ظهور آقازاده های ۲ میلیارد دلاری در خودروسازی

فساد در انتصابات، قرارداد‌ها، تایید کیفیت قطعات و قیمت گذاری‌ها وجود دارد و اگر دولت به دنبال رقابت پذیری است باید جلوی فساد را بگیرد.
کد خبر : 85090
تاریخ انتشار : سه شنبه ۸ آبان ۱۴۰۳ - ۱۷:۰۵

به گزارش خط بازار؛ دکتر مرتضی مصطفوی کارشناس خودرو گفت : در چند سال اخیر که بحث واردات خودرو مطرح شده فقط به تنوع ذائقه دهک‌های شش به بالا کمک کرده است، ما زمانی که ثبات اقتصاد کلان نداریم، ارز ما دائم در حال افزایش است و به لحاظ سیاسی با تنش روبرو هستیم و این تنش‌ها چشم انداز خوبی برای بازار ارز ندارد.

 

 

در لایحه بودجه پیش بینی شده دولت ارز اختصاص یافته به واردات خودرو را از یک میلیارد یورو در سال ۱۴۰۳ به ۲ میلیارد یورو برای سال ۱۴۰۴ افزایش داده است.

مرتضی مصطفوی، کارشناس صنعت خودرو در گفتگو با نبض بازار پیرامون اختصاص بودجه ۲ میلیارد دلاری برای واردات خودرو، گفت: دهک یک تا چهار جامعه ما تقریبا خودرو ندارند و غالبا دهک شش به بالا دارای خودرو هستند، دهک پایین جامعه اصلا نان شب ندارند که بخواهند به فکر خودرو باشند، بحث واردات خودرو‌های با کیفیت به رفاه دهک‌های بالا جامعه کمک می‌کند.

دولت با بودجه جدید برای واردات خودرو‌ زمینه ایجاد رانت را فراهم می کند 

این کارشناس افزود: زمانی که دولت می‌گوید ۲ میلیارد دلار اختصاص می‌دهم برای واردات، در واقع زمینه ایجاد رانت را فراهم می‌کند، این دو میلیارد دلار برای رفاه طبقه بالای جامعه است نه توزیع عادلانه امکانات، چون طبقه ضعیف ما خودرو ندارد و اصلا نمی‌توانند به خودرو فکر کنند، با این ۲ میلیارد دلار به بروز آقا زاده‌های جدیدی کمک می‌کنیم و در قیمت کاهش تاثیری نمی‌گذاریم.

وی ادامه داد: در چند سال اخیر که بحث واردات خودرو مطرح شده فقط به تنوع ذائقه دهک‌های شش به بالا کمک کرده است، ما زمانی که ثبات اقتصاد کلان نداریم، ارز ما دائم در حال افزایش است و به لحاظ سیاسی با تنش روبرو هستیم و این تنش‌ها چشم انداز خوبی برای بازار ارز ندارد، بازار ما یک بازار کاملا دلاری خواهد بود و شرایطی که دلار حاکم بر بازار است، هیچ چشم اندازه مثبتنی نسبت به کاهش خودرو نخواهیم داشت.

برای مبارزه با فساد خودرو عزمی وجود ندارد

ایشان مطرح کرد: تا زمانی که قیمت دلار نوسان دارد، قیمت خودرو نیز نوسان خواهد داشت در شرایطی که اقتصاد سیاسی ثبات ندارد و دلار ثبات ندارد، هرگونه مجوز واردات خودرو هیچ کمکی به اصلاح صنعت خودرو نخواهد کرد، هر چقدر مجوز بدهید برای تولید خودرو به معنای ایجاد رانت هست و به ایجاد رقابت و اصلاح قیمت‌ها کمک نمی‌کند.

ممصطفوی در پایان گفت: خودروسازی تا زمانی که شبه دولتی است و با وجود این همه دستگاه نظارتی داریم که یا نمی خواهند یا نمی توانند با فساد در خودروسازی مبارزه کنند، فساد در انتصابات، قرارداد‌ها، تایید کیفیت قطعات و قیمت گذاری‌ها وجود دارد و اگر دولت به دنبال رقابت پذیری است باید جلوی فساد را بگیرد.

منبع: نبض بازار

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 6 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 6
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

آقامحمد سه شنبه , 8 آبان 1403 - 18:00

سید
وقتی متولی معاون کیفیت گروه صنعتی خودروساز جاده مخصوص ،لیسانس شبانه با معدل زیر ۱۳ دارد و در جلسات تکلیف نموده دکتر ( phd) صدایش کنند ! چه توقعه ای از کیفیت ، کیفیت قطعات و…می باشد .

رضا جوادی چهارشنبه , 9 آبان 1403 - 8:15

گرانقدر شما تو تمام خبر‌ها این کامنت رو میذاری یکم تغییر بده خلاق باش‌فرق دانشگاه شبانه و روزانه رو میدونی؟ شب نمیرن دانشگاه در جریان باش.بعدم شبانه دانشگاه دولتیه بخاطر افزایش پذیرش و مبلغ کمی هزینه بهش شده شبانه

آقامحمد چهارشنبه , 9 آبان 1403 - 8:59

نه فقط شما می دانی !!!!
معدل کم ، غیر مرتبط . دانشگاه نظامی! غرور کاذب در دکتر گفتن ! عدم خروجی کیفیت پابین و فوت مردم عزیز .رانت . سفارشی
این همه نخبه چرا ایشان ؟ و الی اخر
کارشناس محترم کیفیت

مهدی سه شنبه , 8 آبان 1403 - 21:57

فقط آقازاده هاطهور نکردن
داماد قزوینی دیزل رو هم دریابید

حسن چهارشنبه , 9 آبان 1403 - 9:47

سایپا دیگه نابود شد …… تمام

Zahed پنجشنبه , 10 آبان 1403 - 1:09

دكتر مصطفوي عزيز، لطفا كامنت هارو پاك نكن. يقه قددراز كوتوله صفت پرسكار شهرري رو كي بايد بگيره؟