تکنوکرات های مپنا جایگزین متخصصان جاده مخصوص/آیا عصای موسی به خودروسازی خواهد رسید؟

علاقه مندی عباس علی آبادی وزیر عاقل صمت به مپنا و مدیران آن قابل توجه و تامل است. وی که یک لیبرال تکنوکرات در دولت انقلابی رئیسی است طی چند هفته اخیر نشان داده رویکرد متفاوتی نسبت به فاطمی امین دارد.
کد خبر : 56801
تاریخ انتشار :یکشنبه 25 تیر 1402 - 20:58

به گزارش خط بازار؛ علاقه مندی عباس علی آبادی وزیر عاقل صمت به مپنا و مدیران آن قابل توجه و تامل است. وی که یک لیبرال تکنوکرات در دولت انقلابی رئیسی است طی چند هفته اخیر نشان داده رویکرد متفاوتی نسبت به فاطمی امین دارد. علی آبادی با انتصابات اخیر خود از جمله بابک احمدی در ایدرو، فرشاد مقیمی در سازمان شهرک های صنعتی و چند فرد دیگر نشان داد اولا یاران بنفش کارگزاران و اصلاح طلب ها بیشتر از اصولگرایان شانس مسئولیت دارند دوما حساب ویژه ای روی مدیران مپنا کرده است.

همین دو ویژگی و برخی از اخبار غیررسمی از جمله حضور رضا ویسه، محمدرضا روشنی مقدم(مشاور عالی مپنا) و محمدحسین رفان(مدیرعامل مکو مپنا) در حلقه اصلی مشاوران علی آبادی و از طرف دیگر رفت و آمدهای موسی رفان(بنیان گذار مپنا) به وزارت صمت برای تولید خودرو برقی همگی این موضوع را به ذهن متبادر می کند که ممکن است مدیران بعدی خودروسازی نیز از مپنا باشند. انتخاب مدیران خودروسازی از مپنا، علاوه بر محاسن خود، به معنای آن است که هیچ فردی در خودروسازی وجود ندارد که بتواند خودروسازان را اداره کند و این به نوعی توهین به هزاران مدیر و نخبه صنعت خودرو است.

 

 

البته علی آبادی در اولین اظهارنظر رسمی در مراسم تودیع و معارفه رئیس جدید ایدرو صراحتا اعلام کرد دولت نباید تصدی گری کند و بایستی به سمت حکمرانی برود لذا برگزاری مجمع سالانه ایران خودرو و سایپا و تعیین اعضای جدید هیئت مدیره این دو خودروساز در پایان تیرماه امسال، اولین آزمون جدی وزیر عاقل صمت است که نشان می دهد وی چقدر به حرف های خود جامه عمل می پوشاند. آیا مثل گذشتگان وزیر صمت به دنبال سیاسی کاری مدرن در خودروسازی است و یا به قانون احترام خواهد گذاشت و امور بنگاه داری خودروسازان را بدون هیچ نفوذ و دخالتی به سهامداران آن می سپارد.

منبع: خط بازار

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 15 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۱۵
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

سناتور یکشنبه , ۲۵ تیر ۱۴۰۲ - ۲۱:۰۸

جناب وزیر محترم و عاقل صمت، علاوه بر تغییر مدیران عامل دو خودروسازی بزرگ و انتخاب دو مدیرعامل سالم، متخصص، توانا و غیر وابسته به مافیا (که البته خیلی بعید به نظر می رسد ایشان بتواند کسی را انتخاب کند که وابسته به مافیا نباشد) ، بایستی در هیات مدیره دو خودروسازی بزرگ نیز، تجدیدنظر اساسی نماید. مثلا در کیلومتر 14 ، دو عضو هیات مدیره که متعلق به بخش “مثلا خصوصی” هستند و وزیر، توانایی تغییر آنها را ندارد#
می ماند سه عضو دیگر هیات مدیره :
یک عضو موظف، خود مدیرعامل است که تغییر خواهد کرد#
عضو موظف دیگر هم که تازه منصوب شده و “شیخ” متخصص و سالم هیات مدیره است که عقل سلیم می گوید بایستی ابقاء شود و حتی ارتقاء پیدا کند#
و اما عضو پنجم که عضو “مثلا غیر موظف” هیات مدیره است و چندین سال است که به طرز معجزه آسایی! بر کرسی ریاست تکیه زده و سابق بر این نیز هییییچگونه حضور و تخصصی در صنعت خودرو نداشته و “فیض” حضور ایشان برای این شرکت بزرگ کیلومتر 14، چیزی جز خاصی نبوده
در هیات مدیره کیلومتر 15 هم اوضاع چندان بهتر نیست. به عنوان مثال، رفیق گرمابه و گلستان وزیر “سابق و معزول” صمت که تا چندی پیش در هیات مدیره کیلومتر 14 جا خوش کرده بود و بدون هییییییچ خروجی و تخصص و کار مفید، فقط از حقوق و مزااااایای سرسام آور بهره می برد، مدتی است به هیات مدیره کیلومتر 15 کوچ فرموده اند!! و اکنون در حال مزه مزه کردن و تناول حقوق و مزااااایای سرسام آور و چرب و خودروهای آنجا هستند تا قبل از بازنشستگی، کلکسیون افتخاراتشان کامل و جیب مبارکشان کاااااااملا پر گردد.

دلسوز خودزو دوشنبه , ۲۶ تیر ۱۴۰۲ - ۰:۰۰

به نظر باید یک جریان و خون تازه در صنعت خودرو دمیده شود .
افرادی که از آنها اسم برده میشود بادعباراتی مانند فیض و شیخ و توسل و … در عین سلامت . خروجی مشخص شان الان هم قابل رویت هست .
مشکل خودرو سازی ، مدیریت سنتی حاکم بر آن هست و افراد حاضر در هیات مدیره ایرانخودرو هم محصول و شاگردان همین مکتب سنتی مدیریتی هستند .

سجیل دوشنبه , ۲۶ تیر ۱۴۰۲ - ۰:۲۱

مثل این میماند که به چوپان گله گوسفند بگویی برو گله شیران درنده را بچران
این مافیایی که گردن کلفت شده هزاران میلیارد تومان گردش مالی دارد و بیشرفها برای هر مزاحمی پرونده سازی میکنند و اخراج یا سر به نیست .
غصه دارد که با این همه سیستم امنیتی قوی کسی کاری نمیکند
این و تیمش که خیلی کوچولو است انجا گاو نر میخواهد و مرد کهن
جوجه را آخر پائیز برای شمارش میبرند

ایرانی دوشنبه , ۲۶ تیر ۱۴۰۲ - ۰:۳۲

به نظر باید یک جریان و خون تازه در صنعت خودرو دمیده شود .
افرادی که از آنها اسم برده میشود بادعباراتی مانند فیض و شیخ و توسل و … در عین سلامت . خروجی مشخص شان الان هم قابل رویت هست .
مشکل خودرو سازی ، مدیریت سنتی حاکم بر آن هست و افراد حاضر در هیات مدیره ایرانخودرو هم محصول و شاگردان همین مکتب سنتی مدیریتی هستند .

علیرضا قاسم دوشنبه , ۲۶ تیر ۱۴۰۲ - ۸:۰۷

واقعا تمام مدیران موجود که هستند و یا رفتن از خودرو ساز لایق ورود مجدد نیستند
آفرین بر وزیر جدید با این نگاه
جلوی مافیا با آدم های جدید و نگاه جدید گرفت

منتقد دوشنبه , ۲۶ تیر ۱۴۰۲ - ۱۳:۰۳

🔰 پنج مدل از محصولات اشکودا به عنوان اولین خودروهای وارداتی اروپایی به کشور توسط شرکت پارس ساتر هوشمند رونمایی شد.

📌جای تأسف است که در دولت انقلابی رئیسی باید برای واردات خودرو از جمهوری چک جشن بگیریم؟؟؟؟؟

همشهري دوشنبه , ۲۶ تیر ۱۴۰۲ - ۸:۰۷

به نظر باید یک جریان و خون تازه در صنعت خودرو دمیده شود .
افرادی که از آنها اسم برده میشود بادعباراتی مانند فیض و شیخ و توسل و … در عین سلامت . خروجی مشخص شان الان هم قابل رویت هست .
مشکل خودرو سازی ، مدیریت سنتی حاکم بر آن هست و افراد حاضر در هیات مدیره ایرانخودرو هم محصول و شاگردان همین مکتب سنتی مدیریتی هستند

سنتور دوشنبه , ۲۶ تیر ۱۴۰۲ - ۱۳:۰۶

🔰پایان تهرانی ها

📌پس از برکناری علی نبوی از ریاست هیات عامل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران(ایدرو)، عمر مدیریتی محمد تهرانی مشاور نبوی رئیس ایدرو و عضو هیئت مدیره دفتر دبی ایران خودرو و قائم‌مقام ارشد گروه صنعتی ایرانخودرو نیز به پایان رسید .

کارگر جوان دوشنبه , ۲۶ تیر ۱۴۰۲ - ۸:۱۰

لطفا این خبر که لینک برای 10 سال پیش است ببیند
آقا وزیر اگر میخواهید کمک کنید آدم سالم وارد خودرو ساز کنید
barghnews.com/0001fF

سناتور دوشنبه , ۲۶ تیر ۱۴۰۲ - ۸:۵۸

لازم است تا جناب وزیر محترم و توانا، علاوه بر تغییر مدیران عامل دو خودروسازی بزرگ و انتخاب دو مدیرعامل سالم، متخصص، توانا و غیر وابسته به مافیا (که البته بعید به نظر می رسد ایشان بتواند کسی را انتخاب کند که وابسته به مافیا نباشد) ، بایستی در هیات مدیره دو خودروسازی بزرگ نیز، تجدیدنظر اساسی نماید. مثلا در کیلومتر 14 ، دو عضو هیات مدیره که متعلق به بخش “مثلا خصوصی” هستند و وزیر، توانایی تغییر آنها را ندارد#
می ماند سه عضو دیگر هیات مدیره :
یک عضو موظف، خود مدیرعامل است که تغییر خواهد کرد#
عضو موظف دیگر هم که تازه منصوب شده و “شیخ” متخصص و سالم هیات مدیره است که عقل سلیم می گوید بایستی ابقاء شود و حتی ارتقاء پیدا کند#
و اما عضو پنجم که عضو “مثلا غیر موظف” هیات مدیره است و چندین سال است که به طرز معجزه آسایی! بر کرسی ریاست تکیه زده و سابق بر این نیز هییییچگونه حضور و تخصصی در صنعت خودرو نداشته و “فیض” حضور ایشان برای این شرکت بزرگ کیلومتر 14، چیزی جز تصمیم های نادرست و انباشت زیان بیشتر و ناکامی و تعویض سریع مدیران عامل کیلومتر14 و حیف و میل بیت المال نداشته است#

درست است که ایشان از نیروهای سابق امنیتی و از دیپلمات های سالم و خدوم این مملکت بووووده اند، ولی دلیل نمی شود که در نیمه دوم زندگی خود، با سفارش و حمایت “پدرخوانده” ، بر مکان و جایگاهی که تخصص و تجربه آن را ندارند تکیه بزنند و صرفا با “کدخدا منشی” و “ریش سفیدی” هیات مدیره بزرگترین خودروسازی را برگزار کنند و مزایای سرسام آور ریالی و دلاری غیر قانونی و حرام را دریافت کنند و با خیالی آسووووده و در فواصل زمانی کوتاه، مدیران عامل را به صورت نمادین تودیع کنند و نفرات جدید را معارفه نمایند و در کنار گود، خود را پاک و منزه از عملکردهای فاجعه بار و زیان آور مدیران ناکارآمد شرکت توصیف کنند!!! و خود را “آدم خوبه” داستان نشان دهند !
اگر “قحط الرجال” است که هیچ. ولی اگر قحط الرجال نیست، به نظر لازم است جناب وزیر محترم و توانا، علاوه بر تغییر مدیران عامل دو خودروسازی بزرگ، به این موضوعات نیز ورود کنند و اصلاحات لازم را انجام دهند تا شاااااید وضعیت صنعت و خودروسازی کمی بهبود یابد و ملت نجیبمان، آثار آن را حس کنند.
در هیات مدیره کیلومتر 15 هم اوضاع چندان بهتر نیست. به عنوان مثال، رفیق گرمابه و گلستان وزیر “سابق و معزول” صمت که تا چندی پیش در هیات مدیره کیلومتر 14 جا خوش کرده بود و بدون هییییییچ خروجی و تخصص و کار مفید، فقط از حقوق و مزااااایای سرسام آور بهره می برد، مدتی است به هیات مدیره کیلومتر 15 کوچ فرموده اند!! و اکنون در حال مزه مزه کردن و تناول حقوق و مزااااایای سرسام آور و چرب و خودروهای آنجا هستند تا قبل از بازنشستگی، کلکسیون افتخاراتشان کامل و جیب مبارکشان کاااااااملا پر گردد.

زخم خورده دوشنبه , ۲۶ تیر ۱۴۰۲ - ۱۶:۳۲

با سلام
گزارش حسابرسی شرکت های تامین کننده خودروسازی رو کدال یه سر بزنید مطالعه کنید
وقتی شرکت م با این عظمت دست 1200 میلیارد یکی از مافیا بدون آنالیز قیمت جنس میده با 3 تا مدیر نظارتی و 10 تا رئیس فقط واحد های نظارتی هستند ولی از ترس جرات یک خط گزارش ندارند چطور میشه دست مافیا کوتاه کرد بزرگترین تخلفات در حوزه مواد بری هست ، چرا قطعات قطعه سازان که یکی خودرو ساز هم شده آنالیز قیمت نداره چرا نمیرن واردات انجام بدهند تا کشف قیمت بشه ی خودروساز حدودا 10هزار میلیارد هزینه مالی و اون یکی حدودا 9 هزار میلیارد تومن بوده حدودا هر ماشین 19 میلیون تومن شناسایی نفرات مافیا قطعه به خودرو سازها که در هیات مدیره خودرو سازها هستند کار بسیار دشواری هست چرا باید مدیر مالی یا هیات مدیر های مافیا قطعه ساز به زور در شرکت های خودروسازی باشند کار بسیار سخته ولی بزرگترین کار ثبات مدیریت و داشتن استراتژی چند تا خط ناقص وارد کردن و بلاتکلیف مونده الان ی شرکت مطرح با این سرمایه گذاری بزرگی که انجام داده با کوچکترین تغییرات آسیب جدی میخوره ای کاش به جای تغییر مدیریت یک سند 4 ساله میدادیم این همه افزایش قیمت فروش در بورس کجا رفت چرا برخی خودرو ها به قیمت کارخانه نیست ولی ولی با قیمت 600 تومن هر چی بخواهی هست درد زیااااددددد بی خیاللللللللللللل

پویا دوشنبه , ۲۶ تیر ۱۴۰۲ - ۲۰:۳۳

سلام روی کامنت انگلیسی بزنید و فساد مجموعه مدیریت مگاموتور و سایپا را ببینید

راد پویان دوشنبه , ۲۶ تیر ۱۴۰۲ - ۲۰:۵۷

باز این مصطفوی چه کار کرده که این سر تیتر رو حاشیه دار. دار کرده

سعید پنجشنبه , ۲۹ تیر ۱۴۰۲ - ۲۲:۳۰

سید بزرگوار همانطور که میدانی اصول و پایه های قیمت تمام شده کالا عمدتا بر شانه های لجستیک کالا از قبیل خرید و حمل و نقل و گمرکات و نهایتا نگهداری کالا در داخل هر. مجموعه قرار دارد، اگر دوستان بتوانند بر. این مجموعه که به مجموعه تامین معروف است تسلط پیدا کنند ، قیمت محصولات شکسته خواهد شد و تولید جان خواهد گرفت! اما اگر رانت این زنجیره را بشود نادیده گرفت!!!

css.php