بنویسید جنتلمن بخوانید خیامی/بازگشت ایران خودرو به دوران مبارک دهه ۴۰

«برادران خیامی» نامی پرآوازه در صنعت خودروسازی ایران است به طوری که هرگاه صحبت از شکوفایی و توسعه در جاده مخصوص می شود ناخداآگاه ذهن ها به یاد خانواده خیامی می افتد.
کد خبر : 99702
تاریخ انتشار :دوشنبه 27 اسفند 1403 - 14:50

به گزارش خط بازار؛«برادران خیامی» نامی پرآوازه در صنعت خودروسازی ایران است به طوری که هرگاه صحبت از شکوفایی و توسعه در جاده مخصوص می شود ناخداآگاه ذهن ها به یاد خانواده خیامی می افتد.

برادران خیامی از یک خانواده‌ای سنتی و طبقه متوسط جامعه بودند که پدرشان بازاری بود. این دو برادر که هر دو تحصیل‌کرده های خارج از کشور بودند، در دهه ۳۰ شمسی کار خود را از یک تعمیرگاه ساده خودرو در مشهد شروع کردند. برای توسعه کار در سال ۱۳۲۸ به تهران سفر کرده و با خرید زمین قسطی در جاده کرج یک تعمیرگاه و کارگاه اتاق ساز، فروشگاه لوازم یدکی و صندلی سازی برپا می کنند.

در ادامه کار و بعد از آغاز قطعه سازی، محمود خیامی به همراه برادر و خواهر خود، کارگاه مونتاژ خودروی ایران را در سال ۱۳۴۱ تأسیس می نماید و در سال ۱۳۴۶ کارگاه خود را در قالب یک شرکت رسمی به نام “ایران ناسیونال”(ایران خودرو فعلی) به ثبت می رساند.

۷ سال بعد از تأسیس ایران ناسیونال، سرمایه شرکت بیش از ۱۲ برابر می شود و ایران ناسیونال از نظر کیفیت و کمیت تولید، در ردیف بزرگ‌ترین خودروسازان آسیا قرار می گیرد. همچنین در سال ۱۳۵۲، سهم خودکفایی در تولید قطعات رشد قابل قبولی پیدا می کند.

طی این سال ها خیامی‌ها علاوه بر پایه‌گذاری نخستین صنعت خودروسازی در ایران چندین کارخانه قطعه سازی از جمله «شرکت لاستیک‌سازی بریجستون ایران»، «شرکت پیستون‌سازی ایران»، «شرکت ایدم در تبریز برای تولید موتور دیزل»، «شرکت پلی‌رنگ)»، «شرکت فنرسازی»، «شرکت ریخته‌گری» و «شرکت رینگ سازی» تاسیس می کند.

این روایت کوتاه از فعالیت مبارک برادران خیامی در صنعت خودروسازی ایران است. برادرانی که در ابتدای کار خود را از کارگاه کوچک قطعه سازی آغاز کرده و سپس به خودروسازی روی آورده اند و در سال های پایانی کار خود با تقویت داخلی سازی و خودکفایی از مونتاژکاری به توسعه خودرو چرخش کرده اند.

حال بعد از ۴۵ سال مدیریت شرکت ایران ناسیونال با نام جدید ایران خودرو به دست سهامداران بخش خصوصی افتاده است. سهامدارانی که دو جنتلمن جاده مخصوص رهبری آن را بر عهده گرفته اند.

 

بررسی دقیق تر این موضوع نشان می دهد که سوابق این دو جنتلمن دقیقا مشابه برادران خیامی است. چرا که همچون برادران خیامی، دو جنتلمن جاده مخصوص از یک طبقه متوسط و خانواده بازاری هستند؛ همچون برادران خیامی، دو جنتلمن جاده مخصوص کار خود را از کارگاه قطعه سازی شروع کرده و سپس به خودروسازی رسیده اند و همچون برادران خیامی، دو جنتلمن جاده مخصوص به دنبال چرخش از مونتاژکاری به خودکفایی هستد.

طی یک ماه گذشته از دوران جدید ایران خودرو با مدیریت این دو جنتلمن، چندین مدیرعامل خودروسازان مطرح جهانی از ایران خودرو بازدید کرده اند؛ با اشراف فنی این دو جنتلمن، میلیون ها دلار در تعهدات و قراردادهای جاری کاهش هزینه داده شده است و با رویکرد صنعتی این دو جنتلمن، وفاق ملی در بین قطعه سازان برای حذف دلالان و از طرف دیگر افزایش سهم داخلی سازی و خودکفایی ایجاد شده است.

منبع: خط بازار

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 4 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۴
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

ابوالفضل دوشنبه , ۲۷ اسفند ۱۴۰۳ - ۱۹:۳۵

خط بازار ! معلومه شرکت کروز خیلی دست و دلبازه

رضا سه شنبه , ۲۸ اسفند ۱۴۰۳ - ۷:۵۰

این تیم چرک لای ناخن برادران خیامی هم نمیشن
خط بازار خیلی نون به نرخ روز خوری
زمان عظیمی یادت میاد چقدر طرفداری میکردی
حالا بهتر از کروز نیست برات
فقط بگم که سلطانی شرکت ایساکو و به گند کشیده و نیروهای ارزشمند و اخراج کرده

ابوالفضل سه شنبه , ۲۸ اسفند ۱۴۰۳ - ۸:۲۱

با سلام و ردود
با احترام به این برادران عزیر کروز باید عرض کنم مهندس خیامی از صفر 100 را ساختند.
همیشه فکر رفاه کارگراشون بودند و بیشتر از تورم به مجموعه رسیدگی می کردن
برای پرسنل خانه های سازمانی درست کردند
وعده غذا را بنا نهادند .
برای سهولت سرویس رفت و امد در نظر گرفتند .
با بهترین خودرو زمان اغاز به کار کردند و فرمان دست ما بود نه دست چینی ها و .. که هر سازی بزنند ما باید برقصیم .
حامی شرکت های در حال رشد بودند و با خرید و بهانه هدیه به پرسنل باعث رونق شرکت های کوچک تر میشدند.
این دوستان هم درسته که باعث صرفه جویی شدند ولی صرفه جویی اسمش با کم کردن رفاه کارگران عوض نشه.
متاسفانه در شرکت های دیگه ایشان همه پرسنل خانم بود و رسیدگی هم کم بود و امار خوبی ندارند .
ولی صاحبان این مجموعه باید بدانند این شرکت بزرگترین تولید کننده خودرو در خاورمیانه می باشد لذا خواهشمندیم با سرمایه ای که دارند باعث رونق دوباره جهانی و منطق ای این شرکت باشند . دستگاه های فرسوده کار خود را انجام داده اند و شرکت نیاز با دگرگونی دارد . قطعات با کیفیت و خودرویی با قیمت اقتصادی که با جیب هموطنان هم خوانی داشته باشد.
دوست داریم رونق و شکوفایی این شرکت را دوباره ببینیم .
افزایش تولید و خرید درب کارخانه را برای هموطنان فراهم کنیم
برای همه ارزوی موفقیت دارم
الهی سال جدید برای همه حال خوبی باشه و لب ها خندون، دل های شاد و وجود تک تک عزیزان در سلامت باشه .

ايوب سه شنبه , ۲۸ اسفند ۱۴۰۳ - ۱۳:۵۲

اين تاكسي برگشتي تو ايران خودروديزل رو هم عوض كنيد اين مثل اينكه خطايي در مسابقات فوتبال روآهسته در تلوزيون زمين نشون ميدن كار ميكنه
اصلا به درد مديريت منزلشون هم نميخوره

css.php