از ناتوانی مدیریتی نگو که غوغا می کنه.
تنها چیزی که در حال حاضر تو شرکت خودروساز وجود ندارد تیم مدیریتی لایق باتجربه متخصص و سالم است.
عوامل گرانی خودرو؛ از ناکارامدی مدیریتی تا بیثباتی نرخ ارز
به گزارش خط بازار؛ مرتضی مصطفوی، کارشناس و تحلیلگر صنعت خودرو، در گفتوگو با خبرنگار پایگاه خبری ترابران، دست گذاشتن و درخواست خودروسازان را برای افزایش قیمتها، که مدتی پیش هم مورد تاکید انجمن خودروسازان بود، ناشی از دو علت دانست و با عنوان اینکه این دو علل یکی درونزا و دیگری برونزا است، تاکید کرد که این علل برونزا و درونزا هزینه تمامشده خودرو را بالا میبرد و به همین دلیل شاهدیم خودروسازهرچند وقت یکبار درخواست افزایش قیمت محصولات خود را دارد.
این کارشناس درباره عامل برونزا توضیح داد: «عامل برونزا عاملی است که در اختیار خودروساز نیست؛ مثلا قیمت مواد لازم اولیه صنعتی مانند فولاد و آلومینیوم در اختیار خودروساز نیست و این مواد را باید از نهاد دیگری خریداری کند که برخی فرایند قیمتگذاری خصوصی دارند و برخی را باید از بورس کالا خریداری کند.»
او همچنین قیمت ارز را یکی دیگر از عوامل برونزای افزایش قیمت خودرو دانست و اظهار کرد: «خودروساز بخشی از نیازش را وارد میکند و برای این واردات باید ارز بخرد و حواله کند پس قیمت ارز که بالا برود، قیمت تمامشده خودرو هم بالا میرود.»
عامل درونزا ناکارآمدی مدیریتی است
مصطفوی درباره علل درونزای افزایش قیمت تمامشده خودرو گفت: «عوامل درونزا در اختیار خودروسازست ولی در بسیاری از مواقع میبینیم که خودروساز دلش نمیخواهد این عوامل را مدیریت و کنترل کند یا در بهترین حالت قادر به مدیریت آنها نیست.»
او ادامه داد: «مثلا اینکه در ورقهایی که خودروساز برای تولید قطعه استفاده میکند، هدررفت ۳۰ تا ۴۰ درصدی وجود دارد، این دیگر ربطی به تحریم و ارز ندارد و این ناکارآمدی مدیریتی ماست که نمیتوانم از مواد اولیه به صورت بهینه استفاده کنیم. اینکه بین لایههای زیرین خودروساز و قطعهساز روابط فاسد و فساد آلودی وجود دارد و همین روابط باعث میشود که قیمت خرید قطعه از قطعهساز پایین نیاید، این ربطی به تحریم و ارز ندارد و مربوط به مدیریت خودروسازان است. اینکه خودروساز علاقهای ندارد مدیران ناکارآمدش را که تصمیمگیرنده هستند، اخراج کند یا حتی استخدام نکند، ربطی به تحریم و این موضوعات ندارد.»
این تحلیلگر بازار خودرو با تاکید بر اینکه این خودروساز است که تصمیم میگیرند آقازادههای بیخاصیت را در جاهای مهم استخدام کند، تصریح کرد: «لذا این دو عامل برونزا و درونزا، مجموعا باعث میشود که هزینه تولید افزایش پیدا کند اما بخش قابل توجهی از این افزایش هزینه تمامشده ناشی از عوامل درونزاست که خودروساز نمیخواهد فساد را در سیستم تولیدیش کاهش دهد در صورتی که ثابت شده است که اگر در هر سیستم تولیدی فساد کاهش پیدا کند و شفافیت بالا برود، باعث کاهش هزینه تمامشده میشود.»
خودروسازیها به فکر منافع جریان سیاسی خود هستند
مصطفوی با عنوان اینکه وضعیت خودروساز و زیان انباشته و تولید زیانده به مدیریت خودروساز برمیگردد، بیان کرد که قوه عاقلهای که بر صنعت خودرو مدیریت میکند، اقتصادی مدیریت نمیکند.
او افزود: «دلیل اول اینست کسانی که در این قوه عاقله قرار میگیرند، افرادی هستند که بیشتر بر اساس فرآیندها و شاخصهای سیاسی انتخاب میشوند نه شاخصهای شایستهسالاری و اقتصادی و نه حتی شاخصهایی که برآیند انتخاب سهامدار واقعی باشد. برای همین وقتی مدیران عامل خودروسازی، در سایه مدیریت دولتی، سیاسی انتخاب میشوند، بیشتر از آنچه اقتصادی و به فکر سودده شدن شرکت متبوع خودشان فکر کنند، به فکر تامین منافع جریانهای سیاسی خود هستند. به همین دلیل میبینیم که در خودروسازی ما افرادی که انتخاب میشوند با کمترین سوابق و تجربه موثر خودروسازی و با کمترین سطح توانمندی در مدیریت خودروسازی هستند.»
این کارشناس صنعت خودرو همچنین اظهار کرد که افرادی هم که این مدیران عامل برای زیرمجموعهها انتخاب میکنند، اکثرا افرادی سفارشی هستند که اکثرا یا آقازاده و داماد و… و همچنین بیتجربه هستند.
خودروسازی نهادی سیاسی شده است
مصطفوی با تصریح اینکه خودروسازی یک نهاد سیاسی شده است و نه یک نهاد صنعتی و اقتصادی، عنوان کرد: «خروجی این مدیریت دولتی که نه برایش مصرفکننده مهم است و نه توسعه صنعتی و نه سهامدار، این تولید خودروی بیکیفیت، زیان انباشته، ناکارآمدی و وضعیت شرکتهای تابع زیانده است.»
به گفته او، اصلاح این فرآیند خودروسازی شروط لازم و کافی دارد.
این تحلیلگر صنعت خودرو درباره شرط لازم اصلاح فرآیند خودروسازی گفت: «شرط لازم برای خروج از این وضعیت مدیریت سیاسی زیانده و شبه دولتی ناکارآمد اینست که قوه عاقله این صنعت را که سیاسی انتخاب میشود و سیاسی فکر میکند، از دست دولت رها کنیم و مدیریت دولتی را با مدیریت بخش خصوصی تعویض کنیم.»
مصطفوی با اشاره به اینکه یعنی قدم اول اصلاح خودروسازی اینست که قوه عاقله از فضای سیاستزده و لابیگری بیرون بیاید، در پایان خاطرنشان کرد: «وقتی این اتفاق بیفتد، وخامت اولیه را رفع میکند و باعث میشود خودروسازی مقداری از این فضای سیاسی بیرون بیاید و نفس بکشد.»
منبع: ترابران
برچسب ها :ایران خودرو ، خصوصی سازی ، خط بازار ، خودروسازی ، دکتر مرتضی مصطفوی ، سایپا ، مدیریت خودروسازی ، مرتضی مصطفوی
- نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
- نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
- نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
به امیدخدا با قرار گرفتن آقای مهندس جواد سلیمانی در ایرانخودرو مشکلات موجود برطرف خواهد شد. ایشان دارای تجربه بسیار در خودروسازی و همچنین سلامت کاری و تحصیلات موفق از بهترین دانشگاه ایران (صنعتی شریف ) ، عالیترین فرد برای رهبری تیم ایرانخودرو خواهد بود . به امید بهترین روزها ….
بهترین روزها برای کی و چه گروهی ؟! تو همه خبرها این کامنت خنده دار رو کپی میکنی
داستان چیز دیگری است.
پوست خربزه زیر پای وزیر انداختند .
اقایانی که سودای وزارت دارند ، پوست خربزه زیر پای وزیر انداختند .
آقای وزیر یک سری بای هواخوری به طالقان بزن . اگر وقت نشد پارک ملت هم خوبه
یعنی واقعا برخی از ما در این حجم ساده و خوش باور هستیم؟
یعنی از خنده خودمون تلف نمیشیم که حتی میخونیم و میشنویم این صحبتها را ؟
آخه در شرایطی که کشور در لبه پرتگاه جنگ و تحریم و برجام و… این داستانها هستش کسی فکر صنعت و رفاه و ارزانی و سوءمدیریت و اجحاف و اختلاس و…این حرفهاست؟
در این چند سال گذشته کی مسولین به فکر مردم بودن که حالا باشند. مردم هم نه اینکه متوجه نباشن نه هستن ولی دیگه همگی سر شدیم .
بیحس و بی حال .
باور کنید هیچ اتفاقی برای تعویض مدیران ارشد صنعت خودرو نخواهد افتاد تازه اگر بر فرض محال یکی از دو تا بخوانید فقط عظیم تعویض بشه و آن دیگری دوباره با توسل به انواع پارتیها که اتفاقا خیلی هم داره ماندگار شده و هیچ خطری هم تهدیدش نمیکنه .گاهی احتمالا میخونن کامنتهای زیر مطالب خودرویی رو و کلی میخندن .
دیدیم که میگیم خصوصا در زمان خطیبی خیلی دیدیم تا وقتی که نوبت بعدی شد و بردنش جای بهتر .
باور نکنید که بعدها به این باورتون مجبور میشید کلی بخندید.
توسل محکمتر از گذشته با همه دوستانش هستند و خواهند بود عظیم هم خودش خسته شده وگرنه اونم رفته بود تا حالا .ساده نباشید لطفا
دوست عزیز با گندی که در حسابهای مالی دیزل وجود داره بعیده توسل بتونه با پارتی هم قسر در بره باید پاسخگو باشند
با hassan موافقم البته جالبه كه هم نام هم هستيم.
آقا جواد مشکلش اینه که علیرغم توان مدیریتی نسبتا خوبی که داره
اطرافیان تر و تمیزی نداره
با سلام وقتی قطعات منفصله پلوس خودرو از یک شرکت بلبرینگ ساز و رده پایین چین خریداری میشود با همان قیمت پلوسای اروپایی هم مشکل زیان انباشته در قبل از مونتاژ و تولید قطعات و همچنین در خدمات پس از فروش ه وجود میآید در یک نوبت ۱۰۰ میلیارد تومان ضرر انباشته ناشی از اجزای معیوب پلوس که به صورت فاکتوری از چین خریداری شده بود روی دست ایران خودرو مانده است ضمن اینکه این موضوع با امنیت جانی مردم نیز در ارتباط نزدیک است تعویض بیش از حد رمال پلوس در نمایندگیهای خدمات پس از فروش خود حجم سنگینی از هزینههای نامتعارف یا ضرر انباشته دست ایران خودرو گذاشته
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 9 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۹