رسانه‌ها چگونه بحران‌ها را بزرگ می‌کنند؟

رسانه‌ها پیش از وقوع بحران باید مخاطبان و شهروندان را در تجزیه و تحلیل مسائل و تولید محتوای معتبر آموزش دهند.
کد خبر : 88260
تاریخ انتشار :پنجشنبه 15 آذر 1403 - 12:33

به گزارش خط بازار؛ رسانه‌ها پیش از وقوع بحران باید مخاطبان و شهروندان را در تجزیه و تحلیل مسائل و تولید محتوای معتبر آموزش دهند. این آموزش به شهروندان و ارائهٔ اطلاعات موثق از سوی رسانه‌ها می‌تواند به مدیریت بحران و جلوگیری از گسترش شایعات کمک کند. دکتر «محمدرضا یاسین» در این باره می‌گوید.

در دنیای امروز، رسانه‌ها نقش حیاتی در مدیریت بحران‌ها ایفا می‌کنند. در شرایط بحران، اطلاعات بیش از هر زمان دیگری اهمیت پیدا می‌کند. از این رو «روایتگری بحران» یکی از وظایف رسانه‌ها و حتی انسان‌رسانه‌ها است که البته نباید بدون رعایت ملاحظات و آموزش‌های لازم به این کار پرداخته شود. اتفاقی که به نظر می‌رسد امروز در میدان‌های مختلف در حال وقوع است.

بعد از آنکه عملکرد بعضی حاضران در میدان لبنان و سوریه مورد نقد و اعتراض کارشناسان و فعالان رسانه‌ای قرار گرفت، بر آن شدیم نظر دکتر «محمدرضا یاسین» دکترای مدیریت رسانه و کارشناس رسانه را در این باره جویا شویم.

تولید و بازنشر محتوا نیاز به سواد رسانه‌ای دارد

سواد رسانه‌ای تنها توانایی تشخیص اخبار جعلی از اخبار واقعی نیست. بلکه به درک صحیح از شرایط و محیط پیرامونی، تجزیه و تحلیل اطلاعات و مسائل، و توانایی تولید و بازنشر محتوای چندرسانه‌ای را نیز شامل می‌شود. جنبه‌های متفاوت سواد رسانه‌ای به فرد کمک می‌کند تا ضمن تشخیص اخبار درست، درک عمیق‌تری از وقایع و روندهای اجتماعی و سیاسی داشته باشد.

توانایی تجزیه و تحلیل مسائل به مخاطب این امکان را می‌دهد که محتوای رسانه‌ای را در زمینه‌های مختلف ارزیابی کند و در نهایت محتوای درست و معتبر را تولید و بازنشر کند. متأسفانه بسیاری از آموزش‌های سواد رسانه‌ای بر اخبار جعلی متمرکز است و توجه کافی به ابعاد دیگر نمی‌شود. در نتیجه، مخاطب تنها به توانایی شناسایی اخبار جعلی محدود می‌شود، بدون اینکه درک جامع و کاملی از فرایندهای پیچیده‌تر تولید و مصرف محتوا در دنیای رسانه‌ای داشته باشد.

دکتر «محمدرضا یاسین» کارشناس رسانه نیز با تأکید بر لزوم آموزش مخاطبان و حتی اهالی رسانه در خصوص شناخت درست از شرایط می‌گوید «در چند سال اخیر به سواد رسانه‌ای زیاد پرداخته شده، ولی متأسفانه تمامی ابعاد آن تبیین نشده است. به طور کلی می‌توان گفت هنوز جدی گرفته نشده است. تبعات عدم توجه به آن می‌شود نمونه‌هایی که در پایین اشاره می‌کنیم. در بحث سواد رسانه‌ای در این سال‌ها بیشتر به موضوع اخبار جعلی پرداخته شده، که البته امر بسیار مهمی است و با آموزش تکنیک‌هایی به مخاطب این قابلیت را می‌دهد تا بتواند اخبار درست را از اخبار نادرست و جعلی تشخیص دهد. لیکن موضوعی که کمتر به آن پرداخته شده شناخت و درک درست از شرایط پیرامونی و توانایی تجزیه و تحلیل مسائل و اخبار و در ادامهٔ آن توانایی تولید محتوای چند رسانه‌ای و نحوهٔ بازنشر آن است که متأسفانه پیام‌های زیر فاقد این نگرش و توانمندی است.»

رسانه باید قبل از بحران شهروندان را آموزش دهد

یکی از وظایف رسانه‌ها تنویر افکار عمومی است. این حق مخاطب است که اطلاعات مختلف را از رسانه‌ها طلب کند. البته در شرایط فعلی و با پیشرفت ابزارهای اطلاع‌رسانی هیچ رویداد آشکاری از سمع و نظر مخاطب مخفی نمی‌ماند. اما وظیفهٔ رسانه است که این اطلاعات را جمع‌آوری و بر اساس اولویت دسته‌بندی کند و سپس به صورت ساختارمند در اختیار مخاطب قرار دهد. اما در مورد شرایط بحران، دیگر بحث فارغ از ذائقهٔ مخاطب است. چون هر مخاطبی و با هر ذائقه‌ای در شرایط بحرانی پیگیر اخبار است.

یاسین دربارهٔ اهمیت رسانه‌ها در بحران می‌گوید «در هنگام بروز بحران رسانه از حساس‌ترین نقاط راهبردی است و معمولاً اولین نهادی است که مورد خطاب قرار می‌گیرد تا خبرهایش بازبینی و ارزیابی شود. مدیریت بحران در اخبار هر رسانه‌ای برای کسب اعتبار آن رسانه حیاتی است. رسانه‌ها نقش بی‌قید و شرطی در مهار یا افزایش دامنهٔ بحران دارند. عملکرد رسانه در مواقع بحرانی نیاز به سازوکار ویژه‌ای دارد. چون شرایط چندان قابل‌تنظیم و پیش‌بینی نیست. بنابراین باید برای این وضعیت برنامه‌ریزی مدون رسانه‌ای و تشکیل تیم مدیریت بحران و سازمان‌های پشتیبان رسانه‌ای را پیش‌بینی کرد.»

رسانه می‌تواند دامنهٔ بحران را افزایش یا کاهش دهد

این کارشناس رسانه با بیان اینکه بحران‌ها می‌توانند فرصتی برای مرجعیت‌بخشی به رسانه و جذب مخاطب بیشتر باشد، می‌گوید «نقش رسانه‌ها نباید صرفاً به مرحلهٔ حین بحران محدود شود. بلکه رسانه باید تمهیدات و تدابیری برای مراحل قبل و بعد از بحران نیز داشته باشد. یکی از نقش‌های رسانه در مراحل قبل از بروز بحران، آموزش شهروندان در تمام زمینه‌های مورد نیاز از جمله تولید محتوا و بازنشر آن است.»

یاسین از گفته‌هایش این‌گونه نتیجه می‌گیرد که «امروزه تولید محتوا امری اجتناب‌ناپذیر است و نمی‌توان جلوی تولید اخبار را گرفت. شخصی که در محل و کانون اتفاق و بحران قرار دارد به هر دلیل، از روی احساسات یا مطرح شدن در فضای مجازی و بالا رفتن تعداد بازدید صفحه‌اش یا هر دلیل دیگری، خبری را تولید و منتشر می‌کند. ولی از این مرحله به بعد اگر مخاطب دارای سواد رسانه‌ای فعال یا رسانهٔ دارای مرجعیت، پاسخ مناسب ارائه کند و در گزارش‌های بعدی به تنویر افکار عمومی بپردازد می‌توانند از گسترش دامنهٔ بحران جلوگیری کنند.»

بنابراین رسانه‌ها باید نقش خود را فراتر از مدیریت بحران در زمان وقوع آن ببینند و از قبل و بعد از بحران نیز اقدامات مؤثری انجام دهند. آموزش به شهروندان در زمینهٔ تولید محتوا و بازنشر آن به منظور آگاهی‌بخشی و کنترل اطلاعات قبل از بروز بحران ضروری است.

در دوران کنونی، با توجه به سهولت تولید اخبار توسط افراد مختلف، رسانه‌ها باید به عنوان مرجع معتبر عمل کنند و با ارائهٔ تحلیل‌ها و پاسخ‌های مناسب، افکار عمومی را هدایت کنند تا از گسترش بحران جلوگیری شود. این رویکرد نه تنها به کنترل بحران کمک می‌کند، بلکه از گمراهی و انتشار اخبار نادرست نیز پیشگیری می‌کند.

بحران را باید روایت کرد، اما چگونه؟

چه ضرورتی وجود دارد که یک شرایط بحرانی را روایت کنیم؟ آیا روایتگری بحران، باعث بحران بیشتر و تشویش مخاطب نمی‌شود؟
بدیهی است که در دنیای امروز نمی‌توان اخبار و رویدادها را چه در سطح خرد و چه در سطح کلان، مخفی و سانسور کرد. اخبار در عصر حاضر، به سرعت و حتی قبل از رسانه‌های رسمی توسط کاربران تولید و منتشر می‌شود. بنابراین پرداختن به آن برای اعتبار رسانه امری ضروری است. اما چگونه پرداختن به آن، که همان الزامات خبری در بحران است، بسیار مهم است.
یاسین در این باره می‌گوید «یکی از وظایف رسانه در شرایط بحران ایجاد اعتماد در مخاطبان است. امروزه مخاطبان در شرایط بحرانی با انبوهی از محتواهای چندرسانه‌ای موثق و غیرموثق مواجه هستند و پیشرفت ابزارهای اطلاع‌رسانی، دسترسی آنها را به منابع متعدد و متنوع آسان کرده است. در شرایط بحرانی افکار عمومی در معرض تغییرات فراوانی قرار می‌گیرد که در صورت عدم مدیریت صحیح، شرایط بحرانی غیرقابل کنترل می‌شود.»

منبع موثق، واژگان دقیق، پوشش خبری صحیح

این کارشناس رسانه دربارهٔ الزامات مهم در روایتگری بحران می‌گوید «ارکان فیزیکی خبر از جمله دبیر خبر، خبرنگار، سردبیر خبر و… در شرایط بحران باید اطلاعات را از منابع موثق دریافت کنند و از افراد مطلع و ذی‌صلاح گزارش بگیرند. استفادهٔ درست و به‌جا از واژگان بسیار تأثیرگذار است. پوشش مناسب خبرنگاران در حین گزارش از محل بحران و همچنین حضور در کانون بحران برای تهیهٔ گزارش بحران‌ها همواره با درجه‌ای از ابهام و اهمیت همراه هستند و ضمن آن که عامل اضطراب و تشویش روانی جامعه می‌شوند، زمینه‌ای مناسب برای شکل‌گیری شایعات به حساب می‌آیند. از آنجا که تشویش و شایعه بر هم تأثیر می‌گذارند و بر دامنهٔ یکدیگر می‌افزایند می‌توانند موجب افزایش و گسترش بحران شوند. پس نقش اطلاع‌رسانی خبری در مواجهه با بحران حائز اهمیت است. نکتهٔ نهایی اینکه اطلاعات باید به گونه‌ای به مخاطبان ارائه شوند که فاقد تناقض باشند. متأسفانه به این نکته کمتر توجه می‌شود که منجر به از دست رفتن اعتبار رسانه می‌شود.»
بنابراین در شرایط بحران، ارکان فیزیکی خبر باید دقت زیادی در دریافت اطلاعات از منابع موثق داشته باشند و از افرادی آگاه و ذی‌صلاح گزارش بگیرند تا از انتشار شایعات و تشویش اذهان مخاطبان جلوگیری کنند. واژگان و نحوهٔ پوشش خبری در بحران‌ها بسیار حساس هستند و اگر به درستی انتخاب نشوند ممکن است اضطراب عمومی را تشدید کنند و باعث گسترش بحران شوند. بنابراین، رسانه‌ها باید با دقت و مسئولیت‌پذیری اطلاعات را به شکلی شفاف و بی‌تناقض به مخاطبان ارائه دهند تا از کاهش اعتبار رسانه و گسترش بحران جلوگیری کنند.
منبع: فارس
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

css.php