ماشالله به این همه دروغ نیرنگ و تزویر
علی برکت الله
آخرین اقدام وزیر صمت برای فرار از استیضاح/حساب ویژه فاطمی امین روی تیموری/نه به تهرانی ها آری به خودروسازی
«سیدرضا فاطمی امین» وزیر صنعت، معدن و تجارت، در گزارشی کارشناسی به مردم ایران، وضعیت صنعت خودروسازی در پایان دولت قبل (آنچه تحویل گرفت) و اقدامات دولت سیزدهم برای نجات صنعت بحرانزده خودرو را تشریح کرد.
متن کامل این گزارش به شرح زیر است:
«مردم عزیز ایران، سالهاست با مسائل خودرو بهویژه کیفیت و قیمت خودرو مواجه هستیم؛ مسائلی که مدت طولانی حلنشده باقیمانده و مزمن شدهاند؛ در مواجهه با این مسائل، دو راه پیش رو بود؛ اول این که برای صدمه نخوردن و کسب محبوبیت، وزارت صنعت، معدن و تجارت از صنعت خودرو فاصله بگیرد و به آن حمله کند و به جای پاسخگویی و حل مسائل، وارد حاشیه شده و شاکی باشد؛ راه دوم این بود که با دقت و صبر وارد میدان شده، مسائل را اولویتبندی کرده و به تدریج آنها را حل کند.
وزارت صنعت، معدن و تجارت در راستای اهداف بنیادی خود (ارتقای «زندگی مردم» و ارتقای «اقتدار بینالمللی ایران در بعد اقتصادی») اصلاح صنعت خودرو را در راستای عرضه محصولات بیشتر و بهتر به مردم و کسب جایگاه مناسب بینالمللی در دستور کار قرار داد؛ حتی درخواست کرد که اختیارات بیشتری داشته باشد و در عوض متعهد شد که تولید خودرو در سال 1401 نسبت به سال 1400، پنجاه درصد افزایش یافته و قیمت تمامشده تولید خودرو بر اساس قیمتهای ثابت، کاهش یابد.
هرچند امکان استفاده از همه اختیارات درخواستشده فراهم نشد، اما دستاوردهای قابل توجهی به دست آمد؛ تولید خودرو در سال 1401 نسبت به سال قبل 39 درصد افزایش یافت و 78 درصد هدف تولید محقق شد؛ عدم تحقق کامل هدف تولید عمدتاً ناشی از تاکید بر عدم تولید خودروی ناقص و تنگناهای تأمین سرمایه در گردش بود.
دستیابی به هدف دوم (کاهش قیمت تمامشده) پس از انتشار صورتهای مالی سال 1401 شرکتهای خودروسازی قابل محاسبه خواهد بود. شایان ذکر است کاهش قیمت تمامشده به معنای کاهش زیان خودروسازان است و لزوماً باعث کاهش قیمت کارخانه نمیشود؛ هرچند مسئله اصلی، قیمت بازار است که بالاتر از قیمت کارخانه بوده و باید کاهش یابد.
خودرو اجتماعیترین موضوع کاری وزارت صنعت معدن تجارت است، اما حوزه فعالیت وزارت صنعت معدن و تجارت خیلی گستردهتر از صنعت خودرو است، حدود ۳۰ درصد تولید کشور در بخش صنعت، معدن و تجارت انجام میشود.
این بخش شامل 27 رشته فعالیت (از 90 رشته فعالیت دگر کل کشور) است و خودرو یکی از این 27 رشته است. خوشبختانه در سال 1401 بخش صنعت، معدن و تجارت دستاوردهای ارزشمندی داشته که نمونههای آن در ادامه اعلام می کنم.
– رشد تولید بخش صنعت در 9ماهه سال 1401 معادل 8 درصد و بیش از 2 برابر رشد کل اقتصاد (3.7 درصد) بوده است.
-میانگین فصلی رشد بخش صنعت در دولت سیزدهم 6.7 درصد و بیش از 3 برابر میانگین نرخ رشد دوره دولتهای یازدهم و دوازدهم (2 درصد) است.
– رشد تولید بخش صنعت در فصل سوم سال 1401 معادل 11.6 درصد و بالاترین نرخ رشد فصلی از سال 1396 تاکنون است.
– نرخ تولید رشد بخش معدن در 9ماهه سال 1401 معادل 2.9 درصد بوده در حالی که در مدت مشابه سال 1400 منفی یک درصد بوده است.
– نرخ رشد سرمایهگذاری در ماشینآلات تولید در پاییز سال 1401 به 28.3 درصد رسیده که از سال 1391 تاکنون سابقه نداشت است.
– تورم سالانه تولیدکننده در بخش صنعت ساخت از 80.4 درصد در تابستان 1400 به 34.4 درصد در پاییز سال 1401 کاهش یافته است.
– تورم سالانه تولیدکننده در بخش معدن از 116.1 درصد در تابستان 1400 به 25.1 درصد در پاییز سال 1401 کاهش یافته (پایینترین نرخ تورم از سال 1397 تاکنون) است.
– تورم نقطه به نقطه مصرفکننده تمام گروههای کالاهای صنعتی غیرخوراکی در سبد مصرف خانوار (شامل پوشاک و کفش، مبلمان و لوازمخانگی و خرید وسایط نقلیه)، از مهرماه 1400 تا بهمنماه 1401 روند کاهشی و در سال 1401 روندی پایینتر از شاخص کل تورم داشته است.
البته نتایج حاصله طی سال 1401 جبرانکننده کاستیهای دهه گذشته نبوده و در زندگی همه مردم ملموس نیست. روند رشد تولید، سرمایهگذاری و کاهش تورم باید به صورت مستمر ادامه داشته باشد تا برای همه مردم ملموس شود.
صنعت خودرو نیز در سال 1401 پیشرفتهای خوبی داشت، اما همچنان وضعیت آن خوب نیست؛ مهم این است که حرکت آغاز شده و سرعت خوبی دارد.
گزارش مختصر اقدامات انجامشده و برنامهریزیشده برای تولید، واردات، قیمت و عرضه خودرو به شرح زیر تقدیم میشود. یکی از طرحهای وزارت صنعت، معدن و تجارت در سال جاری، استقرار حکمرانی مردمی است. مشارکت مردم در شناسایی مسائل، طراحی و اجرای برنامهها و نظارت، تحول بزرگی برای دستیابی به اهداف ملی ایجاد میکند.
هفته گذشته «برنامه مهار تورم»، «برنامه رشد تولید» و «دستورالعمل معادن» برای اظهارنظر عموم مردم در سامانه جمعسپاری صمت منتشر شد و به زودی برنامه صنعت خودرو و گزارشهای فصلی پیشرفت این برنامه برای اطلاع مردم و دریافت نظرات منتشر خواهد شد.
الف – تولید خودرو:
در سال 1397 با آغاز تحریمهای جدید، صنعت خودرو یکی از اولین موارد تحریمهای ظالمانه آمریکا بود. دشمن میداند که صنعت خودرو ابعاد اقتصادی و اجتماعی گستردهای دارد و تحریم این صنعت میتواند ضربه جدی به اقتصاد کشور بزند. با آغاز دور جدید تحریمها، تولید خودرو به شدت کاهش یافت و در 4 سال مستمر، به کمتر از یک میلیون دستگاه در سال رسید که البته بیش از 20 درصد خودروهای تولیدشده نیز ناقص بودند.
در آغاز فعالیت دولت سیزدهم، صنعت خودرو وضعیت نگرانکنندهای داشت، تولید پایین، زیان انباشته خودروسازان، بدهی به قطعهسازان، انباشت خودروهای ناقص که در آذرماه ۱۴۰۰ به حدود 173 هزار دستگاه رسیده بود، نشانههای تشدید بحران در این صنعت بودند.
در مواجهه با این شرایط تصمیمات فوری و پیگیریهای مجدانهای صورت گرفت و خوشبختانه روند تولید اصلاح شد، به گونهای که در سال 1401 تولید به یک میلیون و 348 هزار دستگاه رسید و تعداد خودروهای ناقص دو خودروساز بزرگ در انتهای سال 1401 به کمتر از 1000 دستگاه کاهش یافت، در حالی که پایان سال 1400، تعداد خودروهای ناقص حدود 128 هزار دستگاه بود.
با تحلیل روند تولید 10 ساله خودرو مشخص میشود که سال 1401، تنها سالی است که علیرغم وجود شدیدترین تحریمها، تولید خودرو به بیش از یک میلیون دستگاه افزایش یافته که دستاورد بسیار مهمی در جهت خنثیسازی تحریمهای ظالمانه تلقی میشود. در سالهای 1391 و 1392 تحریمهای شدیدی اعمال شد، از سال 1393 تا 1396 دوره اجرای برجام بود و تحریمها کاهش یافت و از سال 1397 تاکنون دور جدید تحریمها اعمالشده است.
این دستاوردها در حالی اتفاق افتاد که سقف تسهیلات بانکی برای شرکتهای بزرگ خودروسازی در سال 1401 افزایش نیافت (باوجود افزایش چندباره سقف تسهیلات طی سالهای گذشته). اگر متناسب با افزایش تولید و تورم، سقف تسهیلات بانکی نیز افزایش مییافت، تولید خودرو در سال 1401 بیشتر میشد.
ب- واردات:
واردات خودرو از سال ۱۳۹۷ به دلیل ناترازی درآمدها و مصارف ارزی کشور ممنوع شد. خوشبختانه با افزایش صادرات غیرنفتی و کسب و افزایش منابع ارزی کشور، واردات خودرو در سال ۱۴۰۱ در دستور کار دولت قرار گرفت. آییننامه واردات خودرو در شهریور ۱۴۰۱ به تصویب دولت رسید و پس از رفع ایرادات هیات تطبیق مجلس شورای اسلامی در آبان ماه ۱۴۰۱ نهایی شد.
دستگاههای متعددی در فرایند واردات خودرو نقش دارند و لازم بود با تک تک آنها هماهنگی شود؛ جلسات متعددی با بانک مرکزی، سازمان ملی استاندارد، سازمان حفاظت محیط زیست، گمرک جمهوری اسلامی ایران و بورس کالا (در ابتدا طبق مصوبه دولت، قرار بود خودروهای وارداتی در بورس کالا عرضه شوند) برگزار شده و مصوبات لازم از مراجع مختلف از جمله هیات وزیران دریافت شد. آخرین مصوبه مورد نیاز نیز در 2 هفته گذشته دریافت شد و بدین ترتیب همه مجوزهای لازم برای واردات خودروهای نو اخذ شد.
واردات خودروهای کارکرده نیاز به قانون دارد که لایحه دو فوریتی واردات این خودروها در دولت به تصویب رسید و در دستور کار مجلس شورای اسلامی قرار خواهد گرفت.
فرایند واردات خودرو، پیچیدهترین فرایند واردات در کشور است و چالشها و مراحل زیادی دارد، به عنوان مثال در قانون ساماندهی خودرو، الزام شده است که واردکننده خودرو باید در ازای واردات، انتقال فناوری نیز انجام دهد.
به موازات رفع موانع واردات و اخذ مصوبات مورد نیاز، فراخوان واردات اعلام شد که تاکنون ۳0۰ درخواست دریافت شده است و ۲۷ واردکننده تمامی مستندات را ارائه کرده و مجوز واردات را دارند. از این ۲۷ شرکت، ۱۳ شرکت تاکنون ۱۰۰ هزار خودرو ثبت سفارش کردهاند.
خودروهای نمونه برای بررسی توسط سازمان ملی استاندارد و سازمان حفاظت محیط زیست از آذر ۱۴۰۱ وارد کشور شده و در مراحل نهایی کسب تأییدیه از این سازمانها هستند.
در اسفندماه سال ۱۴۰۱ ثبتنام خرید خودروهای وارداتی انجام شد و درخواست ۳۴ هزار نفر برای خرید این خودروها نهایی شده است. با توجه به تکمیل مصوبات مورد نیاز و آمادگی واردکنندگان، به زودی شاهد تحویل خودروهای وارداتی خواهیم بود. شایان ذکر است دفعه قبل (در سال 1382) که ممنوعیت واردات خودرو برداشته شد، 2 سال طول کشید تا واردات خودرو انجام شود.
ج- قیمت خودرو:
اگرچه عرضه خودرو در سال ۱۴۰۱ تا حد مناسبی افزایش یافته اما به علت کاهش تولید و توقف واردات از سال ۱۳۹۷، تقاضای انباشتهای که از سالهای قبل ایجاد شده، بازار خودرو را نامتوازن کرده است.
تورم نقطه به نقطه خودرو از اردیبهشت سال ۱۴۰۱ کاهشی است، اما از آذرماه افزایش یافته است. نکته مهم اینجاست که تورم نقطه به نقطه خودرو از خرداد در مقایسه با تورم نقطه به نقطه کل کشور کمتر شده و با شیب بیشتری نسبت به تورم کل اقتصاد کاهش یافته است.
از آبان ۱۴۰۱ قیمت ارز روند افزایشی داشته و این افزایش باعث شده متقاضیان جدیدی وارد بازار خودرو شوند، اما نه برای استفاده از خودرو بلکه برای حفظ ارزش دارایی. این تقاضای کاذب، باعث افزایش تورم خودرو از آذرماه شده است. در دیماه تورم نقطه به نقطه خودرو از میانگین کشور افزایش بیشتری دارد، زیرا داراییهای محدودی (مانند طلا، ارز خارجی، خودرو، زمین و ساختمان) امکان حفظ ارزش دارایی را دارند و با افزایش تورم و نرخ ارز، تقاضای آنها بلافاصله افزایش مییابد.
شایان ذکر است افزایش نرخ ارز 6 نوع اثر بر بازارها دارد؛ یکی از این اثرها، افزایش قیمت مواد اولیه وارداتی و درنتیجه افزایش قیمت محصول است (اثر نوع یک) اما افزایش قیمت بازار در آذرماه، ناشی از افزایش قیمت تمامشده خودرو نیست و قیمت کارخانه تغییر نکرده است، بلکه ناشی از تلاش برای حفظ ارزش دارایی (اثر نوع چهارم) است.
با افزایش قیمت ارز و تورم، برخی از افراد برای حفظ ارزش دارایی اقدام به خرید داراییهای مانند خودرو میکنند و بدین ترتیب از آذرماه ۱۴۰۱ علاوه بر تقاضای انباشتهشده از سالهای قبل، تقاضاهای کاذبی نیز اضافه شده و باعث افزایش تورم خودرو میشود.
د – عرضه خودرو:
در بازارهایی که عرضه و تقاضا متناسب نیست، میتوان از 4 روش «قرعهکشی، سهمیهبندی، نوبتدهی و فروش در حاشیه» بازار برای تخصیص محصول استفاده کرد.
روش قرعهکشی از سالهای گذشته در بازار خودرو استفاده شده است، این روش معایب متعددی دارد و باید حذف میشد، در نیمه اول سال ۱۴۰۱ قرعهکشی برای محصولات شرکت سایپا حذف شد، اما با افزایش قیمت ارز در نیمه دوم سال، تقاضای کاذبی وارد بازار شد و قرعهکشی همچنان ادامه یافت. سهمیهبندی نیز به نوعی در بازار خودرو (مانند عدم امکان دریافت خودرو توسط متقاضیانی که در ۴۸ ماه گذشته خودرو دریافت کردهاند) استفاده شده است.
فروش در حاشیه بازار توسط خودروسازان در سالهای قبل اجرایی شده است و در سال ۱۴۰۱ با استفاده از زیرساخت بورس کالا انجام شد؛ اما استفاده این ابزار مهم با وجود نظر وزارت صنعت معدن و تجارت به عنوان متولی صنعت خودرو و وزارت امور اقتصادی و دارایی به عنوان متولی اقتصاد کلان متوقف شد. درنهایت روش نوبتدهی همراه با سهمیهبندی محدود از انتهای سال 1401 مورد استفاده قرار گرفت.
عرضه خودرو در بورس کالا یکی از محورهای برنامه صنعت خودرو بود که در صورت تداوم میتوانست علاوه بر کاهش قیمت بازار آزاد، مرجع رسمی قیمت برای معاملات خودرو باشد. برای مدیریت بازار آزاد، باید ابزارهایی داشته باشیم که از قیمتسازیهای کاذب، فضاسازی رسانهای و مقاومت منفعتطلبانه دلالان جلوگیری کنیم و عرضه خودرو در بورس کالا یکی از این ابزارها است.
طی مدت کوتاه عرضه خودرو در بورس کالا، قیمتها روند کاهشی داشته و پایینتر از قیمت بازار آزاد بود و در صورت تداوم، مرجع قیمت شفاف و دقیق بهویژه برای خودروهای دست دوم ایجاد میکرد؛ اما متاسفانه عرضه خودرو در بورس کالا متوقف شد. شایان ذکر است در سال 1401 بیش از 8۰ درصد معاملات خودرو مربوط به خودروهای دست دوم بوده و خودروهای دست دوم بر مبنای قیمت بازار (و نه قیمت کارخانه) قیمتگذاری میشوند.
نظارت بر هزاران بنگاه معاملات خودرو و دهها هزار دلال که شفاف نبوده و منافع آنها در راستای منافع مصرفکننده نیست، کار بسیار پیچیدهای است؛ در حالی که در بورس کالا ابزارهای متعددی مانند تعیین حداقل عرضه در هر نوبت معامله وجود دارد که با استفاده از این ابزارها میتوان شرایط عرضه و تقاضا را متعادل کرده و قیمتها را واقعی کرد.
تخصیص خودرو با روش نوبتدهی از اواخر اسفند ۱۴۰۱ آغاز شد و بیش از ۹۰۰ هزار نفر در دوره اول ثبتنام کردند. با توجه به اینکه تولید خودروهای سواری بیش از یک میلیون و 600 هزار دستگاه خواهد بود، با احتساب خودروهای پیشفروش شده در سال 1401 برای ۱۴۰۲، تمامی متقاضیان ثبتنامشده میتوانند در سال 1402 خودرو دریافت نمایند و هنوز ظرفیتهای سال 1401 خالی میماند و در 16 اردیبهشت ثبتنام جدید آغاز خواهد شد.
در ثبتنام اسفند 1401 برای ۵ نوع خودرو (از بین 46 نوع) تقاضا بیش از ظرفیت تولید یک سال بود؛ این متقاضیان میتوانند خودروهای دیگری که ظرفیت آنها خالی انتخاب کنند؛ البته در اعلام نتایج توسط شرکت ایرانخودرو، اشتباهی صورت گرفت و برای این متقاضیان نوبت تحویل در سال 1403 تعیین شد؛ در حالی که باید گفته میشد که این متقاضیان برای دریافت خودرو در سال جاری، خودروی دیگری انتخاب کنند.
امیدواریم با افزایش تولید و واردات بازار برخی از خودروها تا تابستان و سایر خودروها تا پایان سال متوازن شود و تحویل خودروهای نو به حالت عادی برگردد.
* جمعبندی
صنعت خودروی کشور مسائل متعددی دارد و برای حل این مسائل، یک برنامه چهارساله طراحیشده که در حال اجرا است؛ تاکنون یک سال و نیم از آن اجرای برنامه صنعت خودرو گذشته است.
در گام اول نقشه راه اصلاح صنعت خودرو، تمرکز بر خنثی کردن تحریمها، افزایش و پایداری تولید بود که با توفیق الهی این هدف تا حد قابل قبولی محقق شده است.
در گام دوم که از ابتدای امسال آغاز شده، تمرکز بر کیفیت و بهرهوری است؛ ارتقای کیفیت با تمرکز بر ایمنی، تولید محصولات جدید و رضایت مشتری و افزایش بهرهوری با تمرکز بر کاهش قیمت تمامشده خودرو.
در حال حاضر مساله «قیمت خودرو» شدت بیشتری یافته است؛
1. اگر در نیمه دوم سال ۱۴۰۱ جنگ ارزی آغاز نمیشد و نرخ ارز افزایش غیرمتعارفی نمییافت؛
2. اگر کاهش تولید در سالهای قبل درمان میشد و خودروهای اقتصادی به سبد محصولات اضافه میشدند؛
3. اگر موانع واردات خودرو برداشته میشد؛
4. و اگر مالیات بر عایدی سرمایه و عرضه خودرو در بورس کالا اجرایی میشد؛
شاهد شرایط کنونی نبودیم؛ این اگرها مربوط به گذشته است؛ اما باید کارهایی برای جبران این «نشدهها» انجام داد. مهمتریم محورهای کاری عبارتند از:
1. با افزایش تولید و واردات (نو و کارکرده)، عرضه افزایش یابد؛
2. تقاضای کاذب با ابزارهای مالیاتی (مالیات بر عایدی سرمایه) کاهش یابد؛
. شفافیت بازار با الزام ثبت معاملات خودرو در سامانه جامع تجارت افزایش یابد.
برنامه تولید سال جاری بیش از یک میلیون و 700 هزار دستگاه بوده و تاکنون ثبت سفارش 100 هزار دستگاه خودرو برای واردات انجامشده است. همچنین لایحه دوفوریتی واردات خودروهای کارکرده و رفع برخی از موانع خودروهای نو، در دولت مصوب شده و مجلس شورای اسلامی آن را در دستور کار داده است؛ مالیات بر عایدی سرمایه در دستور کار مجلس شورای اسلامی قرار داشته و زیرساختهای اجرایی آن در مراحل نهایی است و بلافاصله پس از ابلاغ قانون، اجرایی میشود. زیرساخت معاملات الکترونیکی خودرو و ثبت در سامانه جامع تجارت ایجاد شده و با همکاری فراجا اجرایی خواهد شد.
شکاف عرضه و تقاضا، تنها مسئله بازار خودروی کشور نیست، مسئله دیگر عدم تناسب قیمت خودروهای تولیدی با قدرت خرید مردم است. رشد اقتصادی در دهه ۹۰ حدود 1 درصد بوده و تورمهای بالا در این دهه بهویژه تداوم تورمهای بالا از سال 1397 قدرت خرید مردم را به شدت کاهش داده است؛ تا حدی که قیمتهای کارخانهای خودروها نیز برای بسیاری از مردم بالا است.
برای افزایش قدرت خرید:
1- باید تولید رشد بالا و مستمر داشته و تورم مهار شود. خوشبختانه در سال ۱۴۰۱ شاهد رشد اقتصادی بالا در بخش صنعت و معدن و کاهش تورم محصولات این بخش بودهایم و این روند باید طی چند سال آتی استمرار داشته باشد.
2- خودروی اقتصادی باید به سبد محصولات خودروسازان اضافه شود. یکی از ضعفهای صنعت خودرو، عدم وجود خودروهای اقتصادی در سبد محصولات تولیدی است. از زمانی که خودروی پراید از رده خارج شد، خودروی جایگزینی برای آن تولید نشده است. این نقص چندین ساله در سبد محصولات خودروسازان داخلی، در سال جاری رفع شده و یک خودروی اقتصادی در اواخر سال تولید و روانه بازار خواهد شد.
صنعت خودروی ایران با اتکا به فعالیتهای دانشبنیان و توسعه محصولات بومی و دستیابی به مقیاس اقتصادی تولید، قابلیت رقابت در بازارهای جهانی را دارد. برپایه قابلیتهای جوانان این مرز و بوم، با توفیق الهی بر موانع غلبه خواهیم کرد و انشاءالله صنعت خودرو یکی از منابع خلق اقتدار اقتصادی در گام دوم انقلاب اسلامی خواهد بود.
منبع: فارس
برچسب ها :استیضاح فاطمی امین ، استیضاح وزیر صمت ، خودرو ، سایپا ، محمدعلی تیموری
- نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
- نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
- نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
چقدر در این یکسال اخیر گفته شد و کامنت گذاشته شد و تذکر داده شد که این وزیر صمت و اهالی منطق و لاهیجان و اصحاب ثقیف و شیخ قلابی اشراق و منادیان یا”غفار” و فهیمه ها و عظیم ها و تهرانی ها و در یک کلام : نوچه های “پدر خوانده” ، در نهایت آبروی دولت انقلابی و مملکت را خواهند برد و با عملکرد فاجعه بارشان، نارضایتی مردم و مسوولین دلسوز را سبب خواهند شد، آنها که باید میشنیدند نشنیدند…
آیا زمان آن نرسیده که گوش شنوایی پیدا شود و به داد مملکت و مردم برسد؟؟
آیا زمان آن نرسیده که مجلس محترم، لا اقل این بار دیگر به حرف “پدر خوانده” گوش نکند و تصمیم درست را بگیرد؟؟؟
به خدا دیگر هر بچه ای هم میفهمد که این “پدر خوانده” و اهالی “منطق” و… چه افتضاحاتی در این بیست و پنج سال در صنعت خودرو به بار آورده اند و آخرینش هم در این دولت است، با این سیستم های مسخره و من درآوردی ثبت نام و قرعه کشی و رانت و فساد در فروش خودروهای داخلی و وارداتی و به ثمن بخس فروختن عمده محصولات به برخی نورچشمی ها و البته اندکی نیز به مردم منتظر و نجیب… که بتوانند در آخر بگویند به همه مردم خودرو دادیم!!!
و چه می کند این فرقه ضاله ب …
اگر به سوابق هیآت مدیره شرکت رینگ سایپا سری بزنید می فهمید تیموری چه شخصیتی دارد که برخی از شخصیتهایی را به کار گرفته که مشکلات خاص دارند .
ص غ باید اخراج شود .خودش میداند که چه سمی است
*کرمان رسانه ، گفتگوی اختصاصی، ویژه:*
🔹 عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس:
✅ *با قاطعیت اعلام میکنم؛ ⁉️ استیضاح فاطمی امین پابرجاست⁉️*
💠 *دکتر لطفالله سیاهکلی* نماینده مردم شریف قزوین و عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس و از امضاکنندگان طرح استیضاح وزیر صمت در *گفتگوی اختصاصی با رسانه مردمی و انقلابی «کرمان رسانه»؛*
✅ *استیضاح وزیر صمت پابرجاست* / خواستِ *مقام معظم رهبری* (مدظله العالی)، *استیفای حقوق مردم* است / این بحث (منتفی شدن استیضاح) صرفاً *استنباط شخصی نماینده سردشت* است.
♻️ در حالی که انتظار میرفت با توجه به *ضعفها و عدم تحقق وعدههای وزیر صمت* و فرصتهای پی در پی که به وی داده شد، این بار *نمایندگان مجلس، طرح استیضاح فاطمیامین* را *با قاطعیت پیگیری و اجرا* نمایند، متاسفانه برخی نمایندگان از جمله *کمال حسینپور* نماینده سردشت با استناد به *توصیهی رهبر معظم انقلاب (مدظله العالی)* در خطبههای نماز عیدفطر و *بیتوجه به انتقاد کمسابقه* سه هفته قبل *معظم له* از شرکتهایی که بخش مهم آنها *زیر مجموعهی وزارت صمت* هستند (از جمله *شرکت ملی مس*)، اعلام نمودند که *استیضاح وزیر صمت* پس از فرمایشات رهبر معظم انقلاب *به مصلحت نیست*! و حتی بدون توجه به *روند قانونی ارائه یا لغو استیضاح*، رأساً آن را *منتفی اعلام* نمودند!
📍در همین رابطه *دکتر لطفالله سیاهکلی* نماینده مردم قزوین و عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در گفتگوی اختصاصی با *رسانه مردمی و انقلابی کرمان رسانه* و در واکنش به اظهارات *کمال حسینپور* نماینده سردشت در مجلس مبنی بر *منتفی خواندن استیضاح وزیر صمت* اظهار داشت:
✅ *استیضاح وزیر صمت پابرجاست* و اتفاقاً *مقام معظم رهبری* (مدظله العالی) همواره از مجلس، *استیفای حقوق مردم* را خواستار بودهاند، که با ملاحظه این مهم، *استیضاح وزیر* در این خصوص *لازم و ضروری* است.
👌 *فرمایشات و توصیههای مکرر مقام معظم رهبری* (مدظله العالی) همواره بر *رعایت کامل حقوق مردم استوار* است.
🔺 *رهبری معظم* از *مجلس* انتظار دارند که *نمایندگان* به *وظایف نظارتی خود* عمل کنند.
🔺 *حقوق مردم* هم از *مسائل اصلی* است.
✅ وی در خاتمه گفت:*با قاطعیت تمام* میگویم که *استیضاح وزیر صمت منتفی نشده* و *اظهارات نماینده سردشت*، صرفاً *استنباط شخصی وی* بوده است.
جناب وزیر لطفا در راستای بیانات خودتان به سوالات زیر جواب منطقی و کارشناسی و تخصصی دهید:
تعریف خودروی اقتصادی چیست و آیا با توجه به تورم لحظه ای و نبود کیفیت قطعات و سومدیریت در خودروسازی آیا واقعا عنوان کردن و طرح موضوع خودروی اقتصادی به دلیل فرار از استیضاح نیست؟
در حال حاضر کدام پروژه و طراحی در خودروسازی به تولید انبوه رسیده است و کدام پروژه مبحث هزینه فایده در آن بررسی شده است؟
چرا وقتی به شما گزارش داده می شود که در گروه سایپا تخلفی صورت گرفته است هیچ دستوری نمی دهید و یا چرا وقتی به شما گفته می شود که فلان مدیر صلاحیت ندارد هیچ ترتیب اثری نمی دهید؟
آیا از وضعیت شایسته سالاری در گروه سایپا خبر دارید؟
جناب وزیر در وزارت خانه شما خیلی از همکاران در جایگاه درستی نیستند و اطلاعات نادرست و گمراه کننده ای به شما منتقل می کنند که در نتیجه شما تصمیم نادرست گرفته و وضعیت صنعت اینچنین می شود
کدام مدیر و هیئت مدیره و…. در وزرات صمت و در ایران خودرو و سایپا سابقه اجرای پروژه ملی و یا سودآور را داشته است؟
پس مدیر و هیئت مدیره ای که کار اجرایی قابل قبولی ندارد و فقط حرف و گزارش رنگارنگ تهیه می کند نمی تواند مشکلات اجرایی را درک کند چون لمس نکرده است لطفا مدیران خود و مدیران خودروسازی را بررسی کنید چون الان صنعت نیاز به مرد عمل دارد که با نیت و پاکدستی موارد را حل کند.
و لطفا برای فرار از استیضاح گزارشات نادرست ارایه ندهید چون همه مردم و مجلس با این نوع رفتار شما آشنا هستند.
🚘این خودروها غیب شدند/ چگونه قیمت خودرو ۱۹ برابر شد؟
سعید موتمنی، رییس اتحادیه نمایشگاهداران خودرو:
🔹دلیل اصلی گرانیهای اخیر به عرضه کم خودرو برمیگردد.
🔹اتفاقی که شاهد آن هستیم این است که خودرو کمتر فاکتور شده و محدودیت عرضه باعث شده است در حال حاضر خرید خودروی داخلی صفر به سختی انجام میشود و کسی که خریدار است، مجبور شود به هزار و یک جا برود تا بتواند خودرو تهیه کند؛ البته با قیمت بالاتر که علت اصلی آن هم این است که فعلا عرضه خودرو به آن صورت در بازار انجام نمیشود و خودرو کم است.
🔹از فروردین ۹۷ تا امروز خودروهای داخلی تقریبا ۱۸ تا ۱۹ برابر شده است که یکی از دلایل اصلی افزایش نجومی قیمت خودرو، محدودیت عرضه است.
جناب وزیر لطفا در خصوص گزارش ارسال شده توضیح دهید؟
کدام طرح فروش وزرات صمت باعث ارزانی شده است؟
هر طرح فروشی که داشتید باعث گرانتر شدن خودرو شده است
کدام مدیر و رییس باعث گرانی خودرو هست؟
چرا هزینه تمام شده خودرو و کیفیت خودرو هر روز وخیم تر می شود؟
چرا از با تجربه ها استفاده نمی کنید؟
متاسفانه در این مدت فقط دروغ شنیدیم فقط برای حفظ صندلی و فرار از برکناری
خط تولید موتور رنو که در سال 1386 در مگاموتورسایپا افتتاح شد را به دروغ در روزهای گذشته افتتاح کردند
خط تولید موتور رنو را در مگاموتورسایپا نابود کردند تا فقط خودشان بمانند و در حال نابودی کل صنعت هستند تا وزیر و مدیرعامل بعدی هم نتواند درستش کند
خط تولید موتور رنو را که 15 نوع موتور را همزمان تولید می کرد را برای شوی رسانه ای و فرار از برکناری نابود کردند و حالا فقط یک نوع موتور قدیمی سیتروئن را به تعداد محدود نه به تعداد انبوه تولید می کند چون قطعات موتور سیتروئن برای تولید انبوه تامین نشده است
در گزارش صحبت از خودروی اقتصادی و ساندروی ایرانی ال نود ایرانی با نصف قیمت ساندروی فرانسوی شده است آیا با این همه سومدیریت و ناشایستگی و بحران و تورم لحظه ای و… قصدتان از گفتن این موارد چیزی جز فرار از برکناری نیست؟
آقای وزیر شما در روز رای گیری در مجلس به منظور رای اعتماد قول دادید که 3 میلیون خودرو تولید کنید در صورتیکه توان و ظرفیت تولید 3 میلیون لاستیک و شیشه و موتور و پرس و… در کشور وحود نداشت
شما قول ارزانی دادید ولی با هر طرح فروشی که اجرا کردید باعث گرانی خودرو شدید
شما قول صادرات دادید که برعکس بیشتر وارادت داشتید و ارز خارج شد
شما قول خودروی اقتصادی دادید ولی پراید قیمتش 300 میلیون و کوییک به 500 میلیون رسید و دنا و 207 از یک میلیارد گذشت
چه جوابی دارید؟
مدیرعامل شرکت های خودروسازی و زیرمجموعه های آن را با چه شاخصی انتخاب می کنید که هر روز وضعیت بدتر و بحرانی تر می شود؟
حالا که قیمت 207 در ایران از 22 هزار دلار فراتر رفته باید یادآوری کنیم که شما با 22 هزار دلار در کشور های همسایه
میتونید سوار پرادو 2021 بشید.
وزیر صمت اگر توانست همین یک مسئله را حل کند می تواند بماند و برکنار نشود مابقی مسایل گوناگون که همش به خاطر تصمیمات نادرست وزرات صمت و مدیران بی لیاقت هست را چشم پوشی می کنیم
روزی دوست قدیمی بایزید بسطامی او را در نماز دید که عارف بزرگی شده
پس از احوالپرسی از بایزید پرسید :
شیخ ؟! ما همکلاس و هم مکتب بودیم ؛ هر آنچه تو خواندی من هم خواندم …
استادمان نیز یکی بود ، حال تو چگونه به این مقام رسیدی ؟
و من چرا مثل تو نشدم ؟؟ …
بایزید گفت : تو هر چه شنیدی و خواندی ؛ اندوختی و من هر چه خواندم ؛ عمل کردم …
” به عمل کار بر آید ، به سخندانی نیست “
♦️انصراف ۲۲ نفر از نمایندگان استیضاحکننده وزیر صمت پیش از اعلام وصول استیضاح/ لابی وزارت صمت جواب نداد
🔹نایب رئیس کمیسیون صنایع مجلس میگوید:۲۲ نفر از استیضاح کنندگان وزیر صمت پیش از اعلام وصول استیضاح از استیضاح وی انصراف دادند اما هیئترئیسه بدون توجه به این انصراف، درخواست استیضاح را با ۴۰ امضاء اعلام وصول کرد.
@Asre_Majles
استیضاح «فاطمیامین» چه زمانی اعلام وصول شد ، لابی وزارت صمت و همکاران جواب نداد و نمی دهد و آماده رفتن باشید.
😂😂😂👏👏👏
🔹استیضاح وزیر صمت دوشنبه ۲۸ فروردین ماه اعلام وصول شده است و قرار است یکشنبه هفته آینده جلسه استیضاح برگزار شود.
🔹برخی رسانهها بهاشتباه خبر استیضاح آقای فاطمیامین را امروز منتشر کردند در حالی که اعلام وصول استیضاح باید در جلسه علنی مجلس انجام شود و اساساً امروز مجلس جلسهای نداشته و طرح استیضاح نیز هفته گذشته اعلام وصول شده است و یک طرح نیز نمیتواند بیش از یکبار اعلام وصول شود.
@e_tejarat
چقدر در این یکسال اخیر گفته شد و کامنت گذاشته شد و تذکر داده شد که این وزیر صمت و اهالی منطق و لاهیجان و اصحاب ثقیف و شیخ قلابی اشراق و منادیان یا”غفار” و فهیمه ها و عظیم ها و تهرانی ها و در یک کلام : نوچه های “پدر خوانده” ، در نهایت آبروی دولت انقلابی و مملکت را خواهند برد و با عملکرد فاجعه بارشان، نارضایتی مردم و مسوولین دلسوز را سبب خواهند شد، آنها که باید میشنیدند نشنیدند…
آیا زمان آن نرسیده که گوش شنوایی پیدا شود و به داد مملکت و مردم برسد؟؟
آیا زمان آن نرسیده که مجلس محترم، لا اقل این بار دیگر به حرف “پدر خوانده” گوش نکند و تصمیم درست را بگیرد؟؟؟
به خدا دیگر هر بچه ای هم میفهمد که این “پدر خوانده” و اهالی “منطق” و… چه افتضاحاتی در این بیست و پنج سال در صنعت خودرو به بار آورده اند و آخرینش هم در این دولت است، با این سیستم های مسخره و من درآوردی ثبت نام و قرعه کشی و رانت و فساد در فروش خودروهای داخلی و وارداتی و به ثمن بخس فروختن عمده محصولات به برخی نورچشمی ها و البته اندکی نیز به مردم منتظر و نجیب… که بتوانند در آخر بگویند به همه مردم خودرو دادیم!!!
و چه می کند این فرقه ضاله ب …
🔻مراحل ساخت استادیوم آزادی
پروژه ی به این بزرگی سال ۱۳۴۷ شروع شد و سال ۱۳۵۰ افتتاح شد، ورزشگاهی با این عظمت، مجموعه ای به این پیشرفته ای فقط و فقط در ۳ سال به بهره برداری رسید.
چقدر پیشرفته بوده سازوکار مهندسی و امکانات در آن زمان 60 سال پیش
+ هزینه ساخت ورزشگاه هم ۱۷۴ میلیون تومن شده !!
با پول یه پراید مدل ۹۰ یه آزادی میساختن الان وزیر صمت و تیموری مدیرعامل سایپا برای یک روز ماندن در پست خودشان در حال تخریب کل صنعت و مملکت هستند خط مدرن تولید موتور رنو در مگاموتور را از بین بردند تا فقط شوی نمایشی نشان دهند و دوباره وعده دروغ بدهند و از مدیران بی لیاقت استفاده کنند.
اگر نماینده ها نخواهند وزیر صنعت برکنار کن هم به فرمایشات رهبری بابت شعار سال پشت کردن و هم به مردم اگر نماینده انقلابی هستن والله فقط ما دکتر سیاه کلی نماینده انقلابی و غیر قابل لابی میبینیم جناب دکتر سیاه کلی حداقل خیانت به مردم نکرد یا علی
مرحبا آقای دکتر سیاهکلی
یه تنه کل وزارت خونه های دارای سوی مدیریت را حریفه
آخه آقای وزیر محترم صمت
ملت را چه فرض کردی ?!!!
قیمت پراید را از اول وزارت ت از ۱۵۰ میلیون رسوندی به ۳۵۰میلیون تومان.
الان خودوری جدید میخوای جایگزین تولید کنی چند بفروشی
لابد ۱۰۰ میلیون !!!!
برو خونه بنشین و خودت را اصلاح کن و دیگه دروغ نگو
دیگه آیت حرف ها خریداری نداره
والسلام
ببخشید به نظر متن یک اشکال فنی داره
نوشته
حساب ویژه فاطمی امین روی تیموری
با چرتکه یا بدون چرتکه!!!؟
آقای وزیر صمت
زورت را زدی دیگه بسه
توان خودت و تیمت خودروسازی ت همینقدره
پس دیگه بیشتر زور نزن
لطفاً برو بشین خونه حال پولهات را ببر
وزیر محترم صمت
بای بای بای کن
الکی زور نزن
جیک جیک مستونت بود فکر زمستونت نبود!!!؟
******/****/****/***/**/*
مرحبا و احسنت به اعضای کمیسیون صنایع و معادن بویژه اقای دکتر سیاهکلی و نمایندگانی که رای بر استیضاح این وزیر بی تدبیر و بی برنامه را دارند
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 20 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 20