افت تولید خودرو در سال جهش تولید/مقیمی تکلیف ایران خودرو و سایپا را مشخص کند

مقتدری گفت: متاسفانه طی شش ماهه نخست سال جاری حدود ۱۰ درصد افت تولید خودرو نسبت به مدت مشابه سال گذشته را تجربه کردیم.
کد خبر : 84087
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۲۵ مهر ۱۴۰۳ - ۹:۰۱

به گزارش خط بازار؛ «افت» تولید خودرو در حالی رخ داده که وزارت صمت علاقه ای به شنیدن یا توجه به این مساله ندارد. عدم تعیین سیاست های خودرویی در وزارت صمت منجربه پدیده سردرگمی در صنعت و بازارخودرو شده است. تکلیف تحقق برنامه تولید یک میلیون و ۵۰۰ هزار دستگاه خودرو که وزارت صمت ابتدا سال جاری اعلام کرد؛ به دلیل «کمبود نقدینگی»، «قیمت گذاری دستوری» و «عدم تخصیص ارز» مشخص نیست. کمبود نقدینگی در خودروسازان کشور تبدیل به بحران مالی در زنجیره تامین شده است، ظاهرا سیاستگذاران صنعتی تغییر رویکرد فعلی را در وزارت صمت دنبال نمی کنند، در همین زمینه سیامک مقتدری در گفتگویی چالش های کنونی خودروسازی را تبیین کرد.

* صنایع خودروسازی در شش ماهه نخست سال جاری چالش های عدیده ای را تجربه کردند، در نیمه نخست امسال تولید خودرو چند درصد افت نسبت به مدت مشابه سال گذشته داشته است؟

متاسفانه طی شش ماهه نخست سال جاری حدود ۱۰ درصد افت تولید خودرو نسبت به مدت مشابه سال گذشته را تجربه کردیم. این افت تولید نیز ناشی از چالش های نقدینگی، انرژی و ارزی در خودروسازان ایجاد شد.

معضل تکراری کمبود نقدینگی طی ماه های گذشته سال جاری پررنگ تر از گذشته شده است؛ به بیانی بهتر ورودی مالی خودروسازان بسیار کمتر از هزینه های تولیدشان است

* درحال حاضر وضعیت نقدینگی صنایع خودروسازی با گذشت بیش از شش ماه از سال جاری چگونه است؟

معضل تکراری کمبود نقدینگی طی ماه های گذشته سال جاری پررنگ تر از گذشته شده است؛ به بیانی بهتر ورودی مالی خودروسازان بسیار کمتر از هزینه های تولیدشان است. متاسفانه تغییری در سیاست «قیمت گذاری دستورِ» برای خودروها ایجاد نشده است. از سوی بانک ها نیز با اعمال سیاست های انقباضی روند عدم ارائه تسهیلات به صنایع خودروسازی را دنبال می کنند.

در سال جاری اگر دو معضل اساسی صنعت خودرو یعنی «نقدینگی» و «تخصیص ارز» برای تامین مواداولیه یا قطعات بهبود یابد، می توان انتظار تولید افزایشی داشت، در غیر اینصورت باید منتظر افت تولید خودرو نسبت به سال گذشته باشیم

* باتوجه به چالش های مالی صنعت خودرو که شما پیشتر به آن اشاره داشتید، آیا در شش ماهه دوم سال جاری باید انتظار رشد تیراژ تولید خودرو را داشت؟

معمولا تیراژ تولید خودرو در نیمه دوم سال نسبت به نیمه نخست افزایشی می شود، البته در اینجا باید اشاره کنم که جز سال های استثنایی روند تولید خودرو در شش ماهه دوم افزایشی بوده است. در سال جاری اگر دو معضل اساسی صنعت خودرو یعنی «نقدینگی» و «تخصیص ارز» برای تامین مواداولیه یا قطعات بهبود یابد، می توان انتظار تولید افزایشی داشت، در غیر اینصورت باید منتظر افت تولید خودرو نسبت به سال گذشته باشیم.

مقاومت خودروسازان در برابر اصلاح قیمت قطعات برای زنجیره تامین ناشی از تکلیف «قیمت گذاری دستوری» است

* بسیاری از قطعه سازان نسبت به عدم اصلاح قراردادهای میان خودروسازان و زنجیره تامین گلایه دارند، به نظر شما این وضعیت در نیمه دوم سال تغییر خواهد کرد؟

مقاومت خودروسازان در برابر اصلاح قیمت قطعات برای زنجیره تامین ناشی از تکلیف «قیمت گذاری دستوری» است. زیرا تولید خودرو توسط دو غول بزرگ خودروساز با ضرر و زیان مواجه بوده و از همین رو در شرایط فعلی توان مالی اصلاح قیمت قراردادها را ندارند. خودروسازان معمولا در اواسط یا اواخر هرسال قراردادهای زنجیره تامین را بازنگری می کنند؛ هزینه تمام شده خودرو براساس نرخ تورم و رشد نهاده های تولید، افزایش نیافته است. بنابراین امیدواریم در نیمه دوم سال جاری چالش های تولید خودرو حداقل نسبت به نیمه نخست امسال کمتر شود.

منبع: تحلیل بازار

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 4 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 4
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

محمد چهارشنبه , 25 مهر 1403 - 9:53

جناب دکتر مقیمی توسلی و دارو دسته اش و عظیمی و دارو دسته اش در خودروسازی کاری نمیتوانند بکنند ،فکر انتصابات اتوبوسی خود و دوستان خود هستند و بودند ،از کف کارخانه خبر ندارند ،ماموریت های میلیاردی و بدون نتیجه و …. در کارنامه داشتند پس کار را تمام کن و کسانی که در این یکسال حکم گرفتند را خانه نشین کن

Da چهارشنبه , 25 مهر 1403 - 13:58

پرونده باند متوهمین کم کم داره رو نمایی میشه سری بزنید به خرید ملک در دبی و یا خرید خونه معاونت طرح و برنامه ایشان در خیابان فرشته سرنخ دستتون میاد

علی یکشنبه , 29 مهر 1403 - 12:35

تعیین تگلیف نمیخاد.پول بده مقیمی بقیش حله.خودرو سلزها می سازند
با قیمت دستوری قطعه ساز کار نمیکنه

احمد چهارشنبه , 2 آبان 1403 - 15:53

سلام
بنظر خود مدیرعاملهای گروه هم الان در برزخ می باشند چون نسبت به بقای خود امیدوار نیستند اخباری که به گوششون می رسه نگران کننده است بلاخص مدیرعامل سایپا را نگران کرده است. برخی بشدت در حال لابی می باشند تا حداقل اخر سال موندگار بشه این یعنی فاتحه گروه را باید خواند