توضیحات شهردار تهران درباره همکاری با لس آنجلسی ها و شبکه فساد در شهرداری

شهردار تهران در نشست خبری خود گفت: تونل دو طبقه ۹ کیلومتری شهید متوسلیان از ماه آینده وارد مناقصه می شود.
کد خبر : 53613
تاریخ انتشار : سه شنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۷:۴۳

به گزارش خط بازار؛ نشست خبری علیرضا زاکانی شهردار تهران صبح امروز برگزار شد. زاکانی در ابتدای نشست با اشاره به موضوعات شهری گفت: ۲۰ ماه است که ما در مجموعه شهرداری فعالیت می کنیم. به طبع ما باید پیرامون عملکرد و افق هایی که فراروی شهر و مدیریت شهری است صحبت کنیم. اگر سه گانه ای را شامل شهر، مدیری شهری و شهروند در نظر قرار بدهیم، آنچه اهمیت ویژه دارد شهروندان هستند که از شهر و مدیریت شهری در کمال خدمتگزاری بهره ببرند.

او افزود: ۲۰ ماه پیش که ما شهر را تحویل گرفتیم تمام پروژه های عمرانی شهر خوابیده بود؛ حتی مدیریت شهری قبلی بر روی برخی از پروژه های قبلی را خاک ریخته بود و پر کرده بودند و ما پل ها را از زیر خاک بیرون کشیدیم. بحث آنها این بود که شهرداری بیش از ۵۰هزار میلیارد بدهی دارد و درآمدها نیز کاهش یافته است و انتظار  کار عمرانی هم نباید داشت.

شهردار تهران در ادامه با بیان اینکه ما در حوزه مترو اگر ۷ خط بخواهند به درستی خدمات بدهند نیاز به واگن داریم و ۵۶۴ واگن نیازمند بازسازی کلی است، افزود: همچنین از ۱۱ هزار اتوبوسی که باید تهران داشته باشد ۱۸۵۰ اتوبوس به ما تحویل دادند و ۶۸۰۰ ون کاملا فرسوده بودند و به همین دلیل اساسا ارائه خدمات با اقتصاء توانمندی‌هایی که به ما داده بودند، سخت بود.

زاکانی گفت: ارائه خدمت به شهرداری به اقتضاء توانمندی‌های مدیریت شهری بسیاری سخت شده بود و نارضایتی مردم از ارائه خدمات برای ما آزاردهنده بود. بزرگترین دغدغه بخشی از اعضای شورای شهر مبلغ بدهی ما بود که نگران بودند چطور می‌توان از این عبور کرد. شهردار قبلی اعلام کرده بودند در شهری با این میزان بدهی نباید انتظار کارهای بزرگ داشت. موضوعاتی از این دست امکان انجام کارهای بزرگ را فراهم نمی‌کرد. این موضوعات برای ما مطرح بود. انتظارات به حق مردم و عدم پاسخگویی مورد توجه قرار گرفت.

بیشترین مهاجرت استان البرز در سال ۱۴۰۰ از تهران بود

او گفت: در دوره قبل دوستان علاقمند بودند که تهران را گران اداره کنند و این موضوع شرایط را به سمت مهاجرت معکوس برد. این آنچه بود که تحویل مدیریت فعلی داده شد. در تهران یک میلیون کمبود مسکن وجود دارد. در سال ۱۴۰۰ بیشترین مهاجرت از شهر تهران به البرز صورت گرفته است که اسفناک است. این اتفاقاتی که در شهر تهران بود در کنار بی عدالتی و فاصله شمال تا جنوب شهر حکایت از این داشت که باید کار بزرگ و تحولی را در دستور کار قرار دهیم.

شهردار تهران گفت: میراث ما بخش خوب و بد دارد و باید بخش خوب را پاس بداریم و از بخش بد عبرت بگیرم. یکی از ویژگی های این دوره یک نگاه زیست بوم به کل شهر و ارائه راه حل برای موضوعات مختلف با وجوه متفاوت است. در یک کلام ما به روح، جسم و آنچه شهروندانمان را به آسایش میرساند را توجه می‌کنیم و این ما را مسئول می‌کند. در این مسیر باید همه مسئولیت‌های شهر را برعهده بگیریم و آنچه بر عهده ماست پاسخگو باشیم و آنچه برعهده ما نیست به دیگران کمک کنیم.

به استقبال نقد می‌رویم زیرا حق اشتباه کردن نداریم

زاکانی با بیان اینکه ماحصل تغییرات رویکرد تبدیل به یک سند جامع شد، اظهار کرد: هر هفته در دانشگاه‌ها با روسا و اساتید جلساتی را داریم و به یک نوعی آنچه به عنوان رویکرد و کلان پروژه ها داریم را مطرح می کنیم و به بحث می گذاریم. ما به استقبال نقد می رویم چراکه حق اشتباه کردن نداریم

وی با بیان اینکه می خواستیم شهرداری را به یک نهاد خدمات رسانی اجتماعی و تکیه‌گاه مردم تبدیل کنیم، یادآور شد: سعی کردیم توسعه شهر با محوریت حمل و نقل و ایجاد محله های الگو را داشته باشیم و تحول در سبک زندگی شهر را نیز بر اساس مشارکت نخبگان گذاشتیم. تحول دیگر ما نیز توسعه فناوری است.

۲۰۰ هکتار برای ساخت شهرک فناوری در تهران

وی با بیان اینکه ۲۰۰ هکتار در نظر گرفته شده تا شهرک فناوری به عنوان یک نمونه بی همتا در شهر احداث شود، گفت: به دنبال این بودیم که سه ناحیه هوشمند در شرق، غرب و مرکز داشته باشیم و هویت های فناوری، اقتصادی و اجتماعی داشته باشیم.

شهردار تهران با اشاره به خروج از تنش مالی در هفته اول کار شهرداری، گفت: سال ۱۴۰۱ با وجود افزایش ۱۳ همتی بودجه ۱۴۳ درصد تحقق بودجه داشتیم. تمام پروژه های شهر فعال شد و یک پروژه نیست که طراحی شده باشد و اجرایی نشده باشد مانند آزادراه شهید شوشتری و بزرگراه یادگار امام(ره) و شهید بروجردی که همه مجددا فعال شدند.

وی افزود: ۱۰ ایستگاه و ۳۳ کیلومتر مترو تاکنون به بهره برداری رسیده و تا پایان سال ۱۲ ایستگاه و ۲۲ کیلومتر مترو به بهره برداری می رسد. طرح های ناتمام از طریق مشارکت و مولدسازی پیش می رود و طرح های ۲۰ ساله در کمتر از ۶ تا ۷ سال به پایان می رسد.

زاکانی با اشاره به پرداخت ۱۰ هزار میلیارد تومان از دیون در سال ۱۴۰۱، گفت: سعی کردیم با مراوده مسیر درستی را برویم.

تونل دو طبقه ۹ کیلومتری شهید متوسلیان از ماه آینده وارد مناقصه می شود

وی ادامه داد: محلات ما در کمیسیون ماده پنج مصوب شد و بعد از ۱۰ سال رشد صدور پروانه را داشتیم و بیش از ۱۰ هزار فقره پروانه در سال قبل صادر شد. ضمن اینکه تونل دو طبقه ۹ کیلومتری شهید متوسلیان از ماه آینده وارد مناقصه می شود.

افزایش صدور پروانه در بافت فرسوده

شهردار تهران با بیان اینکه در آستانه یک حرکت و کارکردهای بزرگی هستیم و ناظر به گذشته در این ۲۰ ماه پاسخگو هستیم، گفت: ما حدود ۲۰ هزار میلیارد تومان امکانات‌مان را پس گرفتیم و پروژه‌های بزرگی داریم که براساس آن بتوانیم چند ده هزار میلیارد تومان امکانات شهر را باز پس بگیریم، همچنین تهدیدات شهر را به فرصت تبدیل کردیم مانند نوسازی بافت فرسوده. بدهی شهر را اهرم تحول می‌دانیم و می توانیم به میزان تسویه بدهی از بانک ها تسهیلات بگیریم و از بعد ایمنی ناظر به سه گسل با استحکام بخشی عامل خطرزا را از بین ببریم. بر همین اساس ۶۸ درصد در بخش بافت فرسوده افزایش صدور پروانه داشتیم.

ورود ۱۰۰ اتوبوس برقی ۹ متری طی امسال و سال آینده

زاکانی در ادامه یکی از اهداف شهرداری را کاهش آلاینده ها و عبور از سوخت های فسیلی برای استفاده برق و رنج کمتر شهر از الودگی هوا عنوان کرد و گفت: اگر این آلاینده ها نباشند شهر ما شهر خوبی است و در این راستا هدف گذاری ما ۴۰۰ هزار دستگاه موتور برقی است و امسال ۵۰ هزار دستگاه عملیاتی می شود. بیشترین تردد توسط موتورهای کار انجام می‌شود و آلایندگی با این طرح کاهش خواهد یافت.

او افزود: با وزیر نفت صحبت کردیم که از تبصره ۱۲ به عنوان مقدمه ظرفیتی استفاده کنیم و به دنبال راهکارهای قانونی هستیم که به عنوان پیش پرداخت کاهش مصرف سوخت استفاده کنیم و تهران را از این شرایط خارج کنیم. ۱۰۰ اتوبوس برقی ۹ متری را نیز در نظر داریم که امسال و سال آینده وارد ناوگان کرده و به شهر خدمات رسانی کنند تا از این وضعیت آلودگی هوا خارج شویم.

آخرین تحول در متروی تهران 

شهردار تهران با بیان اینکه در سال ۱۴۰۰، ۹۹ درصد تحقق منابع را تجربه کردیم و در سال گذشته نیز ۱۴۳ درصد تحقق منابع را تجربه کردیم که بینظیر بود، گفت: این در شرایطی است که تمام پروژه‌های شهر را فعال کردیم. بزرگراه یادگار امام، بزرگراه شهید بروجردی و شهید شوشتری که فاز اول آنها امسال افتتاح خواهد شد. همچنین در سال گذشته ۳۳ کیلومتر مترو با ۱۱ ایستگاه به بهره برداری رسید و امسال نیز ۲۲ کیلومتر از مترو به بهره برداری خواهد رسید و همه این موارد بدون تکیه بر بودجه دولتی و امکانات محدود شهر رقم خورد و بر اساس مولدسازی و مشارکت این اقدامات انجام شده است.

وی تاکید کرد: خط ۳، ۴، ۶ و ۷ مترو در حوزه توسعه‌ای فعال هستند. خطوط ۹ و ۱۰ امسال عملیاتشان آغاز و خطوط ۸ و ۱۱ نیز سال آینده آغاز خواهد شد. بی تردید سعی شد با ارتباط و تعامل مسیر درستی را در توسعه و پیشرفت شهر طی کنیم.

شهردار تهران ادامه داد: موضوعات مربوط به محله ونک، کن و اسلام آباد در کمیسیون ماده ۵ مصوب و در حوزه شهرسازی پس از ۱۰ سال با رشد صدور پروانه مواجه شدیم و پروژه‌های بزرگی همچون شهید متوسلیان اقدامات‌شان در حال انجام است تا از ماه آینده آغاز شود.

ساخت تونل و بزرگراه در تهران

علیرضا زاکانی در ادامه نشست خبری در پاسخ به اولین سوال خبرنگاری در خصوص سرانجام بزرگراه سازی در تهران، گفت: ما تهران را به سمت شهری انسان محور از طریق مناسب سازی مسیرها که تردد کمتر باشد، پیش می‌بریم و در نظر داریم با توسعه هوشمندسازی سفرها را کاهش دهیم.

او با بیان اینکه امروز در تهران دو بزرگراه و یک آزادراه در حال ساخت است، گفت: بزرگراه شهید شوشتری از بزرگراه رستگار تا یاسینی تکمیل کننده رینگ شرقی تهران است و بال غربی بزرگراه یادگار امام نیز در تفاهمی که با وزارت دفاع و ارتش صورت گرفت عملیات اجرایی آن آغاز شده و در یک مدت زمان مشخص به بهره برداری می‌رسد و همچنین پروژه شهید بروجردی در منطقه ۱۸ نیز فاز اول آن در سال جاری افتتاح می‌شود.

شهردار تهران افزود: بر اساس مبالغ سال گذشته تکمیل بزرگراه شوشتری به ۶۰۰۰ میلیارد تومان، یادگار امام به ۲۵۰۰ میلیارد تومان و تکمیل بزرگراه شهید بروجردی به ۱۰۰۰ میلیارد تومان احتیاج دارد که احتمالا این اعداد افزایش می‌یابد.

اوافزود: ساخت تونل شهید متوسلیان نیز در حال برگزاری مناقصات است اما دقت داشته باشید که تکمیل تونل شهید متوسلیان به ۳۰ هزار میلیارد تومان اعتبار احتیاج دارد و همچنین آغاز مطالعات رینگ شمالی تهران شروع شده است.

امسال یک میلیون و ۵۰۰ هزار تن آسفالت ریزی در تهران خواهیم داشت

شهردار تهران در ادامه به سوال خبرنگار دیگری درباره میزان آسفالت ریزی در تهران گفت: تهران سالانه به بیش از ۱۱ میلیون متر مربع آسفالت احتیاج دارد که حداقل بتوانیم ۱۰ درصد آسفالت معابر را بازسازی کنیم،چنین ظرفیتی در تهران وجود نداشت، اما سعی کردیم برنامه ریزی دقیقی داشته باشیم به گونه‌ای که دو کارخانه جدید آسفالت در تهران راه اندازی شد و در نظر داریم امسال یک میلیون و ۵۰۰ هزار تن به صورت حداقلی در نیمه اول سال آسفالت ریزی در معابر داشته باشیم.

نوسازی آسفالت ۱۲ بزرگراه در تهران

زاکانی افزود: در شش ماه اول امسال آسفالت ۱۲ بزرگراه انجام می‌شود، اما در نظر داریم دو سوم آسفالت‌های تولیدی را در سطح معابر درجه ۲ و ۳ و کوچه‌ها استفاده کنیم و دقت داشته باشید که هم کیفیت و هم شرایط آسفالت تغییر کرده است.

وی ادامه داد: تهران یک سری زمین های ذخیره شهری دارد و اگر بتوانیم بافت فرسوده به کار بگیریم و ما به ازای شهرک ها سرانه ایجاد کنیم، دغدغه‌ها برطرف خواهد شد. نمی توان یک بعدی نگاه کرد و ما همه این مسائل را مرور می کنیم.

زاکانی تاکید کرد: ساخت و ساز و توسعه تهران مبتنی بر الگوهایی خواهد بود که سرانه های محیط زیستی و بهبود بخش را داشته باشد و دغدغه ها را برطرف کنیم.

شهردار تهران گفت: امیدواریم نوع بارگذاری ها به سمتی برود که نیاز شهر جبران شود و در محیط هایی باشد که از لحاظ بافت فرسوده تنش زا هستند اما این اقدام با کیفیت و نگاه از قبل طراحی شده خواهد بود

منابع مالی شهرداری کجاست؟

در ادامه این نشست خبرنگاری درباره تأمین منابع در شهرداری توضیح خواست که زاکانی گفت: از انضباط مالی استفاده می کنیم و اقدام اول ما از تنش مالی در آمدن به واسطه انضباط مالی و تبدیل ۱۲۰۰ حساب به خزانه واحد بود. همچنین در تصمیمات کمیسیون ماده پنج سراغ طرحهای موضوعی و موضعی رفتیم. مثلا در نفر آباد به سراغ ساخت یک فضای الگو رفته‌ایم و این نگاه نیز برای ما درآمدزا است. در خصوص مولد سازی امکانات‌مان نیز به هیچ وجه آن را خام نمی‌فروشیم و بارگذاری و مولدسازی منابع را برای پروژه ها استفاده می‌کنیم.

وی افزود: همچنین از طریق مشارکت نیز سرمایه برای شهر می‌آوریم و درآمدمان بسته به نوع خلاقیت و نوع فعالیت مان است، نه از طریق شهر فروشی؛ اینکه شهر گران است نیز باید اعلام کنم که تلاش ما این است که شهر ارزان شود ، ۳۰۰ میادین و بازارچه داریم که اگر اینها نبودند معلوم نیست چه اتفاقی می افتاد، یا فروشگاه شهروند ما. در اقدامات مسکن به سمت اجاره داری و فروش متری مسکن می رویم تا یک افق ایجاد کنیم و به سمت کنترل و کاهش قیمتها برویم؛ در باره فقر و تبعیض نیز مردم فقر را می توانند تحمل کنند اما تبعیض را خیر و حتما مسأله تبعیض را پیگیری می کنیم.

برخورد با دستفروشان چگونه خواهد بود؟

شهردار تهران در پاسخ به سوال خبرنگار دیگری درباره ساماندهی دستفروشان توضیح داد: درباره ساماندهی دستفروشان ما قائل هستیم که برای آنها منعی نداشته باشیم، اما آنها هم حق نداشته باشند مردم را اذیت و معابر را ببندند، بر همین اساس تلاش کردیم جایی را برای آنها در نظر بگیریم . فراتر از آن اگر دستفروشی بخواهد مزاحمت را برای مردم ایجاد کند منع دارد و در این موضوع مواجهه منطقی را در دستور کار قرار دادیم که آن ساماندهی و خدمت دهی از طریق پارک ها و میادین و طراحی بازارچه ها بود . به علت تنوع کار این اقدامات خوب پیش نرفت و به همین دلیل الان یک نرم افزاری طراحی شده و در حال تکمیل شدن است که بتوانیم کلیه دستفروشان را ساماندهی کنیم و بدانیم که چه کسی چه چیزی می فروشد و حیطه و حدود آنها نیز مشخص می شود. امیدواریم در نیمه اول امسال شاهد رونمایی از این نرم افزار باشیم.

توضیح درباره همکاری شهرداری تهران و نیویورک و لس آنجلس

زاکانی در پاسخ به سوال خبرنگار سی بی اس در خصوص اینکه برنامه‌ای برای مراوده و رایزنی با شهرهایی مانند نیویورک و لس آنجلس که مشکلات مشابهی مانند تهران دارند، درنظر دارید که شاید باعث کاهش تنش با آمریکا و آزادی زندانیان شود، گفت: ما محدودیتی نداریم اما شرط آن مواجهه منطقی و درست و عادلانه با موضوع است، روزی که آمریکا ما را تحریم کرد شرکت نیسان در ایران بود و شهردار نیویورک نیسان را تهدیدکرد و این شرکت از ایران رفت؛ این محدودیت ها از سمت امریکا اعمال می شود. ما خواهرخواندگی خودمان را با شهرهای مختلف داریم و محدودیتی نداریم. اما شرط آن مواجهه غیر سیاسی و منطقی و درست است. با این رویکرد ما می توانیم از آنها کمک بگیریم و به آنها در مسائل مختلف کمک کنیم.

 هزار میلیارد تومان اموال شهرداری را بازگرداندیم

شهردار تهران با بیان اینکه ما ۲۰ هزار میلیارد تومان اموال شهرداری را بازگرداندیم، گفت: بخشی از فساد مربوط به بخشی است که مال شهرداری را بردند و ما مسیری را دنبال می کنیم که اموال را بازگردانیم.

وی با اعلام اینکه از ۴۸ مشارکت انجام شده در گذشته، ۴۷ مشارکت منجر به شکست شده است، افزود: ما به دنبال بازپس گیری این اموال هستیم؛ یک مورد از این اموال به اندازه نیمی از بودجه امسال شهرداری است و تلاش می کنیم بازگردد. ما سر خود را بالا می گیریم و اموال را بازمی‌گردانیم چون حق مردم است.

وی افزود: بخشی از فساد نیز در حوزه های قراردادی و شهرسازی است که بهترین راه سیستمی کردن کار و شفاف سازی قراردادهاست که در این مسیر تا خردادماه تمام فرایندهای صدور پروانه و نظارت فنی الکترونیکی خواهد شد و روند ما در این مسیر پیشگیری است.

زاکانی با بیان اینکه برخی مفسده‌ها خرد است، یادآور شد: روش ما در این مسیر آموزش، آگاهی بخشی و برخورد با موضوعات است و به جای اینکه چشم خود را ببندیم، برخورد می کنیم اما علاقمند به علنی شدن آن نیستیم که در مسیر خدمات رسانی به اعتماد مردم آسیب زده نشود. سعی می کنیم کمتر شعار بدهیم و بیشتر عمل درست انجام دهیم چون حیثیت افراد و اموال شهر مطرح است.

ملک شهرداری را در بورس مصادره کردند

شهردار تهران با اعلام اینکه دو ملک در بورس برایا ولین بار عرضه شد، خاطرنشان کرد: ما در بورس ۲۵ تا ۳۰ درصد به نفع شهرداری خریداری می کنیم و امکانات را همچون میلگرد و سیمان را از این محل می خریم و فروش را نیز در همین فضا دنبال می کنیم و ماه ها برای این امر تلاش کردیم.

شهردار تهران با بیان اینکه یک مجموعه، ملک ما را بلافاصله پس از عرضه در بورس مصادره کردند، یادآور شد: سال گذشته موفقیت چشمگیری در دادگاه و مراجع قضایی داشتیم؛ اگر اینگونه باشد آسیب پذیری ایجاد می شود که اموال را بردارند و کنترلی روی آن نداشته باشیم.

موضوع جداسازی جدید قطارهای مترو چیست؟

علیرضا زاکانی درادامه در پاسخ به پرسش خبرنگاری درباره جداسازی واگن زنان و مردان از طریق یک پرده گفت: موضوع حجاب یک موضوع شرعی و قانونی است و سلیقه ‌ای نیست. همچنین فردی نیست و اجتماعی است. در خانه هر کس می‌تواند هر کاری کند ولی پاسداشت این حریم در شهر مهم است.

او افزود: موضوع حجاب را از تقریبا ۸ ماه پیش دنبال کردیم و موضوع دوره اخیر نیست و حتی قبل از اتفاقات افتاده در تهران آن را در دستور کار داشتیم. موضوع هم جنبه تبیینی دارد و هم تشویقی و هم اطلاع رسانی و هم جنبه تذکری دارد و هم جنبه موضوعاتی که مبتنی بر چهار چوب قانونی که باید ما به وظایفمان عمل کنیم. ما ۵ یا ۶ ماه است که روی آن کار می‌کنیم و امر اعمالی است و نه اعلامی.

شهردار تهران در ادامه توضیح داد: در گذشته در ۷۶ ایستگاه خدمات ایجابی اجرا می کردیم و نوع مواجهه ما فعال بود چرا که معتقدیم خیلی از عزیزانی که رعایت نمی‌کنند فقدان اطلاعات دارند که اگر ما تبیین کنیم و اطلاع رسانی کنیم و موجودیت اجتماعی خود را تببین کنیم رعایت می کنند که همین هم شد و درصد فوق العاده ای از این عزیزان رعایت می کردند.

زاکانی گفت: سپس موضوع تذکرات شروع شد که کاملا معلوم بود. الان هم خواهشمان این است که در درون فضای اجتماعی و خدمات اجتماعی رعایت حجاب ضروری است و اینکه ناظر به جداسازی گفتید صیانت از حریم زنان است. ما ۱۲۹ قطار ای سی داریم که تمام واگن‌ها به هم مرتبط است. ما واگن‌هایی را برای زنان جدا کردیم و با افتخار می خواهیم به بانوان اجرا کنیم. در خارج از کشور از ما الگو گرفتند، حالا عده‌ای می‌خواهند ما از این روش برگردیم.

وی در ادامه تصریح کرد: اینها پرده نیست یک قاب استیل مانندی است که وجود دارد و روی آن نقش و نگار هست .۴۲ رام قطار دی سی ما نیاز  به این کار نداشت چون ۷ تای آن جداست ولی ۱۲۹ رام قطار ای سی مان نیاز به این امکان داشت که آقایان وارد واگن خانمها نشوند و این وظیفه ماست و این خواسته اساسی خانم هاست که مستقیم و پیامی به ما می گویند. خط قرمز ما مواجهه مردم با مردم است و این را درست نمی دانیم چون دشمنان دنبال این هستند.

الکترونیکی شدن تمام فرایندهای صدور پروانه تا خرداد امسال

شهردار تهران در ادامه این نشست خبری درباره فساد در حوزه های قراردادی و شهرسازی گفت: که بهترین راه سیستمی کردن کار و شفاف سازی قراردادهاست که در این مسیر تا خردادماه تمام فرایندهای صدور پروانه و نظارت فنی الکترونیکی خواهد شد و روند ما در این مسیر پیشگیری است.

زاکانی با بیان اینکه برخی مفسده ها خرد است، گفت: روش ما در این مسیر آموزش، آگاهی بخشی و برخورد با موضوعات است و به جای اینکه چشم خود را ببندیم، برخورد می‌کنیم اما علاقمند به علنی شدن آن نیستیم که در مسیر خدمات رسانی به اعتماد مردم آسیب زده نشود. سعی می کنیم کمتر شعار بدهیم و بیشتر عمل درست انجام دهیم چون حیثیت افراد و اموال شهر مطرح است.

تفاهم نامه برای احداث ۴۷۰ هزار واحد مسکن

شهردار تهران در پاسخ به پرسش خبرنگار دیگری درباره موضوع مسکن و به نتیجه رسیدن اقدامات شهرداری در این حوزه توضیح داد: سال گذشته قرارگاه جهادی مسکن را ایجاد کردیم، با وزارت راه جلساتی داشتیم و قرار شد ما کمک کنیم. بالغ بر ۴۷۰ هزار واحد تفاهم نامه نوشتیم و ۳۲ هزار واحد برای خود شهرداری در ۲۲ منطقه دنبال شد که برخی از آنها در مسیر ساخت است و برخی ها معطل موضوع شهرک الگو بود که در فروردین این الگو در آمد و اولین شهرک در منطقه ۱۹ بارگذاری می شود. دومین شهرک الگو در منطقه ۲۱ با ۶۰ هکتار بارگذاری می شود، از این ۳۲ هزار واحد بخشی برای پرسنل خودمان است و بخشی برای اجاره داری و بخشی نیز برای فروش متری است؛ در دولت بحث اجاره داری مطرح است و مسیری که دنبال می شود این است که نقش ممتازی را به شهرداری بدهند و در واقع مقدمه این کار مهیا است.

آیا شرکت کنترل ترافیک ادغام شد؟

زاکانی درباره ادغام شرکت کنترل ترافیک تهران و اعتراض کارکنان آن گفت: ما در مجموعه شهرداری به واسطه تنوع کار باید تخصصی ‌کار کنیم. در غیر این صورت نمی توانیم خدمت مناسبی ارائه دهیم؛ شرکت کنترل ترافیک یک شرکت بزرگ است و بخش نگهداری از فیبر و همه دوربین ها را به او سپرده بودند لذا با کمبود دوربین و اختلال مواجه بود و با توجه به اینکه در خردادماه سال قبل شرکت کنترل ترافیک و فاوا آسیب دید، طرحی نو را در نظر گرفتیم و توسعه خطوط فیبر نوری را در نظر گرفتیم و اینترنت ارزان و پایدار و پر سرعت را دنبال کردیم که در این راستا جلساتی برگزار شد.

شهردار تهران با بیان اینکه ۱۸۰۰ کیلومتر فیبر در شهر وجود دارد که سعی می کنیم سرمایه ها را دور نریزیم، توضیح داد: از این رو یک شرکت را انتخاب کردیم و زیرساخت‌های سخت افزاری را به آن بخش منتقل می کنیم که تصویر خام را در اختیار شرکت کنترل ترافیک قرار می دهد و هنر این شرکت است که هوشمندسازی و سفرهای ترکیبی و شبکه هوشمند چراغ ها را بر عهده بگیرد و مسئولیت چراغ راه ترافیک را عهده دار می‌شود. ما کار قانونی و درستی کردیم و شرکت کنترل ترافیک نه ادغام و نه منحل می شود، بلکه قوی تر خواهد شد. یک شرکت اختصاصی نیز خواهیم داشت که پاسخگو باشد و چشم ما به یک بخش نباشد که پاسخ بدهند و این شرکت با توسعه نظارت تصویری در شهر پاسخگو باشد.

ایجاد تراموا از ترمینال شرق تا میدان آزادی

وی تاکید کرد: ما ۹ خط بی ار تی داریم که امسال از لحاظ ارائه خدمت و کنترل تصویری بازبینی می شود و چهره شهر تغییر خواهد کرد و صورت جدیدی در این بخش شاهد خواهیم بود. به دنبال این هستیم که در خط یک با تایید شورا تراموا را از ترمینال شرق تا میدان آزادی آغاز کنیم.

شهردار تهران با بیان اینکه به صورت صد متر به صد متر ریل گذاری در این خط انجام می شود، توضیح داد: ظرفیت اتوبوس های ما نیز افزایش خواهد یافت و منابع را تامین می کنیم. دو قرارداد منعقد کردیم که هزار اتوبوس امسال و سال بعد نیز هزار اتوبوس وارد شود و با تعداد اتوبوس های در حال بازسازی به دو هزار و ۵۰۰ مورد خواهد رسید. هزار و ۷۰۰ اتوبوس در شهر فعال هستند و مابقی در قرارداد با مراکز خاص خدمات رسانی می کنند. ما ظرفیت را ۲.۵ برابر می‌کنیم.

 وی با بیان اینکه چهار رویکرد و ۳۸ کلان پروژه را دنبال می کنیم، یادآور شد: ما با چشم باز حرکت می کنیم و می توانیم بگوییم که دقیقا تا پایان سال به کجا خواهیم رسید و یک افق تا ۱۴۱۰ و یک افق این دوره را داریم و یک کار مشخص نیز برای امسال وجود دارد. شهرسازی، خدمات و ترافیک از حوزه هایی هستند که مسیر آنها مشخص شده است، از شورا تقاضا کردیم که هر هفته جلسه برگزار کنند و ما در خصوص برنامه ها و جداول توضیح دهیم. یکی از دستاوردهای این دوره را برخورداری برنامه ها از یک فکر و مبنا می دانیم که به مردم خدمتگزاری کنیم و پیشرفت شهر را رقم بزنیم.

پرونده مالی که ارزش نیمی از بودجه را دارد

وی در پاسخ به پرسش خبرنگار رسانه دیگری  با بیان اینکه به جای اینکه سر و صدا کنیم پولمان را گرفتیم، یادآور شد: امروز در موقعیت بسیار خوبی هستیم و یکی از پرونده‌های ما ارزشی برابر نیمی از بودجه امسال است.

زاکانی در خصوص خدمات رسانی شهرداری تهران در ایام پاییز و زمستان با توجه به وارونگی هوا در این فصول، اظهار کرد: داشته های ما ۵۰۰ دستگاه اتوبوس دوکابینه است که به ظرفیت های کنونی اضافه شود و امیدواریم هزار دستگاه نیز وارد کنیم اما هزار دستگاه دوم از شهریورماه تحویل داده خواهد شد و علاوه بر آن نوسازی تاکسی و ون را در نظر داریم که ون ها از مردادماه تحویل داده می شود تا بتوانیم ظرفیت خوبی را برای جابجایی فراهم کنیم. ۲۹رام قطار نیز برای مترو در نظر گرفتیم که یک رام از خرداد ماه رونمایی خواهد شد و با مجموعه اقداماتی ظرفیت ۲۰ درصدی قطار دی سی به ۸۰ درصدی  خواهد رسید. از دارایی ها استفاده خواهیم کرد تا بتوانیم خدمات رسانی با بهترین کیفیت داشته باشیم.

وی با بیان اینکه ۳۷ هزار میلیارد تومان برای حمل و نقل عمومی در بودجه امسال پیش بینی شده اما برنامه ما تامین ۶۴ هزار میلیارد تومان است، خاطرنشان کرد: تعیین تکلیف ۶۳۰ دستگاه واگن نیز انجام شده که امسال به نتیجه نرسیده اما یک رام از قطار ملی به عنوان یک طرح مشارکتی بین مپنا، جهاد دانشگاهی و شهرداری تهران در حال تست است.

شهردار تهران تأکید کرد: امیدواریم بتوانیم شرایط را به سمتی ببریم که کمتر در معرض آلودگی هوا و مشکلات زیست محیطی باشیم و مسیر بهتری را در سال آینده داشته باشیم.

بالغ بر ۵۰ مجموعه ورزشی تعطیل را مجدد فعال کردیم

وی با بیان اینکه هشت پهنه برای احداث ام آر اف داریم، گفت: در دو پهنه افتتاح شد که ۶ منطقه را در برمی گیرد و برای سایر مراکز نیز کارهای جدی در حال انجام است و شرایط متفاوت تری نسبت به امروز را تجربه خواهیم کرد. ۵۳ هزار مخزن زباله در محلات داریم که زباله های آنها به آرادکوه منتقل می شود و در حال حاضر در مراکز ام آر اف تفکیک می شوند. به دنبال تفکیک از درب منزل هستیم و امیدواریم بتوانیم چهره شهر را تغییر دهیم.

زاکانی در ادامه درباره واگذاری ورزشگاه های امام رضا (ع) و شهید کاظمی به سرخابی های پایتخت گفت: عمده امکانات ورزشی تهران در اختیار شهرداری است و یکی از حرکات های جدی ما برای رشد در متن جامعه ناظر به ۵۲ جشنواره در حوزه ورزش است که آن را دنبال کردیم و سال گذشته مسابقات قهرمان شهر را در ۱۶ رشته با رقابت ۶۳۰ هزار نفر داشتیم که خروجی های این مسابقات در سایر استان‌ها رقابت می کنند تا قهرمان ایران مشخص شود. از نکات قابل توجه این مسابقات برابری فرصت بود به طوری که مثلا در دو سرعت یک کودک کار به رتبه اول رسیده بود. ناظر به ورزش همگانی نیز در پارک ها گروه‌هایی ناظر به حوزه سلامت فعالیت هایی انجام می دهند.

وی افزود: بالغ بر ۵۰ مجموعه ورزشی تعطیل را مجدد فعال کردیم و به شدت به دنبال توسعه فضاهای ورزشی هستم؛ مجموعه های الزهرا سوله های بحران هستند و ظرفیت اضافی سوله های بحران در اختیار بانوان قرار می گیرد؛ به طوری که اصل ماجرا برای بحران استفاده می شود.

فضای زیر میادین میوه و تره‌بار مجموعه ورزشی می‌شود

شهردار تهران افزود: در توسعه ۱۰۰ میدان میوه و تره بار به یک ایده جدیدی رسیدیم که بر اساس آن در زیر زمین دو تا سه طبقه مجموعه و امکانات ورزشی قرار دهیم و جنبه خدمت ترکیبی را برای آن دنبال می کنیم. می خواهیم برای هر منطقه نیز مجموعه هایی مانند مدارس فوتبال و خانه کشتی داشته باشیم. اولین تفاهم را با فدراسیون کشتی انجام دادیم که مشارکت در پنج مجموعه با آنها است.

زاکانی ادامه داد: درباره دو مجموعه ورزشی برای پرسپولیس و استقلال این را با وزارت ورزش تفاهم کردیم و تفاهم دیگر درباره ورزشگاه تختی داشتیم. این مسأله را هر هفته دنبال می کنیم تا این مسیر تسریع شود و از طریق قانونی انجام گیرد.

آخرین وضعیت کودکان کار و معتادان متجاهر

شهردار تهران در پاسخ به پرسش خبرنگاری درباره  به دستور رئیس جمهور در رابطه با کودکان کار، معتادان متجاهر و خانواده های نیازمند به کمک، اظهار کرد: دیروز رئیس جمهور تأکیدات ویژه داشت و آقای بهادری جهرمی امر را دنبال می کنند. ما نیز دست در دست سایر نهادها خواهیم گذاشت.ما به عنوان نماینده رئیس جمهور مساله را دنبال کردیم.

وی در رابطه با فرونشست زمین در تهران نیز خاطرنشان کرد: برداشت آب های زیرسطحی تهران و عدم جایگزینی شرایطی ایجاد کرده که فرونشست از جنوب شرق تهران به سمت مرکزی پیش می رود. بنابراین امکانات را به سمت بازچرخانی می بریم. به طوری که به ۱۴۰ میلیون لیتر تا سال ۱۴۱۰ برسیم. بیشترین هماهنگی بین شهرداری و وزارت نیرو در این زمینه وجود دارد.

شبکه فساد نداریم؛ چند مورد خطا بود برخورد کردیم

زاکانی با بیان اینکه شبکه فساد نداریم، گفت: تخلفات چند نفر مطرح بوده که خودمان کشف و برخورد کرده و به مراجع قضایی نیز معرفی کردیم تا برخورد شود؛ به هیچ عنوان کوچکترین خطا را نمی پذیریم و صیانت از خود و اطرافیان را به کارکنان توصیه می کنیم. دو یا سه نفر از افراد خطاهایی داشتند که خودمان برخورد کردیم و این اقدام را افتخاری برای خود می دانیم.

شهردار تهران در پاسخ به پرسشی دیگر در خصوص برنامه های شهرداری تهران با محوریت آلودگی هوا، تصریح کرد: ترک فعلی که توسط دادستانی مورد برخورد قرار گرفته مربوط به قبل است اما شهرداری به وظیفه خود عمل کرده است.

وی ادامه داد: مواد آلاینده تهران هم گازها و هم ذرات معلق هستند که در حقیقت سازمان حفاظت محیط زیست متولی اصلی این موضوع است و اگر ما بخش تردد در شهر با حمل و نقل عمومی را تقویت کنیم، بخشی از این آلایندگی برطرف خواهد شد؛ البته پیرامون مصرف سوخت های آلاینده از گذشته حساسیت هایی وجود داشت. سال گذشته وزارت نفت تمهیدات ویژه ای اندیشید و ما نیز قدرالسهم خود را با توسعه حمل و نقل عمومی برای کاهش آلایندگی پرداخت خواهیم گرفت. البته دادستانی نیز در این مسیر اثرگذار خواهد بود.

افتتاح مترو پرند تا نیمه اول امسال

زاکانی در ادامه در پاسخ به سوال خبرنگار روزنامه همشهری در خصوص آخرین وضعیت مترو پرند عنوان کرد: این موضوع امر سه جانبه ای بین شهرداری، وزارت راه و پیمانکار است. وزارت راه مسئول تامین منابع زمینی و ما پشتیانی فنی و کار اجرایی آن را پیمانکار انجام دهد اما اختلاف نظری برای تحویل زمین اتفاق افتاد و بر این اساس دو هفته پیش جلسه ای در هیات دولت داشتیم. در آنجا استاندار مسئولیت تعیین تکلیف را برعهده گرفت. امیدواریم تا نیمه اول امسال این افتتاح صورت گیرد.

در خصوص وضعیت ساختمان‌های ناایمن و تمهیدات شهرداری برای مقاوم سازی ساختمان های پایتخت در برابر حوادثی همچون زلزله پاسخ داد و گفت: در این خصوص ما با ۱۲ هزار هکتار بافت ناپایدار که شامل ۲۲ درصد از مساحت تهران است و خطر بالقوه ای است، مواجه هستیم. اما ما تنها از خطر نام نمی بریم بلکه زمینه نوسازی این بافت را فراهم کرده ایم. به طوری که سال قبل رشد ۶۸ درصدی صدور پروانه در این بافت را داشتیم و به دنبال توسعه آن در سال جاری هستیم؛ برای مثال در کن که شاهد ناپایداری هستیم ضوابط برای ساخت و ساز فراهم نبوده اما بر اساس جمع بندی های کمیسیون ماده پنج مسیر هموار شده و پنج هزار پلاک نوسازی می شود.

وی تأکید کرد: برای بافت فرسوده به صورت کلان تصمیم گیری می شود که بتوانیم توسعه را از این مسیر با شیب خوبی دنبال کنیم و زمینه های خطر از بین برود.

به مردم بدهکاریم 

زاکانی در پاسخ به سوال خبرنگار دیگری که از او خواست به عملکرد خودش نمره بدهد، گفت: من به عملکرد خودم نمره نمی دهم بلکه مردم باید نمره بدهند؛ ما بدهکار مردمیم.

وی افزود: پروژه شهید متوسلیان که مقدمه آن در حال آماده شدن است، ۹ کیلومتر در دو طبقه است و بالاترین مطلوبیت را برای گشایش در شهر بر اساس بررسی ها داشته است. بر همین اساس بنا شد منابع مالی آن را از طریق مولدسازی به دست بیاوریم و هزینه آن که حدود ۳۰ هزار میلیارد تومان برآورد می شود، با استفاده از ظرفیت های حوزه مولدسازی تامین شود؛ تا از میدان سپاه (انتهای بزرگراه صیاد) تا بزرگراه آزادگان با حداقل سه خروجی به دوطرف احداث شده و گشایشی برای مردم ایجاد شود؛ این پروژه ظرف سه سال تا سه سال و نیم به اتمام می رسد.

پایش ۱۶ هزار ساختمان بالای هفت طبقه به لحاظ ایمنی

شهردار تهران با بیان اینکه ما باید تمهیدات لازم را داشته باشیم که لازم است لیست دقیقی از ساختمان ها داشته باشیم، یادآور شد: این ۱۲۹ ساختمان -که تعداد آن اخیرا کاهش یافته به لحاظ ایمنی از منظر سازمان آتش نشانی- لیست دقیقی نیست و تنها از لحاظ آتش نشانی است؛ ۱۶ هزار ساختمان بالای هفت طبقه را با چندین اکیپ مورد پایش قرار داده ایم. به طوری که ساختمان های پایدار و ناپایدار بررسی می شود. در حال حاضر بسته هزارتایی اول در دست بررسی است و ارائه خواهد شد که امیدواریم این مسیر در طول یک سال و نیم تکمیل شود تا بتوانیم زمینه تشدید خطر را از بین ببریم.

وی با اشاره به برگزاری مانور ۵.۵ ریشتری زلزله در تهران در مدت اخیر، گفت: با مانورهایی که برگزار می کنیم درصدد این هستیم که خدمات مناسبی در این زمینه ارائه شود.

منبع: همشهری آنلاین

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.