به گزارش خط بازار، نایب رئیس انجمن تخصصی صنایع همگن نیرو محرکه و قطعهسازی کشور، گفت: خودروسازان مبلغ ۷۵ هزار میلیارد تومان به قطعهسازان بدهکار هستند و هنوز این مبلغ پرداخت نشده است. به عبارت دیگر، نقدینگی قطعهسازان، توسط خودروسازان بلوکه شده است و قطعهسازی در حال حاضر، شرایط مطلوبی ندارد.
مهدی مطلبزاده در خصوص وضعیت قطعهسازان در دولت سیزدهم و امید به بهبود شرایط آنها، اظهار کرد: چندین ماه است که دولت سیزدهم شروع به کار کرده است ولی متاسفانه، هنوز تصمیماتی از سوی دولتمردان، برای بهبود شرایط قطعهسازان گرفته نشده است و دود عواقب قیمتگذاری دستوری به چشم قطعهسازان میرود.
وی افزود: شرکتهای خودروسازی، دولتی هستند و زیانهای سهامداران آنها را دولت متقبل شده است. ولی مطالبات قطعهسازان، روند افزایشی دارد و در حال حاضر، حجم مطالبات قطعهسازان از خودروسازان به بیش از ۷۰ هزار میلیارد تومان رسیده است.
این فعال صنعت قطعهسازی، تصریح کرد: حدود ۲۵ هزار میلیارد تومان از مبلغ ۷۰ هزار میلیارد تومانی که مطالبات قطعهسازان از خودروسازان است، از طریق خرید دین و اوراق گام و قراردادهای سه جانبه با بانکها تعیین تکلیف شده است. ولی هنوز این مبلغ به قطعهسازان پرداخت نشده است.
نقدینگی قطعهسازان توسط خودروسازان بلوکه شده است و قطعهسازی در حال حاضر شرایط مطلوبی ندارد
مطلبزاده، تاکید کرد: ۴۵ هزار میلیارد تومان مطالبات قطعهسازان از خودروسازان است که از سررسید مبلغ ۱۵ هزار میلیارد تومان آن، گذشته است و هنوز پرداخت نشده است.
وی تصریح کرد: نقدینگی قطعهسازان توسط خودروسازان بلوکه شده است و قطعهسازی در حال حاضر، شرایط مطلوبی ندارد.
تخصیص ارز برای قطعات خودرو به سختی انجام میگیرد
نایب رئیس انجمن صنایع همگن قطعهسازی کشور در پاسخ به این پرسش که خودروسازان دو محصول جدید شاهین و تارا در خط تولید دارند و سهم قطعهسازان داخلی از این دو محصول سایپا و ایران خودرو چقدر است؟ گفت: خودرو تارا یک افتخار برای صنعت خودروسازی کشور است و ۹۲ درصد از قطعات این خودرو از ابتدای تولید آن، ساخت داخل کشور است.
مطلبزاده، اظهار کرد: درصد بالایی از ساخت خودرو شاهین نیز مربوط به تولید داخل است. ولی اگر مطالبات قطعهسازان توسط خودروسازان پرداخت نشود، قطعهسازان در راستای تامین نقدینگی و ساخت قطعات با مشکل روبهرو خواهند شد.
وی، افزود: حدود ۱۰الی ۱۵ درصد قطعات مورد نیاز خودروهای تارا و شاهین از خارج از کشور تهیه میشود و ایران خودرو سایپا درخصوص تامین ارز آن با مشکل روبهرو هستند و تخصیص ارز توسط دولت برای تهیه قطعات مورد نیاز این خودروها به سختی انجام میگیرد.
مطلبزاده در پایان، بیان کرد: این مشکلات موجود در صنعت خودروسازی و قطعهسازی، تنها مربوط به خودروسازان نیست بلکه به علت تصمیمات حاکمیتی است که گریبانگیر صنعت قطعهسازی کشور، شده است.
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0