آیا ایران خودرو لقمه بزرگی برای سهامداران است؟

بعد از گذشت بیش از ۵ ماه از واگذاری مدیریت ایران خودرو به سهامداران بخش خصوصی، چالش های این شرکت در حال افزایش است.
کد خبر : 118525
تاریخ انتشار :یکشنبه 12 مرداد 1404 - 10:54

به گزارش خط بازار؛ بعد از گذشت بیش از ۵ ماه از واگذاری مدیریت ایران خودرو به سهامداران بخش خصوصی، چالش های این شرکت در حال افزایش است.

۱۷ بهمن ۱۴۰۳، در مجمع ایران خودرو، با چراغ سبز دولت تصمیم بر این گرفته شد که سهامداران بخش خصوصی سکان این شرکت را برعهده بگیرند. اتفاق مبارکی که با توجه به تجربه بالای سهامداران در خودروسازی می تواند زمینه را برای توسعه در جاده مخصوص فراهم نماید. البته این به معنای خصوصی سازی نیست بلکه مقدمه ای برای خروج دولت از بنگاه داری در خودروسازی به حساب می آید و لذا این مرحله «مقدمه خصوصی سازی» می باشد.

بررسی های میدانی نشان می دهد در فاز اول(دوران تثبیت) ۴ برنامه در دستور کار قرار گرفته است:

۱- رهایی از قیمت گذاری دستوری با میدان داری عادل پیرمحمدی،

۲- افزایش درآمد(به ويژه غیرعملیاتی و بازی های بورسی) با دست فرمان جمشید ایمانی،

۳- متمرکز کردن خرید خارجی در دبی با هدایت محمد علیپور،

۴- چابک سازی(بعضا با انحلال شرکت های رقیب)، کاهش هزینه ها و استقرار تیم حرف گوش کن،‌متخصص و متعهد با مدیریت علی پنبه چی و حمید کشاورز.

در مورد اول جسورانه ولی ناشیانه عمل شده است. چرا که منجر به افزایش تنش بین ایران خودرو و حاکمیت گردیده است. شاید سهامداران فراموش کرده اند که صرفا مدیریت امور با تمرکز بیشتر بر کاهش هزینه در اختیار آنان است و نه مالکیت مطلق. اگر قرار بر افزایش قیمت بود، عظیمی(مدیریت سابق ایران خودرو) و دولت در این کار قدرتمندتر، موجه تر و تواناتر از بخش خصوصی بود.

در مورد دوم به دلیل ارتباطات سیاسی و اقتصادی خوب ایمانی با بورس و تجربه کافی و هوشمندی وی،‌ کارها به خوبی در حال پیش است. البته در آینده نتایج این کارها بیشتر معلوم می شود.

در مورد سوم علیپور، شبانه روز و خستگی ناپذیر در حال انجام امور است و توفیقات خوبی هم کسب کرده است. البته صدای برخی از قطعه سازان در این میان درآمده و این اقدامات بدون حاشیه نبوده است. طی ماه های آینده مشخص خواهد شد انجمن های قطعه سازی رویکرد انفعال را در پیش خواهند گرفت یا تقابل؟ از نکات قابل توجه سکوت معنادار حاج عباس ایروانی، مالک عظام و رقیب دیرینه کروز است.

در مورد چهارم موفقیت ها نصف و نیمه بوده و روند اصلاحات سرعت زیادی نداشته است. چرا که برخی انتصابات ضعیف بوده و در مورد عزل برخی دیگر نیز فشارهای سیاسی مانع شده است. از پیکانشهر و ایساکو گرفته تا تعاونی و دیزل و ارتباطات.

برآیند فاز اول که هنوز به اتمام نرسیده بیانگر موفقیت پنجاه درصدی بوده است. این موفقیت «نیمه» متاثر از چند عامل است.

۱- عوامل برونزا. طی چند ماه اخیر اقتصاد و سیاست در کشور(از جمله جنگ) دچار تلاطمات فراوانی شد که تاثیر خود را بر بخش های مختلف از جمله صنعت گذاشته است.

۲- عدم برنامه ریزی جامع. عدم اجماع و وفاق بین سهامداران در هیئت مدیره و سهامداران کلان به ویژه در ماه های اول سبب شده،‌ ایران خودرو از  نبود یک اتاق فکر رنج ببرد و امور صرفا بر محوریت فرد اداره شود. برنامه ریزی غلط و مشورت های نادرست برنامه ها را با مشکل روبرو کرده که برخی از آنان در آینده می تواند به «دام بزرگ» تبدیل شود. در این بین باید مراقب «سبزواری ها» و تیم «سلطان بازها» باید بود.

۳- عدم درک واقعی قبل از واگذاری. یکی از علل عدم موفقیت کامل سهامداران در پیشبرد برنامه های فاز اول ناشی از تصور ساده انگارانه و غلط آنان از نحوه مدیریت در ایران خودرو است. ایران خودرو نه کروز است و نه بهمن. این گروه خودروسازی دارای پیچیدگی های طولی و عرضی در لایه های مختلف می باشد. به همین خاطر است که عده ای معتقدند ایران خودرو «لقمه بزرگی» برای سهامداران است و این بخش خصوصی، نمی تواند از عهده مدیریت آن برآید. البته باید به سهامداران زمان بیشتر داد تا عیار مدیریت آنان در پیشبرد منافع ملی و نه صرفا منافع سهامداری مشخص گردد. در این بین باید مراقب «بادمجان دور قاب چین» ها در حلقه اول بود که علاوه بر القای توهم کامل بودن، مانع از دیده شدن ایرادات مدیریتی می شوند.

منبع: خط بازار 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 23 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۲۳
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

پرهام یکشنبه , ۱۲ مرداد ۱۴۰۴ - ۱۱:۱۵

سلام سلام
کجایی برادر
روز اول استقرار تیم مدیریتی بخش خصوصی، سلاطین کاهش هزینه رو سر بریدند و پارتیزانی هجوم بردند و ضمن جمع آوری کلیه تجهیزات الکترونیکی همه رو اخراج کردند
یا حق

عیسی یکشنبه , ۱۲ مرداد ۱۴۰۴ - ۱۲:۱۵

ای برادر انتخاب پیرمحمدی گزینه بسیار اشتباه بود

بنده خدا یکشنبه , ۱۲ مرداد ۱۴۰۴ - ۱۳:۰۷

آقازاده ها و مداح ها تا سیستم هست هستند و هیچ خروجی ندارند .

niloo یکشنبه , ۱۲ مرداد ۱۴۰۴ - ۱۵:۱۹

آقازاده ها و خصوصا مداح ها با وجود اینکه خروجی برای سازمان ها ندارند افرادی مثل منتظرالمهدی به صورت گله ای آوردنشون تو شرکت هایی مثل مگاموتور

سید یکشنبه , ۱۲ مرداد ۱۴۰۴ - ۱۳:۲۴

اقا توروخدا یکی این شیخ زاده رو برداره بابا
وضیعت ما داغونه، امروز ۱۲ حقوق نگرفتیم
سایپا پرس ، ایدکو پرس ، قالبها، ایندامین
بردارید مدیرعامل هایی که از جنس خودتون گذاشتین در راس کار
صد درصد پیش رئیس کمیسیون صمت خواهیم رفت

یک خودرویی یکشنبه , ۱۲ مرداد ۱۴۰۴ - ۱۴:۳۰

عجب
چقدر بطرف و دقیق
کی این متن رو نوشته؟

در مورد سبزواری ها بیشتر بنویسید

Sardar یکشنبه , ۱۲ مرداد ۱۴۰۴ - ۱۴:۳۹

سعيد فهيمي سايپا پرس بهترين مديرعامل دنياست. به گفته خودش هيچكس نميتونه ورزش داره

حسن یکشنبه , ۱۲ مرداد ۱۴۰۴ - ۱۵:۰۲

سلام شما خط ربطتان چیست ؟ ایران خودرو که واگذار نشده دائم دارید اعلام می کنید ایران خودرو واگذار شده است
شما دارید از کروز. تعریف می کنید در حالیکه در این چند سال تسلط کروز به گروه بهمن خودروی. ایرانی بیرون نیامده است و‌ وانت پنجاه سال پیش مزدا همان است و کارش شده خودرو از چین بیاورد و مونتاژ کند و چند برابر قیمت به مردم بفروشد همین الان هم که ایران خودرو را تحویل گرفته دارد خودرو های داخلی ساز را به اسم بی کیفیت از خط خارج می کند مثل ری را. و سورن
من چندین سال در خودرو سازی بوده و اکثر قطعه سازان را می شناسم یکی شرکتهای که ایران خودرو را به این روز نشانده و خودش غولی شده همین کروز است
حالا شما چرا از این گرپه تعریف می کنید الله اعلم ؟

niloo یکشنبه , ۱۲ مرداد ۱۴۰۴ - ۱۵:۱۶

وقت خودتون رو با خصوصی سازی و این حرفا هدر ندید، تا زمانی که افرادی مثل محسن مقدم بدون هیچ تخصص و تجربه در شرکت های به قول خودتون خصوصی شده میتو با اعمال نفوذ لابی های خودشون پست های کلیدی بگیرن خصوصی سازی جز پر کردن جیب قطعه سازان هیچ حاصلی نداره
خصوصی سازی یعنی شایسته سالاری در انتخاب مدیریت ها و عدم دخالت مجلسیها، دولتی ها و وزارت خونه ها و سازمان های نظامی در امورات شرکت های خصوصی

سالار دوشنبه , ۱۳ مرداد ۱۴۰۴ - ۰:۰۳

حق گفتی
ایشون دوستش رو که مدیر اخراجی خدمات بود گذاشته بازرسی . کجای این بنده خدا مناسبه این جایگاهه. اگه خوب بود چرا عزل شد؟؟ البته به خاطر سو‌مدیریت و سواستفاده برای جذب همسرش بوده
واقعا جای تاسف داره

جواد یکشنبه , ۱۲ مرداد ۱۴۰۴ - ۱۷:۰۹

همیشه به کلان روندها نگاه کنید. اگر تپه‌های پیکان شهر آزاد شد شاید نوید در پیش گفتن رویه ای جدید باشه. اونهم شاید.

مانی یکشنبه , ۱۲ مرداد ۱۴۰۴ - ۱۸:۵۳

تغییر مدیر عامل شرکت های گروه سایپا تا قبل از تعطیلات تابستانی:
سایپا یدک
سایپا آذین
سایپا پرس
قالبهای سایپا
سایپا کاشان
زامياد
دیزل

نگران یکشنبه , ۱۲ مرداد ۱۴۰۴ - ۲۱:۴۹

مدیران عامل ایندامین و مگاموتور هم امیدوارم تغییر کنند
#برکناری صادقی کاشان و یارانش

سلطان زاد یکشنبه , ۱۲ مرداد ۱۴۰۴ - ۲۲:۵۰

شرکتهای کم بازده رو منحل کنید شرکت پارکهای صنعتی .سمند ترابر و شرکت ایسیکو با 4500نفر نیرو و 200نفر خانم .

حسین سعادت نیا دوشنبه , ۱۳ مرداد ۱۴۰۴ - ۱۷:۱۲

بابا این گل تپه رو وردارید همه رو‌ کلافه کرده. قراردادا رو ریخته به هم. این همه خانم مجرد چی کار میکنن تو شرکت؟!

محمد دوشنبه , ۱۳ مرداد ۱۴۰۴ - ۰:۰۶

آقای مدیر عامل یه فکری به حال بازرسین کن
شکایت بردم اونجا به جای اینکه حق من پیمانکار رو مطالبه کنن بنده رو تهدید می کنه رییس اداره آقای پ

کارگر زبل دوشنبه , ۱۳ مرداد ۱۴۰۴ - ۸:۳۳

از ایکاپ چه خبر؟

علیزاده دوشنبه , ۱۳ مرداد ۱۴۰۴ - ۱۰:۰۰

عادل خان حاج عباس ایروانی چطوره یادش بخیر از کجا به کجا رسیدی همه چی آرومه نجم الدین آدم های شایسته ای رو کشید آورد بالا الان خودرو سازی کشور هم سایپا و هم ایرانخودرو تمام مدیرهای اون هستن بخاطر همین خیلی موفق شده راستی می دونستی نجم تا کسی سفارشی نبود و آقازاده نبود اصلا وارد بازی نمی کرد و چقدر موفق و قدرت مند با بیت المال حال و بازی کردید درود ای ستاره شناس پیر هر جا هستی ملک باز خوبی بودی نوش جونت

افکار صنعتی دوشنبه , ۱۳ مرداد ۱۴۰۴ - ۱۴:۲۵

دقیقا
موضوع لقمه رو کلی نکنیم شاید اینطور باشه
ولی واقعا این لقمه برای کوتاهی مانند پیر محمدی که رفیق سازندگان بوده خیلی خیلی بزرگ و غیر قابل هضم است .
اگر شایسته سالاری حاکم بود که تو مدیر عامل ایران خودرو نمی شدی عادل

علي دوشنبه , ۱۳ مرداد ۱۴۰۴ - ۱۸:۵۳

همین کارها رو کردن قطعه سازها شدن غول و خودرو ساز شد سوسک الان هم خودرو ساز باید التماس قطعه ساز بکن تا بتون چهار تا قطعه بی کیفیت بگیره

مگاموتور دوشنبه , ۱۳ مرداد ۱۴۰۴ - ۱۶:۱۷

از آقای مصدقی مدیرعامل بازنشسته مگاموتور چند سوال داریم:
قبل از سوالات لازم است تاکید کنیم که ما متخصصان بیشتر از 20 سال در گروه سایپا فعالیت داریم و کاملا به شرایط گروه مسلط هستیم:
حالا سوالات از مصدقی مدیرعامل بازنشسته مگاموتور:
1- چرا از آقای خیراندیش که از سایپا آذین اخراج شده به عنوان مشاور خود حکم دادید؟
2- چرا از افرادی مانند مهندس بینشیان که تنها معاونت اجرایی گروه سایپا هست که رکورد تولید 3000 دستگاه قوای محرکه در یک روز را دارد استفاده نمی کنید؟
مهندس بینشیان اگر به مگاموتور برگردد البته اگر ایشان قبول کنند شاهد تحول در تولید با کیفیت خواهید بود.

کارگر خط تولید دوشنبه , ۱۳ مرداد ۱۴۰۴ - ۲۲:۴۸

چی شد تا چند وقت پیش از کشاورز و دار و دسته ش می‌رفتی بالا احتمالا بهت شیتیل ندادن داری پنبه یارو رو میزنی
آره بابا از ی مفسد اقتصادی و اجتماعی هیچ چیز به امثال تو نمی ماسه

لیدا سه شنبه , ۱۴ مرداد ۱۴۰۴ - ۰:۰۵

شیخ زاده اگر عقل کنه سمتی بی عقل و جوگیر رو برداره بره گروه سایپا نجات پیدا میکنه
نیروهای متخصص و قدیمی حقوقی رو برداشتن تو سطح گروه وکلای کارآموز شهرستانی جمع کردند جای تاسف داره

css.php