با احترام به نظر شما خط بازار جان فرمودید تنوع محصول لطفا یک یا دو محصول که آقای توسلی مهر آورده باشه را به کاربران معرفی فرمایید ؟اتوبوس هم در زمان آقای زالی شروع پروژه اش شروع شده بود بنابر این اطلاعات نویسنده اشتباه می باش اما تولید افزایش خوبی داشت که اونم مهمترین دلیلش هجوم خریداران برای خرید محصولات به دلیل تورم و اختلاف با بازار بود البته ایشون کار های مثبتی هم انجام داده اند ولی نه اینقدر که شو می کنند!
نسل هزارمیلیاردی ها در جاده مخصوص؛
تولد گفتمانی متفاوت در خودروسازی
به گزارش خط بازار؛ درروزهای پایانی سال 1402 خبری در سطح رسانه های کشور منتشر شد مبنی بر تعویض مدیریت ارشد شرکت سایپا این خبر از آن جنبه حائز اهمیت بود که زمان این تغییر و تحول مسبوق به سابقه نبود و گرنه اصل تغییر در مدیریت ارشد این خودرو سازی مدتها بود که محل بحث و تشکیک و تکذیب و تائید مبادی زیربط و کارشناسان و اصحاب دارای منافع در این حوزه بود .
چرائی و کیفیت و زمان تغییر مدیریت ارشد این شرکت بحثی جدا و در حوزه نظرات حاکمیتی آنهم در عالیترین سطوح تصمیم گیری بوده که وظیفه تصمیم گیری کلان کشور در حوزه صنعت را بعهده دارند و مورد بحث این مقاله نیست اما آنچه مورد توجه از منظر کارشناسی این صنعت میباشد تبیین این نکته است که حاصل این تغییر آنهم در آن شرایط زمانی (شب عید و تعطیلات رسمی کشور) چه خواهد بود و نتایج حاصل از این تغییر چه خواهد بود که مبحثی مفصل و در حوزه کارشناسی این صنعت میباشد .
به باور نگارنده آنچه تصمیم گیران ارشد کشور را مجاب به این تغییر کرده رویکرد عملی و گفتمان خاص و متفاوت مهندس توسلی مهر در صنعت خودرو بوده که بنا بر مبادی قابل سنجش واقعی همچون کدال و ناظرین کیفی و مالی در دوره مدیریت تفکر توسلی مهر و دوستان در شرکتی زیان ده و ورشکسته با مشکلات زیاد کارگری (ایران خودرو دیزل) اتفاق افتاد . اصولا تفکرات یک مدیر ارشد در شرایط خاص اقتصادی و پیچیدگی های بارز و چسبیده بیرونی و درونی اقتصادی همچون تحریمهای خارجی و سنگ اندازی های داخلی که از تحریمهای خارجی به مراتب سخت تر است و تحت عنوان تحریمهای داخلی از آن نام میبرند اجازه فعلیت به خواسته های یک تفکر برنامه ریزی شده را نمیدهد و شاید از جانب خود تیم مدیریتی همه آنچه تحت عنوان برنامه زمانبندی شده مد نظر آن تیم بوده به سرانجام و تحقق نرسیده که البته در شرایط فعلی رسیدن به نزدیک بیش از نیمی از اهداف برنامه ریزی شده بعنوان یک موفقیت بزرگ شناخته شده که در مورد برنامه های مهندس توسلی مهر این عدد کمی بیش از هشتاد درصد رسیدن به اهداف شاخص و هدف گذاری شده بود .تبدیل زیان انباشته میلیاردی به سود عملیاتی و ایجاد تنوع در سبد محصول و نو آوری در تولید اتوبوس برقی و کاهش نمره عیوب کیفی به همراه ایجاد رکوردهای کمی و زمینه اشتغال و استخدام نیروهای جوان و فعال به تعداد زیاد همه و همه بخشی از اهداف آرمانی این تفکر و برنامه های این تیم مدیریتی در شرکت اصلی و حتی در شرکتهای تابعه بوده که علیرغم برخی نا هماهنگی های مدیریتی که حاصل توصیه های بیرونی به جهت استفاده از مدیران تحمیل شده به بدنه این صنعت از مراکز دیگر بوده که گاها نه تنها به رشد و توسعه این صنعت در قالب نا هماهنگی با خواسته های مدیریت ارشد یک مجموعه کمکی نکرده که بعضا باعث توقف و تاخیر در رسیدن به اهداف برنامه ریزی شده حرکت کرده که نمونه های آن قابل ذکر و اهمیت است .
آنچه به باور اینجانب باعث اهمیت این انتخاب گردیده گفتمان جدید مهندس توسلی مهر در صنعت خودرو بوده که مبنای عمل ایشان و تیم همکار او گردیده و حاصلی جز موفقیت را در پی نداشته .به نظر میرسد نظرات و عملکرد مهندس توسلی مهر ایجاد گفتمانی جدید در صنعت خودرو سازی را بوجود آورده که طی آن این گفتمان باعث خلق موفقیت های گذشته و امید به ادامه این موفقیتها در یکی از بزرگترین شرکتهای خودرو ساز داخلی (سایپا) را زنده میکند .
و اما گفتمان موثر مهندس توسلی مهر چه بوده ؟ گفتمانی حاصل شجاعت و پایداری بر اصول طراحی شده تحت عنوان برنامه هدف گذاری شده و عدم تخطی از این برنامه ها و تلاش خستگی ناپذیر و ایجاد شور در کارکنان و کارگران برای هر روز بهتر از دیروز شدن و تولید مستمر به همراه عدم توجه به شایعات و مطالب سیاسی بیرونی تحت هر شرایطی و با وجود همه مشکلات واقعی موجود از مشکلات ارزی و مباحث واردات قطعات تا مشکلات فروش و مشکلات قیمت گذاری دستوری و …. اما یک نگاه مدیریتی و اعتقادی در این تفکر وجود داشت که همانا تبدیل اهداف برنامه ریزی شده به اهداف قابل دستیابی بود که تنها در سایه تلاش بدون خستگی صورت پذیرفت .نگاهی که بارها از آن بعنوان یکی از عوامل موفقیت این تیم یاد شده و در واقعیت نیز اتفاق افتاد .
گفتمانی بر مبنای اعتماد به نیروی فعال در بدنه این صنعت با رویکرد نگاه به افزایش خودکفائی داخلی و کاهش هزینه ها با رشد و توسعه و بهبود زنجیره تامین و تولید و نگاه مثبت و مساوی مابین قطه سازان که بازوی موثر تولید و موتور محرکه آن میباشند و حرکت موثر در تقویت حوزه مالی با استفاده از موارد متعدد برای رسیدن به این هدف که باعث ایجاد رویکردی متفاوت در زمینه صنعت خودرو گردیده که از آن بعنوان گفتمان جدید در این صنعت میتوان یاد کرد .
این گفتمان در آینده میتواند ضلع سومی در صنعت خودرو بوجود اورد در مقابل آنچه در گذشته در این صنعت اتفاق افتاده که یکی شامل نوعی از مدیریت منتخب دولتی بدون تجربه و تخصص کافی در این صنعت و حتی با پشتوانه کم مدیریتی و صرفا بر مبنای ارتباطات جناحی و سیاسی حاکم بر دولتهای مستقر که هیچ نیازی به پاسخگوئی نداشته و مدت زمان مدیریتشان هیچ تغییری جز بوجود آمدن اشکالات عمده بر این صنعت دستاوردی نداشت .دوم مدیرانی که جنبه تخصص مدیریتی و تجربه این صنعت را داشتند اما بدلیل عدم درک از ماهیت برنامه ریزی و عدم اطمینان از مدت مدیریت تنها به مسائل شخصی بدون ارائه هیچ دستاورد شاخصی تحت عنوان عدم نیاز مسئولین بالا دست به تلاش برای رشد و توسعه و نگه داشتن تشنه بازار و کمیت تولید فارغ از مباحث کیفی مدت مدیریت خود را گذارندند و این رویکرد و گفتمان درست مقابل این دو جریان قبلی حاکم بر این صنعت ارائه شده و درستی این گفتمان در آینده با موفقیتهای صنعت خودرو خصوصا در شرکت سایپا و شرکتهای تابعه آن مشخص خواهد شد .
به امید ایرانی سربلند و سر افراز
کارشناس صنعت خودرو، سعید خلج
برچسب ها :ایران خودرو ، جاده مخصوص ، جواد توسلی مهر ، خط بازار ، خودروسازی ، سایپا ، مدیرعامل ایران خودرو ، مدیرعامل سایپا
- نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
- نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
- نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 1 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۱