ایران خودرو دیزل در انتظار منجی/مدیرعامل بعدی کیست؟

کاهش قابل توجه سوددهی و افزایش هزینه‌ها، ایران خودرو دیزل را در شرایط دشواری قرار داده و آینده مالی این شرکت را تحت تاثیر قرار داده است.
کد خبر : 114444
تاریخ انتشار :دوشنبه 16 تیر 1404 - 0:33

به گزارش خط بازار؛ شرکت ایران خودرو دیزل، یکی از زیرمجموعه‌های گروه صنعتی ایران خودرو و فعال در فرابورس، در سال مالی منتهی به پایان سال گذشته، با کاهش قابل توجه و نگران‌کننده‌ای در سوددهی مواجه شده است. بررسی دقیق صورت‌های مالی دوازده ماهه این شرکت که در سامانه کدال منتشر شده، تصویری واضح از وضعیت مالی و عملکرد این شرکت ارائه می‌دهد که حاکی از افزایش فشار‌های اقتصادی و عملیاتی بر ایران خودرو دیزل است.

به گزارش سرویس اقتصادی تابناک؛ طبق اطلاعات منتشر شده در کدال، ایران خودرو دیزل با سرمایه ثبتی بیش از ۱۱ هزار و ۱۶۰ میلیارد تومان، سود خالص خود را در سال گذشته نزدیک به ۸۹ درصد کاهش داده است. این بدان معناست که در بازه زمانی دوازده ماهه سال قبل، شرکت حدود ۴ هزار و ۹۰۰ میلیارد تومان کمتر از سال قبل تر سود خالص شناسایی کرده که نشانه‌ای از چالش‌های جدی در بخش درآمدی و سودآوری شرکت است.

سود خالص به ازای هر سهم این شرکت نیز در سال مالی گذشته تنها ۵۳ ریال گزارش شده است که این رقم نسبت به سال ۱۴۰۲، افتی معادل ۸۹ درصد داشته است. چنین کاهش شدیدی در سود به وضوح عملکرد نامطلوب شرکت در شرایط اقتصادی موجود را نمایان می‌سازد و نشان‌دهنده مشکلاتی است که باید از سوی مدیران و سهامداران جدی گرفته شود.

سود انباشته آب رفت، هزینه ها قد کشید!

در کنار این موارد، کاهش سوددهی ایران خودرو دیزل باعث شده تا سود انباشته این شرکت نیز در پایان سال مالی گذشته حدود ۱۱ درصد معادل ۶۶۲ میلیارد تومان کاهش یافته است.

از سوی دیگر، بررسی دقیق‌تر ساختار هزینه‌های شرکت نیز حاکی از رشد قابل توجه در بخش هزینه‌ها است. هزینه‌های مربوط به فروش، اداری و عمومی ایران خودرو دیزل در سال گذشته به بیش از ۳ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان رسیده که نسبت به سال مالی قبل، افزایشی ۲۳ درصدی را تجربه کرده است.

همچنین بخش «سایر هزینه‌ها» که در گزارش‌ها به صورت جزئیات دقیق مشخص نشده، با رشد قابل توجه ۲۰۵ درصدی همراه بوده و به بیش از ۱ هزار و ۵۷۵ میلیارد تومان افزایش یافته است. این موضوع سوالاتی را در مورد ماهیت این هزینه‌ها و دلایل افزایش ناگهانی آنها ایجاد می‌کند که می‌تواند بر اعتماد سهامداران و تحلیل‌گران تاثیر منفی بگذارد.

کاهش شدید سوددهی ایران خودرو دیزل/ نگرانی سهامداران از افزایش هزینه‌ها و فشار‌های مالی

هزینه‌های مالی شرکت نیز وضعیت رو به رشدی داشته و با افزایش ۷۸ درصدی به بیش از ۲ هزار و ۳۴۳ میلیارد تومان رسیده است. این رقم نشان‌دهنده افزایش بدهی‌ها یا بهره پرداختی شرکت بوده و فشار‌های مالی بر ایران خودرو دیزل را بیشتر می‌کند.

در مقابل، دارایی‌های شرکت در سال گذشته کاهش یافته‌اند؛ به طوری که دریافتی‌های بلندمدت شرکت ۳۰ درصد و موجودی نقد آن نزدیک به ۷۹ درصد نسبت به سال قبل کاهش یافته است. این کاهش در دارایی‌های نقد شونده، وضعیت نقدینگی شرکت را در شرایط نامطلوبی قرار داده و محدودیت‌های مالی بیشتری را پیش‌روی ایران خودرو دیزل قرار داده است.

در مجموع، این بررسی صورت های مالی این شرکت حاکی از آن است که ایران خودرو دیزل در مواجهه با چالش‌های اقتصادی کلان و فشار‌های عملیاتی در بخش خودروسازی، عملکرد مناسب و قابل دفاعی نداشته و نیازمند اقدامات فوری برای بهبود مدیریت هزینه‌ها، افزایش بهره‌وری و بهبود ساختار مالی است. در غیر این صورت، ادامه روند فعلی می‌تواند خطرات جدی برای جایگاه شرکت در بازار و اعتماد سهامداران به دنبال داشته باشد.

منبع: تابناک

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 21 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۲۱
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

حقیقت دوست دوشنبه , ۱۶ تیر ۱۴۰۴ - ۷:۰۴

یعنی سایپا سیتروئن شده محل برو بیای مدیران که فقط میخوان رزومه جمع کنن
مسخره تر از این وجود نداره
بعد از رفتن مهندس صادقی از مدیرعاملی این شرکت طی 7 ماه 3 مدیرعامل اومدن راس کار و چند روزم هست شایعه 100% شده که مهندس تاران که 20 روز نیست حکم سرپرستی مدیرعاملی براش خورده استعفا داده و قراره مهندس الوند جایگزین ایشون بشن
آقایون خط بازار ازتون خواهش میکنم وارد این ماجرا بشین که چرا شرایط کاشانو دوستان تهرانی اینجوری کردن
قراره چه اتفاقی در کاشان بیافته؟
چرا باید اوضاع این شرکت اینطوری بشه ؟ چه اهدافی پشت پرده هستش؟ 4000 کارگر این شرکت چه گناهی کردن که هر روز باید با ناراحتی و اعصاب خوردی و استرس بیان سره کار و با روحیه داغون برگردن خونه ؟
این شرکت جوون ترین نفرات رو داره یه شرکت پویا و روحیه بالا پرسنلش میومدن سره کار و تولید میکردن و بارها رکورد تولید خودرو رو در گروه جابجا کردن ولی الان شما بیای کاشان قشنگ متوجه میشی این شرکت از لحاظ روحی و روانی داغونه
توروخدا آقایون خط بازار وارد بشین ببینین پسا پرده چه خبره
آقای مهندس شیخ زاده دیگه بسه و کاشان رو دریاب
خودت تصمیم بگیر برا کاشان نزار مشاورین بهت کسی رو معرفی کنن

نگران دوشنبه , ۱۶ تیر ۱۴۰۴ - ۱۸:۱۶

این آه تیم فروش و خدمات پس از فروش سایپا سیتروئن بود که با بی خردی تیم آقای ثانی و کریمی و عدم حمایت معاون فروش رفتن و الان هم یک تیم متشکل از افراد نا آگاه در فروش و خدمات پس از فروش مستقر هستن که فقط میتونن خوب دعا و نیایش کنن و چند نفری هم در تیم فروش و خدمات پس از فروش منتظرن که آقای صادقی برگرده

Yazdan دوشنبه , ۱۶ تیر ۱۴۰۴ - ۹:۲۱

آقای پیر محمدی
تو دیزل فقط جوک و خاطره تعریف کردن با م میشه همین برادر از نفرات قدیمی استفاده کن اگر باز هم بابا باید تصمیم می‌گیره برای ایران خودرو با اون صحبت کنیم.

عشق حسین دوشنبه , ۱۶ تیر ۱۴۰۴ - ۹:۲۴

تا زمانی که با مدیران فشل و نمره ۱۲ و ۱۳ امید دارید وضعیت همینه ،امیدی به اصلاح ابن موارد نیست بی شک

ایوب دوشنبه , ۱۶ تیر ۱۴۰۴ - ۱۳:۲۱

تازه فهمیدید به درد نخوره؟؟!!!
برید دنبال زالزالک بود چی بود زلی که بنده خدا توسلی مهر اونجا رو بلند کرد به اسم اون زالی که کلا حضورش در دیزل شش ماه نرسید دوباره آزمون و خطا بدید تهش می‌رسید به ستاره خودرو سازی جهان جواد توسلی مهر که خیلی دیر هستش😔

جواد دوشنبه , ۱۶ تیر ۱۴۰۴ - ۱۵:۳۲

عملکرد درخشانی هم تو سایپا داشت درسته؟
یکم حق بنویس.

یدالله سه شنبه , ۱۷ تیر ۱۴۰۴ - ۸:۴۳

جواد عزیز شما کدال سایپا رو شش ماهه اول که توسلی مهر بود چک کن دو سال قبل و تا الان هم چک کن بعدا صحبت کن

Md سه شنبه , ۱۷ تیر ۱۴۰۴ - ۹:۲۸

من نه طرفدار منجی هستم نه محمدزاده و نه توسلی‌مهر. فقط جالب بود برام از وقتی منجی اومد و با فسادی که زمان توسلی مهر اتفاق افتاده بود و فوتبالیست مدعی مدیرعاملی که پول کارگر رو خورده بود رو بیرون کرد، سر و صدای وامصیبتا بلند شده. تا دیروز نقدی از منجی نمیکردین. خدا باز پدرش رو بیامرزه که جلوی فساد رو خوب میگیره. ما کارگرهای ایران‌خودرو دیزل واسه همین یک کار دست منجی رو میبوسیم.

یدالله دوشنبه , ۱۶ تیر ۱۴۰۴ - ۱۳:۳۷

فقط و فقط حضور و سایه مهندس توسلی مهر میتونه دوباره این خرابه که دو مدیرعامل نا لایق درست کردن درست کنه که بعید میدونم دوباره برگرده ما کارگران انسانیت و معرفت و نجابت این آدم و تیم محبوبش رو دیدیم
فقط و فقط توسلی مهر قلب ماست

Niloo دوشنبه , ۱۶ تیر ۱۴۰۴ - ۱۴:۱۰

دقیقا قراردادهای نجومی ارکیده که محمدزاده بست الان داره صداش درمیاد تازه اولشه محمدزاده گند زد تو دیزل جالبه که هنوز برخی از مدیراش هستند

رادین دوشنبه , ۱۶ تیر ۱۴۰۴ - ۱۴:۱۹

مگه میشه کارخانه ایی پیدا کنی که هم کارکنان و هم مشتری ها و هم خدا ازش اینقدر رضایت داشته باشه
به همه سود برسونه دریغ از اینکه بخواد جیب خودشم پر بشه
خودش آدم لایقی باشه که هیچ ، تیم بسیار باسواد و کاربردی هم دور خودش داشته باشه
حتما دست هایی تو کار هست که نمی‌خوان دیزل رشد کنه وگرنه باید با لیموزین برن دنبال توسلی
آقای توسلی مهر عزیز تا ابد دوستت داریم
به پروردگار قسم که مدیری لایق تر ایشون ندیدم
انشاالله که برگرده.

علی دوشنبه , ۱۶ تیر ۱۴۰۴ - ۱۵:۱۲

بدون اغراق بهترین مدیر بعد از انقلاب مهندس جواد توسلی مهر
هرجا هست خدا براش بسازه
لایق وزارت هستش بخدا دیزل براش کوچیکه

پتروس دیزل دوشنبه , ۱۶ تیر ۱۴۰۴ - ۱۶:۰۵

در ۲۰ سال اخیر سابقه نداشته مدیری روی کار بیاد که اینگونه با استراتژی‌های محافظه کارانه کمر به نابودی شرکت دیزل ببنده، مدیر عاملی که هنوز خودش رو باور نداره و کل فعالیت روزانه اش شده مهمانداری کردن و پذیرایی از رفقا و غافل از آن که تیم پاره المپیک بجا مانده از محمد زاده را همچنان حفظ کرده و دست به تغییرات جزئی اشتباهی زده …
کاش میشد به آقای کشاورز اطلاع داد که حیف دیزل که با انتخابهای نادرست به نابودی میرود.
امیدوارم که این نابودی جزو اهداف ما نوشته گروه نباشد …

kmc دوشنبه , ۱۶ تیر ۱۴۰۴ - ۱۶:۳۹

با باز شدن پای مدیران رانتی و نالایق از سال 1399وضعیت دیزل روز به روز بدتر شد در دوران آقا جواد توسلی همه چیز در ظاهر گل وبلبل بود ولی پشت پرده سرمایه شرکت در حال ذوب شدن بوده. از جمله بازی کردن با سهام حق تقدم خاور که به صورت رانتی و بدون هیچ تحلیلی حق تقدم رو از 12 تومن جمع کردن و حدود 45 تومن فروختند. این یک نمونه از دستاوردهای زمان آقا جواد بود. تیم ضعبف مالی با محوریت فردی که رشته جانور شناسی داشته و مدیران نالایق و حساب ساز مالی ثبت 8.5 همت سند بدون کاربر را در سیستم داشته که معلوم نیست این اسناد برچه اساسی ثبت شده. هزینه آسفالت و بلاتکلیفی ساختمان ورودی شرکت و حساب سازی های دیگه در مالی بماند البته از جریمه های مالیاتی شرکت نیز در دوران آقای توسلی نیابد غافل بود. کارگر در آن زمان هر دو ماه پاداش تولید می گرفت و خوشحال از اوضاع شرکت غافل از اینکه چه بلایی سر شرکت داره میاد. البته فتح الفتوح دوران آقا توسلی قرارداد باوزارت کشور و شخص ثالث دیگری بوده که سرمایه بزرگی از شرکت برباد رفته به طوری که حسابرس هم در بند های حسابرسی سال 1402 به آن اشاره داشته و 115 میلیون یورو شرکت فعلا رو هوا هست. راستی 9800 یورو خرید ترمز ABS که بخشی از آن هزینه سفر های خارج از کشور و عشق حال مدیران آن دوره شده بماند. البته پروژه آسفالت و 1500 میلیارد تامین اجتماعی هم باشه برای بعد. این شده که الان دیزل به این وضعیت اسفناک رسیده و متاسفانه هم دوران محمدزاده و هم دوران منجی مدیران نالایق و فاسد در مالی همچنان هستند و در حال حساب سازی مطمن باشید مجمع امسال هم یک مجمع با حساب سازی توسط غول حساب ساز یعنی ابوطالبی هست. حال دیزل خوب نیست الکی حمایت از مدیران قبلی نکنید این شرکت دلسوز و پای کار میخواد که متاسفانه وجود نداره.

S دوشنبه , ۱۶ تیر ۱۴۰۴ - ۲۲:۱۶

واقعا حضور مهندس جواد توسلی مهر یکی از بهترین دوره های این شرکت بود تولید بالا و جذب نیرو جدید بازنشستگی تاسیس نیروگاه برق داخل شرکت اسفالت نو سازی و ….. این همه کار های کوچیک بود ک انجام داد بماند ک این شرکت راه انداخت شرکتی ک این همه داشت تولید میکرد دوتا مدیر عامل نالایق باعث شد الان شرکت ب این وضعیت بد دچار بشه بسیاری از همکاران بیکار شدن تو ایام عید بخاطر کاهش هزینه و از این بدترم میشه فقط حضور مهندس جواد توسلی مهر میتونه این شرکت دوباره راه بی افته و تولید داشته باشه .

محسن دوشنبه , ۱۶ تیر ۱۴۰۴ - ۲۳:۳۳

این بنده خدا از قزوین پاشده اومده تهران، لقمه ای گذاشتن تو دهنش که براش خیلی بزرگه، معلومه که شرکت و به گل مینشونه.
باور کنید در حد یه کارشناسم نیست.
جای این بنده خدا تو یه جایگاه کارشناسی تو یکی از شرکتهای قزوینه.
فقط به واسطه دوستی با صمدی اومد اینجا.
توروخدا کاری که بلد نیستین و خودتون قبول نکنید، چرا با اهمال کاری و انجام کارهای غیرحرفه ای بیت المال و به باد فنا میدین؟
انشاالله زودتر برکنار بشه همه ازش راحت بشن.

Kmc سه شنبه , ۱۷ تیر ۱۴۰۴ - ۹:۱۵

با سرمایه 11همتی ایجاد 1.5 همت سایر هزینه ها خیلی عجیبه!! عجب انسان های پاکدستی هستند مدیران مالی دیزل. مدیر مالی که از سال 1402 دارای حساب سازی میکنی در دیزی باز بوده حیا گربه کجا رفته. به کجا چنین شتابان!!!!

Ahmad سه شنبه , ۱۷ تیر ۱۴۰۴ - ۱۳:۱۱

منجی اصلا لایق ایران خودرو دیزل نیست

Arash سه شنبه , ۱۷ تیر ۱۴۰۴ - ۱۷:۲۶

واقعا مدير عامل ديزل رو كشي فكر كنم از لپ لپ در آوردند اخخخ

حسن زاده سه شنبه , ۱۷ تیر ۱۴۰۴ - ۲۲:۱۹

هنوز یاد و خاطره ۱۸۰۰ میلیارد اعطایی به بیمه تامین اجتماعی آقای توسلی زنده هست قرار بود با این پول پرسنل با قانون سخت و زیان آور بازنشسته بشن که تا الان هیچ اتفاقی نیفتاده فقط پول از دست شرکت رفت . یاد و خاطره آسفالت سطح شرکت هنوز زنده است و بسیار کارهای دیگر……. دوران محمدزاده هم دوران مصیبت واری بود ایشون وقت خودشون رو به جای رسیدگی به امور شرکت کنار افراد خاص شرکت تلف کردن پول تولید رو داد کارت ارکیده برای پرسنل گرفت متاسفانه منجی هم تا الان کار خاصی انجام نداده قرار بود با اومدن مسئول پرداخت ۱۸۰۰ میلیارد به بیمه آقای م م معاونت منابع انسانی اوضاع بازنشستگی بهتر بشه که تا حالا نشده البته مسئولین و مسببین این موضوع هنوز در راس کار هستن و باند قبلی به کار خودشون دارن ادامه میدن امیدوارم با رفتن قائم مقام تولید البته با فضاحتی که به با آوردن و پاشیدن باند مشعل و یارانش منجی بتونه به کارش ادامه بده

حسن زاده چهارشنبه , ۱۸ تیر ۱۴۰۴ - ۲۱:۰۴

گویا خط بازار قصد خراب کردن منجی رو داره بنده جوابیه یدالله رو نوشته بود ولی نشر نداد

css.php