خط بازار
اخبار

اتفاق عجیب در واگذاری ایران خودرو به سهامداران خصوصی

به گزارش خط بازار؛ هنوز جاده مخصوص و فعالان حوزه خودروسازی در شوک واگذاری ایران خودرو به مدیریت بخش خصوصی قرار دارند.

واگذاری ایران خودرو به بخش خصوصی بزرگترین و مبارک ترین تحول خودروسازی در دوران بعد از انقلاب است که اگر در مسیر درست حرکت کند برکات و آثار بی نظیری را در این صنعت به جای می گذارد.

از طرف دیگر هنوز ابهامات در خصوص این موضوع وجود دارد. به طور مثال می توان به دو نامه یک روز قبل از برگزاری مجمع اشاره کرد.

نامه اول: دستور توقف مجمع ایران خودرو توسط دادستان کل کشور به وزارت صمت

در این نامه مورخ ۱۶ بهمن ۱۴۰۳ معاون قضایی دادستان کل کشور به وزیر صمت می نویسد:

«احتراما نظر به اینکه براساس اخبار و گزارش های واصله از مراجع نظارتی، روند واگذاری سهام شرکت ایران خودرو با ابهاماتی همراه بوده و از آنجا که محتمل است تحقق این امر تضییع بیت المال و حقوق دولت را در پی داشته باشد لذا با عنایت به تکالیف قانونی و مدیریتی آن وزارت خانه در روند واگذاری مذکور و مستندا به ماده ۲۹۰ قانون آیین دادرسی کیفری، ماده ۴ دستورالمعمل نظارت و پیگیری حقوق عامه و تکالیف قانونی و نظارتی دادستان کل کشور در امر صیانت از حقوق عامه و حفظ حقوق دولت و منافع و مصالح ملی اقتضا دارد دستور فرمایید تا زمان قطعیت ابلاغ و اجرای رای قطعی هیات تجدیدنظر شورای رقابت از واگذاری سهام شرکت یادشده و هرگونه اقدام دیگر که شایبه احتمال تضییع حقوق دولتی و عمومی دیگر اشخاص را فراهم می سازد اکیدا خودداری نموده و نتیجه با قید فوریت به این مرجع گزارش گردد»

 

در این نامه صراحتا دستور توقف هر گونه اقدام در این خصوص داده می شود و خواستار رسیدگی فوری وزارت صمت است.

نامه دوم: دستور توقف برگزاری مجمع توسط ایدرو به سهامداران

پیرو دستور دادستان کل کشور، فرشاد مقیمی رئیس ایدرو نیز در مورخ ۱۶ بهمن ۱۴۰۳ دستور توقف برگزاری مجمع توسط ایران خودرو را صادر می کند.

ایران خودرو
این دو نامه صریح و قانونی در حالی صادر می شود که یک روز بعد یعنی ۱۷ بهمن ۱۴۰۳ مجمع برگزار می شود. البته اینکه آیا طبق قانون حاکمیت شرکتی تمامی اعضای هیئت مدیره صورت جلسه را امضا کرده باشند یا نه موضوع قابل بحث دیگری است. چون مجمع در صورتی محلی از اعراب دارد که تمامی اعضای هیئت مدیره آن را امضا کرده باشند.
ولی آنچه که قابل توجه و تامل است این است که علی رغم تاکید چند دستگاه نظارتی، مجمع برگزار می شود.
لذا این سوال مهم مطرح است که آیا نهادهای نظارتی در اجرای قانون تضعیف شده اند و یا قدرت عده ای فراتر از دستگاه های نظارتی است؟ اگر این واگذاری قانونی بوده دستگاه های نظارتی شفاف اعلام کنند که موضوع این دو نامه چه بوده است و چطور می شود که علی رغم تاکید فوری دستگاه های نظارتی مجمع برگزار می شود.
در گزارش بعدی به نامه ای دیگری از نهادهای نظارتی در روز مجمع خواهیم پرداخت که موضوع واگذاری ایران خودرو به بخش خصوصی را پیچیده تر می کند.
منبع: خط بازار 

4 دیدگاه برای این مطلب

  • کارگر خط گفت:

    والا خصوصی سازی بغیر از بدبختی برای دیزل چیزی نداشته آوردن آدمهای خلاف کار قبلی که یکی از اونا مسبب باج ۱۵۰۰ همتی به بیمه تامین اجتماعی بود برای بازنشستگی که هیچ حرکتی در این خصوص انجام نشد و هنوز هم پرسنل آواره بازنشستگی هستن دومی خلاف کار اداری بود که به مقام بالاتر رسید سومی نفری هست که تمام امتیازات موجود در سازمان رو گرفت و برای بقیه راه رو بست چهارمی مسئول بیمه هستش که بلاهایی سر بیمه پرسنل آورده که نگو و بقیه….. شاید بعضی ها بگن تولید راه افتاده ولی باید بهتون بگم که از ابتدای تشکیل دیزل نیمه دوم سال با تولید همراه بوده پس الهی کار خاصی نکرده خط بازار لطفا چاپ کن

    • فاضل گفت:

      همین هست دیگه
      الان یه نفر رو که اخراجی بازرسی گروه هست فرستادن شده مدیر بازرسی دیزل، رفتن پیشش برای کار اصلا دست چپ و راستش رو نمی شناسه
      اخه دیزل خودش این همه آدم متخصص داره چرا ازشون استفاده نمی کنن

  • ایوب گفت:

    چرا تغییرات در ایران خودرودیزل متوقف شد؟؟؟
    مشعل بدون مشکله

  • ناجی گفت:

    شرکت گواه در حال منحل شدن و تبدیل به معاونت است .شرکت ایسیکو و محور سازان هم در صف تبدیل معاونت هستند شرکتهای پارکهای صنعتی ایکاپ در حال تصفیه

دیدگاه خود را بنویسید