از مصائب خرید خودرو تا حربه جدید ایرلاین‌ها

قیمت تیبا صندوقدار در بازار آزاد به عنوان یکی از ارزان‌ترین سواری‌های داخلی به حدود ۴۰۰ میلیون رسید و بساط واردات خودرو کندتر از بدبینانه‌ترین پیش‌بینی‌ها جلو می‌رود.
کد خبر : 66334
تاریخ انتشار : جمعه ۱۳ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۲:۲۴

به گزارش خط بازار؛ افزایش قیمت خودرو در بازار تقریبا از ۴۵ روز قبل استارت خورد و کماکان به‌شکل بی‌رحمانه‌ای ادامه دارد. ارقام پیشنهادی فروشنده‌ها باوجود رد و تکذیب اخبار و شایعاتی که آرامش بازار خودرو را به هم زده، نسبت به ابتدای دی‌ماه تکان اساسی خورده و قیمت تیبا صندوقداری که جزو ارزان‌ترین سواری‌هاست با رشد تقریبا ۷۰ میلیونی در عرض شش هفته به مرز ۴۰۰ میلیون رسیده است.

افزایش قیمت خودرو تنها تیتر تکراری این حوزه نیست و برای دهمین بار در ماه‌های گذشته با خبر بازگشایی سامانه یکپارچه فروش محصولات وارداتی برای تعیین‌تکلیف متقاضیان مرحله اول سامانه روبرو شدیم و همچنان خبری از ثبت‌نام برای متقاضیان جدید وجود ندارد. تداوم روند قطره‌چکانی واردات و از همه مهمتر آماری که اخیرا گمرک ایران از تعداد مدل‌های وارداتی در ۱۰ ماه ابتدایی سال اعلام کرده، حتی از بدبینانه‌ترین پیش‌بینی‌ها هم کمتر است. لابلای خبر‌ها و فعل‌وانفعالات اقتصادی زیادی که در هفته گذشته پشت‌سر گذاشتیم، می‌توانیم به سروشکل جدید فروش بلیط هواپیما و چند نرخی شدن ارقام اعلامی ایرلاین‌ها اشاره کنیم. تعیین تکلیف وام فرزندآوری یکی دیگر از خبر‌های مهم اقتصادی در هفته گذشته است و اگر اتفاق خاصی رخ ندهد، ۱۰ تا ۵۰ میلیون بیشتر از امسال به دست متقاضیان تسهیلات فرزندآوری ۱۴۰۳ می‌رسد.

تداوم روند افزایش قیمت خودرو؛ قیمت تیبا به ۴۰۰ میلیون رسید

تیبا صندوقدار یکی از ارزان‌ترین سواری‌های موجود در بازار خودرو به‌حساب می‌آید که تولید آن از سال گذشته متوقف شده است. یک سال بعد کنار رفتن تیبا از خط تولید، روبروی عبارت تیبا صندوقدار مدل ۱۴۰۱ در سایت‌های تخصصی خودرو رقمی معادل ۴۰۰ میلیون تومان به‌چشم می‌خورد که یکجور میانگین از ارقام پیشنهادی فروشنده‌ها تلقی می‌شود.

قیمت تیبا صندوقدار در بازار آزاد با این حال ۴۵ روز قبل یعنی اوایل دی‌ماه امسال به ۳۳۰ میلیون تومان نمی‌رسید و حالا در عرض تقریبا شش هفته، نزدیک ۷۰ میلیون تومان به قیمت تیبا صندوقدار مدل ۱۴۰۱ اضافه شده است. فعالان بازار خودرو در این مدت تاثیر یک خبر و یک اظهار نظر از منوچهر منطقی را بیشتر از دلایل و عوامل دیگر در حال و روز این روز‌های بازار موثر می‌دانند.

واگذاری قیمت‌گذاری محصولات داخلی به خود خودروسازان خبری بود که به نقل از منوچهر منطقی به‌عنوان شوک اول در اوایل دی‌ماه به بازار وارد شد و ضربه دوم را ماجرای فروش محصولات داخلی توسط ایران‌خودرو و سایپا با قیمتی نزدیک بازار آزاد، به پیکره نحیف بازار وارد کرد. باوجود تکذیب هر دو خبر ارقام پیشنهادی فروشنده‌ها بدون توقف در مسیر صعودی حرکت می‌کند.

تارا اتوماتیک تیپ V۴ که در جمع محصولات داخلی گران‌ترین گزینه فعلی است، یک میلیارد و ۱۰۰ میلیون قیمت خورده است؛ ۱۸۵ میلیون بیشتر از اوایل دی‌ماه. قیمت پژو ۲۰۷ اتوماتیک پانوراما با رشد ۱۶۰ میلیونی به طور متوسط به ۹۸۵ میلیون تومان ارتقا پیدا کرده و ساینا S دنده‌ای و کوییک R دنده‌ای که مثل تیبا صندوقدار جزو ارزان‌ترین سواری‌های بازار به‌حساب می‌آیند حول‌وحوش ۴۰۰ میلیون آگهی می‌شوند.

بازگشایی سامانه یکپارچه برای دهمین بار

سامانه یکپارچه فروش خودرو‌های وارداتی طبق اولویت‌بندی که از قبل مشخص شده، برای دهمین بار در سال جاری در دسترس متقاضیان سری اول قرار گرفت. چه افرادی؟ متقاضیانی که اسفند ۱۴۰۱ در سامانه یکپارچه فروش خودرو‌های وارداتی ثبت‌نام کردند. یعنی همچنان چیزی به اسم ثبت‌نام از متقاضیان جدید وجود ندارد.

واردات خودرو‌های خارجی تا اینجای کار کندتر از بدبینانه‌ترین پیش‌بینی‌ها جلو رفته و طبق ادعای کمرگ ایران، کمتر از پنج هزار دستگاه سواری خارجی در ۱۰ ماه ابتدایی امسال به شکل قطعی وارد کشور شده است. بر اساس اعلام گمرک ایران، آمار واردات قطعی انواع خودرو سواری در ۱۰ ماه ابتدایی سال جاری دقیقا چهار هزار و ۹۹۷ دستگاه بوده است؛ به ارزش ۱۰۱ میلیون و ۷۲۲ هزار دلار.

عرضه قطره‌چکانی خودرو‌های وارداتی، تنها باگ ماجرا نیست و می‌توانیم از اعمال تعرفه ۷۵ تا ۱۰۰ درصدی واردات و عرضه مدل‌های لوآپشن هم حرف بزنیم. مثلا هیوندای اکسنتی که توسط کرمان‌خودرو با قیمتی زیر ۱۷ هزار دلار (کمتر از یک میلیارد بااحتساب نرخ ارز آزاد) خریداری می‌شود، اما در سامانه یکپارچه یک میلیارد و ۸۶۵ میلیون به‌فروش می‌رسد. آن‌هم خودرویی که از آپشن‌هایی مثل کروز کنترل، تنظیم برقی صندلی راننده، دوربین عقب، تهویه خودکار و سنسور باران محروم است.

از مصائب خرید خودرو تا حربه جدید ایرلاین‌هاخرید بلیط هواپیما با نرخ مصوب الان معضل بزرگ متقاضیان سفر‌های هوایی است و درعوض تا دلتان بخواهد گزینه‌های زیادی با ارقام چند برابری و تحت‌عنوان پرواز بیزینس برای مسافران تدارک دیده‌اند

رونمایی از شیوه جدید فروش بلیط هواپیما

فروش بلیط هواپیما و تاکتیک‌های ایرلاین‌ها تا حدود زیادی با ماه‌های گذشته تفاوت پیدا کرده است. کمبود بلیط هوایپما تا همین چندماه پیش تقریبا در همه مسیر‌ها مشاهده می‌شد، اما الان بلیط هواپیما در اغلب مسیر‌های پردتردد وجود دارد و تفاوت ماجرا به چند نرخی شدن قیمت‌ها برمی‌گردد. پیدا کردن بلیط هواپیما با نرخ مصوب الان معضل اصلی متقاضیان سفر‌های هوایی است و درعوض تا دلتان بخواهد گزینه‌های زیادی با ارقام چند برابری و تحت‌عنوان پرواز بیزینس برای مسافران تدارک دیده‌اند.

بلیط هواپیما تهران – مشهد به عنوان پرترددترین مسیر هوایی کشور باید با نرخ مصوب یک میلیون و ۳۱۴ هزار تومان عرضه شود. تا الان فقط دو پرواز از طرف کاسپین و وارش برای روز ۲۱ بهمن در دسترس مسافران مسیر تهران – مشهد باقی مانده است و کنار آن پرواز بیزینس هواپیمایی چابهار با قیمت دو میلیون و ۳۵۴ هزار تومان و پرواز بیزینس هواپیمایی ماهان با قیمت سه میلیون و ۵۳۴ هزار تومان دیده می‌شود.

تهران – کیش یکی دیگر از گزینه‌هایی است که مثلا در بررسی شرایط روز شنبه ۲۱ بهمن متوجه می‌شویم اولا فقط پرواز‌های چارتری برای مسافران باقی مانده و دوما نرخ همین بلیط هواپیما تهران – کیش در پرواز بیزینس ماهان به مرز چهار میلیون تومان می‌رسد. طبق معمول مسئولان سازمان هواپیمایی کشور در واکنش به تحرکات ایرلاین‌ها از برخورد با گران‌فروشی صحبت کردند و بالارفتن نرخ بلیط را منوط به تصمیم شورای عالی هواپیمایی دانستند.

تعیین تکلیف تسهیلات قرض‌الحسنه فرزندآوری و ازدواج

وام فرزندآوری ۱۴۰۳ آرام‌آرام به مرحله اجرا نزدیک می‌شود و اگر اتفاق خاصی رخ ندهد باید تکلیف آن را مثل وام ازدواج ۱۴۰۳ تمام‌شده بدانیم. تسهیلاتی که هر دو از جنس وام قرض‌الحسنه به‌حساب می‌آیند.

وام فرزندآوری ۱۴۰۳ بین ۱۰ تا ۵۰ میلیون بیشتر از سال قبل پرداخت می‌شود و به‌ازای فرزند اول ۴۰ میلیون تومان، فرزند دوم ۸۰ میلیون تومان، فرزند سوم ۱۲۰ میلیون تومان، فرزند چهارم ۱۵۰ میلیون تومان و فرزند پنجم به بعد ۲۰۰ میلیون درنظر گرفته شده است.

وام فرزندآوری ۱۴۰۳ شامل متقاضیانی می‌شود که تاریخ تولد فرزندشان بعد از ۱۴۰۲/۰۱/۰۱ باشد. حذف شرط ارائه کارت پایان خدمت از جمله اقدامات لازم در مسیر دریافت تسهیلات فرزندآوری است و همچنان به هر فرزند متولد شده فقط یکبار تسهیلات تعلق می‌گیرد. البته اگر در حین بازپرداخت اقساط وام فرزندآوری، متقاضی صاحب فرزند دیگری شود، می‌تواند بازهم برای دریافت تسیهلات آن‌هم با مبلغ بیشتر اقدام کند و موقع تولد فرزندان دو قلو و بیشتر هم، به‌ازای هر فرزند یک وام تعلق می‌گیرد.

وام ازدواج ۱۴۰۳ هم که همیشه برای تازه عروس و داماد‌ها اهمیت داشته، احتمالا سقف ۳۰۰ میلیون تومانی خواهد داشت، اما موضوع نگران‌کننده می‌تواند آماروارقام اعلام‌شده از تعداد متقاضیان خوش‌شانسی باشد که از ابتدای سال دستشان به تسهیلات ازدواج یا فرزندآوری رسیده است.

وام ازدواج ۱۴۰۳ براساس آخرین آمار‌های رسمی که مربوط به ۹ ماه ابتدایی امسال می‌شود، به ۳۰ درصد از متقاضیان دریافت تسهیلات تعلق نگرفته است. از مجموع ۸۹۹ هزار و ۳۲۲ نفری که امسال درخواست دریافت تسهیلات ازدواج داشتند، ۲۸۰ هزار و ۵۴۳ نفر در صف انتظار قرار دارند. یعنی تقریبا ۳۰ درصد متقاضیان. این عدد در بازه زمانی ۱۰ ماهه تسهیلات فرزندآوری به ۳۵ درصد افزایش پیدا می‌کند. چون باوجود تعلق گرفتن تسهیلات فرزندآوری به ۶۲۱ هزار و ۱۲۴ نفر، این وام به دست ۳۴۷ هزار و ۶۴۷ نفر دیگری که در صف حضور دارند، نرسیده است.

منبع: فرارو

برچسب ها : ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.