پس از مونتاژ تیراژ مشخصی از سیتروئن C3 با موتور 1.6 توربوشارژ، نسخه ارزان‌تر آن را با موتور EC5 تولید کند. البته همراه با C3 مجهز به موتور EC5، قرار بود تا سیتروئن الیزه هم با همین موتور در کنار باقی محصولات این برند در کارخانه سایپا سیتروئن مونتاژ شود.

متاسفانه این قرارها باتوجه به بدعهدی آمریکا و خروج آن از برجام، از طرف سیتروئن ملغی شد. همانطور که مستحضرید، این روزها بسیاری از مدیران سایپا صحبت از موتور ME16 جدید می‌کنند. این موتور که به گفته خودشان اولین موتور اختصاصی 16 سوپاپه سایپاست، قرار است از بهمن‌ماه سال جاری تولید انبوه آن آغاز شود! براساس برخی شنیده‌ها، گویا موتور ME16 به نوعی نسخه‌ای از خانواده موتور TU5 بوده که از طرف سیتروئن به سایپا واگذار شده است.

سری موتور TU5 در حال تست در مگاموتور سایپا با نام Me16

اما جدا از موتور ME16 سایپا، چندی پیش بود که طی قراردادی اعلام شد تا ایران خودرو قصد دارد تعداد 10 هزار دستگاه از موتور TU5 پلاس و گیربکس 6 سرعته DAE چین را به سایپا واگذار نماید. باتوجه به برخی شایعات، فعلا خبری از تحویل این موتور و گیربکس به سایپا نبوده و به نظر می‌رسد که احتمالا ایران خودرو تنها قطعات ناقص موتور ME16 را تامین کند!

خبر منتشر شده در رابطه با عرضه موتور TU5 پلاس به سایپا در حالی منتشر شد که خود ایران خودرو امروزه باتوجه به استفاده اکثر محصولات این شرکت از موتورهای TU5 و TU5 پلاس، نیاز بیشتری به این پیشرانه‌ها داشته و فروختن خارج از سازمانی آن، عقلانی به نظر نمی‌رسد. پس همین که ایران خودرو و زیرمجموعه‌های آن بتوانند نواقص موتور سایپا را تامین کنند، عاقلانه به نظر می‌رسد…

اما همانطور که گفته شد، موتور ME16 به نوعی میوه ناقص همکاری سایپا و سیتروئن بود. باتوجه به سهامدار بودن سیتروئن از کارخانه سایپا سیتروئن، پس می‌شد پیش‌بینی کرد که این برند فرانسوی، سایت تولیدی مذکور را بیشتر تجهیز کند!

باتوجه به اسنادی که نزد پایگاه خبری چرخان محفوظ بوده و تاکنون نیز در رسانه‌ای خبر آن منتشر نشده است؛ می‌توان فهمید که در اواسط سال 97، خط مونتاژ موتور EC5 از یک شرکت چینی به نام هاوسن (HAOSEN) با قیمتی در حدود 3 میلیون یورو برای نصب آن در کارخانه بن رو خریداری شده است! البته 3 میلیون یورو صرفا قیمت قطعات و ربات‌های خط بوده و هزینه‌های حمل و نقل، تعرفه‌های واردات و… به آن افزوده نشده است! البته نحوه محاسبه و پرداخت آن نیز برای ما مشخص نیست؛ همچنین اعلام نشده که باتوجه به سهامدار بودن 50 درصدی هردو برند سایپا و سیتروئن، هرکدام چه درصدی از قیمت کل خط مونتاژ موتور EC5 را واریز کرده‌اند!

باتوجه به نبود اطلاعات بیشتر، نمی‌توان نسبت به خرید این خط مونتاژ 3 میلیون یورویی و ورود آن به کشور آن هم در بازه زمانی آغاز تحریم‌های ظالمانه آمریکا، پیش داوری کرد.

چندی پیش بود که مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا در حاشیه نمایشگاه بین‌المللی خودرو مشهد، از مدرن بودن خط تولید و مونتاژ موتور جدید این گروه خبر داده و بیان نمود که از بهمن‌ماه سال جاری، کار رسمی این خط آغاز خواهد شد. قرار است تا موتور 1.6 لیتری تنفس طبیعی در ابتدا (1402) به گیربکس های 5 سرعته دستی و 6 سرعته اتوماتیک متصل شود. سپس، احتمالا از سال 1403 شاهد افزوده شدن گیربکس‌های 6 سرعته دستی و 6 سرعته AMT خواهیم بود.

شاهین پلاس، آریا پلاس، محصول نهایی پروژه های P90، M44 و… از جمله خودروهایی خواهند بود که به موتور Me16 مجهز خواهند شد…

منبع: چرخان

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 5 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 5
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

آرمان جمعه , 18 شهریور 1401 - 20:23

تیموری برای خودش آستین بالا زده نه اون شرکت

علی جمعه , 18 شهریور 1401 - 21:01

تیموری جان شما تو مگا موتور 5s تدریس می کردی و یک دوره هوشین کانتری دیده بودی واقعا چه خبره واقعا با تلسکوپ هم شما رو نمی شد پیدا کرد

ناشناس جمعه , 18 شهریور 1401 - 21:46

این خبر چند سوال را به وجود می آورد:
۱_ قیمت این خط تولید موتور چگونه ارزیابی اقتصادی و امکانسنجی شده است که با این قیمت بالا از چین با این همه ابهام خرید کردید ؟
۲_ گروه سایپا در مگاموتور خطوط بی نظیری مانند خط تولید موتور رنو را دارد که به طور همزمان قابلیت تولید 11 تیپ موتور را دارد که در سطح جهانی مطرح هست که توسط شرکت کروزه آلمان راه اندازی گردیده است ولی الان سایپا دست گدایی به سمت ایران خودرو دراز کرده و یا خط با قیمت بالا از چین می خواهد بخرد کلا سایپا از ریل پیشرفت و سود آوری خارج شده است.
3_ چرا خط تولید موتور را در شرکت بن رو در شهر ساوه احداث کرده اید؟
چرا هزینه های حمل و نقل و لجستیک و ریسک های آنرا در نظر نمی گیرید و با این نوع تصمیم گیری ها باعث شده اید که خودرو کوییک به بالای دویست میلیون تومان برسد.
موتور در شهر ساوه تولید می شود و سپس به تهران ارسال می شود تا بر روی خودرو مونتاژ شود واقعا خنده دار نیست؟
تمام امکانات تولید و آزمایشگاه حرفه ای تست موتور در شرکت مگاموتور موجود است و مرکز و تنها تولیدکننده موتور و گیربکس و اکسل کل گروه سایپا در شرکت مگاموتور کنار شرکت سایپا و پارس خودرو است آنوقت خط تولید موتور را در شهر ساوه در بن رو میخواهید راه اندازی کنید؟؟!!
۴_ اگر به طور محال فرض کنیم که ابهامی در قیمت بالا در خرید این خط تولید موتور از چین نباشد و احداث آن در بن رو در شهر ساوه درست باشد و قطعات موتور هم با تیراژ مورد نظر تامین شود سوالی پیش می آید که چطور تا آخر سال میخواهید این موتور مذکور را کالیبراسیون بر روی خودرو کنید و یا تست پیمایش در نقاط مختلف ایران بگیرید و یا تست های آلایندگی را چطور می تواند پاس کند؟؟!!
برای کالیبراسیون و تست و امور پیمایش خودرو و قبولی در تست های آلایندگی با توجه به نقاط مختلف ایران و سوخت بنزین ایران نیاز به 18 ماه زمان دارد و در کمترین حالت 12 ماه زمان لازم دارد پس چطور سایپا می خواهد این موتور را آماده استفاده برای خودرو و مشتری و مردم نماید؟؟!!
در کل از شواهد مشخص است که سایپا قصد دارد فقط یک موتور و یک خط تولید موتور ارایه دهد تا از زیر فشار بیرون بیاید حالا اگر کلی ضرر مالی و کاهش کیفیت و نارضایتی مشتری به وجود بیاید برایش مهم نیست.
آینده این موتور مانند آینده موتور خودروی شاهین هست که با عجله به بازار فرستادند و الان کلی مشکل دارد و آتش می گیرد که همه اینها به دلیل سو مدیریت در سایپا و مگاموتور و تصمیم گیران مرتبط می باشد که قیمت تمام شده خودرو بالا می رود و در نهایت خودروساز ضرر ده می شود و مردم هم ناراضی می شوند کلی پول و زمان و… به هدر رفته است.

علیرضا یکشنبه , 20 شهریور 1401 - 15:17

موتور فعلی خودرو شاهین از نظر راندمان هیچ ایرادی نداره. همین موتور شاهین با گشتاور ۱۷۸ نیوتن متر،کشش بسیار عالی داره و دومین موتور پرگشتاور داخلی محسوب میشه.در ضمن،براساس اعلام کدال،فروش شاهین دو برابر تارا هست.یه چیزی شنیدی و‌ داری همه جا اون حرفو میزنی

رضا جمعه , 18 شهریور 1401 - 23:16

عکس این خبر جالبه
نفرات حاضر در عکس همان نفراتی هستند که گروه سایپا را بدبخت کردند گروه سایپا یک موتور مناسب برای خودروهایش ندارد
چرا نمیخواید باور کنید که مگاموتور با این نحوه مدیریت و با این معاونت ها و مدیران کل گروه سایپا را بدبخت می کند
معاونت تحقیق و توسعه و معاونت مهندسی در مگاموتور سالهاست که کارآمد نیست و فقط پروژه و برنامه می دهند ولی خروجی ندارند وضعیت خرابتر می شود
تولید هم که هر روز کاهش داشته و هر روز بی کیفیت تر و هر روز گرانتر می شود و مردم ناراضی تر می شوند.